Det är nu Nådens år 2019 och våren står på kommande.
Planerna nu är att ta 6 veckors semester och göra bilen klar (Jag har vintersemmestern innestående)
Jag har ju haft och varmkört bilen flera gånger och allt löpt på fint. Nu har den dock stått hela vinter 2018 - 2019 men nu är det vår som sagt och man kan ha garageporten öppen (på dagarna i alla fall).
En kompis kikar förbi och undrar hur en gammal Ford V-8 låter egentligen. "Inga problem." säger jag och drar igång åttan. Surrar ovanligt länge när kompisen frågar om det verkligen ska läcka ut bensin i motorrummet. Tror först han skojar men efter att ha hoppat ur bilen och kikat på motor så bara dräper det om bensin runt förgasaren
Det är nu Nådens år 2019 och våren står på kommande.
Planerna nu är att ta 6 veckors semester och göra bilen klar (Jag har vintersemmestern innestående)
Jag har ju haft och varmkört bilen flera gånger och allt löpt på fint. Nu har den dock stått hela vinter 2018 - 2019 men nu är det vår som sagt och man kan ha garageporten öppen (på dagarna i alla fall).
En kompis kikar förbi och undrar hur en gammal Ford V-8 låter egentligen. "Inga problem." säger jag och drar igång åttan. Surrar ovanligt länge när kompisen frågar om det verkligen ska läcka ut bensin i motorrummet. Tror först han skojar men efter att ha hoppat ur bilen och kikat på motor så bara dräper det om bensin runt förgasaren
Nålen har garanterat fastnat i sätet. Inte ovanligt på en förgasare som får stå med modernt bränsle i dessvärre. Flottören stänger aldrig och förgasaren överfylls. Har man rejäl otur kan det leda till oplanerade brasor
Det är nu Nådens år 2019 och våren står på kommande.
Planerna nu är att ta 6 veckors semester och göra bilen klar (Jag har vintersemmestern innestående)
Jag har ju haft och varmkört bilen flera gånger och allt löpt på fint. Nu har den dock stått hela vinter 2018 - 2019 men nu är det vår som sagt och man kan ha garageporten öppen (på dagarna i alla fall).
En kompis kikar förbi och undrar hur en gammal Ford V-8 låter egentligen. "Inga problem." säger jag och drar igång åttan. Surrar ovanligt länge när kompisen frågar om det verkligen ska läcka ut bensin i motorrummet. Tror först han skojar men efter att ha hoppat ur bilen och kikat på motor så bara dräper det om bensin runt förgasaren
Nålen har garanterat fastnat i sätet. Inte ovanligt på en förgasare som får stå med modernt bränsle i dessvärre. Flottören stänger aldrig och förgasaren överfylls. Har man rejäl otur kan det leda till oplanerade brasor
Men då borde den gå dåligt också? Nu går den som den ska och ett lite bensin sipprar fram mellan gasaren och insuget. Men när man stänger av motorn ökar läckaget och bensin flödar nedför insuget
Här i Finland har vi 10 % etanol blandat i 95:an och 5 % etanol i 98 så kör alla mina fordon på 98:an
Etanol lär vara elakt mot äldre bränslesystem och dess packningar.
Eftersom det ser ut att läcka mellan förgasarfoten och insuget så är mina första tanke att kanske etanolen i bränslet ätit upp packningen där. Har ju aldrig använt packnings-lim mellan förgasare och insug. Aldrig någonsin, och aldrig haft några problem....
Så jag river av Holleyn och sätter ny packning som limmas.
Provstartar.....
samma resultat
den läcker fortfarande som ett såll när man slår av tändningen...