2930
Sök

BMW E39 528i, min första bil! Vägen till perfektion.

Från början till slut

Trummis
72 437 Visningar
Uppdaterades senast 14 augusti 2013
26 Inlägg
23 oktober 2011
#21
grattis till e39:an en super bra bil, håller med dig kör bara med org delar blir alltid snyggast

Trummis
404 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#22
AntrE skrev:
gå ner till 2000 papper och använd polermedel istället för autosol så ska du se på bättre resultat smile

Jo, insåg att jag borde ha gjort det efteråt smile Men lamporna gick igenom besiktningen i alla fall. Tycker inte att det är värt att lägga mer arbete på dem, då jag kanske köper/önskar mig facelift-lamporna.


Ska åka till biblioteket imorgon och låna en Haynes-bok. Förhoppningsvis hjälper den mig lösa problemet med parkeringsbromsen smile

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
23 oktober 2011
#23
Naikon skrev:
AntrE skrev:
gå ner till 2000 papper och använd polermedel istället för autosol så ska du se på bättre resultat smile

Jo, insåg att jag borde ha gjort det efteråt smile Men lamporna gick igenom besiktningen i alla fall. Tycker inte att det är värt att lägga mer arbete på dem, då jag kanske köper/önskar mig facelift-lamporna.


Ska åka till biblioteket imorgon och låna en Haynes-bok. Förhoppningsvis hjälper den mig lösa problemet med parkeringsbromsen smile

jepp smile satt o titta lite i min o kunde skrivit ner hur man skulle göra men orkade tyvärr inte, för mkt att skriva wink

Lobster knife fight

26 Inlägg
23 oktober 2011
#24

BMW-Fantast!
249 Inlägg
30 oktober 2011
#25
jojje81 skrev:
Naikon skrev:
Jeqpe skrev:
ser ut att bli ett bra objekt big_smile

Tack smile Kommer nog se väldigt bra ut när jag blir klar med den.

jojje81 skrev:
Våtslipa sen polera.. Kommer bli som nytt.

Det var det jag gjorde. Kanske lite slarvigt dock. Jag gjorde som så att jag sprutade vatten på plasten samt slippappret med en blomspruta, alltså såg till att det alltid var blött. Först körde jag med 800, och sen 1200. Slipade för hand, då det rekommenderades i guiden här på Garaget. Sen tog jag kanske 5 klickar med Autosol på en mikrofiberduk och putsade på plasten. Vad tycker du jag skulle gjort istället? Använt en polermaskin istället för putsat för hand?

Vill som sagt bara att den ska gå igenom besiktningen just nu smile

Ja polermaskin är ett måste för mig. Och kör på hårt så att plasten blir ordentligt varm. Men det är förarbetet som är det viktigaste... våtslipningen alltså

Jag tycker att våtslipa med fint papper och sedan klarlacka blir bra mycket bättre.

Men dock så har alla olika åsikter smile


Trummis
404 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
#26
Nu är den avställd! Gick inte igenom besiktningen p.g.a handbromsen, handbromsbackarna behöver bytas. Provade att spänna, men gick inte igenom igen. 500 kronor till spillo sad

Så jag tänkte att vi ställer av den så länge. Förresten, en fråga. När den är avställd och obesiktigad, kan man nybesiktiga den när som helst, eller måste det vara inom den valda perioden?


Vad tycker ni jag ska satsa på här näst? Lite smått och gott? Eller att fixa handbromsen? Fått in lite pengar nu under julen, och funderar på om man ska lägga lite på bilen. Tänkte eventuellt nya emblem, nya registeringsskyltar, samt lack så man kan fixa bakluckan. Har redan haft på rostfärg, så nu fattas bara lack. Kommer förmodligen inte se jättesnyggt ut, men bara man lyckas dölja rosten lite.

Thedriftking
25 december 2011
#27
Ska bara va att bessa smile
Ska besiktiga min 2 januari, men egentligen ska den besiktas i november typ smile

Lycka till

144 Inlägg
27 december 2011
#28
Se till att fixa det vitala innan du börjar ge dig på smådetaljer. smile
Har du kollat så att vajern är ok? Kan även vara så att backarna kärvar, så plocka isär och titta om du inte har något bättre för dig. Handbromsen suger på e39 f ö v. Den är riktigt klen även när den funkar som den ska. Är nog på håret att min går igenom vid nästa besiktning, fick nedslag på förra men gick igenom efter att den spändes.


1 435 Inlägg
27 december 2011
#29
Jag renoverade handbromsen på min 540 i somras, backarna var slut och när nya kom på blev det bra drag i handbromsen så att så svårt är det inte att få bra handbroms på en E39.

M-front i ABS plast med bra passform kan du köpa på www.intercare-trading.com för 1500 spänn med alla tillbehör, köpte själv en där och den sitter på min bil nu var bara att lacka å hänga på.

De har även lampor till bilen, ex lampglas fram med vit blinkers kostar 350 kr styck och är bolt on, jag köpte även en sådan samtidigt som fronten då mitt ena lampglas var lite trasigt.

Håll koll på kylarvattnet, det är vanligt att kylare och andra kyldetaljer ger sig runt 20000 mil på BMW med m52 motorn, kylet brukar spricka och börja läcka samt vattenpumpen lägger av så det kan vara läge att byta prylarna om du ej har dokumenterat på att det är gjort. Antar att din bil har gått över 20000 mil.


Trummis
404 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#30
Alpinabiturbo skrev:
Jag renoverade handbromsen på min 540 i somras, backarna var slut och när nya kom på blev det bra drag i handbromsen så att så svårt är det inte att få bra handbroms på en E39.

M-front i ABS plast med bra passform kan du köpa på www.intercare-trading.com för 1500 spänn med alla tillbehör, köpte själv en där och den sitter på min bil nu var bara att lacka å hänga på.

De har även lampor till bilen, ex lampglas fram med vit blinkers kostar 350 kr styck och är bolt on, jag köpte även en sådan samtidigt som fronten då mitt ena lampglas var lite trasigt.

Håll koll på kylarvattnet, det är vanligt att kylare och andra kyldetaljer ger sig runt 20000 mil på BMW med m52 motorn, kylet brukar spricka och börja läcka samt vattenpumpen lägger av så det kan vara läge att byta prylarna om du ej har dokumenterat på att det är gjort. Antar att din bil har gått över 20000 mil.

Tack för tipset! Rätt billig M-front där smile Blir kanske någon gång i framtiden. Vill egentligen köpa original-facelift lampor, istället för bara glasen, men får se hur det blir med det.

Vet att det är problem med kylaren. Det läckte kylarvatten för några månader sen på bilen, men nu har det slutat. Själva kylaren är redan bytt.

Kopplingen ska som sagt bytas i framtiden, så där är också något att spara till sad

1 435 Inlägg
27 december 2011
#31
Naikon skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Jag renoverade handbromsen på min 540 i somras, backarna var slut och när nya kom på blev det bra drag i handbromsen så att så svårt är det inte att få bra handbroms på en E39.

M-front i ABS plast med bra passform kan du köpa på www.intercare-trading.com för 1500 spänn med alla tillbehör, köpte själv en där och den sitter på min bil nu var bara att lacka å hänga på.

De har även lampor till bilen, ex lampglas fram med vit blinkers kostar 350 kr styck och är bolt on, jag köpte även en sådan samtidigt som fronten då mitt ena lampglas var lite trasigt.

Håll koll på kylarvattnet, det är vanligt att kylare och andra kyldetaljer ger sig runt 20000 mil på BMW med m52 motorn, kylet brukar spricka och börja läcka samt vattenpumpen lägger av så det kan vara läge att byta prylarna om du ej har dokumenterat på att det är gjort. Antar att din bil har gått över 20000 mil.

Tack för tipset! Rätt billig M-front där smile Blir kanske någon gång i framtiden. Vill egentligen köpa original-facelift lampor, istället för bara glasen, men får se hur det blir med det.

Vet att det är problem med kylaren. Det läckte kylarvatten för några månader sen på bilen, men nu har det slutat. Själva kylaren är redan bytt.

Kopplingen ska som sagt bytas i framtiden, så där är också något att spara till sad

Ja precis faceliftlamporna är snygga men dyra, tänkte att du kanske ville ha vit blinkers tillsvidare då de du har nu var så sunkiga smile

Köp kopplingskit på ebay inte speciellt dyrt smile


Trummis
404 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
#32
Har stött på ett konstigt problem. När man stänger av bilen så piper den typ 4 korta pip p.g.a av att man har halvljuset på. Halvljuset fortsätter lysa efter man stängt av den också. Borde inte halvljuset stängas av tillsammans med resten av bilen?

144 Inlägg
14 januari 2012
#33
Har problemet uppkommit nu eller har det varit så hela tiden?
Din bil är väl tyskimport, då saknar den antagligen halvljus-automatik. Går att programmera om hos BMW för en 500:-.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 januari 2012
#34
Naikon skrev:
Har stött på ett konstigt problem. När man stänger av bilen så piper den typ 4 korta pip p.g.a av att man har halvljuset på. Halvljuset fortsätter lysa efter man stängt av den också. Borde inte halvljuset stängas av tillsammans med resten av bilen?

Har halvljuset slocknat i samband med tändningen tidigare så skall det göra så även i fortsättningen, du har inte varit på och rört ljusreglaget? Det är inte säkert att halvljusautomatiken fungerar i alla lägen, minns jag rätt skall vredet stå så långt till höger som möjligt (Läge; 0, parkeringsljus, halvljus) på en BMW med standard automatik.

På många modeller med automatik skall reglaget stå på noll vanligtvis och så får man vrida på ljuset om man skall kunna använda t.ex helljuset kvällstid. Så fungerar många japanska modellers automatik som exempel, men BMW brukar ha ljuset på alltid enligt ovan med halvljusautomatik. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Trummis
404 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
#35
Rquired skrev:
Naikon skrev:
Har stött på ett konstigt problem. När man stänger av bilen så piper den typ 4 korta pip p.g.a av att man har halvljuset på. Halvljuset fortsätter lysa efter man stängt av den också. Borde inte halvljuset stängas av tillsammans med resten av bilen?

Har halvljuset slocknat i samband med tändningen tidigare så skall det göra så även i fortsättningen, du har inte varit på och rört ljusreglaget? Det är inte säkert att halvljusautomatiken fungerar i alla lägen, minns jag rätt skall vredet stå så långt till höger som möjligt (Läge; 0, parkeringsljus, halvljus) på en BMW med standard automatik.

På många modeller med automatik skall reglaget stå på noll vanligtvis och så får man vrida på ljuset om man skall kunna använda t.ex helljuset kvällstid. Så fungerar många japanska modellers automatik som exempel, men BMW brukar ha ljuset på alltid enligt ovan med halvljusautomatik. smile

Jo, jag har varit där och pillat på reglaget. Om man har läget på noll så lyser inget halvljus när bilen är på. Men ska prova som du sa, att ha reglaget längst till höger, och se om det är som vanligt då smile Tack

Edit: Såg att det är så det ska vara. Fungerar bra nu.
Senast redigerat av Naikon (14 januari 2012)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 januari 2012
#36
Naikon skrev:
Rquired skrev:
Naikon skrev:
Har stött på ett konstigt problem. När man stänger av bilen så piper den typ 4 korta pip p.g.a av att man har halvljuset på. Halvljuset fortsätter lysa efter man stängt av den också. Borde inte halvljuset stängas av tillsammans med resten av bilen?

Har halvljuset slocknat i samband med tändningen tidigare så skall det göra så även i fortsättningen, du har inte varit på och rört ljusreglaget? Det är inte säkert att halvljusautomatiken fungerar i alla lägen, minns jag rätt skall vredet stå så långt till höger som möjligt (Läge; 0, parkeringsljus, halvljus) på en BMW med standard automatik.

På många modeller med automatik skall reglaget stå på noll vanligtvis och så får man vrida på ljuset om man skall kunna använda t.ex helljuset kvällstid. Så fungerar många japanska modellers automatik som exempel, men BMW brukar ha ljuset på alltid enligt ovan med halvljusautomatik. smile

Jo, jag har varit där och pillat på reglaget. Om man har läget på noll så lyser inget halvljus när bilen är på. Men ska prova som du sa, att ha reglaget längst till höger, och se om det är som vanligt då smile Tack

Edit: Såg att det är så det ska vara. Fungerar bra nu.

Härligt med så lättlösta "fel" eller hur? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Trummis
404 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
#37
Rquired skrev:
Naikon skrev:
Rquired skrev:

Har halvljuset slocknat i samband med tändningen tidigare så skall det göra så även i fortsättningen, du har inte varit på och rört ljusreglaget? Det är inte säkert att halvljusautomatiken fungerar i alla lägen, minns jag rätt skall vredet stå så långt till höger som möjligt (Läge; 0, parkeringsljus, halvljus) på en BMW med standard automatik.

På många modeller med automatik skall reglaget stå på noll vanligtvis och så får man vrida på ljuset om man skall kunna använda t.ex helljuset kvällstid. Så fungerar många japanska modellers automatik som exempel, men BMW brukar ha ljuset på alltid enligt ovan med halvljusautomatik. smile

Jo, jag har varit där och pillat på reglaget. Om man har läget på noll så lyser inget halvljus när bilen är på. Men ska prova som du sa, att ha reglaget längst till höger, och se om det är som vanligt då smile Tack

Edit: Såg att det är så det ska vara. Fungerar bra nu.

Härligt med så lättlösta "fel" eller hur? wink

Haha, visste inte att det var något fel, förmodligen bara jag som varit lite för nyfiken wink

Just nu funderar jag på vad jag ska göra här näst. Antingen om jag ska byta handbromsbackar och besiktiga nu när den är avställd, eller om jag ska vänta med att få i ordning den tills jag ställer på den sen i sommar smile

Hur mycket går ett handbromsbacksbyte på tror ni? Ingen märkesverkstad då. Kanske bäst att jag bara ringer och frågar...

Sen ska man ju byta kopplingen någon gång också... Tråkigt att behöva vänta så länge innan man kan lägga pengarna på något roligt med bilen smile

52 Inlägg
14 januari 2012
#38
Jeqpe skrev:
Naikon skrev:
teamvolvoracing skrev:
Trevlig första bil, såg inte alls dum ut :-)
har några funderingar kring lyserna runt om..

Kommer de komma på såna här baklysen oxå? http://www.risetrade.se/sv/produkter/de … a-e39.html
va tro du om dom här framlyserna?
http://www.risetrade.se/sv/produkter/de … svart.html
http://www.risetrade.se/sv/produkter/de … -krom.html
och då med nya passande dimlysen
http://www.risetrade.se/sv/produkter/de … w-e39.html
och nya sidobliknkers
http://www.risetrade.se/sv/produkter/de … w-e39.html

tro de här skulle passa jävligt bra på din bil.

Är nog mest sugen på original-facelift, och inte något andrahandsmärke. Ska försöka hitta på skroten eller liknande.

När ni vi ändå är inne på det, passar facelift-strålkastarna från ca 01 direkt i min bil? Måste man dra om massa kablar och sånt?

de borde passa fast e inte riktigt säker på hur de e med angel eyesen  men baklamporna e typ plug and play big_smile det finns nog något forum där dom redan har ställt den frågan bara leta wink men annars e de bara pröva o se big_smile

Köp dock inte baklampor från en 01:a de "passar" inte 96-00. De har flyttat hålen för skruvarna på 01:orna av någon anledning... Det går att trixa till genom att borra i 2 nya hål i chassit men det är inte så kul...


Trummis
404 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
#39
Bale skrev:
Jeqpe skrev:
Naikon skrev:

Är nog mest sugen på original-facelift, och inte något andrahandsmärke. Ska försöka hitta på skroten eller liknande.

När ni vi ändå är inne på det, passar facelift-strålkastarna från ca 01 direkt i min bil? Måste man dra om massa kablar och sånt?

de borde passa fast e inte riktigt säker på hur de e med angel eyesen  men baklamporna e typ plug and play big_smile det finns nog något forum där dom redan har ställt den frågan bara leta wink men annars e de bara pröva o se big_smile

Köp dock inte baklampor från en 01:a de "passar" inte 96-00. De har flyttat hålen för skruvarna på 01:orna av någon anledning... Det går att trixa till genom att borra i 2 nya hål i chassit men det är inte så kul...

Schysst att du varnade. Men tror du inte dessa passar? http://www.schmiedmann.se/5_serien/e39/ … a3.htm#267 Tror dom är gjorda för att passa innan facelift.

En annan sak angående bilen, trodde mugghållare var standard i alla bilar? Men verkar inte finnas någon i min. Förvånad att en sådan enkel grej inte finns i motorvägskryssaren från Tyskland wink

52 Inlägg
15 januari 2012
#40
Naikon skrev:
Bale skrev:
Jeqpe skrev:

de borde passa fast e inte riktigt säker på hur de e med angel eyesen  men baklamporna e typ plug and play big_smile det finns nog något forum där dom redan har ställt den frågan bara leta wink men annars e de bara pröva o se big_smile

Köp dock inte baklampor från en 01:a de "passar" inte 96-00. De har flyttat hålen för skruvarna på 01:orna av någon anledning... Det går att trixa till genom att borra i 2 nya hål i chassit men det är inte så kul...

Schysst att du varnade. Men tror du inte dessa passar? http://www.schmiedmann.se/5_serien/e39/ … a3.htm#267 Tror dom är gjorda för att passa innan facelift.

En annan sak angående bilen, trodde mugghållare var standard i alla bilar? Men verkar inte finnas någon i min. Förvånad att en sådan enkel grej inte finns i motorvägskryssaren från Tyskland wink

Jo de övre bör passa, kolla där det står "Alla sedan modeller år -09/00". Du kan hitta dessa billigare, exempelvis tyska ebay. Dessa är ändå inte hella orginal, sannolikt är det DEPO men de har också bra kvalitet och ser ut som orginal.



Sök