2585
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 182 332 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
26 april 2020
Trådstartare
#5761
Efter att förgasardelarna legat i brännolja över natten torkas de av och blåses med tryckluft. Därefter så tvättar jag de ännu än gång med carburator-cleaner och blåser igen.

Försöker komma åt överallt. Har t.o.m. bort acc. munstyckena.

De sitter här, i förgasarhalsen, under stjärnskruven
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e57e4d950236ef412935aedeefa87c0d.jpg

så ser acc munstycket ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-440eaae140d16263bea4bab87bdad467.jpg

munstycket sett från undersidan. Ur de två små hålen i ytterkanten sprutas bensin in när accpumpen jobbar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-3564fd3c8ce8fd99155fea5f7c3bc6f2.jpg

under munstycket sitter det en liten packning som givetvis byts ut nu.

Förgasaren plockas ihop och monteras. Går den inte nu måste det va nåt annat fel.

Orkar inte med någon spänning mer tongue på med förgasarhelvetet och provstarta...

Samma visa igen... stöööööööön.....

obefintlig tomgång och minsta tryck på gasen och den dör....


1 011 Inlägg
26 april 2020
#5762
Så mycket som du har skruvat med den här rackaren bör det vara nåt annat fel, fy fasen vad tråkigt sad

2 517 Inlägg
26 april 2020
#5763
En liten fundering bara...... har du kollat ventilerna? Rätt spel osv, Kan ju vara en orsak.
Håller på att trilska Med min motor nu & jag har nya tänddelar, bytat varenda grej i förgasaren till nya grejer & nu håller jag på med att justerar in alla ventiler.
Motorn baktänder å lever rövare & slår ut flammor ur förgasaren men efter lite justering så fick jag betydligt bättre komp & motorn vill tända åt ”rätt håll”
Kan ju vara värt att titta på.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

1 166 Inlägg
26 april 2020
#5764
Först kollar man tändning och ventiler mm. Sen bensin. Hoppas du hittar något galet. 😎

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
29 april 2020
#5765
Jaaa.... iofs, har ni kollat kedjan o att markeringarna står rätt...? :o

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

5 071 Inlägg
30 april 2020
Trådstartare
#5766
turbo57 skrev:
Så mycket som du har skruvat med den här rackaren bör det vara nåt annat fel, fy fasen vad tråkigt sad

Man får riktigt ledan och vill inte ens gå ut i garaget mer sad


5 071 Inlägg
30 april 2020
Trådstartare
#5767
HG_ skrev:
En liten fundering bara...... har du kollat ventilerna? Rätt spel osv, Kan ju vara en orsak.
Håller på att trilska Med min motor nu & jag har nya tänddelar, bytat varenda grej i förgasaren till nya grejer & nu håller jag på med att justerar in alla ventiler.
Motorn baktänder å lever rövare & slår ut flammor ur förgasaren men efter lite justering så fick jag betydligt bättre komp & motorn vill tända åt ”rätt håll”
Kan ju vara värt att titta på.

Börjar ju misstänka att det är nåt annat. Har dock hydrauliska lyftare så kan inte justera spelet. Men kan kolla så de påverkar ventilerna som de ska....


5 071 Inlägg
30 april 2020
Trådstartare
#5768
Pontiac_firebird72 skrev:
Först kollar man tändning och ventiler mm. Sen bensin. Hoppas du hittar något galet. 😎

Allt är ju nytt och den gick ju hur fint som helst före förgasaren börja å klotta. Men ska kolla allt. Om inte annat för att utesluta saker.


5 071 Inlägg
30 april 2020
Trådstartare
#5769
Cuefa skrev:
Jaaa.... iofs, har ni kollat kedjan o att markeringarna står rätt...? :o

Jepp, tändmärke på vevaxeln står rakt mot tändmärket på motorn när ettans kolv är i öd och ventilerna stängda. Och rotorn pekar på ettans cylinder

Check!


5 071 Inlägg
30 april 2020
Trådstartare
#5770
Får börja riktigt gå till botten med detta nu. Om vi utesluter förgasarfel och inriktar oss på annat som kan krångla är det ju tändning eller ventilmekanism...

Börjar med ventilerna. Har nån kam gått ner sig på kamaxeln så öppnar och stänger ventilerna inte som de ska.
Detta går inte att kolla med komp-mätare därför om en kam är nednött så är ventilen stängd hela tiden och kompressionstrycket kan byggas upp.

Så istället tar jag bort båda ventilkåporna och drar runt motorn och kollar så alla ventiler rör sig som de ska.

Och det verkar dom göra, att riva motorn för att byta kamaxeln är inget jag skulle vilja börja på med.

Följande är att kolla så tändmärket på vevaxeln står rakt mot tändmärket på motorn när ettans kolv är i öd och ventilerna stängda. Och rotorn pekar på ettans cylinder

Och det gör det.

Byter ut kondensatorn mot en ny - ingen skillnad

Byter ut tändspolen mot en ny - ingen skillnad

Kollar så det kommer gnista ur strömfördelaren, och det gör det

Kollar gnistan vid ettans tändstift och där finns fin blå gnista

kollar gnistan på fyrans cylinder och där är den nästan obefintlig.....H Ä P P ! ! !


2 343 Inlägg
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 535 Inlägg
30 april 2020
#5772
Långsökt men vet att nångång nån pratat om fördelarlock & rotor som inte matchar , det blir för långt avstånd mellan rotor & lock.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

363 Inlägg
30 april 2020
#5773
farbrorbozze skrev:
Långsökt men vet att nångång nån pratat om fördelarlock & rotor som inte matchar , det blir för långt avstånd mellan rotor & lock.

Det kan vara luriga grejer. Hade problem med en SAAB som inte gick som den skulle. Visade sig att det var en knappt synbar spricka i rotorn. När det till slut uppdagades och densamma byttes gick det hur bra som helst igen.

Hoppas att det löser sig snart.

1 317 Inlägg
1 maj 2020
#5774
farbrorbozze skrev:
Långsökt men vet att nångång nån pratat om fördelarlock & rotor som inte matchar , det blir för långt avstånd mellan rotor & lock.

Höll på me en Dodge nato pickup en hel helg,ville inte gå rent..sista ja gjorde på sönda va o slänga på ett gammalt fult fördelarlock,sen gick den som en klocka,nya locket hade minimal spricka i sig,varför ja bytte locket vet ja inte än idag,bara gjorde de.o tur va väl de.

5 071 Inlägg
5 maj 2020
Trådstartare
#5775
MR_T skrev:
Kanske tändspolen som kastar in handduken

Har provat med en annan splitt ny och den som sitter på Barracudan som funkar. Samma resultat sad


5 071 Inlägg
5 maj 2020
Trådstartare
#5776
farbrorbozze skrev:
Långsökt men vet att nångång nån pratat om fördelarlock & rotor som inte matchar , det blir för långt avstånd mellan rotor & lock.

Kan vara, men då borde den ju inte gått förrän förgasaren börja kärva heller eller???


5 071 Inlägg
5 maj 2020
Trådstartare
#5777
Giuseppe skrev:
farbrorbozze skrev:
Långsökt men vet att nångång nån pratat om fördelarlock & rotor som inte matchar , det blir för långt avstånd mellan rotor & lock.

Det kan vara luriga grejer. Hade problem med en SAAB som inte gick som den skulle. Visade sig att det var en knappt synbar spricka i rotorn. När det till slut uppdagades och densamma byttes gick det hur bra som helst igen.

Hoppas att det löser sig snart.

Ja nåt jäkelskap är det. Men tack i alla fall smile


5 071 Inlägg
5 maj 2020
Trådstartare
#5778
Bob-Miller skrev:
farbrorbozze skrev:
Långsökt men vet att nångång nån pratat om fördelarlock & rotor som inte matchar , det blir för långt avstånd mellan rotor & lock.

Höll på me en Dodge nato pickup en hel helg,ville inte gå rent..sista ja gjorde på sönda va o slänga på ett gammalt fult fördelarlock,sen gick den som en klocka,nya locket hade minimal spricka i sig,varför ja bytte locket vet ja inte än idag,bara gjorde de.o tur va väl de.

Pröva med det gamla locket, men ingen skillnad där....


5 071 Inlägg
5 maj 2020
Trådstartare
#5779
Byter alla 8 tändstiften utan resultat......

Byter strömfördelare, rotor, kondensator (andra gången) och tändkablar..

Nu går det faktiskt lite bättre men inte bra...

Ska kolla gnistan än gång till, före varje tändstift och börjar med 4:ans cylinder. Skruvar ur tändstiftet och håller det mot topplocket för att testa.
Har hjälp av farsan att starta..... det gnistar så fint men när kolven kommer i övre dödläge sköljer det bensin ut ur tändstfthålet, som antänds av stiftet jag håller i handen  yikes yikes yikes yikes
Det blir bara en kort låga men ändå...

Nu verkar det tända om gnistan är så kraftig så bensinen antänds utan tryck utanför cylindern roll

Däremot måste motorn få allt för mycket bensin då det kom en sådan dusch ut ur tändstiftshålet....

River förgasaren igen och tänker byta flottör-nålen.

Nålen justeras (som beskrivits här flera gånger) genom att öppna sidoskruven på flottörhuset och justera nålen med justerskruven ovanpå flottörhuset.

Det finns dock ett bättre sätt, ett mer exakt sätt.
Om man vänder flottör-huset upp och ner så skall flottören ligga exakt 4,8 mm från taket på flottörväggen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-03f339053c602b52db43e0f20d078a39.jpg

Så mellan flottören (den stora mässingsbehållaren) och taket skall det vara 4.8 mm spel. Detta går antingen med en 4.8 mm borr (tadaa tongue ) eller mäta med skjutmått. Som ni också ser är nålen borta på bilden.

Nålen i närbild
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7f2b95d54245423de75d04015cc000c2.jpg

och här sett nålen i flottörhuset och skruvas ner tills exakt mått uppnås.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-19fb626df5d64136b385a522e329a995.jpg

Nålen på plats och rätt mått mellan flottör och flottörhustak uppnått
men då jag vänder på flottörhuset händer detta yikes
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2d76ab0685f62eb92f361050328c830c.jpg

ser ni felet?


Baronen
1 434 Inlägg
5 maj 2020
#5780
Ja, det där blir ju inte tätt..

Elbilar kan dra åt helvete.


Sök