4375
Sök

Köpråd: Volvo V70N eller Saab 9-3 kombi

796 Inlägg
9 oktober 2011
Volvox40 skrev:
mrpalmer skrev:
Volvox40 skrev:

du menar med denna fronten??
http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_3_2_ … 22&w=2

Japp! Den där motorn är rätt rolig också, om du inte är inne på Diesel. Men nämn lite fler krav så kan vi utforska efter de, pris, utrustning osv? smile

vet inte vad det finns för alternativ på saab då jag aldrig har haft en saab innan.
jo har funderat på diesel med men vet inte skatten.
o på utrustning vill jag ha så mycket som möjligt då jag älskar finesser o gadgets.
pris då ja mellan 100-150 000
tanken e att jag ska få den o se så orginal ut men det lilla extra som saaben på min bild högst upp.

Då är du rätt ute, Garanterat. I min bil har jag ALL utrustning man kan tänka sig, navigation, helläder, elstolar m. minne, bose 300 ljudanläggning m.m och detta för en mycket vettig summa, om man jämför mot andra konkurrenter. Jag har 2.0t motorn, e85/bensin. Helt ok prestanda om man tankar e85, annars kan man stoppa i ett steg 1 t.ex. och då får man runt 220hk. Tycker iaf att du kollar på helt rätt bil smile

Hemma bra, garaget BÄST!

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
9 oktober 2011
Jag hade tagit 9-3an utan o tveka.. Gillar båda märkena, men endå.
Visserligen kanske V70n är något rymligare, men en mer problemfri bil än Saab 9-3 hittar du knappt. De är vanliga slitdelar som går åt, för det mesta inte mycket mer.

Men för gudsskull, köp då en -08a eller nyare med faceliften smile  Biopowersen drar inte alls mycket soppa, o självklart inte heller dieseln men då blir ju skatten högre.  O dedär me delar, skit i de. Kommer det inte mer från just Saab så finns det fortfarande bra piratdelar.

MVH smile

No dice !

777 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
ChrilleBille skrev:
Jag hade tagit 9-3an utan o tveka.. Gillar båda märkena, men endå.
Visserligen kanske V70n är något rymligare, men en mer problemfri bil än Saab 9-3 hittar du knappt. De är vanliga slitdelar som går åt, för det mesta inte mycket mer.

Men för gudsskull, köp då en -08a eller nyare med faceliften smile  Biopowersen drar inte alls mycket soppa, o självklart inte heller dieseln men då blir ju skatten högre.  O dedär me delar, skit i de. Kommer det inte mer från just Saab så finns det fortfarande bra piratdelar.

MVH smile

jo lutar år den nya faceliften då. e jue en prisfråga men ser att det e många som ligger i vettig prisklass
men om man ska ha den som dragbil då?? bra dragbil??
Senast redigerat av Volvox40 (9 oktober 2011)

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
9 oktober 2011
Suveräna dragbilar. Speciellt med dom lite kraftfullare motorerna (typ 2.0t / TTiD)

No dice !

4 637 Inlägg
9 oktober 2011
Utseendemässigt Saaben. (Som såg vettigast ut innan 2007 eller när de gjordes om?)

V70 av just den generationen ser inte kul ut.

Kanske finns det att köpa snyggare baklampor till Saaben än dessa?

777 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
ChrilleBille skrev:
Suveräna dragbilar. Speciellt med dom lite kraftfullare motorerna (typ 2.0t / TTiD)

TTiD e väl dieslen med dubble turbo va??

Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 oktober 2011
Volvox40 skrev:
ChrilleBille skrev:

TTiD e väl dieslen med dubble turbo va??

Ja

93 Inlägg
9 oktober 2011
Har haft en Saab 9-3X 1,9TTID 180hk med Automat. ska jag beskriva den med två ord säger jag bara Vilken bil smile

Muttley
9 oktober 2011
Rquired skrev:
tkd_rille skrev:
Saaben är faktiskt häftigare än den generationen volvo. Och att saaben har lite upphöjt tak fram gör de bara ännu bättre. Jättestort minus på båda bilarna är baksätena, saaben är som att sätta sig på en parkbänk och på v70n är de så satans trångt där bak.

Att SAAB 9-3 har den detaljen betyder inte att den har högre taköjd för den sakens skull.

Klart inte men för framsätet så är de en liten upphöjning jämfört med bak i bilen. Så dåligt minne kan jag inte ha. Var nått år sen jag körde.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 oktober 2011
tkd_rille skrev:
Rquired skrev:
tkd_rille skrev:
Saaben är faktiskt häftigare än den generationen volvo. Och att saaben har lite upphöjt tak fram gör de bara ännu bättre. Jättestort minus på båda bilarna är baksätena, saaben är som att sätta sig på en parkbänk och på v70n är de så satans trångt där bak.

Att SAAB 9-3 har den detaljen betyder inte att den har högre taköjd för den sakens skull.

Klart inte men för framsätet så är de en liten upphöjning jämfört med bak i bilen. Så dåligt minne kan jag inte ha. Var nått år sen jag körde.

Visst får man den känslan, men rent fysiskt är det bättre takhöjd i många andra bilar trots SAAB´s designgrepp. Det var så jag tänkte. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Muttley
9 oktober 2011
Rquired skrev:
tkd_rille skrev:
Rquired skrev:

Visst får man den känslan, men rent fysiskt är det bättre takhöjd i många andra bilar trots SAAB´s designgrepp. Det var så jag tänkte. smile

Aha. Ja har du nog rätt i.  Var mer de att de var fräckt. Sen kommer jag ihåg att jag gillade faktiskt inredningen i denna sportcombi. Första saaben jag nånsin gillat inredning då jag tycker de är lite viktigt. Att man kan stänga av belysning så bara hastighetsmätaren lyser och lite sådana ting. Gick säkert på de gamle med men de hurrar man inte för.

Men den duger helt klart för 2 ungar.

Seg bôvel
322 Inlägg
10 oktober 2011
tkd_rille skrev:
Volvox40 skrev:
tkd_rille skrev:
Saaben är faktiskt häftigare än den generationen volvo. Och att saaben har lite upphöjt tack fram gör de bara ännu bättre. Jättestort minus på båda bilarna är baksätena, saaben är som att sätta sig på en parkbänk och på v70n är de så satans trångt där bak.

ok skumt då saab e kända för sin comfort.

Framsätena är underbara precis som volvos. Men de kunde göra de mycket bättre för baksätena.

Nackstöden i 9-3 är inte heller mycket att hurra för. Säkert någon whiplash-säkerhets-grej, men fan så hårda och obekväma att luta sig mot.
9-5 har jag faktiskt aldrig åkt i, däremot 9000 vars nackstöd är ljusår bättre.

6 558 Inlägg
10 oktober 2011
Volvox40 skrev:
mrpalmer skrev:
Har du barn?

jupp 2 st i åldern 3mån o 3 år

då äre  jue lätt att välja.. v70i alla dar  .... har själv en som ja haft i 7år nu snart  å e kanon nöjd  smile  + har 2 st kottar  själv  å försök att få in 2st emmaljunga barnvagnar  dom största  + 2 skötväskor å 2 st gåstolar + 2 st bords-barnstolar i saaben tongue   hade också en v40 när vi fick första tjejen å i den va vi tvungen att ta lös underredet för att ens få in barnvagnen... i v70in äre bara att fälla ihop den å skjuta in den   .... sen vet ja ej hur saab har   men du ha jue en kotte på 3år  snart  dags för annan stol å då e jue volvo toppen som har integrerade barnstolar  ... guuuud va praktiskt  smile  lycka till i ditt val

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

2 271 Inlägg
11 oktober 2011
racer-putte skrev:
Volvox40 skrev:
mrpalmer skrev:
Har du barn?

då äre  jue lätt att välja.. v70i alla dar  .... har själv en som ja haft i 7år nu snart  å e kanon nöjd  smile  + har 2 st kottar  själv  å försök att få in 2st emmaljunga barnvagnar  dom största  + 2 skötväskor å 2 st gåstolar + 2 st bords-barnstolar i saaben tongue   hade också en v40 när vi fick första tjejen å i den va vi tvungen att ta lös underredet för att ens få in barnvagnen... i v70in äre bara att fälla ihop den å skjuta in den   .... sen vet ja ej hur saab har   men du ha jue en kotte på 3år  snart  dags för annan stol å då e jue volvo toppen som har integrerade barnstolar  ... guuuud va praktiskt  smile  lycka till i ditt val

Vad hade du för vagn i V40:n egentligen?tongue
Jag får in en crescent classic (duovagn) i min sport sedan! utan att ta av någonting!smile
Men håller med om rymligheten i V70, farsan har en vit 2010 som är förjävla läcker.
Men.... Saaben är snyggare!smile

2 barn i en SC är inga problem, 3 st så börjar det bli riktigt tight.
Får min tredje knodd i dec och planerar att tuffa vidare med aeron + en takbox till semestern.big_smile

Dock är mina äldsta snart 7 och tio år så dom sitter bara på kudde och kommande monterat
på mittplatsen bak i Saaben.
Senast redigerat av lingua (11 oktober 2011)

6 558 Inlägg
11 oktober 2011
lingua skrev:
racer-putte skrev:
Volvox40 skrev:

Vad hade du för vagn i V40:n egentligen?tongue
Jag får in en crescent classic (duovagn) i min sport sedan! utan att ta av någonting!smile
Men håller med om rymligheten i V70, farsan har en vit 2010 som är förjävla läcker.
Men.... Saaben är snyggare!smile

2 barn i en SC är inga problem, 3 st så börjar det bli riktigt tight.
Får min tredje knodd i dec och planerar att tuffa vidare med aeron + en takbox till semestern.big_smile

Dock är mina äldsta snart 7 och tio år så dom sitter bara på kudde och kommande monterat
på mittplatsen bak i Saaben.

vi hade en emmaljunga duo edge  combi  vagn  .. visst gick den in i v40in om du tog av insatsen från underredet  ...men i v70in äre bara att fälla ihop den å skjuta in den på längden smile  de e kung det   ..då han man jue rätt myche plats i andra halvan av skuffen.. vem som e snyggast e jue smaksak  det   bara för att du gillar  saab  smile  så behöver du jue inte va dålig för det  tongue  wink

777 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
Jo vagn tar ju plats men har en syskonvagn kallad city select tar inte mer plats än en vanlig vagn. Ja då e jue frågan om vad man ska ha för motor. Inte den klenaste eller värsta, lite lagom men kraften ska finnas där vid omkörning o släpkörning. Antar att diesel e bästa men har emot skatten på dom.

796 Inlägg
11 oktober 2011
Volvox40 skrev:
Jo vagn tar ju plats men har en syskonvagn kallad city select tar inte mer plats än en vanlig vagn. Ja då e jue frågan om vad man ska ha för motor. Inte den klenaste eller värsta, lite lagom men kraften ska finnas där vid omkörning o släpkörning. Antar att diesel e bästa men har emot skatten på dom.

Tycker om du inte ska ha diesel, bör du satsa på 2.0t som du kan tanka både e85/bensin. Sen kanske ett litet steg 1/2 chip då den låter extremt tam orginal! smile

Hemma bra, garaget BÄST!

6 558 Inlägg
11 oktober 2011
Volvox40 skrev:

ja har en 2.4 170hks nu   å lura själv på å byta nu   smile å blire en v70i igen  då blire en d5a awd me partikelfilter   då ligger skatten på ca 4300kr om året tro ja  bestämmnt å 185 diesel kusar e fiiint de smile

2 271 Inlägg
11 oktober 2011
Slog på random -08 vector TTID från blocket och skatten på denna
är 4330kr och 180hk och 400nm.

6 558 Inlägg
11 oktober 2011
lingua skrev:
Slog på random -08 vector TTID från blocket och skatten på denna
är 4330kr och 180hk och 400nm.

å då börja man undra e det lönt  me bensin bil  för en normal körare ... på min 02as v70i ha ja  2400kr i skatt på ... sen drar jue dieseln typ hälften  smile

Sök