hej nu är det så att en kanske ska köpa en b230ft motor och undrar vad behövs för och rega om den till turbo. vet att en ska ha den motorns katt men sen undrar jag vad för bromsar en ska ha och ska man skafa intyg eller något sådant att bilen har andra bromsar å så. så kan någon varas näll å trevlig å vill dela med sej å hjälpa en få detta om regat
Varför? sitter väl samma fjädrar/bromsar på dom...
bara att slänga i och regga det...
nä jag vet inte riktigt, var mest en safe då jag hade samma projekt själv förra året. då läste jag att man skulle byta iaf bromsarna, men det är mycket möjligt att det sitter samma på
Varför? sitter väl samma fjädrar/bromsar på dom...
bara att slänga i och regga det...
nä jag vet inte riktigt, var mest en safe då jag hade samma projekt själv förra året. då läste jag att man skulle byta iaf bromsarna, men det är mycket möjligt att det sitter samma på
Beror helt på vad vi snackar för effekt. Alla karosser har olika effektgränser, och för att överträda vissa krävs diverse chassimodifieringar.
T.ex. 240 krävs 1031 axel och ventilerade bromsskivor fram för 220hk ( maxgräns ). Tror originalchassi är godkänt upp till 200 eller där i krokarna.
740 är väl godkänd upp till 240hk med andra stötdämpare fram. Etc.
Jag tror inte att en ft motor går över någon gräns på 940 karossen, inte tvärsäker, men den motorn är det inte så extremt mycket krut i så..
Varför? sitter väl samma fjädrar/bromsar på dom...
bara att slänga i och regga det...
nä jag vet inte riktigt, var mest en safe då jag hade samma projekt själv förra året. då läste jag att man skulle byta iaf bromsarna, men det är mycket möjligt att det sitter samma på
Beror helt på vad vi snackar för effekt. Alla karosser har olika effektgränser, och för att överträda vissa krävs diverse chassimodifieringar.
T.ex. 240 krävs 1031 axel och ventilerade bromsskivor fram för 220hk ( maxgräns ). Tror originalchassi är godkänt upp till 200 eller där i krokarna.
740 är väl godkänd upp till 240hk med andra stötdämpare fram. Etc.
Jag tror inte att en ft motor går över någon gräns på 940 karossen, inte tvärsäker, men den motorn är det inte så extremt mycket krut i så..
ne ft har 165hk å vrid vet jag inte. så troligvis slipper en byta bromsar. vet ett man ska o katten från den motorn för avgas krav
nä jag vet inte riktigt, var mest en safe då jag hade samma projekt själv förra året. då läste jag att man skulle byta iaf bromsarna, men det är mycket möjligt att det sitter samma på
Beror helt på vad vi snackar för effekt. Alla karosser har olika effektgränser, och för att överträda vissa krävs diverse chassimodifieringar.
T.ex. 240 krävs 1031 axel och ventilerade bromsskivor fram för 220hk ( maxgräns ). Tror originalchassi är godkänt upp till 200 eller där i krokarna.
740 är väl godkänd upp till 240hk med andra stötdämpare fram. Etc.
Jag tror inte att en ft motor går över någon gräns på 940 karossen, inte tvärsäker, men den motorn är det inte så extremt mycket krut i så..
ne ft har 165hk å vrid vet jag inte. så troligvis slipper en byta bromsar. vet ett man ska o katten från den motorn för avgas krav
Nja avgaskrav och avgaskrav vet jag inte. Katten är ett undantag från grundreglerna.
Bilar -76 och framåt:
-För att kunna besikta med en annan motortyp än original krävs att den nya motorns specifikationer ryms inom karossens toleranser. Dessutom krävs ett avgascertifikat ( i princip omöjligt att få tag på ).
-MEN, om motorn är försedd med katalysator och lambdasondreglerad insprutning (måste sitta original) behöver man inte ha ett avgascertifikat. Detta för att uppmuntra till byten till nyare och renare motorer på äldre bilar bland annat.
Är så de funkar
Bilar -75 och äldre har inga avgaskrav, så då behövs inget certifikat
Beror helt på vad vi snackar för effekt. Alla karosser har olika effektgränser, och för att överträda vissa krävs diverse chassimodifieringar.
T.ex. 240 krävs 1031 axel och ventilerade bromsskivor fram för 220hk ( maxgräns ). Tror originalchassi är godkänt upp till 200 eller där i krokarna.
740 är väl godkänd upp till 240hk med andra stötdämpare fram. Etc.
Jag tror inte att en ft motor går över någon gräns på 940 karossen, inte tvärsäker, men den motorn är det inte så extremt mycket krut i så..
ne ft har 165hk å vrid vet jag inte. så troligvis slipper en byta bromsar. vet ett man ska o katten från den motorn för avgas krav
Nja avgaskrav och avgaskrav vet jag inte. Katten är ett undantag från grundreglerna.
Bilar -76 och framåt:
-För att kunna besikta med en annan motortyp än original krävs att den nya motorns specifikationer ryms inom karossens toleranser. Dessutom krävs ett avgascertifikat ( i princip omöjligt att få tag på ).
-MEN, om motorn är försedd med katalysator och lambdasondreglerad insprutning (måste sitta original) behöver man inte ha ett avgascertifikat. Detta för att uppmuntra till byten till nyare och renare motorer på äldre bilar bland annat.
Är så de funkar
Bilar -75 och äldre har inga avgaskrav, så då behövs inget certifikat
så bara näst intill slänga i motor å iväg å regga om då
ja nu när du säger det så bensinskallen. du har så rätt. jag fick bara i min motor och fick det att gå riktigt efter diverse strul med spridarmotstånd, men jag körde sönder topplockspackningen innan jag hann åka till beiktningen med den haha