3374
Sök

Dubbelturbo på cheva 6.2 diesel

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#1
Har planer på en turbokonvertering av min gamla diesel. Har ju då två möjligheter, grenrör och singelturbo från en 6,5 td vilket kostar en del. går ju att bygga egna rör till den men blir en del pyssel. Eller en turbo på varje sida, då kan man änvända mindre turbos vilket blir enklare att hitta billigt beg.

Blir nog nya hemmabyggda grenrör, enklast att få allt där jag vill då. Men den främsta funderingen är valet av turbo. eftersom motorn är på 6,2 liter så blir det ju 3.1 l/sida. doch väldigt lågvarvig då maxvarv ligger på 3600 varv har jag för mig.

En möjlighet jag ser är att ta turbon från volvo 7-900 ltt. wastegaten kan jag ju spärra då dieselmängden styr laddtrycket, och jag är inte ute efter särskilt höga tryck heller för den delen. Dom motorerna är ju mindre än halva min, men å andra sidan betydligt mer högvarviga och får därmed ett större avgasflöde. (om det nu funkar att tänka så) Jag vill dessutom ha laddtryck vid vanlig landsvägskörning för att få ner förbrukningen och då ligger motorn på runt 1500 rpm... Frågan är ju då om såna skulle funka eller om jag ska leta efter nåt på nån annan bil, kanske behöver vara från en dieselbil?

Jag kan mycket om motorer, främst cheva smallblock men det där med överladdning är en outforskad del av min värld så olika beteckningar och storlekar på turboagg begriper jag ingenting av...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

211 Inlägg
16 oktober 2011
#2
ett par tds agg är kanske för små men min orkar ladda 3 bar och får ladd vid 1000 och fullt vid 2500 men annars har ju KL racing nya billiga i alla storlekar.


564 Inlägg
16 oktober 2011
#3
Haha, jag satt och slösurfade runt tidigare ikväll efter intressanta hyss att göra med en 6.2L diesel (jag har ingen nu men är sugen på att skaffa någon gammal subba, sköna motorer). Tittade bland annat på den här sidan som kanske kan ge lite input till dig: http://www.dieselplace.com/forum/showth … p?t=318678

Här är en till:
http://www.dieselplace.com/forum/showth … p?t=353204
Senast redigerat av sverkera (16 oktober 2011)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#4
Bämve? Ja bara motorvolymen är den rätta... men även priset, ska jag handla nya grejer handlar det ju om ganska många pengar det landar på. Och jag vill få detta så billigt som möjligt, och det blir det ju om man kan använda grejer som andra normalt inte vill ha... Och nåt med wastgate på är väl kanske inte fel, men då måste det ju gå att ställa lagom ladd (0,5-0,6 typ)

Spännande länk. Men vet inte om den gav så mycket till mitt projekt. jag har väl tänkt mig andra lösningar på det mesta typ... Och så är ju fordonsutbudet lite annat här i sverige, främst vad gäller gamla dieselmotorer med tillräcklig storlek och turbo på.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

564 Inlägg
16 oktober 2011
#5
Här har du ett projekt av en holländare som använt två turbo från Volvo lastmaskin:
http://www.oliverdiesel.com/friends/bierman.htm
http://www.hagberga.com/articles/twinturbo.pdf

564 Inlägg
16 oktober 2011
#6
Det jag letade främst efter ikväll var elektronisk insprutning och styrning för 6.2L motorn, turbo visste jag redan att det gick att göra. Tyvärr var det klent med info om det, någon har använt spridare, pump och ecu från 6.5L vilket är i princip bolt on. Däremot finns inget MegaSquirt-liknande öppet system, kanske det skulle gå att bygga på MS-II Sequencer men långt ifrån trivialt då det skulle behövas andra drivkretsar.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#7
Ja det var ju en del intressant läsning och olika lösningar.

Konvertering till elektronisk insprutning på en diesel har jag inte hört några tankar om innan, dom flesta brukar göra tvärs om då dom elektroniska systemen för det första inte är lika tillförlitliga och har dyrare delar men främst att dom inte går att ställa upp bränslemängden på i önskad mängd i samband med trimning.

Jag visste oxå att det går att sätta dit turbo, mina funderingar handlar främst om vad man kan använda för turbo för att dels få laddtryck vid normal körning men att det samtidigt inte ska strypa dom gånger man faktiskt vill gasa. Även att det ska vara grejer som går att få tag på billigt begagnat.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

211 Inlägg
16 oktober 2011
#8
jajamän BMW, men den motorn är bara på 2,5 liter så det är väll lite ynkligt . annars hade det ju blivit ladd nästan ifrån tomgången om den är lite påställd. åker man utan att ställa på kanske detta räcker.


564 Inlägg
16 oktober 2011
#9
henke_99 skrev:
Konvertering till elektronisk insprutning på en diesel har jag inte hört några tankar om innan, dom flesta brukar göra tvärs om då dom elektroniska systemen för det första inte är lika tillförlitliga och har dyrare delar men främst att dom inte går att ställa upp bränslemängden på i önskad mängd i samband med trimning.

Jo, jag har sett det och det är logiskt då det för de flesta mekar (från hobby upp till pro) är enklare att hålla på med mekaniska grejer. Jag är elektronik/data-ingenjör i botten så för mig är det intressant att labba med elektronisk styrning.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#10
sverkera skrev:
henke_99 skrev:
Konvertering till elektronisk insprutning på en diesel har jag inte hört några tankar om innan, dom flesta brukar göra tvärs om då dom elektroniska systemen för det första inte är lika tillförlitliga och har dyrare delar men främst att dom inte går att ställa upp bränslemängden på i önskad mängd i samband med trimning.

Jo, jag har sett det och det är logiskt då det för de flesta mekar (från hobby upp till pro) är enklare att hålla på med mekaniska grejer. Jag är elektronik/data-ingenjör i botten så för mig är det intressant att labba med elektronisk styrning.

Då förstår jag att du är lite sugen på att bygga nåt sånt... Vet nån bil jag läste om där dom byggde om till mekanisk pump för att det helt enkelt inte gick att få mer diesel ur den elektroniska.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#11
Jag vet ju att det finns folk här som kan detta med turbo, och vad man bör/inte bör använda. Är det ingen av er som har nåt vettigt att säga om mina funderingar? Tänkte att man iaf kunde försöka få det rätt från början.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

926 Inlägg
20 oktober 2011
#12
Bortsett från miljöhänsyn, så är dieselmotorer tacksamma. Mer bränsle= mer effekt. Underförutsättning att det finns tillräckligt med luft. Men mekanisk bränslepump sköter det där med att pumpa fram bränsle på ett väldigt bra sätt. Elektronik tillför inte tillräckligt mycket för att det ska vara värt det vid trimning.
Miljö och bränsleförbrukning mår dock bra av elektronik...

Turbo dimensionerar du efter hur många hk varje aggregat ska föda med luft. Exvis 150hk/ sida. Då är det bara att ta aggregat från en annan dieselbil på 150 hk.
Cylinder/motorvolym spelar nästan ingen som helst roll. Hk är direkt rellaterat till luftflödet genom motorn.

Mats

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
#13
Tack för det svaret. Blir ju inte så svårt att leta grejer då. Men jag bör alltså undvika att hämta grejer från nån bensinmotor?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

926 Inlägg
20 oktober 2011
#14
henke_99 skrev:
Tack för det svaret. Blir ju inte så svårt att leta grejer då. Men jag bör alltså undvika att hämta grejer från nån bensinmotor?

Det kommer att fungera bättre med dieselaggregat. Ska jobba med andra (Lägre) temperaturer på avgassidan.

Mats

301 Inlägg
20 oktober 2011
#15
skaffa turbo,grenrör och insprutningspump från en 93ans 6,5td och sluta krångla. smile
passar bolt on och fungerar fint för det du ska ha det till.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
#16
mats757 skrev:
henke_99 skrev:
Tack för det svaret. Blir ju inte så svårt att leta grejer då. Men jag bör alltså undvika att hämta grejer från nån bensinmotor?

Det kommer att fungera bättre med dieselaggregat. Ska jobba med andra (Lägre) temperaturer på avgassidan.

Mats

Okej. Då får det bli så.

t5-r micke skrev:
skaffa turbo,grenrör och insprutningspump från en 93ans 6,5td och sluta krångla. smile
passar bolt on och fungerar fint för det du ska ha det till.

Ja jag vet att det passar, men det brukar kosta en del oxå. Främst om man vill att turbon ska vara i bra skick. Och pumpen bahöver inte bytas, räcker gott med att ställa på originalpumpen då den ska klara upp till 200 hk ungefär. Och mer bör man nog inte plåga en 6,2:a om den ska hålla. Framför allt inte utan större ingrepp...

Och två sniglar ser ju häftigt ut tongue Jag har även en lös motor att bygga allting på så därför hade det varit förhållandevis enkelt att få till. Plus att man slipper dra ena avgasröret upp på andra sidan. Men nu har jag fått tag på grenrör från en 6,5:a så förmodligen blir det en turbo i alla fall. Tyvärr så var turbon kass på den motorn men det ska väl gå att hitta nån annan.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Dekadent barpianist
71 Inlägg
24 oktober 2011
#17
Jag vet att 6.2 liters dieseln inte är direkt en stadig maskin. Kommer inte ihåg exakt vad problemet är men det rekommenderas normalt att vara försiktig med trim på den. 5.7:an ska vara stadigare

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby

Offroad Racing
3 122 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#18
Pianoman skrev:
Jag vet att 6.2 liters dieseln inte är direkt en stadig maskin. Kommer inte ihåg exakt vad problemet är men det rekommenderas normalt att vara försiktig med trim på den. 5.7:an ska vara stadigare

Jag är oxå medveten om detta, men det handlar inte om att plocka ut hundratals extra hästar utan bara lite extra hjälp så den orkar bättre i backarna så att säga. Lätt överladdning mår den tvärs om bara bra av, svalare förbränning bland annat. Plus bättre bränslekonomi...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

564 Inlägg
24 oktober 2011
#19
Jag har dock aldrig hört påståendet att 6.2'an skulle vara mindre robust än 5.7'an (om det är olds-dieseln som avses) utan tvärt om..

301 Inlägg
25 oktober 2011
#20
"problemet" med 6,2an är att i ytterst sällsynta fall så kan blocket spricka i ett ramlageröverfall och att det då kommer in kylarvätska i tråget.
har sett det 2 ggr på över 10år som mek med just usa fordon.
1 var en kunds och 1 var våran firma bil med över 50 000 mil och som sedan fick en pump från en 6,5a monterad och fick på så vis en hel del extra pållar. sedan om man då lägger på behandlingen den bilen fick dagligen så var inte alls det spec konstigt att den tackade för sig.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!


Sök