3128
Sök

Varför kör du för fort?

52 Inlägg
17 oktober 2011
#41
Anpassar hastigheten efter väder & väg inte efter skylten. smile
Men aldrig på 30 väg.

Osponsrad
1 631 Inlägg
17 oktober 2011
#42
tkd_rille skrev:
kyngas skrev:
ALLTID 30 på 30 väg  och 50 på 50 OM de inte är bra  sikt

70/9/100 väg är de oftast 10-20 över jämt ,så sjukt tråkigt att sitta och sträckåka bil så sparar tex 15 min på 110 mot 90
Sen får folk tycka vad dom vill,man blir omkörd nästan varje dag av nån som ska köra ännu fortare

15 minuter på hur lång sträcka ? Den måste vara över 10 mil lång om du bara ska ligga 20 km/h över.

tidsskillnad att ligga i 120 istället för 100. På 10 mil sparar man 10minuter.

Hur många kör ärligt över 10 mil om dagen ?

Budbilar/lastbilschaufförer.. jag snittar 35-40 mil om dagen och aldrig för sakta wink

Men detta här med pengarna tillbaka för fortkörning ? hur långt bak sträcker i tiden sig detta ?? Har kanske cash att inkassera wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

2 656 Inlägg
17 oktober 2011
#43
it_mutt skrev:
Ja, jag MÅSTE börja med att påpeka att detta inte är en moralkärringtråd.

Utan jag bara undrar.

Anledningen till att jag undrar är att jag av någon outgrundlig anledning kom att fundera på det under helgen.
Detta efter att jag noterat att min kära bil drar, enligt tillverkaren, ca 2dl mer per mil om man håller 120km/h istället för 90km/h. Vilket med dagens priser ger en extrakostnad på ca 3kr/mil.

Förra veckan hörde jag dessutom i något "polisprogram" att; håller man en hastighet som är 25% högre än sina medtrafikanter, så ökar riskerna att vara inblandad i en olycka med dödlig utgång med 600%

Och givetvis, sen har vi ju det faktum att det inte gör så mycket i tidsskillnad att ligga i 120 istället för 100. På 10 mil sparar man 10minuter.

O nej, jag menar givetvis inte när man tittar på mätaren och inser att man kör i 90 istället för 80, utan mer, vad ska vi kalla det, "planerad fortkörning".

Och som sagt, det handlar inte om något gnällande, eller moraltantande, utan bara ren nyfikenhet smile

för att det är fruktansvärt roligt! smile att pressa gränserna ger ju en adrenalin kick


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
17 oktober 2011
#44
kör fort för att jag känner för det eller för att jag har bråttom

om jag skulle bry mig om sparade dl per mil osv så kan jag lika gärna skära av mig båda pungkulorna och sen hoppa framför tåget

eftersom jag sitter och slöar runt i en buss hela dagarna i laglig fart så måste man lixom ha lite skoj på vägarna oxå
så oftast är det fullt ös från jobbet till affären inte ekonomiskt men varje krona är väl investerade
skulle jag ha lika roligt på något annat sätt skulle jag behöva åka till grönan eller liseberg
att såsa runt i personbilen är inget för mig gäller att krama ut så mycket skoj per krona smile

Kör fort så hinner inget hända...

53 Inlägg
17 oktober 2011
#45
TooS skrev:
Jag kör för fort för att jag är människa. Männsikan är optimist så saker kommer aldrig hända som jag inte vill och som har negativ utgång. Så kommer köra för fort tills den dagen då jag inte betraktas som människa mer smile

Sanningen är ju också att det är pirrigt och lite roligare när saker och ting händer.

där håller jag med big_smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
17 oktober 2011
#46
BoNeCrAcKeR skrev:
TooS skrev:
Jag kör för fort för att jag är människa. Männsikan är optimist så saker kommer aldrig hända som jag inte vill och som har negativ utgång. Så kommer köra för fort tills den dagen då jag inte betraktas som människa mer smile

Sanningen är ju också att det är pirrigt och lite roligare när saker och ting händer.

där håller jag med big_smile

Ammen...man kan jhu inte gå och fundera på vad som kan hända..

för då ska man inte gå upp ur sängen smile för vem vet kanske snubblar när du ska pissa på morgonen och drunknar i toalettstolen man vet aldrig! smile

Kör fort så hinner inget hända...

53 Inlägg
17 oktober 2011
#47
Growe skrev:
BoNeCrAcKeR skrev:
TooS skrev:
Jag kör för fort för att jag är människa. Männsikan är optimist så saker kommer aldrig hända som jag inte vill och som har negativ utgång. Så kommer köra för fort tills den dagen då jag inte betraktas som människa mer smile

Sanningen är ju också att det är pirrigt och lite roligare när saker och ting händer.

där håller jag med big_smile

Ammen...man kan jhu inte gå och fundera på vad som kan hända..

för då ska man inte gå upp ur sängen smile för vem vet kanske snubblar när du ska pissa på morgonen och drunknar i toalettstolen man vet aldrig! smile

mmm you have a point  där ....

men sista mer min grej... de är sjuk trevligt när saker o ting händer... men vill man åka fort som fan... ta de på kvällen eller väldigt tidigt när de finns ingen trafik.. skulle de hända nått så slipper man ta med nån på köpet de är inte rätt..

vill man utsätta sig ta de inte när de är mitt på dan och de är trafik... utan när de är lugnt och skönt...


1 517 Inlägg
17 oktober 2011
#48
brukar inte tänka på det, vad man ligger för hastighet, man bara kör o följer tafiken smile

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

Muttley
17 oktober 2011
#49
kyngas skrev:
tkd_rille skrev:
kyngas skrev:
ALLTID 30 på 30 väg  och 50 på 50 OM de inte är bra  sikt

70/9/100 väg är de oftast 10-20 över jämt ,så sjukt tråkigt att sitta och sträckåka bil så sparar tex 15 min på 110 mot 90
Sen får folk tycka vad dom vill,man blir omkörd nästan varje dag av nån som ska köra ännu fortare

15 minuter på hur lång sträcka ? Den måste vara över 10 mil lång om du bara ska ligga 20 km/h över.

tidsskillnad att ligga i 120 istället för 100. På 10 mil sparar man 10minuter.

Hur många kör ärligt över 10 mil om dagen ?

de är typ 8 mil,de är inte 90/100 väg hela biten utan vissa partier med 50/70 också tongue brukar ta 50min när man håller 90,och mellan 35-40min när man håller 110 enligt mätarn så klart ....men som sagt de ska de va fritt och inte massa trafik...

de är ju inte exakt uppmät men enligt mobilen så ,dock är de väl inte värt de igentligen

Man får se de som såhär. Om de är värt de eller inte, de är upp till var och en så länge man vet med sig alla risker. De flesta har ju trots allt lekt av sig med att köra fort och så.  Själv var jag likadan men har tröttnat på de här med att köra för fort hela tiden.
Med de jobb man har så försöker de sig lite på att vi ska ligga över gränsen när de är mycket att göra. De gör jag inte mer. Utan håller skylthastighet. Jag kommer inte hem tidigare än jag slutar ändå hehe.
Och den där tiden man tjänar igen kan man ibland förlora på böter.
Så de är upp till var och en bara man respekterar alla andra.

Smålänning
7 883 Inlägg
17 oktober 2011
#50
Bekvämare vinkel för foten i 120 än i 90, så enkelt är det. Sen drar min bil lika mycket i 120 som i 90.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

100% ninja
342 Inlägg
17 oktober 2011
#51
Jag kör för fort så att ni andra kan få era paket. kör jag inte för fort så hinner jag inte få ut alla mina paket innan dagen är slut. detta har jag konkluderat eftersom jag har provat. körde lagligt en hel dag, å det gick åt helvete. och ja, jag kör mer än 10mil per dag.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

711 Inlägg
17 oktober 2011
#52
twin_cam skrev:
Bekvämare vinkel för foten i 120 än i 90, så enkelt är det. Sen drar min bil lika mycket i 120 som i 90.

Farthållare?

Det ska inte vara obekvämt någon stans, jag tror att du sitter fel.


7 120 Inlägg
17 oktober 2011
#53
Det brölar och studsar så lite i 90 så håller gärna lite högre fart.

668 Inlägg
17 oktober 2011
#54
På min körskola sa dom först och främst att man ska hålla hastigheten för sin egen och andras säkerhet. Dock sa dom också att om man kör för fort så ökar också koncentrationen. Har själv tänkt på det, när man ligger i 50 på en tvåfilig väg (åt båda riktningarna) så blir det lätt att man börjar pilla med stereon, ta upp mobilen och kanske pilla lite med färddatorn mm. Men kör man istället på typ en 70/80 km/h sträcka på landsväg i kanske 120-130 km/h då är det vägen man koncentrerar sig på, allt annat är borta. De få gångerna jag eller nån jag åkt med har varit "nära" att krocka så har det varit på just 50 vägar.  Sen ska jag vara lika tydlig som min trafikskola var med att säga att jag inte uppmanar folk att köra fort, men jag vet av egen erfarenhet att det är sant.


Smålänning
7 883 Inlägg
17 oktober 2011
#55
thelaughingmadman skrev:
twin_cam skrev:
Bekvämare vinkel för foten i 120 än i 90, så enkelt är det. Sen drar min bil lika mycket i 120 som i 90.

Farthållare?

Det ska inte vara obekvämt någon stans, jag tror att du sitter fel.

Jag skrev inte obekvämt, skrev bekvämare. Viss skillnad wink

Farthållare är bekvämt och bra men jag har ingen och tänker inte skaffa.

Dock, brukar jag hålla farten på allt utom 80-120-vägar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Rallyförare
1 075 Inlägg
17 oktober 2011
#56
Den där beräkningen kör transportstyrelsen med också, det är rent buffel och båg, taget ur luften.

Hastigheten som sådan medför ingen högra eller mindre risk i trafiken. Riskerna som dödar är följande:
* Rattfylla / drograttfylla
* Koncentrations svårigheter, t.ex sms, gps, barn, smink
* Dålig uppsikt framåt
* Dålig uppsikt bakåt
* Dålig uppsikt åt sidan
* Dålig kordinationsförmåga (t.ex att veta vilken fil man har hjulen i)
* Utebliven eller för sen teckengivning (blinker) ofta ihop med dålig uppsikt
* Dubbfria vinterdäck
* Allmänt dålig körteknik

Hastigheten vid kollisionsögonblicket avgör i och för sig hur allvarliga skadorna blir, då i hop med var t.ex smällen tar och vilket fordon man färdas i...
Hastigheten är ALDRIG huvudanledningen till varför en krock inträffar.

MVH / Johan Jäderström, Rallyförare med 130.000mils erfarenhet.



it_mutt skrev:
Ja, jag MÅSTE börja med att påpeka att detta inte är en moralkärringtråd.
Förra veckan hörde jag dessutom i något "polisprogram" att; håller man en hastighet som är 25% högre än sina medtrafikanter, så ökar riskerna att vara inblandad i en olycka med dödlig utgång med 600%


57 Inlägg
17 oktober 2011
#57
Kör så fort det går för att det är kul. Även för att irritera mina medtrafikanter. Kör dock inte grisigt utan bara allmänt fort och kanske bjuder på en lite sladd där det passar. dock inga idiotomkörningar eller 160 förbi skolor.


Avstängd
10 388 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#58
carnageman skrev:
Den där beräkningen kör transportstyrelsen med också, det är rent buffel och båg, taget ur luften.

Hastigheten som sådan medför ingen högra eller mindre risk i trafiken. Riskerna som dödar är följande:
* Rattfylla / drograttfylla
* Koncentrations svårigheter, t.ex sms, gps, barn, smink
* Dålig uppsikt framåt
* Dålig uppsikt bakåt
* Dålig uppsikt åt sidan
* Dålig kordinationsförmåga (t.ex att veta vilken fil man har hjulen i)
* Utebliven eller för sen teckengivning (blinker) ofta ihop med dålig uppsikt
* Dubbfria vinterdäck
* Allmänt dålig körteknik

Hastigheten vid kollisionsögonblicket avgör i och för sig hur allvarliga skadorna blir, då i hop med var t.ex smällen tar och vilket fordon man färdas i...
Hastigheten är ALDRIG huvudanledningen till varför en krock inträffar.

MVH / Johan Jäderström, Rallyförare med 130.000mils erfarenhet.



it_mutt skrev:
Ja, jag MÅSTE börja med att påpeka att detta inte är en moralkärringtråd.
Förra veckan hörde jag dessutom i något "polisprogram" att; håller man en hastighet som är 25% högre än sina medtrafikanter, så ökar riskerna att vara inblandad i en olycka med dödlig utgång med 600%


BRA att du använder fetstil. Verkligen.

Nu har jag inte sagt något om att hastigheten var avgörande till att själva olyckan inträffade, utan bara att det ökade risken för att olyckan hade dödlig utgång med 600%.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Tankare
185 Inlägg
17 oktober 2011
#59
Tanke; Att på motorvägen ha farthållare på 110km/h är omöjligt. För antingen ligger där en jävla Wv polo och fiser i ~100 km/h  och när man då ska gå om den bilen utan att gasa på som en blådåre så kommer det någon och kör en upp i arslet och tror att dom är Chuck jaeger i sin jävla bmw!

Någon som panikbromsar bara för att jävlas med den som ligger bakom ? 

Riktigt farligt men, bilen bakom är vållande till skada!

(inget ont om varken Wv ägare eller Bmw ägare)

Det heter starkare och inte högre! PUCKON

7 274 Inlägg
17 oktober 2011
#60
it_mutt skrev:
carnageman skrev:
Den där beräkningen kör transportstyrelsen med också, det är rent buffel och båg, taget ur luften.

Hastigheten som sådan medför ingen högra eller mindre risk i trafiken. Riskerna som dödar är följande:
* Rattfylla / drograttfylla
* Koncentrations svårigheter, t.ex sms, gps, barn, smink
* Dålig uppsikt framåt
* Dålig uppsikt bakåt
* Dålig uppsikt åt sidan
* Dålig kordinationsförmåga (t.ex att veta vilken fil man har hjulen i)
* Utebliven eller för sen teckengivning (blinker) ofta ihop med dålig uppsikt
* Dubbfria vinterdäck
* Allmänt dålig körteknik

Hastigheten vid kollisionsögonblicket avgör i och för sig hur allvarliga skadorna blir, då i hop med var t.ex smällen tar och vilket fordon man färdas i...
Hastigheten är ALDRIG huvudanledningen till varför en krock inträffar.

MVH / Johan Jäderström, Rallyförare med 130.000mils erfarenhet.



it_mutt skrev:
Ja, jag MÅSTE börja med att påpeka att detta inte är en moralkärringtråd.
Förra veckan hörde jag dessutom i något "polisprogram" att; håller man en hastighet som är 25% högre än sina medtrafikanter, så ökar riskerna att vara inblandad i en olycka med dödlig utgång med 600%


BRA att du använder fetstil. Verkligen.

Nu har jag inte sagt något om att hastigheten var avgörande till att själva olyckan inträffade, utan bara att det ökade risken för att olyckan hade dödlig utgång med 600%.

Statistik går att vrida och vända på PRECIS hur man vill.
Allt beror på hur man lägger upp det och vilka frågor man använder.

Jag kör för fort för att jag vill eller för att jag har bråttom.
Eller ja, jag kör vad jag anser är LAGOMT. Det är sällan jag kör FÖR fort.



Sök