3146
Sök

Volvo 740 startar men dör/lägger av.

321 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
Hej!

Måste erkänna att jag för första gången blivit besegrad av en volvo 740 88 gl b230f motorn.
Den bara dog när jag var ute och åkte som om alla tändkablar bara lossnade, och nu får jag den bara att gå igång så den står nån sekund på tomgången sen äre som att bensinen lr gnistan tar slut och den dör.
Man får nöta några sekunder på starten sen hoppar den igång och går hur rent och fint som helst på tomgången i några sekunder sen tar orken slut och den dör, vad kan det vara???

Det jag redan har testat är följande: Tittat att den får bensin fram till insuget( tjock och fin bensinstråle hela tiden), bytt lmm, tändmodul, hallgivaren bakom fördelaren( har lh 2.2 systemet), den där runda avlånga tändsaken vid fjäderbenet under huven, båda tempgivarna under toppen, båda styrboxarna i kupen, nån elsak på insuget som känner av när du ger på gas, bytt stifft, mm mm

Är i desperat behov av hjälp då det vankas snö;)

Och nej jag hittar ingen annan tråd så snälla låt min vara kvar......

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

321 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
den svarar inte på gasen heller, ibland kan man smyga upp den på varv men dör oftast..

321 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
de sitter på lh2.4 systemet, jag har ju hallgivaren bakom fördelaren ist för impulsgivaren på svänghjulet;)

321 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
japp, skit mysko, har ju en annan 740 som jag prövat flytta alla elektriska saker från men har kommit till återvändsgränd känns det som:/

321 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
gjort

321 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
hehe japp:P men fick tips om att de kunde va för dåligt tryck i soppapumpen i tanken så ska testa byta den.

695 Inlägg
16 oktober 2011
Bränslepumpsrelät brukar lägga av på dessa. Fast då brukar dom förbli döda.. Du har 2 pumpar i din kärra. en i tanken och en  vid B stolpe typ. Om den ena pajjar kan du få dessa problem...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

498 Inlägg
16 oktober 2011
När den väl dör och du nöter på starten har du då kollat om det är gnista eller soppa som saknas?

Polaren hade samma problem med sin 240 en gång. Den gick hur fint som helst men helt pluttsligt dog den bara. Då var den den lilla kabeln på batteriets + sida som inte hade bra kontakt.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

695 Inlägg
16 oktober 2011
SLG skrev:
När den väl dör och du nöter på starten har du då kollat om det är gnista eller soppa som saknas?

Polaren hade samma problem med sin 240 en gång. Den gick hur fint som helst men helt pluttsligt dog den bara. Då var den den lilla kabeln på batteriets + sida som inte hade bra kontakt.

Hade samma bekymmer med en 744, fast där va rotorn sprucken...

®™ Nuclear Performance

321 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
jag har konstant flöde hela tiden fram till insuget gnista har jag inte tittat då man får igång den på en gång igen, men som sagt går hur rent och fint på tomgången som helst men ingen som helst gasrespons då dör den.hmm

695 Inlägg
16 oktober 2011
JonteWikman skrev:
jag har konstant flöde hela tiden fram till insuget gnista har jag inte tittat då man får igång den på en gång igen, men som sagt går hur rent och fint på tomgången som helst men ingen som helst gasrespons då dör den.hmm

Låter helt klart som något med bränslet.. Min 855a kunde dö helt plötsligt, sen sparka man lite på tanken om den inte startade så gick de köra igen..

®™ Nuclear Performance

188 Inlägg
16 oktober 2011
kollat att spridare öppnar som dom ska och spridarbilder??

321 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
Ska in till skroten å fixa nya pumpar då jag fått flera förslag att dom kan vara dåliga och ge förlågt bränsletryck därav ingen gasrespons och att den bara går på tomgången. jag återkommer.

679 Inlägg
17 oktober 2011
var inte köpa en ny pump på typ biltema ist? kostar 500 kr för en ny

321 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
kostar 50 spänn på skroten å tar 5 min å plocka bort wink
både snabbare å biligare å åka till skroten nära mig än biltema 3 mil bort

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
18 oktober 2011
Testa å kläm ihop returslangen på soppan kan va så att tryckregulatorn läcker igenom då får du liknande symptom. Om den går när du klämmer ihop den så vet du va felet e me smile

Kostar INGET å prova

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

321 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
okej, ganska smart dock har jag redan bytt hela tryck klockan, men om den går om man klämmer ihop slangen måste det väll betyda att jag kör på förlite tryck?? och då kanske mina pumpar e kassa? smile

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
20 oktober 2011
Nej det gör det inte. Om den inte går när du klämmer ihop returen DÅ kan det va pumparna. Tryckregulatorn skall inte öppna förräns rätt tryck uppnås å om det e pumparna som inte levererar tillräckligt så hjälper det ju inte å klämma returen.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
20 oktober 2011
Som någon annan sa kolla att spridarna öppnar.

321 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
Tack för alla svar, bytte pumpen i tanken utan framgång, bytte sekundärpumpen och även fast jag redan hade bensin till insuget så var problemet löst med en bättre beg sekundärpump:D

Sök