2354
Sök

Volvo 740 -90 "Hackar till" i tändningen vid ca 4,500-5 000 varv.

4 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#1
Har fått ett lite mystiskt problem på min Volvo 740 GL -90.

Började med att tändningen la av när jag körde i hålor och liknande, endast tillfälligt, den slutade tända i inte ens en halv sekund, sen hoppade det igång igen.

Bytte tändstiften och kablarna men problemet höll i sig.

Öppnade upp fördelare och rengjorde den på skit och slipade upp ytorna lite med ett fint sandpapper,
efter det så funkar den utan problem i hålor och liknande, men när varvtalet kommer upp till ca 4 500-5 000 så blir det likadant, tändningen dör ut mindre än en halv sekund, lambdalampan tänds en kort stund.

Har bytt fördelarlocket nu, men problemet kvarstår, så jag tror att det är rotorn.

Men tänkte höra om någon annan har varit med om liknande så det är säkert.


121 Inlägg
1 november 2011
#2
Lambdan tänds ju för att det blir felaktig blandning antagligen för mycke bränsle eller för lite bara att söka vidare på bränsledelen och se så det kommer fram. Beter den sig konstigt i korsningar typ vill dö? Då har du garanterat ett tätt soppa filter.


4 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#3
SlIdE skrev:
Lambdan tänds ju för att det blir felaktig blandning antagligen för mycke bränsle eller för lite bara att söka vidare på bränsledelen och se så det kommer fram. Beter den sig konstigt i korsningar typ vill dö? Då har du garanterat ett tätt soppa filter.

Antagligen tänds den just för att bränslet inte antänds.

Nej, bara vid höga varv som sagt, annars är den precis som vanligt.


2 419 Inlägg
1 november 2011
#4
Tror på rotorn ja!


4 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#5
Bytte ut hela fördelaren idag, testade med två stycken, exakt samma symptom som innan.
Någon som har något annat förslagpå vad det kan vara?


255 Inlägg
1 november 2011
#6
3nnil skrev:
Bytte ut hela fördelaren idag, testade med två stycken, exakt samma symptom som innan.
Någon som har något annat förslagpå vad det kan vara?

Har du ett öppet filter på den? hade det på en gammal 740-90a & hade exakt samma fel, satte på orginal och körde typ 10-20mil och sen löste det sig, satte tillbaka det öppna filtret sen igen och inga fel. kanske bara hade tur men prova om du har öppet filter.
mvh

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

4 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#7
MattiasHedberg skrev:
3nnil skrev:
Bytte ut hela fördelaren idag, testade med två stycken, exakt samma symptom som innan.
Någon som har något annat förslagpå vad det kan vara?

Har du ett öppet filter på den? hade det på en gammal 740-90a & hade exakt samma fel, satte på orginal och körde typ 10-20mil och sen löste det sig, satte tillbaka det öppna filtret sen igen och inga fel. kanske bara hade tur men prova om du har öppet filter.
mvh

Nepp, allting är original.
Men tack ändå, mvh.



Sök