3763
Sök

Trimma gratis?

19 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#1
Jag har en VW Golf 2a GTI 8v som jag håller på att renovera och önskar att trimma den en aning men billigt. Extraktorgrenrör och 2,5 tums avgassystem och sportluftfilter är förbestämt. Har ni några speciella åsikter om avgassystemet, ljuddämpare eller även grenröret får ni gärna kommentera! smile Tänkte nämligen bygga allt helt själv! smile är 3 tum ett bättre alternativ t ex?

Men eftersom jag ska riva ner hela motorn i smådelar, finns det då nåt jag kan göra för att få lite extra power genom att polera, fila upp eller vad man nu kan göra? smile

Gärna seriösa svar tack! Visst jag kan riva ut allt jag inte behöver eller köra i nedförsbacke, men kanske lite "seriöst trim"?!

Ni som har/haft en Golf 2 GTI får ju gärna skriva lite om ni har nåt trim på eller vad ni gjort! smile


926 Inlägg
20 oktober 2011
#2
Trimma gratis? Ojdå, det var höga krav.
3" rör är absolut för grovt. Då får du absolut ingen effektökning. Kan vara så att 2,5" är för grovt också. Vad är orginaleffekten i din motor? Är det under 140hk så är nog faktiskt ett 2" system det som ger MEST effekt. Men det var ju trimning du var ute efter.

En typ av enklare portning är nog det enda man kan göra gratis. Putsa bort vassa hörn och kanter i avgas och insugskanaler. Men öka absolut inte tvärsnittsarean. Gör du det MÅSTE du gå vidare med värre kam, grövre insug osv osv osv...
Möjligtvis kan man få toppen planad till en billig penning på någon skola eller mekanisk verkstad. Men åter igen, ta det med försiktighet. Annars måste det till värre kam osv.....

Mats

19 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
#3
Det är 112hk orginal. Tack för svar! Jag tror nog bestämt att 2" är orginal just nu. Det är en sak jag inte förstår, 4-t motorer vill ju ha ut avgaserna så fort som möjligt väl? Då kan man väl knappast få en effektminskning av för grovt avgasrör?


Lastbilsschaffis
886 Inlägg
20 oktober 2011
#4
oskar94 skrev:
Det är 112hk orginal. Tack för svar! Jag tror nog bestämt att 2" är orginal just nu. Det är en sak jag inte förstår, 4-t motorer vill ju ha ut avgaserna så fort som möjligt väl? Då kan man väl knappast få en effektminskning av för grovt avgasrör?

Det måste finnas lite mot-tryck för att det ska fungera.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

16 197 Inlägg
20 oktober 2011
#5
oskar94 skrev:
Det är 112hk orginal. Tack för svar! Jag tror nog bestämt att 2" är orginal just nu. Det är en sak jag inte förstår, 4-t motorer vill ju ha ut avgaserna så fort som möjligt väl? Då kan man väl knappast få en effektminskning av för grovt avgasrör?

2" räcker gott å väl till 112 hk..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

926 Inlägg
21 oktober 2011
#6
jok3 skrev:
oskar94 skrev:
Det är 112hk orginal. Tack för svar! Jag tror nog bestämt att 2" är orginal just nu. Det är en sak jag inte förstår, 4-t motorer vill ju ha ut avgaserna så fort som möjligt väl? Då kan man väl knappast få en effektminskning av för grovt avgasrör?

Det måste finnas lite mot-tryck för att det ska fungera.

Ett avgasrör ska skapa så LÅGT tryck som möjligt i utloppet från motorn.
Ett för klent rör går helt enkelt för tungt att trycka ut avgaserna genom. Inte så svårt att förstå.
Ett för grovt rör går det till att börja med lätt att få ut avgaserna ut igenom, men direkt stannar avgaserna pga att gashastighetn blir för låg. När nästa puls kommer så är föregående avgaspuls ivägen, då måste man än en gång accelerera igång avgaserna ut genom avgasröret.

Med rätt gashastighet i avgasröret bildas ett under tryck vi avgasporten när nästa avgaspuls kommer. Man har då en pump så SUGER ut avgaserna ut ur avgasröret.

Mängden avgaser är direkt hästkraftsberoende. Därför kan man generellt säga att ett avgasrör klarar si och så många hk.

Mats

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 oktober 2011
#7
Gratis trimning handlar om att lägga reservhjul, domkraft och baslåda i garaget, ta 45min rask promenad varje morgon innan frukost samt undvika godis och läsk i veckorna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

19 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#8
Då vet jag iallafall att jag ska köra på ett 2" system. Men när det kommer till extraktorgrenrör, kan jag få någon stor effektökning där om jag bygger ett själv, att dom går från 4-1 rör t ex? Tips där?


Forummoderator
9 299 Inlägg
21 oktober 2011
#9
Generellt så är det så att 4-2-1 rör ger bättre mellanregister och 4-1 ger bättre på topp. Att knöka ihop ett bra extraktorgrenrör hemma i garaget är inte helt simpelt men har du kunskap i rörbockning och svetsning så kan du säkert lyckas bättre än ett originalrör som ofta är ganska kassa.

Det här med gratis är kanske inte alltid den roligaste vägen. Du kanske kan få till 4-5hk om du är duktig, något du inte kommer märka.

Plana toppen är hyfsat gratis.

Du funderar på avgassystem, att byta upp dig. Det är ju inte gratis? Jag skulle då hellre lägga de pengarna på en vassare kam och varva motorn hårdare. <- kan säga pang...
Senast redigerat av caromania (21 oktober 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Osponsrad
1 631 Inlägg
21 oktober 2011
#10
torpis skrev:
Gratis trimning handlar om att lägga reservhjul, domkraft och baslåda i garaget, ta 45min rask promenad varje morgon innan frukost samt undvika godis och läsk i veckorna.

och för dom som inte vill köra utan reservdäcket, köp en burk punkasprej...

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

1 432 Inlägg
21 oktober 2011
#11
Eftersom att du ska riva ner motorn i smådalar så skulle jag rekomendera att vikta in kolvar och stakar så du får en balanserad motor...

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
21 oktober 2011
#12
Lätta bilen är nog billigaste trimmet

Efter det är nog billigaste hästarna att ha en välservad bil
Frächa stift olja och filter

Andra billiga hästar kan vara att bygga seriöst kallufts intag
Där du tvingar in luft i motorn genom någon form av tratt i fronten eller
Liknande.

Mera avancerat är slipa bort vassa kanter i insug/avgas kanaler i toppen insuget
Och grenröret.

Ang avgasystem Hasse jag nog kört med 2,25" inte större

Allt detta tilsammas kan nog göra en hel del för väldigt lite pengar

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

3 235 Inlägg
21 oktober 2011
#13
Omslipad kam kan ge några hästar, det kostar en slant, men oavsett billigare än att t ex lätta svänghjulet och balansera bottendelen.


Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
21 oktober 2011
#14
skaffa en polare som jobbar på en mekanisk verkstad eller en motorrenoverings frima så kan du få ner lite kostander ...

Det jag hade gjort är att plana toppen, porta, vikta kolvar, balansera vev , lätta svänghjul och i med en vassare kam + extraktor grenrör

Absolut inte gratis men med lite kontakter kan man komma hyffsat billigt undan. Det första du bör göra är att läsa på lite om 4-takts trimning



Sök