2947
Sök

V70 T5 2005 lättare styling och effekt jakt

Bytte in min 2005 års V70 2.5t BSR steg 1 mot en maskin med en lite mer potent motor, en 2005 års V70 T5 i stället. Bilen är och ska vara en familjebil, den ska gå fram och tillbaka mellan arbeten och hem, lämna grabben på dagis,... Visa mer

528 637 Visningar
Uppdaterades senast 14 juni 2017
115 Inlägg
20 mars 2014
#721
spokenratt skrev:
hoforsnisse skrev:
spokenratt skrev:
Update, fortfarande strul...

Hämtade bilen i morse. Motorlampan lös och den gick ta mig fan ännu sämre! Nu gick den inte bara dåligt på tomgång utan även vid varv. Meken har provat att byta platts på spridarna säger han och felet följer spridaren...

Hem, och monterade org spridare och org mjukvara...



http://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-31a8bd33ac0a5670e1ea6cf236fb4b65.jpg
APC enheten, org mjukvara åker i... hmm

Fyllde tanken, det gick bara i 36 liter 98oktan, resten är ju fortfarande ren E85.....
Läste ur och nollade felkoderna.


http://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-25fcc08dc8b5ae04aff047c32dc72cc9.jpg
Drygt!

ECU FAULT LOG - FAULT LOG REPORT.
------
P0302: CYLINDER 2 MISSFIRE DETECTED
-----
P0300: RANDOM/MULYIPLE CYLINDER MISSFIRE DETECTED

-----
END REPORT.

Körde sen bilen någon mil, den hackar fortfarande men inte sådana våldsamma ryck som tidigare.
Motorlampan blinkade några ånger lite strax innan resan var slut men släktes.
Läste ur felkoderna och nollade.

ECU FAULT LOG - FAUT LOG REPORT.
-----
P0302: CYLINDER MISSFIRE DETECTED
-----
P0300: RANDOM/MULTIPLE CYLINDER MISSFIRE DETECTED

-----
END REPORT.


Ok, jag kan tänka mig att den är lite tjurig när den nu är org med ca 30L etanol i tanken... Men varför missfire på cylinder 2 så tydligt?
Har dom kukat till stiften eller en tändspole?!

Hade samma felkoder och samma symtom på min V70 T5 som du har. Då var det spridarna var det två av spridarna som var helt öppna.

Okok... tyvärr uppkommer nu detta med både trimmet och org! Spridarna för trimmet, 630cc, flödade inget alls sa dom.
Lurigt som fasen...

Okej. Fan va trist. Hoppas att det inte är nå svindyrt fel.

3 860 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
#722
hoforsnisse skrev:
spokenratt skrev:
hoforsnisse skrev:

Hade samma felkoder och samma symtom på min V70 T5 som du har. Då var det spridarna var det två av spridarna som var helt öppna.

Okok... tyvärr uppkommer nu detta med både trimmet och org! Spridarna för trimmet, 630cc, flödade inget alls sa dom.
Lurigt som fasen...

Okej. Fan va trist. Hoppas att det inte är nå svindyrt fel.

Ja verkligen...  är ju inga billiga bilar när det strular alltså... hmm

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

115 Inlägg
20 mars 2014
#723
spokenratt skrev:
hoforsnisse skrev:
spokenratt skrev:

Okok... tyvärr uppkommer nu detta med både trimmet och org! Spridarna för trimmet, 630cc, flödade inget alls sa dom.
Lurigt som fasen...

Okej. Fan va trist. Hoppas att det inte är nå svindyrt fel.

Ja verkligen...  är ju inga billiga bilar när det strular alltså... hmm

haha nä det kan verkligen inte påstå smile

3 860 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
#724
hoforsnisse skrev:
spokenratt skrev:
hoforsnisse skrev:

Okej. Fan va trist. Hoppas att det inte är nå svindyrt fel.

Ja verkligen...  är ju inga billiga bilar när det strular alltså... hmm

haha nä det kan verkligen inte påstå smile

Och om siemens spridarna inte öppnar och flödar, varför gör inte org det heller isf?
Jag undrar ja....

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

115 Inlägg
20 mars 2014
#725
spokenratt skrev:
hoforsnisse skrev:
spokenratt skrev:

Ja verkligen...  är ju inga billiga bilar när det strular alltså... hmm

haha nä det kan verkligen inte påstå smile

Och om siemens spridarna inte öppnar och flödar, varför gör inte org det heller isf?
Jag undrar ja....

Har du kollat så att det inte är någon kabel som är skadad eller jordkabel? För det låter ju konstigt att varken trim eller org spridarna flödar hmm

3 860 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
#726
hoforsnisse skrev:
spokenratt skrev:
hoforsnisse skrev:

haha nä det kan verkligen inte påstå smile

Och om siemens spridarna inte öppnar och flödar, varför gör inte org det heller isf?
Jag undrar ja....

Har du kollat så att det inte är någon kabel som är skadad eller jordkabel? För det låter ju konstigt att varken trim eller org spridarna flödar hmm

Har inte kollat mer... ska ha visning på lägenheten i kväll så massa annat att göra också!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

904 Inlägg
20 mars 2014
#727
Polaren serva sin å den gick sämre visade sig att det va fel avstånd på stiften men det förklarar ju inte spridarna

AUTOTECH S60 power

3 860 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
#728
Blyfot_Racing skrev:
Polaren serva sin å den gick sämre visade sig att det va fel avstånd på stiften men det förklarar ju inte spridarna

Ja, och hur kan det vara fel avstånd på stiften kan man ju fråga sig där?

Njae.. det förklarar som sagt inte spridarna. Men skumt är det när dm påstår att felet följer siemens spridaren och jag ändå har misständning på cyl2 med org spridare...

Men vi ser nog i morgon... Då..
* Testas 630cc spridarna i en likadan motor med samma mjukvara.
* Stift och tändspolar kontrolleras.
* Bränslet späs ännu mer, Jag har tyvärr inte möjlighet att tömma tanken på något smidigt sett så det blir väl att köra upp så mycket som möjligt.. hmm

Sen blir det väl vidare diskussioner med Volvo beroende på vad vi hittar.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

287 Inlägg
21 mars 2014
#729
Samma cylinder som misständer med både originalspridare och 630?

Isåfall hade jag provat att byta platts på två tändspolar och se ifall problemet flyttade med spolen. Måste ju givetvis ta byta kontakter med det behöver jag vell inte ens säga big_smile


3 860 Inlägg
21 mars 2014
Trådstartare
#730
Figgis skrev:
Samma cylinder som misständer med både originalspridare och 630?

Isåfall hade jag provat att byta platts på två tändspolar och se ifall problemet flyttade med spolen. Måste ju givetvis ta byta kontakter med det behöver jag vell inte ens säga big_smile

Exakt... Samma miss med org spridare och mjukvara som med 630cc prdare och trim mjukvara.. mad

Vänta nu.. måste kontakten bytas bara för att man byter platts på spolen, menar du ifall kontakten me är skadad eller? Har aldri behövt byta spolar eller flytta dom innan så all hjälp är uppskattad!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

493 Inlägg
21 mars 2014
#731
spokenratt skrev:
Figgis skrev:
Samma cylinder som misständer med både originalspridare och 630?

Isåfall hade jag provat att byta platts på två tändspolar och se ifall problemet flyttade med spolen. Måste ju givetvis ta byta kontakter med det behöver jag vell inte ens säga big_smile

Exakt... Samma miss med org spridare och mjukvara som med 630cc prdare och trim mjukvara.. mad

Vänta nu.. måste kontakten bytas bara för att man byter platts på spolen, menar du ifall kontakten me är skadad eller? Har aldri behövt byta spolar eller flytta dom innan så all hjälp är uppskattad!

Haha ja nöt man byter kontakt, flyttar spolen mellan ett och två ex och sätter på resp kontakt, kontakt för cyl 1 till spolen som suttit i cyl 2 om du fattar wink

Googlemaster

493 Inlägg
21 mars 2014
#732
spokenratt skrev:
Figgis skrev:
Samma cylinder som misständer med både originalspridare och 630?

Isåfall hade jag provat att byta platts på två tändspolar och se ifall problemet flyttade med spolen. Måste ju givetvis ta byta kontakter med det behöver jag vell inte ens säga big_smile

Exakt... Samma miss med org spridare och mjukvara som med 630cc prdare och trim mjukvara.. mad

Vänta nu.. måste kontakten bytas bara för att man byter platts på spolen, menar du ifall kontakten me är skadad eller? Har aldri behövt byta spolar eller flytta dom innan så all hjälp är uppskattad!

Haha ja nöt man byter kontakt, flyttar spolen mellan ett och två ex och sätter på resp kontakt, kontakt för cyl 1 till spolen som suttit i cyl 2 om du fattar wink

Googlemaster

287 Inlägg
21 mars 2014
#733
Precis så som Elot säger smile

Om de nu va cylinder 2 som misständer så byt bara platts på spolen mellan tex 1 och 2.. kontakterna ska sitta där dom ska liksom. Det är ju så bilen vet vilken cylinder det är problem med smile
Senast redigerat av Figgis (21 mars 2014)


3 860 Inlägg
21 mars 2014
Trådstartare
#734
Figgis skrev:
Precis så som Elot säger smile

Om de nu va cylinder 2 som misständer så byt bara platts på spolen mellan tex 1 och 2.. kontakterna ska sitta där dom ska liksom. Det är ju så bilen vet vilken cylinder det är problem med smile

Jaaa men det fattade ja ju!!
Jag trodde du menade att jag var tvungen att ha nya kontakter också för det vore ny info isf... men klart jag förstår att kontakten ska vara kvar på samma cyl hahaha!!

Flyttar man kontakten till ny cylinder får man nog en del andra beteende störningar i gången tongue
Senast redigerat av spokenratt (21 mars 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

287 Inlägg
21 mars 2014
#735
spokenratt skrev:
Figgis skrev:
Precis så som Elot säger smile

Om de nu va cylinder 2 som misständer så byt bara platts på spolen mellan tex 1 och 2.. kontakterna ska sitta där dom ska liksom. Det är ju så bilen vet vilken cylinder det är problem med smile

Jaaa men det fattade ja ju!!
Jag trodde du menade att jag var tvungen att ha nya kontakter också för det vore ny info isf... men klart jag förstår att kontakten ska vara kvar på samma cyl hahaha!!

Flyttar man kontakten till ny cylinder får man nog en del andra beteende störningar i gången tongue

Haha.. tummar upp big_smile hoppas du får rätsida på den här skiten smile


904 Inlägg
21 mars 2014
#736
spokenratt skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Polaren serva sin å den gick sämre visade sig att det va fel avstånd på stiften men det förklarar ju inte spridarna

Ja, och hur kan det vara fel avstånd på stiften kan man ju fråga sig där?

Njae.. det förklarar som sagt inte spridarna. Men skumt är det när dm påstår att felet följer siemens spridaren och jag ändå har misständning på cyl2 med org spridare...

Men vi ser nog i morgon... Då..
* Testas 630cc spridarna i en likadan motor med samma mjukvara.
* Stift och tändspolar kontrolleras.
* Bränslet späs ännu mer, Jag har tyvärr inte möjlighet att tömma tanken på något smidigt sett så det blir väl att köra upp så mycket som möjligt.. hmm

Sen blir det väl vidare diskussioner med Volvo beroende på vad vi hittar.

Mänskliga faktorn kanske på stiften helt nya byttes på verkstad. :-) även om jag köper nya original så mäter jag ofta avståndet så det stämmer för man vet ju aldrig :-)

AUTOTECH S60 power

493 Inlägg
21 mars 2014
#737
Hahahaha ja borde jobba i verkstad wink

Googlemaster

3 860 Inlägg
21 mars 2014
Trådstartare
#738
UPDATE! NU GÅR BILEN SOM EN KLOCKA!
Dock med org prylar...

Men vi börjar från början!

Testade idag med brorsans saker, bytte plats på tändspolen från cyl 2, ingen skillnad.

Bytte stift till cyl 2, hade ju fått helt nya på service men monterade brorsans begagnade org då han bytt till Laser Iridium...
Och kan ni tro! Då gick den på alla cylindrar! Monterade mitt nya i brorsans och då går hans bil som en påse skit som blivit påtänd och stampad på!

Bild på svikaren!


https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-edd5cce4279716557efc960a6d5aa9ba.jpg
Här har vi han.. Han höll inte länge han!

Så nu sitter det 4st nya och 1st begagnat stift. Bilen har org mjukvara och spridare samt att bränslet fortfarande är 50/50 E85 och 98oktan... Bilen går som sagt som en klocka! big_smile

Då har vi ju lite att diskutera med Volvo på Måndag ja!
Och tyvärr slutar det inte här.. hmm
I stora servicen inger också rengöring av oljefällan samt byta av slangen till vevhusventilationen som går från toppen och förbi insuget, den som är en lite kändis när det gäller slang som inte håller. När man bytte denna slang var man inte direkt försiktig och man städade inte upp efter sig heller, man monterade bara tillbaka kåporna och låtsades som om det regnade! mad



https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-7a2feafd61a06509a1f9762c26a37b1f.jpg
smutsigt och oljigt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-8e3ebede4b4898f0e2f6ec3527bd116a.jpg
Gör man såhär?


https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-13eef461defaea54d9b3d12431615b99.jpg
Eller är det kanske ok att inte montera tillbaka alla skruvarna till kåpan?

2 skruvar kan jag ju skita i iof... men många bäckar små heter det väl?

Har inte testat 630cc spridarna, det regnade som fan när vi väl löst gången i motorn så det får bli ett test med spridarna de spridarna monterade och ATM mjukvaran i för att se ifall det lirar eller jag får några felkoder helt enkelt...

Men, vi bjuder väl på detta också wink

CURRENT FAULT LOG
-----
ECU REPORTS NO CURRENT FAULTS
-----
ECU REPORTS NO PENDING FAULTS
-----
ECU REPORTS NO OTHER FAULT CODES LOGGED
-----
END REPORT

SWEET! tongue

Får väl tacka brorsan som ställde upp me wink
(blir väl ett jävla liv annars )
Senast redigerat av spokenratt (21 mars 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 173 Inlägg
21 mars 2014
#739
Skönt att de börjar lösa sig. .Men volvo va har dom hållit på med egentligen och större verkstäder ska man förtroende för säger dom...


3 860 Inlägg
22 mars 2014
Trådstartare
#740
tobzter skrev:
Skönt att de börjar lösa sig. .Men volvo va har dom hållit på med egentligen och större verkstäder ska man förtroende för säger dom...

Ja, nu börjar det ljusna! Känns super skönt!

Jag håller med! Man undrar ju vad dom sysslat med! Nu anser jag inte att deras stämpel i service boken är mer värd än min namnteckning på en bit skithuspapper! wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök