2996
Sök

Varför kör du för fort?

Trucker
2 710 Inlägg
20 oktober 2011
PoulZen skrev:
BMWgrabben skrev:
PoulZen skrev:

Jag (som många andra) kan inte skilja på ditt och mitt. Och eftersom du har en bil som jag vill ha så kanske jag kommer och hälsar på. Jag bryr mig ändå inte om att en paragrafryttare bestämt att man inte får "låna" andras saker. Ibland är det ditt, ibland är det mitt.

haha, väldig dålig jämförelse där! wink

Varför då? Fortkörning är ett brott, oavsett varför du gör det. Stöld är ett brott, oavsett varför du gör det.
Om du anser att du får bryta mot lagen, varför skulle inte jag då få bryta mot en annan lag?
Eller var det en dålig jämförelse för att det drabbar dig negativt?
Lag är lag oavsett om du tycker att du är tillräckligt kompetent för att framföra ett fordon på andra regler än vad som finns.
Om Kenny Bräck kan krocka trots hans fart erfarenhet så tror jag nog du oxå kan krocka av att du inte kan kontrollera farten du åker i.

Jag kör dagligen fort (dom där obligatoriska 10-20km/h alla snackar om), visst är det ett brott men de är fortfarande skillnad på Brott o Brott. Du kan aldrig jämföra fortkörning med mord/misshandel/rån etc etc.. isåfall har varje medborgare ngt i bagaget. O väldigt allvarligt. Eller??

Fart missbrukare

227 Inlägg
20 oktober 2011
Jag tror att pga att man inte får köra för fort så gör man det ändå, bara för att. Sen är det ju den här adrenalin kicken man får när man drar på.
Ibland så håller jag faktiskt hastigheten (GPS hastighet) när man är på det humöret med skön musik i bakgrunden. Har faktiskt, läs och häpna, kört 24mil i de rätta hastigherna!

denkz
323 Inlägg
20 oktober 2011
Om jag har bråttom så kör jag "lagom för fort". är det 110 och alla andra ligger i högerfilen runt 100-110 så kör jag 120 för att man kör om de andra och får känslan av att man kommer fram snabbare.

Tänkte faktiskt på detta idag på väg till Nyköping smile.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
20 oktober 2011
DavidSan skrev:
Jag tror att pga att man inte får köra för fort så gör man det ändå, bara för att. Sen är det ju den här adrenalin kicken man får när man drar på.
Ibland så håller jag faktiskt hastigheten (GPS hastighet) när man är på det humöret med skön musik i bakgrunden. Har faktiskt, läs och häpna, kört 24mil i de rätta hastigherna!

Inte mer än 24 mil? Ironi hoppas jag..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

2 038 Inlägg
20 oktober 2011
han menade nog sträck kört 24mil i laglig hastighet.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
20 oktober 2011
Nosliwe skrev:
han menade nog sträck kört 24mil i laglig hastighet.

Det var det jag menade. smile Tyckte det var väldigt lite bara.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
20 oktober 2011
Har slutat köra för fort till vardags, blev av med kortet ett tag. Det gav en tankeställare på om det var värt det, och svaret var nej. Ska jag riskera kortet ska det vara för att jag gör något riktigt kul och inte sitter stressar hem från jobbet.

PÅ en resa mellan ronneby och mantorp så har jag kommit fram till att man tjänar kanske 30 min på att ligga på som fan och verkligen riskera lappen. Ska man hålla sig i hastigheter där du klarar lappen men får böter så tjänar du in ännu mindre.

Jag kör för fort på småvägar på nätterna för att då är det få bilar ute och då kan det gå riktigt fort, jag kan tänka mig att maxa på större vägar o så men även där mitt på natten utan trafik. Ska jag riskera kortet så ska det fan vara när jag gör något rejält roligt.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Evildan
22 oktober 2011
BMWgrabben skrev:
Evildan skrev:
BMWgrabben skrev:

Jag tror du missförstod mig lite nu.
Jag låg bakom 9-3an, dels för att jag INTE ville köra om i den tätta trafiken men oxå för att jag ändå skulle svänga snart.. Jag låg däremot INTE bakom gubben i baskern (9-3an) att de vart farligt. Har ALLTID mer avstånd än vad man bör, blir ju självklart att det kommer bilar mellan hela tiden, men de e sånt man får köpa. Som yrkeschaufför har jag ett stort ansvar när jag är i tjänst, o jag tar o vara på det oxå.

Blev de lite klarare?
Mvh

Ps. Förresten, vad menar du med "vet du hur färdskrivaren funkar"? Utvecka dig, gärna. Ds.

nu är det glasklart, alltid svårt att tolka text helt rätt o riktigt smile
jo, spec på essingen, blir det en lucka på några extra meter så ska någon stresstönt promt in där emellan för att sedan få tvärbromsa då kön framför stannar.
tänke på alla data som sparas i färdskrivaren, jkl trist om du skulle bli bötfälld i efterhand vid eventuell poliskontroll eller revision på företaget.
mvh/Danne.

All data som sparas.. dont get it?
Kortet sparar hur fort/sakta jag kör o hur länge. Vad menar du?

http://www.transport.se/home/trp2/tidn/ … 91002A73A1

eller yrar erat fackförbund?
förtydliganden: jag vet mycket väl skillnaden på färdskrivarblad och färdskrivarkort.

Fri fart för ett fritt folk!
14 091 Inlägg
22 oktober 2011
Evildan skrev:
BMWgrabben skrev:
Evildan skrev:

jo, spec på essingen, blir det en lucka på några extra meter så ska någon stresstönt promt in där emellan för att sedan få tvärbromsa då kön framför stannar.
tänke på alla data som sparas i färdskrivaren, jkl trist om du skulle bli bötfälld i efterhand vid eventuell poliskontroll eller revision på företaget.
mvh/Danne.

förtydliganden: jag vet mycket väl skillnaden på färdskrivarblad och färdskrivarkort.

så går det bara om man erkänner det

visst om dom tittar på färdskrivar bladet just när dom klev ut för att stoppa dig så kanske dom kan bevisa..men hur ska dom veta vart du var för 2timmar sen?
för att det ska vara ett brott måste det vara på en väg och då ska det anges vilken väg
hur ska dom kunna bevisa att du var på en väg och inte en avstängd bana  nekar man så klarar man sig
men folk är så förbannat rädda för polisen och erkänner allt direkt

om alla både yrkeschafförer och vanligt folk nekade till ALLA trafikbrott skulle dom inte kunna bötfälla så förbannat många för det finns inte utrymme i rättsystemet för sånna skitbrott

folk åker fast för så sjukt banala grejer att det är larvigt
bättre att neka tills det inte går att neka längre  risken att man klarar sig är tillräckligt stor att man kan offra lite tid för att sitter och se hur rättsystemet fungerar

Kör fort så hinner inget hända...

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
22 oktober 2011
Evildan skrev:
BMWgrabben skrev:
Evildan skrev:

mvh/Danne.

Tydligen inte då de inte heter färdskrivarkort det heter förarkort.  och heter inte färdskrivar blad heter diagramblad
Spec då de gäller samma regler på den gammla tekniken och den nya.
de sparar samma information 1 år frammot.

men de ända man kan åka dit på under 1 år är körtiderna / vilotiderna

förutsatt man inte är så dum som han i länken du skickade .
då snutarna vet inte om man haft släp eller inte tidigare innan man stötte på dom. osv

sen får man lära sig en  annan sak på på yrkesförarutbildningen. man ska aldrig skriva på böter på vägen. man ska alltid neka tyckte facket.

men du kan ju få tro om du vill att man åker dit för allt som sparas. men så är inte verkligheten iaf.
ett tips annars är ju att läsa åkeri handboken där står de allt man kan åka dit för och lite till även som inrikes trafik som utlandstrafik. så du kan oroa dig lite mer haha

60 Inlägg
22 oktober 2011
Trycker alltid gasen i botten när det blir omkörningsfil på 2+1 vägar... Hatar folk som bara svänger ut på omkörningsfilerna och håller samma hastighet som bilen dom kör om.. ligger man i vänsterfilen ska det gå snabbare annars ska man flytta på sig...

Trucker
2 710 Inlägg
22 oktober 2011
Dreistars skrev:
Trycker alltid gasen i botten när det blir omkörningsfil på 2+1 vägar... Hatar folk som bara svänger ut på omkörningsfilerna och håller samma hastighet som bilen dom kör om.. ligger man i vänsterfilen ska det gå snabbare annars ska man flytta på sig...

Det argumentet är ju urgammalt! Men jag tror att väldig många håller med dig smile

Fart missbrukare

14 091 Inlägg
22 oktober 2011
Dreistars skrev:

tycker all omkörning är godkänd så länge dom inte ligger i exakt samma fart

spelar så liten roll om man får vänta en stund eller inte
man ska inte tvinga folk att köra fortare än vad dom själv vill
även om det är drygt att ligga bakom

det som stör mig mer är alla jävla idioter som kör om under möten osv på vanliga vägar
åker på en mindre väg som leder till en lite håla varje dag och omkörningarna man ser där
är skrämmande

dom skiter blanka fan i om det kommer en mötande bil och dom nätt och jämnt hinner in framför bilen dom kör om

jag håller alltid ett sånt tempo att jag mycket sällan blir omkörd kör dock i laglig fart eftersom jag kör skolbuss

det kräver en hel del för att köra om lagligt med buss men jag tvekar inte om det är fritt även med ungar i bussen men man måste använda sunt förnuft

ibilen har man fördelen att man kan klämma på ordenklligt
men bara för det tycker jag att alla har samma rättighet på vägen som alla andra oavsätt om dom kör fort som fan eller kör 20km/h under hastighetsbegränsingen
även om jag sitter och är skapligt upprörd när folk ligger i 65km/h på 80väg och jag har bråttom så måste man endå svälja humöret och helt enkelt köra om dom när tillfälle ges att göra detta på ett säkert sätt

det som därimot stör mig är idioter som börjar gasa just när man kommer upp brevid TOTALT livsfarligt

värt att nämna så är jag inte blyg att gasa fort går det inte förens man paserar 200+ skönaste farten börjar efter 230km/h och jag kan köra fort som fan överallt utom på 30sträckor

men respektera andras tankar över hastigheter är något man måste göra
kanske handlar det om att jag är lastgammal (33år) och kört hela tiden som jag snott bilarna
men fått tänka om en del när jag började köra skolbuss 2008 då fick man verkligen visa respekt för hästjävlar och annat skit som jag bara hatar
och det har gjort mig till en bättre bilförare oxå har lite lättare att visa lite mer vätt även om jag kör fortare än vad många ens törs att drömma om
Senast redigerat av Growe (22 oktober 2011)

Evildan
22 oktober 2011
Growe skrev:
Dreistars skrev:

det som stör mig mer är alla jävla idioter som kör om under möten osv på vanliga vägar
åker på en mindre väg som leder till en lite håla varje dag och omkörningarna man ser där
är skrämmande

dom skiter blanka fan i om det kommer en mötande bil och dom nätt och jämnt hinner in framför bilen dom kör om

jag håller alltid ett sånt tempo att jag mycket sällan blir omkörd kör dock i laglig fart eftersom jag kör skolbuss

det kräver en hel del för att köra om lagligt med buss men jag tvekar inte om det är fritt även med ungar i bussen men man måste använda sunt förnuft

men bara för det tycker jag att alla har samma rättighet på vägen som alla andra oavsätt om dom kör fort som fan eller kör 20km/h under hastighetsbegränsingen
även om jag sitter och är skapligt upprörd när folk ligger i 65km/h på 80väg och jag har bråttom så måste man endå svälja humöret och helt enkelt köra om dom när tillfälle ges att göra detta på ett säkert sätt

det som därimot stör mig är idioter som börjar gasa just när man kommer upp brevid TOTALT livsfarligt

skrev just ett liknande inlägg, håller med till fullo.
tex alla har inte den rutinen att dom i alla lägen vågar köra så fort som man får.
även något irriterande med idioter som kör om på tex motorväg för att sedan sakta in framför direkt till lägre hastighet efteråt så man själv måste sänka farten eller själv köra om den som just körde om.

14 091 Inlägg
22 oktober 2011
Evildan skrev:
Growe skrev:
Dreistars skrev:

är skrämmande

skrev just ett liknande inlägg, håller med till fullo.
tex alla har inte den rutinen att dom i alla lägen vågar köra så fort som man får.
även något irriterande med idioter som kör om på tex motorväg för att sedan sakta in framför direkt till lägre hastighet efteråt så man själv måste sänka farten eller själv köra om den som just körde om.

hehe jo vad är det med folk som måste köra om och sen gå in framför och sakta ner?
igår råkade jag ut för en sån där idiot

åkte med min bil på 50väg låg i högerfilen höll bra avstånd till bilen framför och bam så kastar sig en bil in i luckan och tvärnitar
blev lagom irreterad man borde nitat en sån idiot
tror nog han insåg att jag vart förbannad när jag klippte om honom på vänstern med hjulspinn

att man inte ska kunna hålla en lucka utan att någon ska utnytja den för att ta sig fram så fort som möjligt
just avståndet försöker jag hålla hårt på.varit så där toknära ett par gånger på att smälla in i röven på bilen

60 Inlägg
22 oktober 2011
BMWgrabben skrev:
Dreistars skrev:

Det argumentet är ju urgammalt! Men jag tror att väldig många håller med dig smile

tydligen inte alla eftersom det är allt för många som ligger i vänsterfilen och myser i laglig hastighet... och värst av allt är lastbilschaffisar som kör om och ligger jämsides en kvart... Fast har nu börjat hämnas på idioterna genom att lägga mig framför och bromsa ner honom till 80 på motorväg big_smile

Evildan
22 oktober 2011
Dreistars skrev:
BMWgrabben skrev:
Dreistars skrev:

tydligen inte alla eftersom det är allt för många som ligger i vänsterfilen och myser i laglig hastighet... och värst av allt är lastbilschaffisar som kör om och ligger jämsides en kvart... Fast har nu börjat hämnas på idioterna genom att lägga mig framför och bromsa ner honom till 80 på motorväg big_smile

hur rättfärdigar du detta olagliga och trafikfarliga beteende?

60 Inlägg
22 oktober 2011
Evildan skrev:
Dreistars skrev:
BMWgrabben skrev:

1. En lastbil ska väl inte köra snabbare än 80
2. Det är ju inte trafikfarligt finns många som kör för sakta på motorvägar
3. Det är ju ingen hårdinbromsning smile

Trucker
2 710 Inlägg
22 oktober 2011
Dreistars skrev:
Evildan skrev:
Dreistars skrev:

Ett exempel (när du säger att du kör om o sänker farten till 80):

För drygt en vecka sen, började jobba kl 23.00. Regnigt o mörkt vart de, speciellt när man kom ut på motorvägen! En Seat Cordoba ligger bakom mig i kanske 1 mil, o kör sedan om. Antog att de va pga av att han/hon fick all forsande vatten på sig, vilket inte är så trevligt.

Det som retade mig otroligt mkt i det här fallet var att han/hon lägger sig framför mig i 80, vägen är då 120, o håller 80 där. Detta medförde att jag INTE kunde ha på hel - o extraljus under detta mörker. kan ju säga att sikten försämrades markant under denna 10-milafärden.

Ibland får man verkligen lust o dra ner o snacka med vissa billister, som dom uppför sig. Jag är dock fortfarande ett ansikte utåt för lastbilsbranschen o åkeriet smile

Fart missbrukare

60 Inlägg
22 oktober 2011
BMWgrabben skrev:
Dreistars skrev:
Evildan skrev:

Ett exempel (när du säger att du kör om o sänker farten till 80):

För drygt en vecka sen, började jobba kl 23.00. Regnigt o mörkt vart de, speciellt när man kom ut på motorvägen! En Seat Cordoba ligger bakom mig i kanske 1 mil, o kör sedan om. Antog att de va pga av att han/hon fick all forsande vatten på sig, vilket inte är så trevligt.

Det som retade mig otroligt mkt i det här fallet var att han/hon lägger sig framför mig i 80, vägen är då 120, o håller 80 där. Detta medförde att jag INTE kunde ha på hel - o extraljus under detta mörker. kan ju säga att sikten försämrades markant under denna 10-milafärden.

Ibland får man verkligen lust o dra ner o snacka med vissa billister, som dom uppför sig. Jag är dock fortfarande ett ansikte utåt för lastbilsbranschen o åkeriet smile

I ditt fall har du ju inte kört om en lastbil i en kvart.. och då är det ju en jävla väg snigel.. Då borde du tända alla lampor du har och lysa upp fanskapet smile

Sök