2269
Sök

Hur byter man vev lager och ramlager på en 850 t5-94

68 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#1
tja har en 850 t5-94 skulle villa veta hur man byter vev lager och ramlager har tagit bort motorn så vill bara veta hur man gör nu så jag kan fixa de vill veta allt från grunden ska man noll ställa motorn måste man ta bort toppen ? villket moment ska de dras med allt skulle va bra att veta hör av er snarast och tack på för hand big_smile

749 Inlägg
13 oktober 2011
#2
Köp en reperationshantbok där det står exakt hur man gör och vilka åtdragningsmoment.
Tips är att man aldrig får röra lagerbanorna med bara fingrar eftersom saltet i huden gör att lagren kommer börja rosta och gå sönder i förtid.

Har du redan dåliga lager, missljud eller annat så är det risk att vevaxel mm också är skadat och att ett lagerbyte inte hjälper.

Mät därför upp allt först så du är säker på att delarna är hela, man kan behöva micrometer, bladmått och indikatorklocka + en särskild slags tråd som används för att mäta lagerspelet.

Tappa inte vevaxlen, vevaxlen är mkt känslig och måste hanteras varsamt.
Tappar man den så är de bara att slänga den sen.
Senast redigerat av Bjornn (13 oktober 2011)


68 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#3
har en sån men står inget om hur man byter vev lager eller ramlager sad

749 Inlägg
13 oktober 2011
#4
emtjo skrev:
har en sån men står inget om hur man byter vev lager eller ramlager sad

Hayens bok?


749 Inlägg
13 oktober 2011
#5
Sj har jag en Haynes Volvo 850 bok ifrån Mekonomen där det står hur man gör.
Senast redigerat av Bjornn (13 oktober 2011)


68 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#6
jag har de med sad men de står inte sad

68 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#7
så skulle bhöva all hjälp man kan få smile

68 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#8
behöva

16 197 Inlägg
13 oktober 2011
#9
lyft ur motorn,riv ner den.. byt lager å skruva ihop med rätt moment??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

68 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#10
och jag har bara ett knack men de slutar i bland sen börjar de igen när man gasar till lite så de borde va lagret som håller på att ge upp

749 Inlägg
13 oktober 2011
#11
Okej, säker på att det inte är en hydraullyftare som låter då?

Min bok är röd och allt står under avsnittet Motordemontering och Renorvering på sidan 2¤B1.

Att skriva ner alla åtdragningsmoment och arbetsmoment tar för lång tid.
Senast redigerat av Bjornn (13 oktober 2011)


68 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#12
okey yes vi provade byta lyftare samma sak kvar står tongue så de e vev lager eller ramlager som spökar men man ska noll ställa motorn först va ? sen måste man ta bort toppen ??

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 oktober 2011
#13
Vevlager borde man kan byta på plats...Skall du byta ramlager med så måste motorn ur, vevaxeln måste lyftas ur, men toppen kan sitta kvar...
När knackar det som mest? Blir det värre under belastning?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

68 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#14
de knackar hela tiden bara att de blir tyst ibland och gasar jag knackar de mer tongue men man måste noll ställa motorn innan man river i sär den eller hur ?? sen när man tar ut veven är jag så jävla rädd att jag sätter veven en fel så kolvarna kommer slå i ventilerna sad

68 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#15
juste motorn e redan ur skruvad smile

Refined
1 770 Inlägg
13 oktober 2011
#16
Det låter ju mycket, mycket märkligt om det inte står hur men gör det i en Haynes bok.
Står i både min till 850 och V70

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 oktober 2011
#17
riv hela maskinen och byt lager ... noll ställ när du skruvar ihop igen


Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
13 oktober 2011
#18
Här har du ett vevlagerras: http://www.garaget.org/video/42236

Lättaste är la att ta ur motorn, plocka tråg och gå den vägen, onödigt att riva helt motorn för den sakens skull.
Såg att du redan tagit ur motorn....
Lätt som fasen att byta, rätt moment lär du kunna hitta via google!



Mvh


68 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#19
tack då river jag bara nu sen noll ställer jag sen smile

68 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#20
så låter min med tongue fast min kan sluta knacka  om jag gasar på lite sen när man gasar till lite lätt igen börjar den knacka igen tongue


Sök