Xuri skrev:
Denniz_ skrev:
Marlboroman skrev:
Vad gäller själva blandningen är en elektronisk insprutning totalt överlägsen förgasare. Däremot så kan man få bättre gassvar + ett fränare ljud med förgasare.
Hmm, varför kör då dom flesta som sug trimmar med förgasare?
t.ex. På en ford zetec motor tjänar man 50hk direkt när man konverterar till förgasare,
kan en förgasare för 4000 kr göra samma jobb som ett insprut för 15k + 15k mappning så varför ta de dyraste alternativet om man bara tjänar 20-30 hk ?
Ja, vettiga förgasare lämnar direkt mer hästar ett ett originalsprut med originachipp och mappning.
För att sprutet har åtskilliga miljönormer m.m att rätta sig efter, måste kunna uppfylla samtliga avgaskrav, och starta och gå perfekt direkt varesig det är -60 eller +60. Dessutom måste det samarbeta med tändningen för att inte bilen ska spika om nån växlar fel och går ner för låst, eller på annat sätt belastar motorn onormalt.
Försök få igång en vass förgasarbil i mååånga minusgrader...
Försök köra samma bil med släp där det är backigt och bara finns 95-oktan...
Motsvarigheten till t.ex dubbla webrar på sprutsidan är fyra insugstrattar, fyra spjäll och vass mapp...
Jag tycker han ska vässa bra, sen åka till någon som kan mappa LH-jetronic, eller fixa ett riktigt chipp.
Då behåller du alla säkerhetfunktioner, felkodsutläsning, driftsäkerheten och framförallt slipper man hålla på och riva i kabelhärvan...