8 november 2011
Trådstartare
Minns du högerregeln? Eller hur reagerar du?
Misstänker att deta är inte bara i Göteborg men i alla större städer.
I Göteborgstrafiken verkar den nämligen ha fallit i glömska.
Tvärnit, häng på tutan och ett gäng svordomar. Du skulle precis svänga in på en korsande gata utan en vägskylt i sikte när en annan bil närmade sig från vänster – utan att lätta på gasen.
Har du körkort har du varit med om det.
Förmodligen har du även suttit bakom ratten i bilen som kom från vänster och inte lämnade företräde. Åtminstone om du har kört bil i Göteborg.
Högerregeln, har den bara en teoretisk funktion i Göteborg?
- Det säger man i alla städer. Men sedan är det olika, säger Anders Svensson, chef för Vägverkets kontor i Mölndal.
- Man kan nog generellt säga att man i de flesta mindre städer följer högerregeln bättre. Det är så.
Efter närmare 40 år på Vägverket har Anders Svensson en koll på trafiken som sträcker sig hela vägen tillbaka till vänsterregelns tid. Den allmänna uppfattningen i branschen är att det faktiskt hålls hårdare på högerregeln i de mindre städerna, berättar han.
- I både Alingsås och Varberg känns det som att man håller hårt på regeln. Så känns det inte i Göteborg.
Göteborgsbilisterna går mer på känsla, tror Anders Svensson, på om en gata känns "huvudledig" eller ej. Är vägen bredare eller mer trafikerad än korsande vägar tenderar vi i många fall att förtränga högerregeln.
- Men finns det inga vägmärken är det högerregeln som gäller. Så enkelt är det, säger Anders Svensson.
Missförståndet kommer från både höger och vänster.
- Många bilar stannar ju när de kommer från en mindre väg även om de har företräde.
Varför har folk så svårt för högerregeln?
- Jag tror det är okunskap. Och så lär man sig den hårda vägen, när det smäller.
Anders Svenssons tes är att folk vet hur regeln fungerar men inte när den gäller. Tempot i trafiken kan vara en bidragande förvirringsfaktor, och i Göteborg går det ofta snabbare än på mindre orter – både i tanke och handling.
Det sistnämnda bekräftas av Johan Ågren, befäl vid Göteborgspolisens trafikutredning.
- Rent generellt så är det ett högre och tuffare trafikklimat i storstäderna, säger han.
Men det handlar inte bara om okunskap. Många bilister i Göteborg verkar helt sonika gå efter principen "störst går först".
- Det är ju givetvis så att när trafikintensiteten är högre, som den är i storstäderna, då gäller det lite grann att knô sig fram för att inte bli stående. Man vet att man har väjningsplikt, men tänjer lite på det, säger Johan Ågren och fortsätter:
- Därför inträffar det ju mer olyckor i storstäderna. Folk chansar lite grann när de blir stressade.
Men glöm inte – bara för att andra gör fel betyder det inte att du har rätt. Debatten om högerregeln når nästan filosofiska höjder när polisens presstalesman för Västra Götaland, Jan Strannegård, påpekar denna grundläggande trafikprincip:
- Man har aldrig några rättigheter i trafiken. Man har bara skyldigheter.
Högerregeln
Högerregeln reglerar väjningsplikten i nästan alla korsningar. När två vägar korsar varandra och varken vägmärke eller trafiksignaler finns i korsningen gäller högerregeln.
Enligt regeln är den trafikant som kommer från vänster skyldig att lämna företräde för den trafikant som kommer från höger. Den gäller samtliga förare, även på enskild väg och på parkeringsplatser.
Högerregeln gäller inte när ett fordon kommer från:
• en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen.
• en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg.
• en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng.
• att ha korsat en gång- eller cykelbana.
Senast redigerat av alain (8 november 2011)
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster
www.bimmerpower.org