Köpte en Mercedes 190 för ett par år sedan i hopp om ett relativt problemfritt bilägande, men ack vilket misstag.
Bilen var i exceptionellt välvårdat skick såväl in som utvändigt, och visst, rullade klanderfritt i ca: 4 månader, men efter det brakade helvetet lös på allvar.
Inledningsvis byttes ett par spruckna vaccumslangar, och därefter började problemen avlösa varandra på löpande band. Generatorhaveri, trasiga drivaxlar, läckande kylarslangar, trasig kylfläkt, trasigt huvlås, och som salt på såret inkaserade bilen även 11 st 2:or på besiktningen (styrleder, bromsar, höga avgasvärden m.m.
Avgasvärdena lyckade jag aldrig åtgärda regelrätt trots en omfattande service, byte av lambda, nytt och tätt avgassytem, renoverade ventiltätningar och ett flertal andra åtgärder. Lite etanol i tanken gjorde dock susen.
Jag köpte den för 18 000 kr, och med risk för en hjärtattack alternativt ett massivt raseriutbrott räknade jag aldrig ut hur mycket reparationerna uppgick till

Till sist, året efter vräkte jag bort den förfallna tysken till en mindre lyckligt lottad individ för 12 000 kr.