4588
Sök

Turbo konvertering inget bondemek

19 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#1
tjena jag har en volvo 940 med en b230fb och har skaffat en ltt turbo med grenrör. den ska enligt förra ägaren ladda 0,5 bar och jag undrar om man måste kompsänka motorn och i så fall vad ska man göra. bilen har full service bok så jag vill inte påbörja något bondemek på den.

tacksam för svar

turbo sjukan har syntomen att man kan bli tung på höger fot

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 oktober 2011
#2
Bruddavve skrev:
tjena jag har en volvo 940 med en b230fb och har skaffat en ltt turbo med grenrör. den ska enligt förra ägaren ladda 0,5 bar och jag undrar om man måste kompsänka motorn och i så fall vad ska man göra. bilen har full service bok så jag vill inte påbörja något bondemek på den.

tacksam för svar

turbo sjukan har syntomen att man kan bli tung på höger fot


om du inte vill ha bondmek så köp dig en riktig turbo motor + boxar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

19 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#3
asså med bondmek menar jag att jag vill inte riskera att motorn rasar pga av för högt komp

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
11 oktober 2011
#4
var i samma banor ett tag, turbokonvertera.  så onödigt tycker jag för det är ju inte bara att sätta dit turbon och hoppas på att det ska funka!
Jävla meckandes innan man får allt att funka

Detta behövs göras:
- Borra hål i blocket för oljeretur
- Sätta t-kors till oljetryckskontakt för olja till turbo
- Göra om kylsystemet så att du får vattenkylningen till turbon
- Turbogrenrör
- Turbo
- Konsoll som håller upp turbon
- Saltkylda avgasventiler eller turbotopp
- Turbospridare
- Förkopplingsmotstånd till spridare
- Göra om motorkabelhärvan för att koppla in motstånden
- Byta tänd och insprutningsbox (jag antar att du har LH2.2 eller 2.4)
- Intercooler
- Slangar och rör till och från intercooler
- Andra montagekonsoller till kylar/intercoolerpaketet
- Turbons koppling
- Svarva kolvarna eller sätta i turbons kolvar
- Turbons hårdare kolvringar
- Byta plats på batteri och luftfilterbox
- Turbons avgassystem
- Byta till T / VX / A / VX3 kam om du inte har det redan
- Göra om motorkablaget så att det räcker till nya placeringen av AMM

Sedan så bör man:
- Byta till turbons bromsar
- Stoppa in diffbroms

Så köp dej en turbo bil från början!, det ska jag göra

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

322 Inlägg
11 oktober 2011
#5
dirtmas skrev:
var i samma banor ett tag, turbokonvertera.  så onödigt tycker jag för det är ju inte bara att sätta dit turbon och hoppas på att det ska funka!
Jävla meckandes innan man får allt att funka

Detta behövs göras:
- Borra hål i blocket för oljeretur
- Sätta t-kors till oljetryckskontakt för olja till turbo
- Göra om kylsystemet så att du får vattenkylningen till turbon
- Turbogrenrör
- Turbo
- Konsoll som håller upp turbon
- Saltkylda avgasventiler eller turbotopp
- Turbospridare
- Förkopplingsmotstånd till spridare
- Göra om motorkabelhärvan för att koppla in motstånden
- Byta tänd och insprutningsbox (jag antar att du har LH2.2 eller 2.4)
- Intercooler
- Slangar och rör till och från intercooler
- Andra montagekonsoller till kylar/intercoolerpaketet
- Turbons koppling
- Svarva kolvarna eller sätta i turbons kolvar
- Turbons hårdare kolvringar
- Byta plats på batteri och luftfilterbox
- Turbons avgassystem
- Byta till T / VX / A / VX3 kam om du inte har det redan
- Göra om motorkablaget så att det räcker till nya placeringen av AMM

Sedan så bör man:
- Byta till turbons bromsar
- Stoppa in diffbroms

Så köp dej en turbo bil från början!, det ska jag göra

du glömde stakar=)
sätter man dit gröna 968 spridare direkt så slipper man ju koppla in motståndet=)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 oktober 2011
#6
dirtmas skrev:
var i samma banor ett tag, turbokonvertera.  så onödigt tycker jag för det är ju inte bara att sätta dit turbon och hoppas på att det ska funka!
Jävla meckandes innan man får allt att funka

Detta behövs göras:
- Borra hål i blocket för oljeretur
- Sätta t-kors till oljetryckskontakt för olja till turbo
- Göra om kylsystemet så att du får vattenkylningen till turbon
- Turbogrenrör
- Turbo
- Konsoll som håller upp turbon
- Saltkylda avgasventiler eller turbotopp
- Turbospridare
- Förkopplingsmotstånd till spridare
- Göra om motorkabelhärvan för att koppla in motstånden
- Byta tänd och insprutningsbox (jag antar att du har LH2.2 eller 2.4)
- Intercooler
- Slangar och rör till och från intercooler
- Andra montagekonsoller till kylar/intercoolerpaketet
- Turbons koppling
- Svarva kolvarna eller sätta i turbons kolvar
- Turbons hårdare kolvringar
- Byta plats på batteri och luftfilterbox
- Turbons avgassystem
- Byta till T / VX / A / VX3 kam om du inte har det redan
- Göra om motorkablaget så att det räcker till nya placeringen av AMM

Sedan så bör man:
- Byta till turbons bromsar
- Stoppa in diffbroms

Så köp dej en turbo bil från början!, det ska jag göra

vad är det för konsol som håller upp turbon???
turbons kolvringar ???? är samma
en kamaxel har han (du har typ räknat upp alla vanliga)
saltkylda ventiler = natriumkylda är inget måste

resten kan jag nog hålla med om

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

142 Inlägg
11 oktober 2011
#7
ni har ju glömt de viktigaste, en turbogrill!!cool

27-an

19 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#8
dirtmas: ja det du har räcknat upp är alla grejer du behöver för 200 häst men jag nöjer mig med ltt på 150 hp.
turbofrossen. ja jag har vx3 kammen.
iveskold17: ja turbogrill har jag redan wink

men turbo bromsarna är väll samma bromsar som på vanliga 940.

322 Inlägg
11 oktober 2011
#9
Bruddavve skrev:
dirtmas: ja det du har räcknat upp är alla grejer du behöver för 200 häst men jag nöjer mig med ltt på 150 hp.
turbofrossen. ja jag har vx3 kammen.
iveskold17: ja turbogrill har jag redan wink

men turbo bromsarna är väll samma bromsar som på vanliga 940.

ja de är samma bromsar=)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
11 oktober 2011
#10
driftking199 skrev:
dirtmas skrev:
var i samma banor ett tag, turbokonvertera.  så onödigt tycker jag för det är ju inte bara att sätta dit turbon och hoppas på att det ska funka!
Jävla meckandes innan man får allt att funka

Detta behövs göras:
- Borra hål i blocket för oljeretur
- Sätta t-kors till oljetryckskontakt för olja till turbo
- Göra om kylsystemet så att du får vattenkylningen till turbon
- Turbogrenrör
- Turbo
- Konsoll som håller upp turbon
- Saltkylda avgasventiler eller turbotopp
- Turbospridare
- Förkopplingsmotstånd till spridare
- Göra om motorkabelhärvan för att koppla in motstånden
- Byta tänd och insprutningsbox (jag antar att du har LH2.2 eller 2.4)
- Intercooler
- Slangar och rör till och från intercooler
- Andra montagekonsoller till kylar/intercoolerpaketet
- Turbons koppling
- Svarva kolvarna eller sätta i turbons kolvar
- Turbons hårdare kolvringar
- Byta plats på batteri och luftfilterbox
- Turbons avgassystem
- Byta till T / VX / A / VX3 kam om du inte har det redan
- Göra om motorkablaget så att det räcker till nya placeringen av AMM

Sedan så bör man:
- Byta till turbons bromsar
- Stoppa in diffbroms

Så köp dej en turbo bil från början!, det ska jag göra

du glömde stakar=)
sätter man dit gröna 968 spridare direkt så slipper man ju koppla in motståndet=)

Stakarna behövs ju knappast bytas om du bara ska hålla dig till ltt, 149hk va ?

C H E V R O L E T <3

1 433 Inlägg
11 oktober 2011
#11
Kolla min tråd precis Turbo konverterat min Golf VR6 (blir klar idag ska ut dit nu)
men det är mycket mycket man inte räknar med! både i kostnader och problem, fast jag är dock helt ny i "branshen" min första konvert, men jag har svetsat kapat kopplat allt själv

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227523

så får du en inblick på det hela!
Senast redigerat av SylvesterStallone (11 oktober 2011)


2 419 Inlägg
11 oktober 2011
#12
Om du åker till returbilen och plockar ur motorn själv kan du ju få en komplett turbomotor för pissepengar!


19 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#13
ne jag tycker inte det ska behövas byta stakar.
jag vill nog inte ha en färdig turbo motor halva glädjen är ju att bygga turbomaskiner wink

19 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#14
SylvesterStallone skrev:
Kolla min tråd precis Turbo konverterat min Golf VR6 (blir klar idag ska ut dit nu)
men det är mycket mycket man inte räknar med! både i kostnader och problem, fast jag är dock helt ny i "branshen" min första konvert, men jag har svetsat kapat kopplat allt själv

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227523

så får du en inblick på det hela!

ser riktigt roligt ut lycka till med bygget smile

322 Inlägg
11 oktober 2011
#15
Children-Of-Bodom skrev:
driftking199 skrev:
dirtmas skrev:
var i samma banor ett tag, turbokonvertera.  så onödigt tycker jag för det är ju inte bara att sätta dit turbon och hoppas på att det ska funka!
Jävla meckandes innan man får allt att funka

Detta behövs göras:
- Borra hål i blocket för oljeretur
- Sätta t-kors till oljetryckskontakt för olja till turbo
- Göra om kylsystemet så att du får vattenkylningen till turbon
- Turbogrenrör
- Turbo
- Konsoll som håller upp turbon
- Saltkylda avgasventiler eller turbotopp
- Turbospridare
- Förkopplingsmotstånd till spridare
- Göra om motorkabelhärvan för att koppla in motstånden
- Byta tänd och insprutningsbox (jag antar att du har LH2.2 eller 2.4)
- Intercooler
- Slangar och rör till och från intercooler
- Andra montagekonsoller till kylar/intercoolerpaketet
- Turbons koppling
- Svarva kolvarna eller sätta i turbons kolvar
- Turbons hårdare kolvringar
- Byta plats på batteri och luftfilterbox
- Turbons avgassystem
- Byta till T / VX / A / VX3 kam om du inte har det redan
- Göra om motorkablaget så att det räcker till nya placeringen av AMM

Sedan så bör man:
- Byta till turbons bromsar
- Stoppa in diffbroms

Så köp dej en turbo bil från början!, det ska jag göra

du glömde stakar=)
sätter man dit gröna 968 spridare direkt så slipper man ju koppla in motståndet=)

Stakarna behövs ju knappast bytas om du bara ska hålla dig till ltt, 149hk va ?

ja mena eftersom han räknat upp turbokolvar o grejer så lär väll stakarna bytas med vore ju ganska dumt o snåla in på dom då=)

19 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#16
driftking199 skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
driftking199 skrev:

du glömde stakar=)
sätter man dit gröna 968 spridare direkt så slipper man ju koppla in motståndet=)

Stakarna behövs ju knappast bytas om du bara ska hålla dig till ltt, 149hk va ?

ja mena eftersom han räknat upp turbokolvar o grejer så lär väll stakarna bytas med vore ju ganska dumt o snåla in på dom då=)

Jo det är sant men det är ju bara en ltt på 149 häst. Det skulle man kunna behöva på en ftt skulle jag tro

322 Inlägg
11 oktober 2011
#17
ltt har 136hk och 0.3bar ladd fulltryck har 165hk och 0.5bar ladd:)

1 758 Inlägg
11 oktober 2011
#18
Är likadana stakar oavsett turbo eller inte...

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
12 oktober 2011
#19
Glöm inte bort att skaffa Turbogrill, det är det viktigaste igentligen! big_smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

142 Inlägg
12 oktober 2011
#20
dirtmas skrev:
Glöm inte bort att skaffa Turbogrill, det är det viktigaste igentligen! big_smile

Har jag redan skrivit en bit upp...

27-an


Sök