3372
Sök

740 GL byte till b230ft motor,

106 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#1
jo ja går i tankarna att köpa mig en turbomotor å stoppa i min 740 gl 90-, närmare bestämt en b230ft från en 740 90-

vad jag undrar är..
passar allt rätt i? alltså är det samma styrsystem så bara att plugga i boxarna?
har denna motor oljekylda kolvar?
skiljer den sig på något sätt ifrån ft motorn från 940? mer än ev oljekolvkylningen då?

som ja har förstått de behöver ja inte byta bromsar pga effektökningen, men ja frågar igen för att vara på den säkra sidan..

MVH

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.

Pim_Pim
24 oktober 2011
#2
Ingen oljekylning.

106 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#3
okej smile

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
24 oktober 2011
#4
Även fixa till spridar motstånden och lite annat med..

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

106 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#5
okej.. har hört att man bara måste göra detta om man tar 940ins motor?

enkel förklaring på hur man går tillväga?

var får ja tag på morstånd?

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
24 oktober 2011
#6
BilitZ skrev:
okej.. har hört att man bara måste göra detta om man tar 940ins motor?

enkel förklaring på hur man går tillväga?

var får ja tag på morstånd?

940:in motor är samma som den du tänkter stoppa i.
här finns en länk . står där hur man ska göra

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=212267

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

106 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#7
tackar för de smile men var får ja tag på motstånd?

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
24 oktober 2011
#8
BilitZ skrev:
tackar för de smile men var får ja tag på motstånd?

just ja det glömde jag. Kolla med din närmaste skrot, annars kanske du vet nån som har en volvo turbo ståendes? .Nya finns att köpa på elfa, dock vet jag ej artikel nr.. men bara söka på google. vet många som frågat det förut.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

106 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#9
okej så ja kan inte ha "universalmotstånd" som man lödade med i grundskolan? ^^
de måste vara motstånd från en gammal 740 turbo?

undrar dock om inte de foljer med de eventuella motorköpet..

men e de just dessa spridare som kräver ett motstånd? typ lägre Ohm tal på dom elle?

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
24 oktober 2011
#10
BilitZ skrev:
okej så ja kan inte ha "universalmotstånd" som man lödade med i grundskolan? ^^
de måste vara motstånd från en gammal 740 turbo?

undrar dock om inte de foljer med de eventuella motorköpet..

men e de just dessa spridare som kräver ett motstånd? typ lägre Ohm tal på dom elle?

240/740/940 turbo har dom motstånden vad jag vet. kan finnas flera. finns universal på elfa. tror det ska vara dessa  https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … &toc=0 ..

Original spridare behöver motsånd, ska man i med r spridare behöver man inte dom eftersom dom har högohm om ja inte minns fel.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 oktober 2011
#11
Har du lh2.4 i bilen och turbomotorn lh2.4 är det bara att hinka i motorn.

Är de lågohmiga spridare fixa spridarmotstånd somsagt. Sen får du förlänga lmm kablarna så de räcker över till andra sidan motorn. Byt boxarna

Så ser det ut i teorin, så säger alla att man gör wink

MEN jag har läst och funderat lite, och frågan är hur man gör med turboreglersystemet bland annat? På turbo ska det vara runt 4 felkodsuttag, på sugis ( i alla fall 240 ) är det två uttag... Så härvorna skiljer ju sig även fast det är 2.4...........


106 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#12
tackar för hjälpen smile behöver inte tänka på så mkt faktiskt för ALLT föjer med, slipper tänka på motstånd å grejer, e rätt säker på att de e 2.4 i min smile

ska bli spännande när man kommer igång smile

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.


Sök