4712
Sök

Turbo konvertering inget bondemek

19 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#21
Iveskold17 skrev:
dirtmas skrev:
Glöm inte bort att skaffa Turbogrill, det är det viktigaste igentligen! big_smile

Har jag redan skrivit en bit upp...

Haha ja och jag håller med er båda:)

19 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#22
driftking199 skrev:
ltt har 136hk och 0.3bar ladd fulltryck har 165hk och 0.5bar ladd:)

Haaha okej my bad men vad pallar m47an då

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 oktober 2011
#23
Bruddavve skrev:
driftking199 skrev:
ltt har 136hk och 0.3bar ladd fulltryck har 165hk och 0.5bar ladd:)

Haaha okej my bad men vad pallar m47an då

m47:an pallar runt 200

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

19 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#24
driftking199 skrev:
ltt har 136hk och 0.3bar ladd fulltryck har 165hk och 0.5bar ladd:)

haha okej men vad pallar en m47a då?

19 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#25
turboforssen skrev:
Bruddavve skrev:
driftking199 skrev:
ltt har 136hk och 0.3bar ladd fulltryck har 165hk och 0.5bar ladd:)

Haaha okej my bad men vad pallar m47an då

m47:an pallar runt 200

okej bra då är det ju något som håller iallafall wink

19 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#26
tillbaka till stakarna finns det inte något som heter m-stakar elr minns jag fel och vilka är det jag skulle behöva om jag nu måste byta?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 oktober 2011
#27
bara en fråga ..
varför ska du turbokovertera till samma häst antal ?????
b230fb har ju med 136hästar och med turbo så kommer det ju slitas mer.
och ska vill du öka hästarna i turbon sen så bör du byta sakerna som stog i början

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 oktober 2011
#28
Bruddavve skrev:
tillbaka till stakarna finns det inte något som heter m-stakar elr minns jag fel och vilka är det jag skulle behöva om jag nu måste byta?

jo det finns ett par stakar som heter "m-stakar" men dessa passar inte en b230
ska du byta stackar m.m så kan du lika gärna köpa dig ett nyare turboblock

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

19 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#29
turboforssen skrev:
Bruddavve skrev:
tillbaka till stakarna finns det inte något som heter m-stakar elr minns jag fel och vilka är det jag skulle behöva om jag nu måste byta?

jo det finns ett par stakar som heter "m-stakar" men dessa passar inte en b230
ska du byta stackar m.m så kan du lika gärna köpa dig ett nyare turboblock

okej men dom stakarna som jag har nu. tror du att dom kommer hålla för 0,5 bar

19 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#30
turboforssen skrev:
bara en fråga ..
varför ska du turbokovertera till samma häst antal ?????
b230fb har ju med 136hästar och med turbo så kommer det ju slitas mer.
och ska vill du öka hästarna i turbon sen så bör du byta sakerna som stog i början

med turbo så slits det mer ja men det gör det ju med all sorts trimmning. och med turbo får jag ut mer häst.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 oktober 2011
#31
Bruddavve skrev:
turboforssen skrev:
bara en fråga ..
varför ska du turbokovertera till samma häst antal ?????
b230fb har ju med 136hästar och med turbo så kommer det ju slitas mer.
och ska vill du öka hästarna i turbon sen så bör du byta sakerna som stog i början

med turbo så slits det mer ja men det gör det ju med all sorts trimmning. och med turbo får jag ut mer häst.

ja du kan få ut mer häst men då kommer du få byta en massa mer och du kommer inte kunna besikta med det .

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

19 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#32
Varför skulle det inte gå att besikta. Jag gör ju en typ besiktning

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 oktober 2011
#33
Bruddavve skrev:
Varför skulle det inte gå att besikta. Jag gör ju en typ besiktning

för att du får inte turbokovertera en motor efter 1975.
men du får byta till en äkta turbomotor och regbesikta med den

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#35
turboforssen skrev:
här kan du läsa igenom http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

så om jag har fattat det här rätt så bilar efter 92/93 får inte byggas om? och det stod också att det är uttagningsdatumet som gäller och inte årsmodelen. och min är uttagen 91-12-20. så då borde det ju godkännas elr har jag fel?

322 Inlägg
12 oktober 2011
#36
Bruddavve skrev:
turboforssen skrev:
här kan du läsa igenom http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

så om jag har fattat det här rätt så bilar efter 92/93 får inte byggas om? och det stod också att det är uttagningsdatumet som gäller och inte årsmodelen. och min är uttagen 91-12-20. så då borde det ju godkännas elr har jag fel?

bara o regga OM du byter boxar o allt så de blir riktigt:) besiktningsgubben kan aldrig se att de är ett f block som sitter där eller se om toppen är en me saltkylda ventiler så sätter du på ett 940turbogrenrör me orginal 13c turbo så är de grönt..
ang växellådan så beror de på din körstil men koppling måste bytas

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 oktober 2011
#37
driftking199 skrev:
Bruddavve skrev:
turboforssen skrev:
här kan du läsa igenom http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

så om jag har fattat det här rätt så bilar efter 92/93 får inte byggas om? och det stod också att det är uttagningsdatumet som gäller och inte årsmodelen. och min är uttagen 91-12-20. så då borde det ju godkännas elr har jag fel?

bara o regga OM du byter boxar o allt så de blir riktigt:) besiktningsgubben kan aldrig se att de är ett f block som sitter där eller se om toppen är en me saltkylda ventiler så sätter du på ett 940turbogrenrör me orginal 13c turbo så är de grönt..
ang växellådan så beror de på din körstil men koppling måste bytas

jo att det är ett b230f block är ju jätte lätt att se det står ju på blocket + att f blocket inte har hål för oljereturen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Refined
1 770 Inlägg
13 oktober 2011
#38
Enligt min mening så tjänar man ALDRIG på att bygga om en sug B230 till turbo modell om man skall åka så låg effekt som trådskaparen vill. Eller jo, man får kunskap.
Annars är det bara att köpa en riktig FK/FT eller helt enkelt en riktig 940 Turbo. Som det skrevs förut i tråden, det blir så mycket mycket mer att bygga och lösa än vad men först tror.

216 Inlägg
13 oktober 2011
#39
har läst hela tråden om du nu inte vill ha nån bonnmek, så gör som många redan sagt köpt en riktig turbomotor. Sen kan du ju renovera upp den då har du ju nåt å pilla med sen har du din bil rullande hela tin då.

Sen om de är en fräsch å inte så misshandlad å slut m47a håller den för mer än 200
Senast redigerat av Grantomta (13 oktober 2011)

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

1 433 Inlägg
13 oktober 2011
#40
mycket snack lite verkstad i denna tråden tycker jag tongue



Sök