1990
Sök

Motorn går baklänges (FILM) celica gt-four

48 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#1
Efter ett topplockspaknings byte på min toyota celica gt-four så beter sig bilen konstigt.
Det gick felfritt att köra bilen i ca 15 mil sen dog den under tomgång.
Efter det så startar den och går i ca 3 minuter sen dör den. Det räcker med minsta lilla gas så dör den också direkt.

Det kluriga kommer nu, så fort bilen dör så går motorn baklänges?! Se filmen, titta noga på kamhjulen.

http://www.youtube.com/watch?v=cX5ZSNPYPXI

Spola fram till ca 1.08 sekunder.
Bilen är nu inne på verkstad och de kan inte hitta felet. Personligen tror jag det är tändningsfel men vet ej vad jag ska testa och börjar bli desperat. ALLA förslag uppskattas!

Bör denna tråden flyttas till avancerat så gör gärna det.


7 277 Inlägg
13 oktober 2011
#2
Är kamremmen inställd korrekt?


...has left the building...
4 474 Inlägg
13 oktober 2011
#3
Går det att justera tändningen "manuellt" så skulle jag börja att kolla i den änden. Om tändningen styrs av styrboxen så skulle jag kolla att kamremmen sitter rätt, detta bör man kontrollera oavsett. Känns som om tändningen är ställd för "högt" (för mycket avancerad), som din bil beter sig betedde sig min Ascona -79 när jag "experimenterad" med tändningen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

48 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#4
Kamremmen står rätt, den är dubbelkollad, både av mig och verkstan. Test av de "grova" inställningarna till tänningen är gjorda utan resultat sad


...has left the building...
4 474 Inlägg
13 oktober 2011
#5
Nån givare som sitter "fel"? Skada på nåt "givarhjul" som tex kam eller vev -axel givaren läser mot (om sådana finnes, känner ej till Toyota alls...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

48 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
#6
Hmm skulle kanske kunna vara en givare men är tveksam, den ger inga flekoder.  Kan det vara bränslepumpen? Att den ger fel tryck o mängd bränsle?


3 235 Inlägg
15 oktober 2011
#7
Det är störst sannolikt elrelaterat. Sitter tändkablarna och spridarkontakterna rätt?
Skaffa en tändinställningslampa och se hur tändningen står.


48 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#8
jag har en tändningslampa och den står rätt, det jobbiga är ju att den gick fint i 15 mil, sen börja den klydda. Jag tror också det är el relaterat


48 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#9
Är det ingen som vet vad det kan vara? Känns jobbigt o skrota den för en sån här sak sad


1 741 Inlägg
13 november 2011
#10
Lägger soppa pumpen av? Går snålt så den baktänder.
Men tro hur mycket stryk motorn tar av att göra sådär?!
Senast redigerat av tecman (13 november 2011)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
13 november 2011
#11
Ingen lösning på problemet men om motorn går baklänges så beroende på oljepumpsdrivning så kan väl även pumpen gå baklänges? Borde bli noll oljetryck då så akta dig för att köra motorn så.
Senast redigerat av Busgrabb (13 november 2011)

Autotech


Sök