Länge sedan igen...Dags för service och hjulskifte..
Service gjordes idag, hjulskiftet för en vecka sedan. Just nu är planen att Volvon ska säljas/bytas in mot en nyare bil av icke ännu bestämt märke. Klart är dock att det inte kommer att bli i närheten av ett lika roligt åk som denna! I praktiken kör jag bara Volvon någon gång per månad, frugan kör den till vardags och hon använder knappt turbon... så varför ska det då vara en bil av denna typ för att frakta fru och barn när jag kör en 17 år gammal Avensis till tågstationen var dag...?
Aja, det är mer än bara vanlig service som behövs iaf!
Låset till tankluckan har kärvat, inte tyckt att det behöver låsa upp när jag vill och så.. Tog loss låset och delade det för att se ifall det var slitet invändigt, kunde inte hitta något så det blir kanske ett nytt från skroten då. Man når låskolven från insidan av bagaget om den strular, öppna upp där det ska finnas sjukvårdsväska och in bakom skumgummiskyddet. (saknar bild på detta)
Lite bilder på hur låset ser ut iaf:
Sidan mot karossen, det lilla hålet är där kolven går in och låser tanklocket.
Sidan mot kupén, där man kan nå låskolven om den strular. Vad jag fått fram så har inte 05- någon "nödöppnare" så som tidigare modellerna hade. Men man kan nå den ändå.
Invändigt i låset.
Den har haft en tendens att lukta bensin från bakänden. Har efter ett tag kunnat konstatera att det troligen var ett läckage på ett rör till avluftningen för bränsletanken. Det såg lite fuktigt ut därifrån, men det är ju förbannat trång så det skulle kunna varit ett annat rör också. Att byte hela ledningen/paketet för bränslepåfyllning var inte aktuellt efter att jag läst att man behövt riva ner bakaxeln för att få loss allt!
Här har jag precis sprutat lite bromsrengöring för att få bort lite skit, men den övre slangen var den jag misstänkte vara boven då det varit lite fuktigt här omkring.
Slangarna försvinner sen upp bakom allt detta och går vidare till tanken. Tanken var att kapa det troligen trasiga röret här och...
... Här...
Bågfilsblad med handtag fick bli verktyget!
När röret väl var kapat skrapade jag bort den svarta färgen och titta vad jag hittade! Lilla **el!
Skönt att det bara gick till avluftningen, detta medförde att inte en droppa bensin slank ur!
Lagningen närmast tanken.
Närmast tanklocket!
Röret har en ytter diameter på 13 mm och jag ersatte med bränsle slang från Mekonomen men samma innerdiameter!
Slangklämmer typ 25:-
Slang ca 175:- /M.. jag köpte 50 cm
!!!