3082
Sök

Varför kör du för fort?

Avstängd
10 388 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
Ja, jag MÅSTE börja med att påpeka att detta inte är en moralkärringtråd.

Utan jag bara undrar.

Anledningen till att jag undrar är att jag av någon outgrundlig anledning kom att fundera på det under helgen.
Detta efter att jag noterat att min kära bil drar, enligt tillverkaren, ca 2dl mer per mil om man håller 120km/h istället för 90km/h. Vilket med dagens priser ger en extrakostnad på ca 3kr/mil.

Förra veckan hörde jag dessutom i något "polisprogram" att; håller man en hastighet som är 25% högre än sina medtrafikanter, så ökar riskerna att vara inblandad i en olycka med dödlig utgång med 600%

Och givetvis, sen har vi ju det faktum att det inte gör så mycket i tidsskillnad att ligga i 120 istället för 100. På 10 mil sparar man 10minuter.

O nej, jag menar givetvis inte när man tittar på mätaren och inser att man kör i 90 istället för 80, utan mer, vad ska vi kalla det, "planerad fortkörning".

Och som sagt, det handlar inte om något gnällande, eller moraltantande, utan bara ren nyfikenhet smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Pim_Pim
17 oktober 2011
Tycker det är fruktansvärt segt att ligga i 80km/h, så ligger jag 100 km/h så flyter det på och det händer något. Men det är mest på större vägar, skärper till mig mer där det är 30-50 km/h.

423 Inlägg
17 oktober 2011
Tycker som föregående, det är extremt tråkigt att ligga i 80-90 en längre sträcka så jag brukar lägga på 10-20km/h. håller dock hastigheten på 30-50 vägar.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 oktober 2011
Förra veckan hörde jag dessutom i något "polisprogram" att; håller man en hastighet som är 25% högre än sina medtrafikanter, så ökar riskerna att vara inblandad i en olycka med dödlig utgång med 600%

Detta låter sinnesjukt. Men om alla kör runt 120-130 och man håller 25% högre hastighet så kanske det är sant, men jag tvivlar. Överbevisa mig gjärna

Ps kör för fort för att jag kan tongue
Senast redigerat av azid (17 oktober 2011)

2slow

671 Inlägg
17 oktober 2011
Därför att det innefattar en underbar känsla när man går ur en böj säkert och i balans men inte minst mkt tillfreds.
I motsats till när man går in i böjen,

Meldem
917 Inlägg
17 oktober 2011
Jag kör för fort för att folk blir arga annars.... ligger och trycker bakom, drar om i en jäkla fart för att visa missnöje... ja ni vet hur det är.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

939 Inlägg
17 oktober 2011
Ligger nästan alltid i 120 på motorvägen då jag tycker bilen går som bäst då? dock på 30/50 där man ska hålla det!

Busdriver
389 Inlägg
17 oktober 2011
Olyckor orsakas, enligt mig, av nervösa/stingsliga förare med dålig koll, inte fortkörare. Jag kör för fort för att spara tid, finns roligare saker än sitta och beta av mil.
Senast redigerat av Edman (17 oktober 2011)

3 354 Inlägg
17 oktober 2011
kör för fort för de sänker hastigheten. På 30/50 vägar/bebyggelse så håller man hastigheten men när de sänker 70 vägar till 60 och 90 vägar till 80 eller 70 så ligger man för fort. mkt sänkningar är onödiga.
Samt motorvägar flyter på mer i 120.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

7 274 Inlägg
17 oktober 2011
För att dom flesta hastighetsgränser är anpassade efter halvblinda Agda på 84 år...

Bilarna blir säkrare, vägarna blir bättre och hastigheterna blir lägre. Rimligt?!
Senast redigerat av Brains (17 oktober 2011)

Jävel
2 018 Inlägg
17 oktober 2011
Jag jobbar natt och har ungefär 2 mil hem på morgonen. De är 80 men brukar mata på mellan 120-140, jag möter ungefär 2 bilar varje morgon, och kör aldrig om någon. Det är liksom ingen trafik, då känns det fruktansvärt segt att ligga i 80. Sen att jag förmodligen inte hinner bromsa för rådjur och älgar och sånt är en annan femma.

You got to risk it, to get the biscuit :)

564 Inlägg
17 oktober 2011
Förr körde jag alltid ca 29 km/h för fort på landsväg och motorväg, numera är det sällan jag gör det för oftast spelar inte de minuter jag tjänar in någon större roll medan bränslekostnaden ökar. Däremot så visar min hastighetsmätare på 125 km/h när gps'en visar 110 km/h så jag kör efter det om väglaget och trafiken i övrigt tillåter.

KHRacing
17 oktober 2011
Troligen någe fel på din Audi om den drar 2dl mera för den lilla hastighetsökningen

250 Inlägg
17 oktober 2011
KHRacing skrev:
Troligen någe fel på din Audi om den drar 2dl mera för den lilla hastighetsökningen

Troligen någe fel på din kunskap om du inte förstår att den lilla hastighetsökningen ger ett ganska så mycket högre luftmotstånd.

KHRacing
17 oktober 2011
Erikkk skrev:
KHRacing skrev:

Troligen någe fel på din kunskap om du inte förstår att den lilla hastighetsökningen ger ett ganska så mycket högre luftmotstånd.

Mkt intressant påhopp av dig, tänk dig för nästa gång o visa folk i allmänhet respekt.

Jävel
2 018 Inlägg
17 oktober 2011
KHRacing skrev:
Erikkk skrev:
KHRacing skrev:

Mkt intressant påhopp av dig, tänk dig för nästa gång o visa folk i allmänhet respekt.

Jag vill inte vara elak mot någon här, men min s40 är också så, från 100 till 120 skiljer de nästan 2dl.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Avstängd
10 388 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:

Vet ju inte riktigt om jag tycker att en ökning på 30% är så liten direkt. Och fortsatt så skrev jag att det var tillverkarens, i detta fall Audi, uppgifter. Så, det handlar inte om att min specifika bil, o enbart den drar nästan 2dl mer av den ökningen.

Och för sakens skull;

Gällande bränsleförbrukning Audi A4 (b5) Avant (Enligt Audi Själva)

Motor - - - - - - - - 90km/h -  120km/h

1.6 (74kW) - - - - - 5,7 - - - - 7,3
1.8 (92kW) - - - - - 5,9 - - - - 7,6
1.8T (110kW) - - - -5,9 - - - - 7,7
2.6 (V6) (110kW) - 6,4 - - - - 8,4
2.8 (V6) (128kW) - 6,5 - - - - 8,4

Så behöver vi kanske inte lägga tid på att fundera på vad som är fel på specifikt MIN bil, då detta är Audis egna siffror.

Sen var det ju inte heller det som var saken, huruvida min bil dricker mycket eller lite. Det var mest som exempel på att det "kostar", och detta som en del av argumenten som talar mot att köra "fortare".

Men, jag ska också påpeka igen, att det inte handlar om moraltantande, eller att försöka övertala folk att lätta på gasen eller liknande. Utan, åter igen, bara om ren nyfikenhet gällande den "planerade" fortkörningen.

- - - - -

Kan ju då också tillägga att jag inte heller är benhård på att hålla hastigheten. Det har absolut hänt att det gått bra mycket för fort på motorvägar o annat. Däremot så skulle jag aldrig drömma om att köra för fort på 30- och 50-sträckor.
Senast redigerat av it_mutt (17 oktober 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

428 Inlägg
17 oktober 2011
Varför tillverkas vanliga svenssonbilar till att göra 180km/h när man ändå bara får köra i max 120km/h på svenska vägar?

Trucker
2 710 Inlägg
17 oktober 2011
30 o 50 hålls! Men tycker de är så fel att vissa vägar ska vara 60.. därför håller jag allt annat än de! Provat faktiskt ha i farthållare i 60, men de går så SEGT !!!! Många 60 vägar är goda för 80 smile

Tycker de e kul att dom höjt hastigheten på vissa ställen, ska bli intressant o se/höra va dom skyller på när halkan slår till o de bara väller mer olycksrapporter:D

"blixthalka orsakade seriekrock" big_smilebig_smile

Första gången de blir snö/halka i ett av världens nordligaste land? yikes

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
17 oktober 2011
Go_sideways skrev:
Varför tillverkas vanliga svenssonbilar till att göra 180km/h när man ändå bara får köra i max 120km/h på svenska vägar?

120 .. lr 120 x 2 smile

Fart missbrukare

Sök