Nosliwe skrev:
Det roliga är att dom har tex sänkt hastigheten mellan Igelstorp - Skövde där jag bor pga olycksdrabbad väg osv. Men dom flesta olyckorna har inte berott på fortkörare, utan alkohol påverkade. Tror inte dom bryr sig så mycket om det står 80km/h eller 90km/h. Känns som det är lättare att skylla på dom som kör fort bara.
(Ja jag kör för fort om det är lite trafik på vägen, dock inte på 50/30 sträckor)
Ja det summerar väl rätt så bra vad jag många gånger kan tycka om hastighetsgränser och hur hastigheten påverkar olycksfrekvens. Visst, det är inget snack om att mycket för höga hastigheter mer sannolikt skapar en olycka än om alla håller sig till hastighetsbegränsningen.
Men om folk kunde låta bli att köra trötta eller påverkade skulle många liv sparas och många olyckor av mer eller mindre allvarlig grad skulle kunna undvikas. Jag tror det är ungefär en tredjedel av alla förare i dödsolyckor som varit onyktra vid olyckstillfället? Ändå har jag bara fått blåsa två gånger på nästan ett decennium, medan jag passerat desto fler hastighetskontroller.
Vidare har vi den kategori som skulle behöva förbättra sin förmåga som förare. Och då menar jag inte Rally-Kalle, utan de som verkar vara helt vilsna bakom ratten. Konstiga och farliga filbyten, kör 30 km/h under hastighetsbegränsningen och provocerar fram omkörningar, folk som nästintill åker snålskjuts på dragkroken på framförvarande, folk som verkar glömma bort att de kör bil (SMS'ar, tittar på medpassageraren istället för vägen när de pratar osv) etc etc.
Och på många vägar är det lätt att tappa respekten för hastighetsbegränsningar. Vägarna är breda, fina och raka, men ändå står det en förhatlig 70-skylt i vägkanten. Dessutom kan det mycket väl stå en 50-skylt lite längre fram eftersom det finns ett par hus där.
Trafikverket verkar dessutom ha en preferens att hellre sänka hastigheten på en väg istället för att åtgärda brister som finns. Det finns vissa krav med avseende på beläggningsstandard och dikesröjning, mitträcke, skydd från fasta sidohinder etc som måste fyllas för varje hastighetsklass på väg. Blir det för ojämn vägbana eller för mycket sly i diket är det ju enklare att klassa ned vägen till 70 eller 80 km/h istället för att åtgärda problemet. Men vi som åkt denna väg i flera år kommer ju att fortsätta att hålla den hastighet som gällde innan. Det gick ju bevisligen då.
Detta är ju ett sätt att tappa respekten för hastighetsskyltar, vilket naturligtvis är olyckligt.
Själv skulle jag vilja efterlysa lite sunt förnuft i hastighetsonanin också. Speciellt i dessa tider kan man hitta bilar lite varstans i dikena. Oftast är det harmlöst att momsa hastigheten, men ibland kan man även behöva köra långsammare än tillåtet, t ex när vägen är mycket kurvig, solen står lågt, dimma eller halka. Och man kan behöva köra generellt långsammare på vintern än på sommaren.
Att som Polisen och Trafikverket bara fokusera på hastigheten tycker jag därför är farligt och rent kontraproduktivt. Jag tror istället på en kombination av en kraftig ökning av nykterhetskontroller och mer information om trafikvett.