2398
Sök

turbo och dump

79 Inlägg
27 augusti 2006
Trådstartare
spelar de nån roll om man sätter dumpen på turbo eller innsusgssodan?

2 652 Inlägg
27 augusti 2006
ja den ska vara på insug sidan . så när spjället på möjligt .

79 Inlägg
27 augusti 2006
Trådstartare
va har de för betydelse?

166 Inlägg
27 augusti 2006
Dumpventilen består av ett fjäderbelastat membran och har tre anslutningar: vakuum, luft in och luft ut. Vakuumanslutningen ansluts efter luftspjället och luft in ansluts på insugsröret mellan turbon och luftspjället. Man brukar sträva efter att sätta dumpventilen nära luftspjället.

166 Inlägg
27 augusti 2006
Crille666 skrev:
Dumpventilen består av ett fjäderbelastat membran och har tre anslutningar: vakuum, luft in och luft ut. Vakuumanslutningen ansluts efter luftspjället och luft in ansluts på insugsröret mellan turbon och luftspjället. Man brukar sträva efter att sätta dumpventilen nära luftspjället.
Senast redigerat av Crille666 (27 augusti 2006)

166 Inlägg
27 augusti 2006
Hur ska du lyckas sätt dumpventilen på Turbon??

( Blev lite fel över här)

2 652 Inlägg
27 augusti 2006
Zanka_Man skrev:
va har de för betydelse?

de jag läst \hört så får man bättre respons + att de skonar turbon när luften dumpas ut nära spjället

2 652 Inlägg
27 augusti 2006
Crille666 skrev:

jag tror han menade mellan turbo och intercooler ?

166 Inlägg
27 augusti 2006
precision skrev:
Zanka_Man skrev:
va har de för betydelse?

de jag läst \hört så får man bättre respons + att de skonar turbon när luften dumpas ut nära spjället

Luften är ju på väg bort från turbon och om du sätter dumpventilen nära turbon så måste luften vända och då blir det en tryckstöt och det kan skada slangar och luftspjället.
Rätta mej om jag har fel.

166 Inlägg
27 augusti 2006
precision skrev:
Crille666 skrev:

jag tror han menade mellan turbo och intercooler ?

Jo det menade han nog men då får han nog köpa många nya intercoolers om han sätter  dumpen innan den smile

2 652 Inlägg
27 augusti 2006
Crille666 skrev:
precision skrev:
Zanka_Man skrev:
va har de för betydelse?

Luften är ju på väg bort från turbon och om du sätter dumpventilen nära turbon så måste luften vända och då blir det en tryckstöt och det kan skada slangar och luftspjället.
Rätta mej om jag har fel.

de är korekt vad jag lärt mej iaf

3 295 Inlägg
27 augusti 2006
varför skulle han få köpa många nya intercoolers? det är ju inte direkt att dom spricker eller går sönder för att man sätter en "Dump" innan intercoolern..roll

10 287 Inlägg
27 augusti 2006
Om dumpen sitter mellan turbo och intercooler så kommer man att tömma intercoolern "baklänges". Rita en bild och tänk. Turbo - öppet hål (dump) - intercooler - stängt spjäll = tom intercooler.

Med dumpen efter intercoolern så kommer turbo fortfarande att mata luft in i intercoolern och då är det lättare ( i alla fall med rätt ställd dump) att behålla tryck i intercoolern.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

79 Inlägg
27 augusti 2006
Trådstartare
tack för alla svar smile

Sök