16 oktober 2011
Trådstartare
Har planer på en turbokonvertering av min gamla diesel. Har ju då två möjligheter, grenrör och singelturbo från en 6,5 td vilket kostar en del. går ju att bygga egna rör till den men blir en del pyssel. Eller en turbo på varje sida, då kan man änvända mindre turbos vilket blir enklare att hitta billigt beg.
Blir nog nya hemmabyggda grenrör, enklast att få allt där jag vill då. Men den främsta funderingen är valet av turbo. eftersom motorn är på 6,2 liter så blir det ju 3.1 l/sida. doch väldigt lågvarvig då maxvarv ligger på 3600 varv har jag för mig.
En möjlighet jag ser är att ta turbon från volvo 7-900 ltt. wastegaten kan jag ju spärra då dieselmängden styr laddtrycket, och jag är inte ute efter särskilt höga tryck heller för den delen. Dom motorerna är ju mindre än halva min, men å andra sidan betydligt mer högvarviga och får därmed ett större avgasflöde. (om det nu funkar att tänka så) Jag vill dessutom ha laddtryck vid vanlig landsvägskörning för att få ner förbrukningen och då ligger motorn på runt 1500 rpm... Frågan är ju då om såna skulle funka eller om jag ska leta efter nåt på nån annan bil, kanske behöver vara från en dieselbil?
Jag kan mycket om motorer, främst cheva smallblock men det där med överladdning är en outforskad del av min värld så olika beteckningar och storlekar på turboagg begriper jag ingenting av...
Den som spar han har, fast inte lika roligt...