2618
Sök

V70 T5 2005 lättare styling och effekt jakt

Bytte in min 2005 års V70 2.5t BSR steg 1 mot en maskin med en lite mer potent motor, en 2005 års V70 T5 i stället. Bilen är och ska vara en familjebil, den ska gå fram och tillbaka mellan arbeten och hem, lämna grabben på dagis,... Visa mer

528 074 Visningar
Uppdaterades senast 14 juni 2017
IT-Konsult
88 Inlägg
2 augusti 2016
#1221
spokenratt skrev:
anjohansson skrev:
Jag svor i en timma över xenonlamporna men lyckades till slut byta dem utan att demontera något.

Tror våra bilar hade ett lunchmöte förra veckan på Överby smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/208/207635/207635-44896c2342813bb6c547da4017c5b422.jpg

Haha.. där ser man!
Man varför i helvete knäpper du en bild av bilen med länets fulaste vinterfälgar och en jävligt smutsig lack?!?!?!?! Den ser ju asdassig ut här ju!
hahaha
Mack855 skrev:
Jag lyckades byta på min! Vilken sida var det du bytte på?

Edit: Kom på att du har T5an, vi har inte samma filterlåda. På 2.5T så plockar man bort filterhuset så är saken biff med lite svordomar.. Väntar själv på delar till R-front på min, och värme big_smile

Passagerarsidan hade lagt av... Där är trångt, mycket trängt. Som Klevert under skriver så är det lättare med filtersidan på T5an faktiskt. Men jag har ju xenonstrålkastarna och de är lite trängre än halogenlyktorna känns det som men jag skulle ju byta andra sidan också...
Klevert skrev:
filter sidan är den lätta även på T5. 2.5T är inte så stor skillnad. det är den andra sidan som är värre smile

PRECIS!

Tiiimpa skrev:
lättare att ta bort lyktorna på dom nya v70 big_smile sitter bara med 2 pinnar man drar bort sen kan man lyfta bort hela lyktan big_smile

Mycket... konstruktionen på V70N i det här syftet är helt efter!

Haha min ser inte fin ut där heller! wink De fick fula sig ihop!


300 Inlägg
2 augusti 2016
#1222
Skulle behöva göra något åt lyktorna på min också, har dock vit beläggning på insidan på mina också, men 12k styck för nya är inte så lockande..

Riktigt dåligt, min bil har gått 10000 mil så inget direkt slitage..

3 860 Inlägg
6 augusti 2016
Trådstartare
#1223
Micke181 skrev:
Skulle behöva göra något åt lyktorna på min också, har dock vit beläggning på insidan på mina också, men 12k styck för nya är inte så lockande..

Riktigt dåligt, min bil har gått 10000 mil så inget direkt slitage..

Ja, det är sjukt dålig kvalitet på lyktglasen/plasten... det är en riktig besvikelse när man tänker på hur bra bilen i övrigt faktiskt är, och så kostar det sådana summor att byte enheterna.. inte klokt!

Jag har något litet som fortfarande syns men lyktorna blev nästan som nya efter poleringen. Det lilla som inte gick bort ser också ut att vara på insidan..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 860 Inlägg
7 september 2016
Trådstartare
#1224
UPDATE 160907

Då så... Bilder som lovat!

Åter igen, jag missade att ta bilder på hur man river fronten, men det är skitsimpelt iaf..


https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-e576a6dfa28d2b0d7be3bec40018ace6.jpg
Strålkastera, inte påbörjad... de var såhär matta!

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-175488b3f3ad5af368447155fd722123.jpg
Förarsidan klar! Enoooorm skillnad! Synd att jag inte kunde få bättre bilder bara..

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-e7730e62d7c5bd35b42d2bd209643058.jpg
Diadem blinkers monterades... tog 4 dagar så la en av lamporna av... sad

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 354 Inlägg
8 september 2016
#1225
Vad använde du för att polera upp lyktorna? Har kört på meguiars restoration-kit och det vart skillnad men inte så bra som ditt resultat.

3 860 Inlägg
8 september 2016
Trådstartare
#1226
Jag använde Meguiars faktiskt, om man går direkt till deras hemsida och inte någon återförsäljare så kan man hitta 2 olika paket för att lyktorna, ett vanligt som jag hittat lite varstans, men även ett Heavy Duty kit... Jag använde det senare. Det handlar mycket om hur man slipar tror jag.
Man våtslipar först med det grövre pappret längs med lyktan (sida till sida), efter det våtlsipar man med det finare pappret upp och ner (rörelse då, inte pappret upp och ner vänt wink ). Efter detta polerar man med borrmaskin, trissa och polermedel medföljer i detta kitt. Efter det tar man och fint polerar med microfibertrasa och samma polermedel. Slutligen gnider man in ett medel som ger en skyddande hinna med uv strålning/gulning/blekning av plasten.

Jag blev alldeles paff själv när jag hade gjort förarsidan, sanslös skillnad på mina!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 354 Inlägg
8 september 2016
#1227
Hm.. Använde samma kit själv.. Får pröva igen tongue

3 860 Inlägg
13 november 2016
Trådstartare
#1228
Redan funderingar över 2017 års updates.. wink

Funderar på att gå "subaruvägen" på fälgarna... vad tros om det? Lite mörkare guld/bronsaktiga fälgar mot min mörkblåa lack?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

497 Inlägg
13 november 2016
#1229
Kör på! Har sett ett par bilar med kombon mörkblå lack och guldiga fälgar, ser grymt bra ut big_smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

3 860 Inlägg
17 december 2016
Trådstartare
#1230
UPDATE 161217

JAHA...!?

Eftersom bilen inte riktigt gått som den ska senaste veckan så bytte jag idag tänspolen på cyl 3.

Hade dessafelkoder:

P0303 - Powertrain
Cylinder 3 missfire.

Denna kod var "pending".

Men...
Bilen tänder inte längre motorlampan men går fortfarande lite hackigt .

Och jag haristället nya felkoder:

P2281 - Powertrain
Air leak between MAF and throttlebody.

P0602 - Powertrain
Control module programming error


WTF?!

Sprayade startgas kring trycklangarna till det överfående tryckröret men inga tecken på läckage...

Några tankar eller är det enklaste att lämna in pch röktesta den?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

279 Inlägg
20 december 2016
#1231
spokenratt skrev:
UPDATE 161217

JAHA...!?

Eftersom bilen inte riktigt gått som den ska senaste veckan så bytte jag idag tänspolen på cyl 3.

Hade dessafelkoder:

P0303 - Powertrain
Cylinder 3 missfire.

Denna kod var "pending".

Men...
Bilen tänder inte längre motorlampan men går fortfarande lite hackigt .

Och jag haristället nya felkoder:

P2281 - Powertrain
Air leak between MAF and throttlebody.

P0602 - Powertrain
Control module programming error


WTF?!

Sprayade startgas kring trycklangarna till det överfående tryckröret men inga tecken på läckage...

Några tankar eller är det enklaste att lämna in pch röktesta den?

Vad det gäller P0602 så får man ju den när man byter program i bilen. och det har du väl inte gjort tongue


3 860 Inlägg
20 december 2016
Trådstartare
#1232
Klevert skrev:
spokenratt skrev:
UPDATE 161217

JAHA...!?

Eftersom bilen inte riktigt gått som den ska senaste veckan så bytte jag idag tänspolen på cyl 3.

Hade dessafelkoder:

P0303 - Powertrain
Cylinder 3 missfire.

Denna kod var "pending".

Men...
Bilen tänder inte längre motorlampan men går fortfarande lite hackigt .

Och jag haristället nya felkoder:

P2281 - Powertrain
Air leak between MAF and throttlebody.

P0602 - Powertrain
Control module programming error


WTF?!

Sprayade startgas kring trycklangarna till det överfående tryckröret men inga tecken på läckage...

Några tankar eller är det enklaste att lämna in pch röktesta den?

Vad det gäller P0602 så får man ju den när man byter program i bilen. och det har du väl inte gjort tongue

HAHA! Nä verkligen inte wink HAHA.
Sånt håller väl ingen på med på dessa bilarna eller?

Bilen är nu inlämnad på verkstad så förhoppningsvis hinner den bli klar innan jul!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

279 Inlägg
4 januari 2017
#1233
spokenratt skrev:
Klevert skrev:
spokenratt skrev:
UPDATE 161217

JAHA...!?

Eftersom bilen inte riktigt gått som den ska senaste veckan så bytte jag idag tänspolen på cyl 3.

Hade dessafelkoder:

P0303 - Powertrain
Cylinder 3 missfire.

Denna kod var "pending".

Men...
Bilen tänder inte längre motorlampan men går fortfarande lite hackigt .

Och jag haristället nya felkoder:

P2281 - Powertrain
Air leak between MAF and throttlebody.

P0602 - Powertrain
Control module programming error


WTF?!

Sprayade startgas kring trycklangarna till det överfående tryckröret men inga tecken på läckage...

Några tankar eller är det enklaste att lämna in pch röktesta den?

Vad det gäller P0602 så får man ju den när man byter program i bilen. och det har du väl inte gjort tongue

HAHA! Nä verkligen inte wink HAHA.
Sånt håller väl ingen på med på dessa bilarna eller?

Bilen är nu inlämnad på verkstad så förhoppningsvis hinner den bli klar innan jul!

Har du hittat felet på den nu


3 860 Inlägg
5 januari 2017
Trådstartare
#1234
Klevert skrev:
spokenratt skrev:
Klevert skrev:

Vad det gäller P0602 så får man ju den när man byter program i bilen. och det har du väl inte gjort tongue

HAHA! Nä verkligen inte wink HAHA.
Sånt håller väl ingen på med på dessa bilarna eller?

Bilen är nu inlämnad på verkstad så förhoppningsvis hinner den bli klar innan jul!

Har du hittat felet på den nu

Jodå för fasen! Glömt skriva det bara!! Den var klar redan dagen efter.. nerdre tryckrör mellan ic och spjällhus var, ja vad ska man säga... slut?! hahaha

Det hade spruckit ett halvt varv typ.

Röret bytt och bilen går som den ska igen!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 860 Inlägg
8 april 2017
Trådstartare
#1235
Länge sedan igen...

Dags för service och hjulskifte..

Service gjordes idag, hjulskiftet för en vecka sedan. Just nu är planen att Volvon ska säljas/bytas in mot en nyare bil av icke ännu bestämt märke. Klart är dock att det inte kommer att bli i närheten av ett lika roligt åk som denna! I praktiken kör jag bara Volvon någon gång per månad, frugan kör den till vardags och hon använder knappt turbon... så varför ska det då vara en bil av denna typ för att frakta fru och barn när jag kör en 17 år gammal Avensis till tågstationen var dag...?

Aja, det är mer än bara vanlig service som behövs iaf!

Låset till tankluckan har kärvat, inte tyckt att det behöver låsa upp när jag vill och så.. Tog loss låset och delade det för att se ifall det var slitet invändigt, kunde inte hitta något så det blir kanske ett nytt från skroten då. Man når låskolven från insidan av bagaget om den strular, öppna upp där det ska finnas sjukvårdsväska och in bakom skumgummiskyddet. (saknar bild på detta)
Lite bilder på hur låset ser ut iaf:
https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-3f26d4b4f07ea36830f84e3d0a03225c.jpg
Sidan mot karossen, det lilla hålet är där kolven går in och låser tanklocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-e96ffb9aec07b6a7b49c0412b5379f45.jpg
Sidan mot kupén, där man kan nå låskolven om den strular. Vad jag fått fram så har inte 05- någon "nödöppnare" så som tidigare modellerna hade. Men man kan nå den ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-ad925a8d5dc1e2a489a30a78b0aa2b20.jpg
Invändigt i låset.

Den har haft en tendens att lukta bensin från bakänden. Har efter ett tag kunnat konstatera att det troligen var ett läckage på ett rör till avluftningen för bränsletanken. Det såg lite fuktigt ut därifrån, men det är ju förbannat trång så det skulle kunna varit ett annat rör också. Att byte hela ledningen/paketet för bränslepåfyllning var inte aktuellt efter att jag läst att man behövt riva ner bakaxeln för att få loss allt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-6d4519dd4e68227ad6b11e302359fbfb.jpg
Här har jag precis sprutat lite bromsrengöring för att få bort lite skit, men den övre slangen var den jag misstänkte vara boven då det varit lite fuktigt här omkring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-4069407f2b14be273fa2ddede3cc67f4.jpg
Slangarna försvinner sen upp bakom allt detta och går vidare till tanken. Tanken var att kapa det troligen trasiga röret här och...

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-50f5116bac30ba09b337c37877a10367.jpg
... Här...

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-5e37cb4db326c98bfa7649463a059f29.jpg
Bågfilsblad med handtag fick bli verktyget!

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-d34d8d9a4097f14d5e4270d61cfd231c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-7677923a977ef0173771f79c36622314.jpg
När röret väl var kapat skrapade jag bort den svarta färgen och titta vad jag hittade! Lilla **el!

Skönt att det bara gick till avluftningen, detta medförde att inte en droppa bensin slank ur!

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-065903ecf9a587e7be888a1c25a90d88.jpg
Lagningen närmast tanken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-7e1a4505a7995c29b218e708087d7512.jpg
Närmast tanklocket!

Röret har en ytter diameter på 13 mm och jag ersatte med bränsle slang från Mekonomen men samma innerdiameter!

Slangklämmer typ 25:-
Slang ca 175:- /M.. jag köpte 50 cm

!!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 860 Inlägg
8 april 2017
Trådstartare
#1236
Såå...

Det gick ju bra men.. detta har dykt upp i veckan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-22674a67cf2ab344f49040871547d002.jpg

Och gul ABS lampa..

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-0d18b4770e98366c7a5b13706e5c6b34.jpg

WTF!? aja, blir att lämna in den iaf, och samtidigt kanske få larmsirenen utbytt.. Den tänker jag inte ge mig på själv när jag sett hur den sitter!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

43 Inlägg
8 april 2017
#1237
spokenratt skrev:
Såå...

Det gick ju bra men.. detta har dykt upp i veckan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-22674a67cf2ab344f49040871547d002.jpg

Och gul ABS lampa..

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-0d18b4770e98366c7a5b13706e5c6b34.jpg

WTF!? aja, blir att lämna in den iaf, och samtidigt kanske få larmsirenen utbytt.. Den tänker jag inte ge mig på själv när jag sett hur den sitter!

Får också upp antisladd varningen på min V70 2007. Verkar vara någorlunda vanligt. Dock brukar min försvinna när jag startar om bilen...


122 Inlägg
10 april 2017
#1238
brukar tyda på glapp i ABS sensorn, brukar hjälpa att ta upp och rengöra smile

3 860 Inlägg
10 april 2017
Trådstartare
#1239
DUBBELPANNA skrev:
spokenratt skrev:
Såå...

Det gick ju bra men.. detta har dykt upp i veckan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-22674a67cf2ab344f49040871547d002.jpg

Och gul ABS lampa..

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-0d18b4770e98366c7a5b13706e5c6b34.jpg

WTF!? aja, blir att lämna in den iaf, och samtidigt kanske få larmsirenen utbytt.. Den tänker jag inte ge mig på själv när jag sett hur den sitter!

Får också upp antisladd varningen på min V70 2007. Verkar vara någorlunda vanligt. Dock brukar min försvinna när jag startar om bilen...

Har varit så för mig tidigare, men nu vill den inte försvinna..

LubbaFellman skrev:
brukar tyda på glapp i ABS sensorn, brukar hjälpa att ta upp och rengöra smile

Aha.. något spec man kan/bör använda sig av vid rengöring? Något annat att tänka på vid det samma, förutom att batteripolen troligen är bra att plocka av?!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

122 Inlägg
11 april 2017
#1240
spokenratt skrev:
DUBBELPANNA skrev:
spokenratt skrev:
Såå...

Det gick ju bra men.. detta har dykt upp i veckan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-22674a67cf2ab344f49040871547d002.jpg

Och gul ABS lampa..

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-0d18b4770e98366c7a5b13706e5c6b34.jpg

WTF!? aja, blir att lämna in den iaf, och samtidigt kanske få larmsirenen utbytt.. Den tänker jag inte ge mig på själv när jag sett hur den sitter!

Får också upp antisladd varningen på min V70 2007. Verkar vara någorlunda vanligt. Dock brukar min försvinna när jag startar om bilen...

Har varit så för mig tidigare, men nu vill den inte försvinna..

LubbaFellman skrev:
brukar tyda på glapp i ABS sensorn, brukar hjälpa att ta upp och rengöra smile

Aha.. något spec man kan/bör använda sig av vid rengöring? Något annat att tänka på vid det samma, förutom att batteripolen troligen är bra att plocka av?!

Lättaste sättet är att läsa felkoder så att du får vilken givare det är sedan skruva loss och spruta rent med brakecleaner, skall nog inte behöva ta loss batteripolen men tändningen skall vara av.

kan även bara ide att läsa av sensorn med multimeter för att se att det är rätt resistans i den tror dom brukar va kring 800-1200 ohm, främre sensorerna är vid fjädertornen, väldigt lätt åtkomliga.

Om sensorn är hel och ren så borde lampan slockna efter ett tag då du kört, annars kan du testa släcka den med felkodsläsare och se om den återkommer till nästa start.


Sök