För övrigt är Folksam´s statistik helt värdelös och ingenting att gå efter, i årets lista klassas som exempel Mitsubishi Colt 1989 som "20% säkrare än medelbilen" medan Mercedes W210 (1996-->) klassas som "Undvik-Lägre säkerhet än medelbilen".
Om man ser på vilka resultat W210 presterat i test och vilket enormt jobb Mercedes lagt ner på modellen medan Colt däremot är en småbil utvecklad på den tiden sådana bilar hade samma säkerhet som en kundvagn så förstår man vansinnet i detta testresultat.
En krock i 40km/h är våldsam och obehaglig och kan utan problem resultera i livslånga skador, bortsett från att ytterst få kör så sakta (Snarare 50-60km/h i snitt, och några kör fortare) oavsett vad skyltarna säger. Så är det här på Västkusten i alla fall, men jag tvivlar på att det är ett lokalt fenomen.
Mercedes W124 är, oavsett vad Folksam säger, en bil med ett enormt välarbetat krockskydd och en bil som inte är dyrare i drift än en VW/Audi oavsett vad fördomarna säger och håller framför allt en helt annan kvalité än dessa bägge. Vilken krocksäkerhet Audi 80 har vet jag dock inte.
Jag vill inte pressa dig på någon punkt, utan enbart visa att ekvationen "stor, billig och säker" mycket väl går att lösa med exempelvis en nyare japansk bil eller en gammal Mercedes.
Senast redigerat av Rquired (1 november 2011)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.