4136
Sök

Centrallås, Audi 100 -88 fungerar inte.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej

Skulle vilja ha hjälp med att få centrallåset på audin att fungera igen. Det är väl av vakuumstyrd typ, så vore tacksam om någon kan berätta vars komponenterna sitter och hur slangarna är dragna? Samt om någon vet vad som är vanligt felande på dessa? Tänkte i första hand leta läckage.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 oktober 2011
#2
Som jag skrev i gästboken ^

Det kan även vara så att det "bara" är så att pumpen dött. Det ska höras ett rätt tydligt surrande när man försöker låsa/låsa upp

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
#3
Ska kolla på skiten ikväll. Förr har tydligen alla dörrar utom förardörren fungerat, men är osäker nu. Lär ju vara luftbälgen som är väck på förardörren då..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 oktober 2011
#4
Har du läckage någonstans så låser  den nog ingen dörr om jag minns rätt. Ta lös utgående slangen från pumpen och tejpa igen den/håll tätt med fingret, testa lås dörrarna. Om pumpen surrar några sekunder och sen lägger av är pumpen hel.

Då är det bara att börja leta läckage. Skarven som går från utgående till bakdörrar/framdörrar sitter någonstans under mattan, i linje med B-stolparna. Ta väck slangar och blås/sug i dom så får du fram vilken dörr det är som det är läckage i. Testa även den som går bakåt till bagageluckan.

Fick ta lös instegslisterna samt passagerarsätet för att komma åt t-kopplingen för slangarna under mattan.


Edit: Kanske kommer ihåg lite fel ang var t.kopplingarna sitter. Såhär säger sprängskissen iaf:
http://www.vagcat.com/p/B079/137600.png




Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (26 oktober 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
#5
Tackar för hjälpen, problemet bottnade dock i att något nöt en gång i tiden fått för sej att koppla in ett billarm i bilen, och hade därför klippt kablarna till förardörren. Har aldrig sett ett så sorgligt försök till kabeldragning förut..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 oktober 2011
#6
patrikhornfeldt skrev:
Tackar för hjälpen, problemet bottnade dock i att något nöt en gång i tiden fått för sej att koppla in ett billarm i bilen, och hade därför klippt kablarna till förardörren. Har aldrig sett ett så sorgligt försök till kabeldragning förut..

Jasså ja, aldrig kul när någon som inte vet vad han/hon sysslar med har varit i farten.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
#7
Värsta är ju att de är rester kvar, och inget man törs ta i utan elschema.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 oktober 2011
#8
patrikhornfeldt skrev:
Värsta är ju att de är rester kvar, och inget man törs ta i utan elschema.

Ett elschema över elen till larmet eller till c-låset? Schema till larmet kan du nog hitta på nätet om du vet modell på den, enschema över c-låset kan jag scanna in om du så önskar.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#9
te_wik skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Värsta är ju att de är rester kvar, och inget man törs ta i utan elschema.

Ett elschema över elen till larmet eller till c-låset? Schema till larmet kan du nog hitta på nätet om du vet modell på den, enschema över c-låset kan jag scanna in om du så önskar.




Mvh Tommy

Hittar inget märke på larmet, och ids ändå inte plocka bort det. Ska köra bilen tills sommarn, å sen blir det något annat. Bilen fungerar ju som det är nu, och de är inget estetiskt som stör så..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

22 Inlägg
8 januari 2012
#10
hoppar in här med och frågar, om man tar av slangen på c-lås motorn och blåser där så låses bilen och suger man så öppnar bilen igen, då e det väll pumpen som är kass? jag meka fram pumpen, testade lägga ström på den där finns 2 runda kontakter men inget hände, delade på pumpen och testa lägga ström direkt på pumpen inne på kretskortet och då gick pumpen igång, kan det ändå vara pumpen som är knas? eller man skall felsöka något annat innan man offrar pengar på en annan??? AUDI 100 AV. 2,6 E QUAT -94 mvh micke

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#11
Låter som att det är en brusten bana på kretskortet eller dålig lödning. Du kan pröva mäta dej fram till vart brottet är på kortet och löda om det, men enklast är att bara byta pumpen. Beror ju på hur länge du tänkt ha bilen osv.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

22 Inlägg
8 januari 2012
#12
skall testa och kolla upp bilen via obd uttag i dag, men det kanske inte syns där? har hitta en beg, men frågan är ju ändå om det är just pumpen eller det är något annat som är sönder

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#13
Har du mätt så du har spänning fram till pumpen? Om du har spänning dit fram så bör det ju vara pumpen som är trasig.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

22 Inlägg
8 januari 2012
#14
har inte kollat det i nu, skall där vara ström hela tiden eller bara när man vrider runt nycklen?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#15
Osäker på det just nu. Om te_wik loggar in och ser detta kan han säkert ordna bild över elschemat. Då ser du ju hur det fungerar. Skulle tro att de är konstant ström, och sedan ytterliggare en kabel från c-lås motorn som ger styrsignal, annars kanske den går mot något relä som är trasigt. Värt att kolla.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

22 Inlägg
8 januari 2012
#16
hej igen... läste fel koderna och den fick inga på c-låstet men den fick på 00600, 01271, 00601, 01272, 00603. skall ut i garaget och mätta om där är ström fram till pumpen

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#17
fabbebock skrev:
hej igen... läste fel koderna och den fick inga på c-låstet men den fick på 00600, 01271, 00601, 01272, 00603. skall ut i garaget och mätta om där är ström fram till pumpen

Tyvärr säger de där felkoderna mej ingenting, då min bil är för gammal för det. Men förhoppningsvis så bör någon som kan dem svara.

Då du kollar pumpen igen, se hur många kablar som går till dem, och kolla likaså vilka färger du har vid dörren. Är någon gemensam så summra den och se om den går mellan dem, och därefter kollar du ifall du får ström över den om du vrider låset.

Om så är fallet så har du nog en styrsignal direkt från låset och inte via något relä. Har du någon handbok till bilen kan du ju annars också kolla efter vilket relä som isf kan tänkas styra centrallåset. Mät även om du har ström på matningen.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

22 Inlägg
8 januari 2012
#18
hahaha synd jag inte han läsa detta innan, jag hade pumpen ute oså, där är i allafall ström på kontakten, " den med 2" satta på kontakten igen och testa låsa. händer inget med nycklen men om man trycker på larm dosan så klickar pumpen, jag testa även att koppla direkt ström på pumpen på den med 2 stift, inget händer alls

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#19
fabbebock skrev:
hahaha synd jag inte han läsa detta innan, jag hade pumpen ute oså, där är i allafall ström på kontakten, " den med 2" satta på kontakten igen och testa låsa. händer inget med nycklen men om man trycker på larm dosan så klickar pumpen, jag testa även att koppla direkt ström på pumpen på den med 2 stift, inget händer alls

Larmet i min gick via centrallåset och det var där de hade skarvat in larmet som problemet låg. Skarvade ihop ändarna bara, men larmet i min har ju länge varit delvis bortkopplat så. Finns dock mkt kvar av skiten.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

22 Inlägg
8 januari 2012
#20
ok.... men jag har bestämt mig för att köpa en beg pump som vi vet funkar, så får jag se om det löste problemet annars för jag fortsätta leta hahahha


Sök