Ett tag sen nu...Har inte hänt så mycket, i stort sett bara vårdat bilen.
Var på och fixade svågerns avgassystem på han Saab 93, sista ljuddämparen lossnade, aningen rostigt
Tog en kik på mitt eget då, ska ju bytas men iom att jag hade besiktning inom kort så var det lika bra att kolla!
tur det kanske... bakre krokan var helt av. Avgaset hängde ganska fritt och dinglade!
Fixade dit ett Mekonomens fäste då vi köpte ny dämpare till Saaben därifrån också, jävligt smidigt faktiskt.
Så idag, 07:20, rullade jag in min nytvättade, blanka och fina T5a i besiktningshallen. Allt var frid och fröjd i typ 5 minuter, inte ett ljud om att dimljusen var urkopplade, det extra backljuset eller att helljuset var xenonkonverterat... men sen lyfte han lite lätt i slangen till vevhusventilationen... Skit var av, den till och med trillade sönder och gick i 3 delar!
Jag blev tokig!
Den slangen byttes i samband med service i april förra året!! För er som minns hade jag en hyffsat besvärlig service hos en märkesverkstad då som resulterade i att bilen rullade ut från verkstad med lysande motorlampor och en motorgång som en skön gammal fiskebåt!
Som sagt, jag blev tokig och åkte inom en Volvoverkstad på väg hem.
Killen i kundmottagningen tyckte det var märkligt att slangen gått sönder om den nu var bytt för ett år sedan men kunde samtidigt inte svara på en enkel fråga, SKA DEN GÅ AV EFTER BARA ETT ÅR?
Han kunde inte svara på det men beställde gärna hem en ny slang åt mig...
Jo tack, den behövs ju eftersom jag fick ombesiktning på grund av just detta!
Jag frågade om garanti och sådär, Ett år, svarar han mig, så det var ju April då.
Förbannad ringde jag Volvo när jag hade lunch.
- Du har bara ett års garanti, svarar hon mig i telefon, men du kan ju ringa till närmaste verkstad och prata med den som har hand om garantiärenden där.
Mer förbannad ringde jag dit jag tidigare beställde slangen ifrån.
Svaret:
- Du har ett års garanti på arbetet, men du har också 24 månaders garanti på de delar som byts/monteras vid en service.
Tacksamt, någon som vet vad dom snackar om. Så nu ska jag bara åka in med bilden till Volvo här, visa upp pappret från förra servicen och så ska dom byta slangen på deras bekostnad!
Tack för det!
Snyggt... byttes April 2014! Lika knaprig som Wasas knäckebröd!
Upphängningen från Mekonomen, simpelt och fullt fungerande.