3487
Sök

Saab 9-3 TiD sportcombi eller Opel Vectra 1,9 cdti?

19 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#1
:/Nix, har ännu inte blivit någon bilaffär. Jag är något av en pedant när det gäller bilar och kan inte låta bli att nitiskt kolla in allt. En välskött bil är alltid bättre. Nu kollar jag även in saab 9-3 Tid, vad säger ni? Är Saab combi eller opel combi? Tittar på prisklasser i 90-120000:- klassen.

135 Inlägg
4 november 2011
#2
Verkar som att du ska ha Diesel. Vad ska du ha för krav på bilen du köper?
Här är några bilar du kan titta på.

http://www.blocket.se/goteborg/Volkswag … 15&w=1
http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A3_ … 15&w=1
http://www.blocket.se/goteborg/Volkswag … 15&w=1
http://www.blocket.se/goteborg/VW_Passa … 15&w=1

Jag själv hade köpt en Mercedes om jag skulle haft en Diesel, men man får se upp med rosten på dom.
tex http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 15&w=3


Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
4 november 2011
#3
Som Saab-mek kan jag intyga att 9-3'an/Vectran är en grymt bra bil (bygger på samma platta, men Saaben är så mycket bättre allmänt invändigt tycker jag!). Väldigt lite fel på den och har inte alls Mercedes kända rostproblem.
Ta gärna en från 07-08 eller senare, för det är bättre inredning i dem och materialet lossnar inte från knapparna som i de gamla. (det kännetecknas tydligast av att de inte har färddatorn uppe i rutan utan i instrumentet)

Fel som kan bli:
1. Framfjädrar kan gå av (ganska vanligt, men inga jättepengar att laga)
2. Packboxen till servopumpen kan börja läcka (Lätt-bytt. Kännetecknas av en oljefuktig burk - Sitter på insugskammen)
3. Generatorn kan sluta ladda när bilen blir äldre. Oklart när.

---------------------- Det är de vanligare grejerna. Annars är det väldigt lite överaskningar ------------

4. Kondensor till AC'n sitter i stenskotts-läge. (Svårt att förebygga, men inget vi byter dagligen heller...)
5. Avgasupphängningar. (Well. Enough said - Banala grejer...)
6. Xenonlamporna kostar 700-800 kr/st att byta. (Kan vara värt att ta med i beräkningen. En H7 kostar ~50kr)
7. Växelspaksknoppen kan lossna. (Limmas tillbaka med starkt lim. Problem solved)
8. Rattlås-fel. Be gärna verkstaden att uppdatera mjukvaran i CIM och tändlås. Kolla även om det ligger någon gammal kampanj på ditt tändlås.

EDIT: Redigerat lite info
Senast redigerat av Joshi (10 december 2011)

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

19 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#4
Tja, det är väl egentligen saab o opel kombi det står mellan. Har tittat på passaten oxå men tycker den är lite tråkig, tilltalar mig inte alls. Mercan är ju faktiskt inget dumt alternativ men kommer ner i årsmodeller och upp i miltal. Volvo?? hmm, har haft ett par stycken och vill ha något annat. Familjebilen är en Ford mondeo 2,0 tdi som frugan inte släpper ifrån sig så,,Jag ska helt enkelt ha en bil att köra med. Jag ÄR en kombimänniska och vill ha en sådan, helst manuell (förbrukningen) även om jag älskar automatare. Saaben är intressantast då jag aldrig ägt en saab tidigare. Frågan är vilken utav bilarna som är bästa köpet. Saab9-3 Tid sportcombi -07 med 12500mil eller Opel Vectra cosmo 1.9 cdti combi -07 med 12500mil på mätaren?
Svårt, har kollat på bägge men har svårt att bestämma???? Vilken av de två har bäst kvalitet tro? Har faktiskt hört från saabägare att bilen står mkt på verksatd, kan det stämma tro?
Tur att jag i alla fall har hojen som aldrig sviker, väl kallt på vintern bara:(.
Senast redigerat av Carl72 (4 november 2011)

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
4 november 2011
#5
Du har förmodligen pratat med ägare till 9-5'or?

Hade jag haft mer pengar än jag har i dagsläget hade jag köpt 9-3'an direkt.
Ena kollegan har haft 2, hans bror har en och kollegan bredvid min VILL ha en precis som jag.

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

19 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#6
Bilpengen finns för tillfället så det återstår bara det roliga att hitta rätt objekt och att sen få ner priset till rätt nivå:D.wink
Senast redigerat av Carl72 (25 november 2011)

19 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#7
Så ja, nu har det blivit affär. Det bidde en Saab 9-3 1.9 Tid -08 sportcombi. En trevlig bil som kändes fin. Så nu är jag bra körandes hoppas jag. Nu har jag varit lat och inte sökt forumet efter fälgfrågor så jag ställer den här och hoppas på turen. Jag funderar på 18tums fälgar. Hur pass spårigt och stötigt blir det med sådana pålagda. Spelar det någon roll i det avseendet om det är 17 eller 18tums fälgar?

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
27 november 2011
#8
9-5'an vet jag är jäkligt spårkänslig, men kollegan kör 19" på sin 9-3 2.0T Aero -08 så du klarar dig nog wink

EDIT: Det var tydligen "bara" 19".
Senast redigerat av Joshi (2 december 2011)

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

19 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#9
Då blir det nog bra. Har lite i efterhand hört en del negativt om just 1,9Tid motorn att de lätt går i sönder osv. Någon som vet vilka årsmodeller detta gäller. En -08 är ju ändå en rätt ny bil kan man tycka men det är klart att det kan finnas skräpmotorer i dessa ändå. Jag hade tidigare bara hört gott om dessa motorer, bränslesnåla osv.

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
2 december 2011
#10
De går bra. Det är lite olika vad gäller hur de håller. Vissa kan dumma sig och vissa gör det inte... Man ska inte lyssna för mycket på taxi-bilarnas erfarenheter i detta.
Byt gärna olja lite oftare. (Typ 1000-1500 mil)

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

557 Inlägg
3 december 2011
#11
Jag är väldigt nöjd med min Saab 9-3 1.9TiD iallafall. Den har gått drygt 12000mil idag. Som sagt så känns den väldigt fräch invändigt och modern.
Men som några skrev så se till att köpa från 07 och uppåt så man får nyare inredningen.

Min bil drar drygt 0,48-0,50 på landsväg. Och sen ligger den på blandat 0,57.


562 Inlägg
3 december 2011
#12
Carl72 skrev:
Då blir det nog bra. Har lite i efterhand hört en del negativt om just 1,9Tid motorn att de lätt går i sönder osv. Någon som vet vilka årsmodeller detta gäller. En -08 är ju ändå en rätt ny bil kan man tycka men det är klart att det kan finnas skräpmotorer i dessa ändå. Jag hade tidigare bara hört gott om dessa motorer, bränslesnåla osv.

Förekommit vattenpumpar som läcker.. ska alltid bytas i samband med kamrem och rullar.

Egr-ventiler har även de en förmåga att kunna pajja vad jag har hört.. likväl virvelspjäll som pajjar (då byter man hela insuget). Kan vara så att de förbättrat konstruktionen på senare modeller. Dubbelmassesvänghjulet kan även pajja och ge ett missljud plus småryckig gång (tror jag).

Och av egen erfarenhet så är generatorer något som brukar gå sönder på dessa bilar, och risken finns att du kommer råka på detta.

En liten "skitsak" som jag även sett är vanligt är att det läcker olja från tätningen till oljestickan där denna går ner i tråget.

9-5 Aero Sedan -05

557 Inlägg
3 december 2011
#13
micke-opel skrev:
Carl72 skrev:
Då blir det nog bra. Har lite i efterhand hört en del negativt om just 1,9Tid motorn att de lätt går i sönder osv. Någon som vet vilka årsmodeller detta gäller. En -08 är ju ändå en rätt ny bil kan man tycka men det är klart att det kan finnas skräpmotorer i dessa ändå. Jag hade tidigare bara hört gott om dessa motorer, bränslesnåla osv.

Förekommit vattenpumpar som läcker.. ska alltid bytas i samband med kamrem och rullar.

Egr-ventiler har även de en förmåga att kunna pajja vad jag har hört.. likväl virvelspjäll som pajjar (då byter man hela insuget). Kan vara så att de förbättrat konstruktionen på senare modeller. Dubbelmassesvänghjulet kan även pajja och ge ett missljud plus småryckig gång (tror jag).

Och av egen erfarenhet så är generatorer något som brukar gå sönder på dessa bilar, och risken finns att du kommer råka på detta.

En liten "skitsak" som jag även sett är vanligt är att det läcker olja från tätningen till oljestickan där denna går ner i tråget.

Jag har detta om generatorerna bla. Sen den där EGR ventilen gick sönder på min bil bara 2 mån efter jag köpte bilen. Kosta 4500:- att byta de.

Men annars är de väl mest tur när man köper en bil. Hitta ett exemplar som är välskött och hoppas på de bästa bara. Mer än så kan man ju inte göra.


562 Inlägg
3 december 2011
#14
850heden skrev:
micke-opel skrev:
Carl72 skrev:
Då blir det nog bra. Har lite i efterhand hört en del negativt om just 1,9Tid motorn att de lätt går i sönder osv. Någon som vet vilka årsmodeller detta gäller. En -08 är ju ändå en rätt ny bil kan man tycka men det är klart att det kan finnas skräpmotorer i dessa ändå. Jag hade tidigare bara hört gott om dessa motorer, bränslesnåla osv.

Förekommit vattenpumpar som läcker.. ska alltid bytas i samband med kamrem och rullar.

Egr-ventiler har även de en förmåga att kunna pajja vad jag har hört.. likväl virvelspjäll som pajjar (då byter man hela insuget). Kan vara så att de förbättrat konstruktionen på senare modeller. Dubbelmassesvänghjulet kan även pajja och ge ett missljud plus småryckig gång (tror jag).

Och av egen erfarenhet så är generatorer något som brukar gå sönder på dessa bilar, och risken finns att du kommer råka på detta.

En liten "skitsak" som jag även sett är vanligt är att det läcker olja från tätningen till oljestickan där denna går ner i tråget.

Jag har detta om generatorerna bla. Sen den där EGR ventilen gick sönder på min bil bara 2 mån efter jag köpte bilen. Kosta 4500:- att byta de.

Men annars är de väl mest tur när man köper en bil. Hitta ett exemplar som är välskött och hoppas på de bästa bara. Mer än så kan man ju inte göra.

Generatorerna är väl tyvärr för vanligt, skulle tro att de flesta byter råkar ut för det, i vissa fall flera gånger.

Problem finns ju på alla bilar, man kan ha tur men även otur tyvärr. Det går ju dock ej att tänka så wink

9-5 Aero Sedan -05

19 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#15
Skulle iväg och hämta bilen när bilhandlaren ringer och meddelar att bilen fått bränslepumpshaveri. Detta fixade han till + att han bytar skivor och belägg, sjysst. Märkte själv inte av något när jag provade bilen men den hade tydligen tappat ork när de körde från besiktningen och felsökningen sa att felet var bränslepumpen.
Bilen är annars i fint skick, hel och ren invändigt och jag tyckte den gick bra. Startade perfekt när den var kall och inga problen vid varmstart heller. Man kan inget annat än kolla så gott det går och sen hoppas på turen.
Det här med motorer; frugan kör en Ford Mondeo 2,0 Tdci -09 som vi hämtade ut sprillans ny. Den motorn läste jag om för ett tag sen där de sa att den var bränsletörstig, svag och seg och inte tillförlitlig. Den uppfattningen har inte vi då vi tycker precis tvärtom. Den har gått 6000mil och den ligger på 5,3 blandad körning med vinterdäck. Aldrig haft något problem med den. Kanske man ska ha lite tur i det hela:/

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
6 december 2011
#16
Om man råkar ut för generatorhaveri, eller bara vill vara ute i lite förtid, kan man alltid dra en extra (lite tjockare) kabel från generatorn till plus på batteriet. Det kan bli att kabeln blir "dålig"/förhöjt motstånd och då kan dioderna ge sig. smile

EGR'en kan man be verkstaden göra rent vid service/göra det själv. Sitter väldigt enkelt till.

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

562 Inlägg
9 december 2011
#17
Joshi skrev:
Om man råkar ut för generatorhaveri, eller bara vill vara ute i lite förtid, kan man alltid dra en extra (lite tjockare) kabel från generatorn till plus på batteriet. Det kan bli att kabeln blir "dålig"/förhöjt motstånd och då kan dioderna ge sig. smile

EGR'en kan man be verkstaden göra rent vid service/göra det själv. Sitter väldigt enkelt till.

Är det så? Vad jag har hört så är det dålig kvalité/att de skakar sönder.

Men de du säger stämmer nog, jag bytte generator på en vectra 1,9 förut som kunden påstod sig var den 4e gången han bytte generator (!). Den hade bara gåt typ 10-12000 mil..

9-5 Aero Sedan -05

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
10 december 2011
#18
micke-opel skrev:
Joshi skrev:
Om man råkar ut för generatorhaveri, eller bara vill vara ute i lite förtid, kan man alltid dra en extra (lite tjockare) kabel från generatorn till plus på batteriet. Det kan bli att kabeln blir "dålig"/förhöjt motstånd och då kan dioderna ge sig. smile

EGR'en kan man be verkstaden göra rent vid service/göra det själv. Sitter väldigt enkelt till.

Är det så? Vad jag har hört så är det dålig kvalité/att de skakar sönder.

Men de du säger stämmer nog, jag bytte generator på en vectra 1,9 förut som kunden påstod sig var den 4e gången han bytte generator (!). Den hade bara gåt typ 10-12000 mil..

Det är vanligt att det blir så efter att den första gett sig.
Det var ett tips vi fick av Start och Generator efter att vi bytt generator på en Zafira 1.9 CDTi Taxi som på 10 000 mil skjutit typ 3 generatorer (den från fabriken höll typ 28 000 mil, varav de inte ville ge garanti på den sista utan tog den på ren Goodwill med den här upplysningen)

Så upplys gärna de på ditt jobb att bör göra såhär. Det skadar ju inte. smile

EDIT: Det gäller också er som råkat ut för generatorhaveri på era egna. Be en verkstad dra en extra/dra en själva. Bör vara lite grövre kabel för att den inte ska bli varm.
Senast redigerat av Joshi (10 december 2011)

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

562 Inlägg
11 december 2011
#19
Joshi skrev:
micke-opel skrev:
Joshi skrev:
Om man råkar ut för generatorhaveri, eller bara vill vara ute i lite förtid, kan man alltid dra en extra (lite tjockare) kabel från generatorn till plus på batteriet. Det kan bli att kabeln blir "dålig"/förhöjt motstånd och då kan dioderna ge sig. smile

EGR'en kan man be verkstaden göra rent vid service/göra det själv. Sitter väldigt enkelt till.

Är det så? Vad jag har hört så är det dålig kvalité/att de skakar sönder.

Men de du säger stämmer nog, jag bytte generator på en vectra 1,9 förut som kunden påstod sig var den 4e gången han bytte generator (!). Den hade bara gåt typ 10-12000 mil..

Det är vanligt att det blir så efter att den första gett sig.
Det var ett tips vi fick av Start och Generator efter att vi bytt generator på en Zafira 1.9 CDTi Taxi som på 10 000 mil skjutit typ 3 generatorer (den från fabriken höll typ 28 000 mil, varav de inte ville ge garanti på den sista utan tog den på ren Goodwill med den här upplysningen)

Så upplys gärna de på ditt jobb att bör göra såhär. Det skadar ju inte. smile

EDIT: Det gäller också er som råkat ut för generatorhaveri på era egna. Be en verkstad dra en extra/dra en själva. Bör vara lite grövre kabel för att den inte ska bli varm.

Jag får tipsa kollegorna! Men den informationen fick ni inte från Opel antar jag? Får då borde det ju kommit ut en TSB eller kampanj tycker man.. Ursäkta OT.

9-5 Aero Sedan -05

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
13 december 2011
#20
micke-opel skrev:
Joshi skrev:
micke-opel skrev:

Är det så? Vad jag har hört så är det dålig kvalité/att de skakar sönder.

Men de du säger stämmer nog, jag bytte generator på en vectra 1,9 förut som kunden påstod sig var den 4e gången han bytte generator (!). Den hade bara gåt typ 10-12000 mil..

Det är vanligt att det blir så efter att den första gett sig.
Det var ett tips vi fick av Start och Generator efter att vi bytt generator på en Zafira 1.9 CDTi Taxi som på 10 000 mil skjutit typ 3 generatorer (den från fabriken höll typ 28 000 mil, varav de inte ville ge garanti på den sista utan tog den på ren Goodwill med den här upplysningen)

Så upplys gärna de på ditt jobb att bör göra såhär. Det skadar ju inte. smile

EDIT: Det gäller också er som råkat ut för generatorhaveri på era egna. Be en verkstad dra en extra/dra en själva. Bör vara lite grövre kabel för att den inte ska bli varm.

Jag får tipsa kollegorna! Men den informationen fick ni inte från Opel antar jag? Får då borde det ju kommit ut en TSB eller kampanj tycker man.. Ursäkta OT.

Nej, inte från Opel. Det är bara att om du har en sån bil där du byter för andra gången, se då till att dra en kabel för säkerthets skull smile

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.


Sök