3478
Sök

Hjälp, vilken bil ska jag välja? (Bora, golf eller a4?)

31 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
Hallå!

Jag står i valet och kvalet att bestämma mig för bilbyte, har problem med min nuvarande bil som jag inte orkar eller har råd att åtgärda.

Jag har just nu 3 olika förslag, men det jag söker efter i en bil just nu är att den ska vara pålitlig och hållbar.

1. VW Bora 99 - 30.000 mil men välservad, kamrem bytt.
2. Golf 1.8GL 97 - 14500 automat välservad.
3. Audi A4 1.8t  96 - över 30.000 mil men motor skall vara bytt och ha gått "betyligt" mindre, finns papper på detta.

Så min fråga lyder: Vilken av dessa bilar tror ni passar bäst in på mina krav?
Jag kan tyvärr inte testa någon av bilarna då de finns långt borta.

Har du ägt någon utav dessa, eller varit nära ett köp? Vad bör jag fråga efter och vad skall man undvika?

Tacksam för all hjälp!

2 337 Inlägg
2 november 2011
Boran är ju en generation nyare än Golfen, vilket talar för den. Det är en avsevärd skillnad på MkIII (Golfen) och MkIV (Boran). När är kamremmen bytt på den? Gissar att det är en 1.6:a, vilket i så fall gör det till den mest ekonomiska av de tre förutsatt att kamremmen är bytt någorlunda nyligen, annars blir det dyrt om några år.

En A4 med turbo kan ju vara lite roligare, men också dyrare och mer saker som kan gå sönder.

Hur ser priserna ut på de olika bilarna?

80 Inlägg
2 november 2011
Audi A4 hade jag tagit, turbon gör det värt. Plus finns mycket styling till den wink.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
2 november 2011
A4an har bara massa framvagnsproblem !
Boran är mkt mer bil än golfen så därav Bora !

Var inte rädd för milen om bilen bara e välskött & servad!

C H E V R O L E T <3

31 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Kamremmen skall vara bytt vid 26k mil och den har rullat 30k, samt att den skall vara regelbundet servad hos verkstad. Och ja det är en 1.6.

Känner samma sak angående det där med Audin, att det finns mer risk i att byta till den.

@Sarge: Det finns inga utsatta priser, men det handlar om byte mot en saab 9-5 -00 som ligger runt 20.000kr

huh?
10 427 Inlägg
2 november 2011
Du har inte sneglat något på Seat Toledo? (eller Leon av motsvarande generation som Golf/Bora).

Lätt att glömma, men är i princip likadana grejer. Toledon är snygg. cool

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
2 november 2011
Är Boran fräsch så ta den.
Golfen går ju tvärbort pga automaten, gamla VAG-automater är inget man vill ha.
A4 är sköna bilar, men man får räkna med att byta lite länkarmar som sagt. En orginal 1.8T är inte jättekul heller...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 november 2011
Jag hade valt VW Bora, Golf Mk3 är en mycket mer omodern bil och Audi A4 har dels problem med framvagnen och dels luktar (gammal) turbobil som problem enligt min näsa...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 337 Inlägg
2 november 2011
TobiasF skrev:
Kamremmen skall vara bytt vid 26k mil och den har rullat 30k, samt att den skall vara regelbundet servad hos verkstad. Och ja det är en 1.6.

Känner samma sak angående det där med Audin, att det finns mer risk i att byta till den.

@Sarge: Det finns inga utsatta priser, men det handlar om byte mot en saab 9-5 -00 som ligger runt 20.000kr

Dåså, då hade jag valt Boran. Jag hade en Bora 1.6 (visserligen med nyare 16-ventilsmotorn) i drygt tre år, det är den bästa bilen jag haft hitills och den finns faktiskt kvar i familjen. Bra komfort, bra totalekonomi på ägandet och inga större grejer som gick sönder. Det är en gedigen och välbyggd bil.

Det vanligaste felet jag kan komma på är bromsljuskontakten på bromspedalen. 200 kr och 10 minuter så är den bytt. Inte alltid helt lätt att identifiera det felet, då den ger varningslampor för motorn och grejer när den är trasig.
Senast redigerat av Sarge (2 november 2011)

Sök