2936
Sök

Varför kör du för fort?

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 oktober 2011
#141
Brukar försöka hålla fartgränsen, men för det mesta är trafikrytmen högre. Då ser jag till att flyta med lite mer.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 oktober 2011
#142
Evildan skrev:
BMWgrabben skrev:
Evildan skrev:

http://www.poliskontroll.se/trafikregler.html
du vet hur färdskrivaren fungerar? kan bli tråkigt dyrt i efterhand.

SAABen kan ju haft en "glädjemätare" och kört precis enligt angiven hastighet eller blev bara lite ängslig när tung trafik ligger bakom upp i arslet och därmed väljer att sänka hastigheten för att undvika svåra skador vid en eventuell inbromsning?

Som yrkesförare anser jag att man bör föregå med gott exempel i trafiken och följa trafikreglerna för andras säkerhet (och även för att man åker runt i ett fordon som alla runt omkring kan se var det kommer ifrån och därmed gör föraren dålig reklam för sitt företag ) speciellt när man kommer med ett så pass tungt fordon på så tätt trafikerade vägar som just essingen.

Därmed påstår jag inte att jag aldrig kör för fort, däremot finns det mindre lämpade platser att göra det på tex 20-70km/h vägar då dessa har den hastigheten av olika enkla anledningar, trafikintensitet, bebyggelse, dåligt planerad väg osv osv.

Jag tror du missförstod mig lite nu.
Jag låg bakom 9-3an, dels för att jag INTE ville köra om i den tätta trafiken men oxå för att jag ändå skulle svänga snart.. Jag låg däremot INTE bakom gubben i baskern (9-3an) att de vart farligt. Har ALLTID mer avstånd än vad man bör, blir ju självklart att det kommer bilar mellan hela tiden, men de e sånt man får köpa. Som yrkeschaufför har jag ett stort ansvar när jag är i tjänst, o jag tar o vara på det oxå.

Blev de lite klarare?
Mvh

Ps. Förresten, vad menar du med "vet du hur färdskrivaren funkar"? Utvecka dig, gärna. Ds.

nu är det glasklart, alltid svårt att tolka text helt rätt o riktigt smile
jo, spec på essingen, blir det en lucka på några extra meter så ska någon stresstönt promt in där emellan för att sedan få tvärbromsa då kön framför stannar.
tänke på alla data som sparas i färdskrivaren, jkl trist om du skulle bli bötfälld i efterhand vid eventuell poliskontroll eller revision på företaget.
mvh/Danne.

i och med att tråden har med och köra för fort så vet du inte vad du yrar om.

man kan inte få böter för fortkörning i efterhand för att färdskrivaren säger nått. då de måste mäta upp än med bil ,mc , laser för och kunna veta att man kör förfort.
spelar ju ingen roll om de är bil och släp vi snackar om att färdskrivaren ständigt står på 90 tills dom plockat än för och köra i 90. färdskrivaren lagrar ju inte vad som är kopplat och inte kopplat .

de man kan torska på i efterhand är kör och vilotider dvs har inget och göra med den här tråden.
då färdskrivarna bara loggar tiderna och hastigheten och mätarställning.


Fri fart för ett fritt folk!
14 091 Inlägg
19 oktober 2011
#143
BMWgrabben skrev:
Growe skrev:
BMWgrabben skrev:
All data som sparas.. dont get it?
Kortet sparar hur fort/sakta jag kör o hur länge. Vad menar du?

att du kan få böter för att du kör förfort om dom kollar på färdskrivarbladet..det lustiga i det är att polisen kan inte bevisa vart detta skett så dom kan inte heller ge böter för fortkörning som jag förstått det annars ligger jag illa till ..har 120km/h på några färdskrivarblad när jag kört tom hem mitt i natten

Haha, kör för fort? O hur ska dom bevisa VART detta skett om dom ej tar en på plats??
Det är skillnad på färdskrivarblad o färdskrivarkort wink Jag hoppas du förstår den meningen som den ska förstås smile wink

japp obekväma färdskrivar blad tappar man bort obekväma färdskrivarkort raderar man idatorn ;-)

kör bara gamla skrotbussar än så länge så jag slipper dom problemen som det skulle tillföra mig annars smile
Senast redigerat av Growe (19 oktober 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

2 038 Inlägg
19 oktober 2011
#144
Det roliga är att dom har tex sänkt hastigheten mellan Igelstorp - Skövde där jag bor pga olycksdrabbad väg osv. Men dom flesta olyckorna har inte berott  på fortkörare, utan alkohol påverkade. Tror inte dom bryr sig så mycket om det står 80km/h eller 90km/h. Känns som det är lättare att skylla på dom som kör fort bara.

(Ja jag kör för fort om det är lite trafik på vägen, dock inte på 50/30 sträckor)
Senast redigerat av Nosliwe (19 oktober 2011)


749 Inlägg
19 oktober 2011
#145
Främst för att komma förbi långa köer som bildas på 1-2 vägar.
Kör man inte för fort så har man ingen möjlighet att komma om.

Då folk inte har vett att köra om lastbilar och annat långsamgående så trafiken kan flyta på som det är tänkt, så bildas det ju långa köer så det är näst omöjligt för andra som vill hålla farten att komma förbi.
Det bromsar upp hela trafikrytmen.

Man har skyldighet att hålla hastigheten för att inte hindra andra.
Man har också skyldighet att köra om lastbilar och annat när man har möjlighet, men många lägger sig bakom en lastbil som kuskar i 80 på en 90 väg och sen kommer fler och gör samma sak.
Helst bör man ligga 5km extra alltid/ över på 50-70 och uppåt.

Tycker man borde satsa på att ta fast slökörare som hindrar trafiken och lära de vad som gäller.
Senast redigerat av Bjornn (19 oktober 2011)


Rumpmas
3 860 Inlägg
19 oktober 2011
#146
Nosliwe skrev:
Det roliga är att dom har tex sänkt hastigheten mellan Igelstorp - Skövde där jag bor pga olycksdrabbad väg osv. Men dom flesta olyckorna har inte berott  på fortkörare, utan alkohol påverkade. Tror inte dom bryr sig så mycket om det står 80km/h eller 90km/h. Känns som det är lättare att skylla på dom som kör fort bara.

(Ja jag kör för fort om det är lite trafik på vägen, dock inte på 50/30 sträckor)

Ja det summerar väl rätt så bra vad jag många gånger kan tycka om hastighetsgränser och hur hastigheten påverkar olycksfrekvens. Visst, det är inget snack om att mycket för höga hastigheter mer sannolikt skapar en olycka än om alla håller sig till hastighetsbegränsningen.

Men om folk kunde låta bli att köra trötta eller påverkade skulle många liv sparas och många olyckor av mer eller mindre allvarlig grad skulle kunna undvikas. Jag tror det är ungefär en tredjedel av alla förare i dödsolyckor som varit onyktra vid olyckstillfället? Ändå har jag bara fått blåsa två gånger på nästan ett decennium, medan jag passerat desto fler hastighetskontroller.

Vidare har vi den kategori som skulle behöva förbättra sin förmåga som förare. Och då menar jag inte Rally-Kalle, utan de som verkar vara helt vilsna bakom ratten. Konstiga och farliga filbyten, kör 30 km/h under hastighetsbegränsningen och provocerar fram omkörningar, folk som nästintill åker snålskjuts på dragkroken på framförvarande, folk som verkar glömma bort att de kör bil (SMS'ar, tittar på medpassageraren istället för vägen när de pratar osv) etc etc.

Och på många vägar är det lätt att tappa respekten för hastighetsbegränsningar. Vägarna är breda, fina och raka, men ändå står det en förhatlig 70-skylt i vägkanten. Dessutom kan det mycket väl stå en 50-skylt lite längre fram eftersom det finns ett par hus där.

Trafikverket verkar dessutom ha en preferens att hellre sänka hastigheten på en väg istället för att åtgärda brister som finns. Det finns vissa krav med avseende på beläggningsstandard och dikesröjning, mitträcke, skydd från fasta sidohinder etc som måste fyllas för varje hastighetsklass på väg. Blir det för ojämn vägbana eller för mycket sly i diket är det ju enklare att klassa ned vägen till 70 eller 80 km/h istället för att åtgärda problemet. Men vi som åkt denna väg i flera år kommer ju att fortsätta att hålla den hastighet som gällde innan. Det gick ju bevisligen då.
Detta är ju ett sätt att tappa respekten för hastighetsskyltar, vilket naturligtvis är olyckligt.

Själv skulle jag vilja efterlysa lite sunt förnuft i hastighetsonanin också. Speciellt i dessa tider kan man hitta bilar lite varstans i dikena. Oftast är det harmlöst att momsa hastigheten, men ibland kan man även behöva köra långsammare än tillåtet, t ex när vägen är mycket kurvig, solen står lågt, dimma eller halka. Och man kan behöva köra generellt långsammare på vintern än på sommaren.

Att som Polisen och Trafikverket bara fokusera på hastigheten tycker jag därför är farligt och rent kontraproduktivt. Jag tror istället på en kombination av en kraftig ökning av nykterhetskontroller och mer information om trafikvett.


772 Inlägg
19 oktober 2011
#147
BMWgrabben skrev:
tkd_rille skrev:
BMWgrabben skrev:

"såna som dig" har man hört många av!

"vägen är 90, o då kör vi 90"
Kom ner på jorden förfan, anpassa dig till övriga trafiken!!

Hur menar du där ? Om de är 90 så är skylten oftast rund med röd kant och gul i mitten med svarta siffror. Vet du vad de betyder ? Föbudsskylt för att köra över 90. Så om någon vill kör i dessa 90 så ska väl ändå resten anpassa sig till det ? Väx upp och hoppa ur sandlådan.

Haha, är du ironisk eller försöker du vara rolig?
Jag (som många andra), håller vad vi tycker vägen är god för. Inte vad en paragrafryttare tycker att det ska vara.. Ibland går de snabbare, ibland saktare!

Jag (som många andra) kan inte skilja på ditt och mitt. Och eftersom du har en bil som jag vill ha så kanske jag kommer och hälsar på. Jag bryr mig ändå inte om att en paragrafryttare bestämt att man inte får "låna" andras saker. Ibland är det ditt, ibland är det mitt.

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 oktober 2011
#148
PoulZen skrev:
BMWgrabben skrev:
tkd_rille skrev:

Hur menar du där ? Om de är 90 så är skylten oftast rund med röd kant och gul i mitten med svarta siffror. Vet du vad de betyder ? Föbudsskylt för att köra över 90. Så om någon vill kör i dessa 90 så ska väl ändå resten anpassa sig till det ? Väx upp och hoppa ur sandlådan.

Haha, är du ironisk eller försöker du vara rolig?
Jag (som många andra), håller vad vi tycker vägen är god för. Inte vad en paragrafryttare tycker att det ska vara.. Ibland går de snabbare, ibland saktare!

Jag (som många andra) kan inte skilja på ditt och mitt. Och eftersom du har en bil som jag vill ha så kanske jag kommer och hälsar på. Jag bryr mig ändå inte om att en paragrafryttare bestämt att man inte får "låna" andras saker. Ibland är det ditt, ibland är det mitt.

Jag tycker inte att man kan jämföra fortkörning och bilstöld bara sådär rakt av...


749 Inlägg
19 oktober 2011
#149
Jag tycker att många Motorvägar borde klara högre hastiheter än 110, men det är också mkt beroende på vilken bil man har.
Vissa bilar känns ju vingliga och livsfarliga att köra i tex 130 fast det inte är något fel på dem, medans det i andra bilar känns som att kuska i 50.


560 Inlägg
19 oktober 2011
#150
BMWgrabben skrev:
Wilsgaard skrev:
Bra tråd, ärligt talat har jag inget bra svar på frågan neutral

Kör du i 120 ungefär på motorvägen så slänger sig folk in framför dig, gör dumma filbyten och verkar allmänt påverkade typ. Men gör du 170+ så aktar folk på sig i god tid och ger fan i att köra ut framför än.

Jag kör långa sträckor i jobbet ibland... och då går de fort. Mycket beror på att jag är ung och dum... de vet jag. Jag måste lära mig allvaret innan jag kör ihjäl mig, eller någon annan...

Körde en M3 ifrån Stockholm till Göteborg för nån vecka sen.... känns som om den inte är gjord för 120km/h typ, utan pinnar på fint strax över 200 hmm .....dessutom är E4an riktigt bra väg och bilen alldeles för rolig och jag alldeles för ung. Men de finns självklart gränser som inte bör överskridas.

Känns som om jag biktat mig roll

Bra skrivet. Jag kommer aldrig växa ur de där.. Älskar fart!! Är dock inte farlig wink
En snubbe på jobbet har en trimmad aero, o den går bra !! wink. Körde den.. haha big_smile

Jo men ibland blir de lite värre än vad man tänkt, de går lite för fort för att hinna agera. Varit nära fler än en gång... Får en sådan kick av att ligga på gränsen mella liv och död. Verkligheten försvinner över 230km/h känns de som och de är den kicken jag vill åt hmm

12 086 Inlägg
19 oktober 2011
#151
Bjornn skrev:
Jag tycker att många Motorvägar borde klara högre hastiheter än 110, men det är också mkt beroende på vilken bil man har.
Vissa bilar känns ju vingliga och livsfarliga att köra i tex 130 fast det inte är något fel på dem, medans det i andra bilar känns som att kuska i 50.

Klarar av? Våra motorvägar är byggda för fri fart tongue 110km/h är rena snigelfarten på många sträckor tycker jag. E4an söderut härifrån skulle man utan problem kunna ha 150gräns, delad vägbana stora partier dessutom.

Trucker
2 710 Inlägg
20 oktober 2011
#152
PoulZen skrev:
BMWgrabben skrev:
tkd_rille skrev:

Hur menar du där ? Om de är 90 så är skylten oftast rund med röd kant och gul i mitten med svarta siffror. Vet du vad de betyder ? Föbudsskylt för att köra över 90. Så om någon vill kör i dessa 90 så ska väl ändå resten anpassa sig till det ? Väx upp och hoppa ur sandlådan.

Haha, är du ironisk eller försöker du vara rolig?
Jag (som många andra), håller vad vi tycker vägen är god för. Inte vad en paragrafryttare tycker att det ska vara.. Ibland går de snabbare, ibland saktare!

Jag (som många andra) kan inte skilja på ditt och mitt. Och eftersom du har en bil som jag vill ha så kanske jag kommer och hälsar på. Jag bryr mig ändå inte om att en paragrafryttare bestämt att man inte får "låna" andras saker. Ibland är det ditt, ibland är det mitt.

haha, väldig dålig jämförelse där! wink

Fart missbrukare

772 Inlägg
20 oktober 2011
#153
BMWgrabben skrev:
PoulZen skrev:
BMWgrabben skrev:

Haha, är du ironisk eller försöker du vara rolig?
Jag (som många andra), håller vad vi tycker vägen är god för. Inte vad en paragrafryttare tycker att det ska vara.. Ibland går de snabbare, ibland saktare!

Jag (som många andra) kan inte skilja på ditt och mitt. Och eftersom du har en bil som jag vill ha så kanske jag kommer och hälsar på. Jag bryr mig ändå inte om att en paragrafryttare bestämt att man inte får "låna" andras saker. Ibland är det ditt, ibland är det mitt.

haha, väldig dålig jämförelse där! wink

Varför då? Fortkörning är ett brott, oavsett varför du gör det. Stöld är ett brott, oavsett varför du gör det.
Om du anser att du får bryta mot lagen, varför skulle inte jag då få bryta mot en annan lag?
Eller var det en dålig jämförelse för att det drabbar dig negativt?
Lag är lag oavsett om du tycker att du är tillräckligt kompetent för att framföra ett fordon på andra regler än vad som finns.
Om Kenny Bräck kan krocka trots hans fart erfarenhet så tror jag nog du oxå kan krocka av att du inte kan kontrollera farten du åker i.

373 Inlägg
20 oktober 2011
#154
PoulZen skrev:
BMWgrabben skrev:
PoulZen skrev:

Jag (som många andra) kan inte skilja på ditt och mitt. Och eftersom du har en bil som jag vill ha så kanske jag kommer och hälsar på. Jag bryr mig ändå inte om att en paragrafryttare bestämt att man inte får "låna" andras saker. Ibland är det ditt, ibland är det mitt.

haha, väldig dålig jämförelse där! wink

Varför då? Fortkörning är ett brott, oavsett varför du gör det. Stöld är ett brott, oavsett varför du gör det.
Om du anser att du får bryta mot lagen, varför skulle inte jag då få bryta mot en annan lag?
Eller var det en dålig jämförelse för att det drabbar dig negativt?
Lag är lag oavsett om du tycker att du är tillräckligt kompetent för att framföra ett fordon på andra regler än vad som finns.
Om Kenny Bräck kan krocka trots hans fart erfarenhet så tror jag nog du oxå kan krocka av att du inte kan kontrollera farten du åker i.

Får man fråga varför du ens är medlem på ett bilforum? Dom flesta på ett bilforum är bilintresserade och inte miljöpartister som jämför fortkörning med mord.

Jag brukar hålla mig precis inom gränsen för att bli av med körkortet, oftast iaf. Det gäller dock inte när jag är ute och kör för nöjes skull. Måste faktiskt säga att jag började köra fortare efter att provotiden gick ut, tyvärr..(?).

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 oktober 2011
#155
PoulZen skrev:
BMWgrabben skrev:
PoulZen skrev:

Jag (som många andra) kan inte skilja på ditt och mitt. Och eftersom du har en bil som jag vill ha så kanske jag kommer och hälsar på. Jag bryr mig ändå inte om att en paragrafryttare bestämt att man inte får "låna" andras saker. Ibland är det ditt, ibland är det mitt.

haha, väldig dålig jämförelse där! wink

Varför då? Fortkörning är ett brott, oavsett varför du gör det. Stöld är ett brott, oavsett varför du gör det.
Om du anser att du får bryta mot lagen, varför skulle inte jag då få bryta mot en annan lag?
Eller var det en dålig jämförelse för att det drabbar dig negativt?
Lag är lag oavsett om du tycker att du är tillräckligt kompetent för att framföra ett fordon på andra regler än vad som finns.
Om Kenny Bräck kan krocka trots hans fart erfarenhet så tror jag nog du oxå kan krocka av att du inte kan kontrollera farten du åker i.

En stöld kommer att drabba en annan person, och indirekt flera andra personer som har stöldförsäkring i samma bolag. En fortkörning på 5 km/h drabbar ingen om det inte vållar en trafikolycka som hade kunnat undvikas utan fortkörningen. Och det händer antagligen så sällan att det knappt finns på kartan.


772 Inlägg
20 oktober 2011
#156
ImprezaGC8 skrev:
PoulZen skrev:
BMWgrabben skrev:

haha, väldig dålig jämförelse där! wink

Varför då? Fortkörning är ett brott, oavsett varför du gör det. Stöld är ett brott, oavsett varför du gör det.
Om du anser att du får bryta mot lagen, varför skulle inte jag då få bryta mot en annan lag?
Eller var det en dålig jämförelse för att det drabbar dig negativt?
Lag är lag oavsett om du tycker att du är tillräckligt kompetent för att framföra ett fordon på andra regler än vad som finns.
Om Kenny Bräck kan krocka trots hans fart erfarenhet så tror jag nog du oxå kan krocka av att du inte kan kontrollera farten du åker i.

Får man fråga varför du ens är medlem på ett bilforum? Dom flesta på ett bilforum är bilintresserade och inte miljöpartister som jämför fortkörning med mord.

Jag brukar hålla mig precis inom gränsen för att bli av med körkortet, oftast iaf. Det gäller dock inte när jag är ute och kör för nöjes skull. Måste faktiskt säga att jag började köra fortare efter att provotiden gick ut, tyvärr..(?).

Oj då? Man måste alltså köra för fort om man är medlem på ett bilforum? Annars är man miljöpartist? Det går ihop hur då?
Fortkörning = olagligt, mord = olagligt, visserligen på olika straffskalor, men det beror på hur du ser det.

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 oktober 2011
#157
Vidare är stöld ett brott, medan fortkörning är en förseelse.


314 Inlägg
20 oktober 2011
#158
Intressant tråd detta faktiskt, folk verkar hyfsat ärliga iallafall.
Har haft körkort i fyra år snart... Och jag är fortfarande lika fartgalen som jag var den dagen jag tog mitt körkort, kan bara hoppas att jag är bättre på att hantera bilen nu bara.

Dag ett testade jag hur fort det gick att åka med Pappas bil på motorvägen.
Dag två testade jag hur fort det gick att åka med mammas bil på motorvägen.
Som sagt nästan fyra år senare med två voltade bilar och antal avåkningar så har jag fortfarande inte lärt mig ett skvatt.
Adrenalinet som jag får av att göra något dumt med en bil, är jag beroende av...


Random Hero
4 047 Inlägg
20 oktober 2011
#159
anledningen till att ja ligger i 110-120 på 80-90vägar är att jag anser att den hastigheten lämpar sig bra mycket bättre än 80km/h. är de blött ute nån dag eller mycket trafik lägger ja mig i 90 som alla andra, är de nån som ligger i 80 på 90 så gapar ja o skriker o rycker i ratten o kör om. Min bil drar dessutom mindre i 110 än i 80...

Jag anpassar min hastighet efter underlaget, trafikdensitet och tid på dygnet. nej ja kör inte snabbare än 30/50 i stan, ja pratar om landsväg/motortrafikled/motorväg mm

Sen är de säkrare att köra fort när det är mycket vilt ute! Mindre tid på vägen = mindre chans att krocka med en älg. (HA-HA! läs detta med en glimt i ögat)

Dog food lid. Backwards

263 Inlägg
20 oktober 2011
#160
Hahaha bra skrivet Backlundaren!
Men seriöst alltså att köra för fort (rimligt för fort, alltså 120-130 på 90 väg tex), är inte värre eller farligare än gamla gubbar och tanter, ofokuserade förare, som byter fil hejvilt utan att se sig för, eller att köra 65 på 70 väg, i vänster filen. Finns mycket andra orsaker som är farligare än att köra fort.

På 90 väg kan jag inte köra 90, oftast, det liksom kliar i kroppen, därför lägger man på 10-20 km/h minst, vi vet att man inte kommer fram mycket fortare, men man blir lättad smile

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -


Sök