3430
Sök

Minns du högerregeln?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#1
Minns du högerregeln? Eller hur reagerar du?
Misstänker att deta är inte bara i Göteborg men i alla större städer.

I Göteborgstrafiken verkar den nämligen ha fallit i glömska.

Tvärnit, häng på tutan och ett gäng svordomar. Du skulle precis svänga in på en korsande gata utan en vägskylt i sikte när en annan bil närmade sig från vänster – utan att lätta på gasen.

Har du körkort har du varit med om det.

Förmodligen har du även suttit bakom ratten i bilen som kom från vänster och inte lämnade företräde. Åtminstone om du har kört bil i Göteborg.

Högerregeln, har den bara en teoretisk funktion i Göteborg?

- Det säger man i alla städer. Men sedan är det olika, säger Anders Svensson, chef för Vägverkets kontor i Mölndal.

- Man kan nog generellt säga att man i de flesta mindre städer följer högerregeln bättre. Det är så.

Efter närmare 40 år på Vägverket har Anders Svensson en koll på trafiken som sträcker sig hela vägen tillbaka till vänsterregelns tid. Den allmänna uppfattningen i branschen är att det faktiskt hålls hårdare på högerregeln i de mindre städerna, berättar han.

- I både Alingsås och Varberg känns det som att man håller hårt på regeln. Så känns det inte i Göteborg.

Göteborgsbilisterna går mer på känsla, tror Anders Svensson, på om en gata känns "huvudledig" eller ej. Är vägen bredare eller mer trafikerad än korsande vägar tenderar vi i många fall att förtränga högerregeln.

- Men finns det inga vägmärken är det högerregeln som gäller. Så enkelt är det, säger Anders Svensson.

Missförståndet kommer från både höger och vänster.

- Många bilar stannar ju när de kommer från en mindre väg även om de har företräde.

Varför har folk så svårt för högerregeln?

- Jag tror det är okunskap. Och så lär man sig den hårda vägen, när det smäller.

Anders Svenssons tes är att folk vet hur regeln fungerar men inte när den gäller. Tempot i trafiken kan vara en bidragande förvirringsfaktor, och i Göteborg går det ofta snabbare än på mindre orter – både i tanke och handling.

Det sistnämnda bekräftas av Johan Ågren, befäl vid Göteborgspolisens trafikutredning.

- Rent generellt så är det ett högre och tuffare trafikklimat i storstäderna, säger han.

Men det handlar inte bara om okunskap. Många bilister i Göteborg verkar helt sonika gå efter principen "störst går först".

- Det är ju givetvis så att när trafikintensiteten är högre, som den är i storstäderna, då gäller det lite grann att knô sig fram för att inte bli stående. Man vet att man har väjningsplikt, men tänjer lite på det, säger Johan Ågren och fortsätter:

- Därför inträffar det ju mer olyckor i storstäderna. Folk chansar lite grann när de blir stressade.

Men glöm inte – bara för att andra gör fel betyder det inte att du har rätt. Debatten om högerregeln når nästan filosofiska höjder när polisens presstalesman för Västra Götaland, Jan Strannegård, påpekar denna grundläggande trafikprincip:

- Man har aldrig några rättigheter i trafiken. Man har bara skyldigheter.

Högerregeln
Högerregeln reglerar väjningsplikten i nästan alla korsningar. När två vägar korsar varandra och varken vägmärke eller trafiksignaler finns i korsningen gäller högerregeln.

Enligt regeln är den trafikant som kommer från vänster skyldig att lämna företräde för den trafikant som kommer från höger. Den gäller samtliga förare, även på enskild väg och på parkeringsplatser.

Högerregeln gäller inte när ett fordon kommer från:

• en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen.
• en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg.
• en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng.
• att ha korsat en gång- eller cykelbana.
Senast redigerat av alain (8 november 2011)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 november 2011
#2
Jag anser att man omgående bör skylta korsningar med många tillbud och/eller olyckor. Sitter du på en MC eller moped kan du stryka med, och sitter du i en bil kan du bli arbetsinvalid. Även utan personskador kostar det oss premiebetalare onödiga pengar.

Jag tycker att det är inte så lite skrämmande att en chef för ett av Vägverkets regionalkontor tycker att det är helt OK att bilisterna lär sig "när det smäller". hmm

Kom igen, så mycket kostar inte en skyltjävel, man kan ju utan vidare smälla upp en kamera eller bygga ett par farthinder (nästan stridsvagnshinder i en del fall) på vägsträckor man tycker är farliga. En skylt i varje ände på en gata kostar ingenting i jämförelse.
Senast redigerat av Andromeda (8 november 2011)


Muttley
8 november 2011
#3
En skylt kostade 4000kr för 4 år sedan. Så de är i get alternativ tack.
Beteendeövervakning tror jag på och att man går böter för det.
Kanske 1 av 100 har släppt mig på högerregeln

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
8 november 2011
#4
Jag minns högerreglen ... men om man använder den i vissa situationer blir det trafik kaos , då det verkar som om jag är en utav de få som ens vet att den existerar

så nu för tiden skiter jag i den mer eller mindre

Andromeda skrev:
Jag anser att man omgående bör skylta korsningar med många tillbud och/eller olyckor. Sitter du på en MC eller moped kan du stryka med, och sitter du i en bil kan du bli arbetsinvalid. Även utan personskador kostar det oss premiebetalare onödiga pengar.

Jag tycker att det är inte så lite skrämmande att en chef för ett av Vägverkets regionalkontor tycker att det är helt OK att bilisterna lär sig "när det smäller". hmm

Kom igen, så mycket kostar inte en skyltjävel, man kan ju utan vidare smälla upp en kamera eller bygga ett par farthinder (nästan stridsvagnshinder i en del fall) på vägsträckor man tycker är farliga. En skylt i varje ände på en gata kostar ingenting i jämförelse.

fart hinder är guds straff mot männskligheten ... bort med alla jävla farthinder så fort som möjligt !! tar endast i sönder våra bilar som att det bidrar till att vi skitar ner miljön mer än nödvändigt
Senast redigerat av CHEEVA (8 november 2011)


Rumpmas
3 860 Inlägg
8 november 2011
#5
tkd_rille skrev:
En skylt kostade 4000kr för 4 år sedan. Så de är i get alternativ tack.
Beteendeövervakning tror jag på och att man går böter för det.
Kanske 1 av 100 har släppt mig på högerregeln

Och? Då kostar det, ptja, säg 2 miljoner att sätta väjningsskyltar på alla högerregelgator i Västerås. Viket motsvarar fordonsskatten för runt 1000 av de uppemot 100 000 bilar som finns registrerade den staden just det året. Och det är dessutom mer eller mindre att betrakta som en engångskostnad.

För samma summa kan du bygga om EN gata med avsmalning på ett par ställen, kantsten vid trottoaren/cykelbanan och ett par farthinder. Eller sätta upp två kameror samt driva dessa 5 år.

Det handlar om prioriteringar.

Vilken av dessa åtgärder tror du leder till att flest olyckor kan undvikas? Vilken av åtgärderna besparar skattebetalare och premiebetalare mest pengar?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 november 2011
#6
ta bort högerregeln istället och ha vägningsplikt vid alla såna ställen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
8 november 2011
#7
turboforssen skrev:
ta bort högerregeln istället och ha vägningsplikt vid alla såna ställen

håller jag med om till 100% .. hade löst många knepiga situationer i trafiken där en eller fler parter har glömt reglen


1 062 Inlägg
8 november 2011
#8
Största problemet rent allmänt är väl den spänn-attityd var o varannan bilist lagt sig till med mer och mer. Dvs att man nästa söker bråk, och skall tränga folk, och jävlas på olika sätt istället för att spela efter reglerna som finns i trafiken.

Många är riktigt balla inne i sin bil, men inte utanför den.....

"You Go, we go!"

Muttley
8 november 2011
#9
Andromeda skrev:
tkd_rille skrev:
En skylt kostade 4000kr för 4 år sedan. Så de är i get alternativ tack.
Beteendeövervakning tror jag på och att man går böter för det.
Kanske 1 av 100 har släppt mig på högerregeln

Och? Då kostar det, ptja, säg 2 miljoner att sätta väjningsskyltar på alla högerregelgator i Västerås. Viket motsvarar fordonsskatten för runt 1000 av de uppemot 100 000 bilar som finns registrerade den staden just det året. Och det är dessutom mer eller mindre att betrakta som en engångskostnad.

För samma summa kan du bygga om EN gata med avsmalning på ett par ställen, kantsten vid trottoaren/cykelbanan och ett par farthinder. Eller sätta upp två kameror samt driva dessa 5 år.

Det handlar om prioriteringar.

Vilken av dessa åtgärder tror du leder till att flest olyckor kan undvikas? Vilken av åtgärderna besparar skattebetalare och premiebetalare mest pengar?

2 miljoner på skyltar dom inte ska behövas. Vägunderhåll?  Folk läser inga skyltar ändå. Bättre ha en kurs var 5 år på självkostnadspris

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 november 2011
#10
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:
tkd_rille skrev:
En skylt kostade 4000kr för 4 år sedan. Så de är i get alternativ tack.
Beteendeövervakning tror jag på och att man går böter för det.
Kanske 1 av 100 har släppt mig på högerregeln

Och? Då kostar det, ptja, säg 2 miljoner att sätta väjningsskyltar på alla högerregelgator i Västerås. Viket motsvarar fordonsskatten för runt 1000 av de uppemot 100 000 bilar som finns registrerade den staden just det året. Och det är dessutom mer eller mindre att betrakta som en engångskostnad.

För samma summa kan du bygga om EN gata med avsmalning på ett par ställen, kantsten vid trottoaren/cykelbanan och ett par farthinder. Eller sätta upp två kameror samt driva dessa 5 år.

Det handlar om prioriteringar.

Vilken av dessa åtgärder tror du leder till att flest olyckor kan undvikas? Vilken av åtgärderna besparar skattebetalare och premiebetalare mest pengar?

2 miljoner på skyltar dom inte ska behövas. Vägunderhåll?  Folk läser inga skyltar ändå. Bättre ha en kurs var 5 år på självkostnadspris

Det är ju bra mycket bättre att sätta upp väjningsskyltar än att ha en regel som helt oskyltat gäller "lite här och där" och som folk inte har koll på?

Jag vet inte vad du tror att man får för vägunderhåll under ett år för 2 miljoner i en stad av Västerås storlek. Du är bara löjlig nu.


388 Inlägg
8 november 2011
#11
Folk brukar ju mest sitta och glo som om dom är förstenade när man stannar där högerregeln gäller och man har väjningsplikt, ibland tar det en bra tid för dom att förstå att man har stannat och det är meningen att dom ska åka först.

Folk som ligger bakom en när man stannar för att släppa förbi verkar också ha lite småproblem med högerregeln, vissa verkar inte vara beredda på att bilen framför bromsar vilket kan leda till lite panikartade manövrar bakom en.

Sen har vi ju folket som vägrar släppa förbi en när man själv har företräde, brukar oftast vara lugn och låta dom åka förbi men ibland när man inte orkar så kör man ju ut, får ju anledning att köpa ny bil om den andra trotsar väjningsplikten.

Sen har vi de som blir fly förbannade när man åker ut när dom har väjningsplikt som blinkar till med helljus och tutar, då brukar jag bara lägga i 2an och hålla lite lägre hastighet än normalt och hänga ut långfingret, omoget ja men ack så festligt.


Men ja, eftersom att majoriteten inte har någon aning om att högerregeln existerar så är det väl nästan enklare att sätta upp väjningspliktsskyltar alternativt sätta igång någon kampanj med brevutskick och sådant så att folk fanimig lär sig.


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 november 2011
#12
Jag stannar aldrig. Folk kan inte regel jäveln så det är inte lönt.
Har nog aldrig varit med om att någon har kört ut direkt när jag stannat.
Har alltid fått stå still en bra jävla stund innan dom börjar rulla jäääääääätte sakta.
Jag är dock alltid beredd, man vet aldrig. Men vafan, det är lönlöst att stanna. Folk kan inte ens köra.
Förstör bara trafikrytm om man stannar.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Muttley
8 november 2011
#13
Andromeda skrev:
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:

Och? Då kostar det, ptja, säg 2 miljoner att sätta väjningsskyltar på alla högerregelgator i Västerås. Viket motsvarar fordonsskatten för runt 1000 av de uppemot 100 000 bilar som finns registrerade den staden just det året. Och det är dessutom mer eller mindre att betrakta som en engångskostnad.

För samma summa kan du bygga om EN gata med avsmalning på ett par ställen, kantsten vid trottoaren/cykelbanan och ett par farthinder. Eller sätta upp två kameror samt driva dessa 5 år.

Det handlar om prioriteringar.

Vilken av dessa åtgärder tror du leder till att flest olyckor kan undvikas? Vilken av åtgärderna besparar skattebetalare och premiebetalare mest pengar?

2 miljoner på skyltar dom inte ska behövas. Vägunderhåll?  Folk läser inga skyltar ändå. Bättre ha en kurs var 5 år på självkostnadspris

Det är ju bra mycket bättre att sätta upp väjningsskyltar än att ha en regel som helt oskyltat gäller "lite här och där" och som folk inte har koll på?

Jag vet inte vad du tror att man får för vägunderhåll under ett år för 2 miljoner i en stad av Västerås storlek. Du är bara löjlig nu.

Du tycker man ska sätta upp fler skyltar folk ändå i te tittar på. Har man körkort så har man oftast läst teorin. Kan man inte den så är de bara att läsa igen. De är löjligt att sätta upp skyltar , men visst är folk efterblivna när de gäller dessa simpla trafikregler vi har.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
8 november 2011
#14
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:
tkd_rille skrev:

2 miljoner på skyltar dom inte ska behövas. Vägunderhåll?  Folk läser inga skyltar ändå. Bättre ha en kurs var 5 år på självkostnadspris

Det är ju bra mycket bättre att sätta upp väjningsskyltar än att ha en regel som helt oskyltat gäller "lite här och där" och som folk inte har koll på?

Jag vet inte vad du tror att man får för vägunderhåll under ett år för 2 miljoner i en stad av Västerås storlek. Du är bara löjlig nu.

Du tycker man ska sätta upp fler skyltar folk ändå i te tittar på. Har man körkort så har man oftast läst teorin. Kan man inte den så är de bara att läsa igen. De är löjligt att sätta upp skyltar , men visst är folk efterblivna när de gäller dessa simpla trafikregler vi har.

Majoriteten kollar på skylltarna, där imot är det väldigt många som skiter i fartsbegränsningen....

Bättre med skyltar än en regel som ingen följer. En kurs gör det bara ännu dyrare att ha bil vilket är idiotiskt... samma sak gäller mc kort, en helvetes massa onödiga dyra kurser


Muttley
8 november 2011
#15
CHEEVA skrev:
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:

Det är ju bra mycket bättre att sätta upp väjningsskyltar än att ha en regel som helt oskyltat gäller "lite här och där" och som folk inte har koll på?

Jag vet inte vad du tror att man får för vägunderhåll under ett år för 2 miljoner i en stad av Västerås storlek. Du är bara löjlig nu.

Du tycker man ska sätta upp fler skyltar folk ändå i te tittar på. Har man körkort så har man oftast läst teorin. Kan man inte den så är de bara att läsa igen. De är löjligt att sätta upp skyltar , men visst är folk efterblivna när de gäller dessa simpla trafikregler vi har.

Majoriteten kollar på skylltarna, där imot är det väldigt många som skiter i fartsbegränsningen....

Bättre med skyltar än en regel som ingen följer. En kurs gör det bara ännu dyrare att ha bil vilket är idiotiskt... samma sak gäller mc kort, en helvetes massa onödiga dyra kurser

Då kommer vi till den punkten som är jävligt bra. Om vi fortsätter förökas på de vis de gör så kan inte alla ha egna bilar. Dvs säga att enbart de som behöver det tar det. Körkort var ju ingen rättighet att ha, de är en lyxvara. Ang mc så måste man ha kurserna pga olyckorna, och många på mc går gladeligen extrakurserna. Därför ser jag inget problem med att ha en kurs var 5 år för att friska upp minnet, säg 500 per kurs har alla med bil råd med. 
Säger man emot de är de mest trams. Möjligtvis kollar folk skyltarna men de skiter alltid i dem och då är ju en skylt lika värdelös för det. Annars ser jag inga större problem när de gäller högerregel då man själv måste hejda sig.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
8 november 2011
#16
tkd_rille skrev:
CHEEVA skrev:
tkd_rille skrev:

Du tycker man ska sätta upp fler skyltar folk ändå i te tittar på. Har man körkort så har man oftast läst teorin. Kan man inte den så är de bara att läsa igen. De är löjligt att sätta upp skyltar , men visst är folk efterblivna när de gäller dessa simpla trafikregler vi har.

Majoriteten kollar på skylltarna, där imot är det väldigt många som skiter i fartsbegränsningen....

Bättre med skyltar än en regel som ingen följer. En kurs gör det bara ännu dyrare att ha bil vilket är idiotiskt... samma sak gäller mc kort, en helvetes massa onödiga dyra kurser

Då kommer vi till den punkten som är jävligt bra. Om vi fortsätter förökas på de vis de gör så kan inte alla ha egna bilar. Dvs säga att enbart de som behöver det tar det. Körkort var ju ingen rättighet att ha, de är en lyxvara. Ang mc så måste man ha kurserna pga olyckorna, och många på mc går gladeligen extrakurserna. Därför ser jag inget problem med att ha en kurs var 5 år för att friska upp minnet, säg 500 per kurs har alla med bil råd med. 
Säger man emot de är de mest trams. Möjligtvis kollar folk skyltarna men de skiter alltid i dem och då är ju en skylt lika värdelös för det. Annars ser jag inga större problem när de gäller högerregel då man själv måste hejda sig.

att körkort är lyxvara håller jag inte med om , även om våra kära politiker vill att det ska vara så. Körkort bör vara en rättighet! det bör vara en grundkurs på gymnasiet som ger körkort.

Angående risk 1an och risk2an ... var enda människa som är normalt funtad i huvet vet att köra påverkad inte är smart... de som inte är normalt funtade skiter i vad de lär sig på kursen också. Risk 2an kan vara possitiv har inte gått den så vet inte... det enda jag vet är att priset på den är aldeles för högt


Rumpmas
3 860 Inlägg
8 november 2011
#17
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:
tkd_rille skrev:

2 miljoner på skyltar dom inte ska behövas. Vägunderhåll?  Folk läser inga skyltar ändå. Bättre ha en kurs var 5 år på självkostnadspris

Det är ju bra mycket bättre att sätta upp väjningsskyltar än att ha en regel som helt oskyltat gäller "lite här och där" och som folk inte har koll på?

Jag vet inte vad du tror att man får för vägunderhåll under ett år för 2 miljoner i en stad av Västerås storlek. Du är bara löjlig nu.

Du tycker man ska sätta upp fler skyltar folk ändå i te tittar på. Har man körkort så har man oftast läst teorin. Kan man inte den så är de bara att läsa igen. De är löjligt att sätta upp skyltar , men visst är folk efterblivna när de gäller dessa simpla trafikregler vi har.

Det blir garanterat enklare och billigare att bara sätta upp väjningsskyltar än att hålla på att skicka ut massutskick till folk med instruktioner om vilka gator i Sverige som har högerregeln. Jag upplever inte alls att folk struntar i skyltar, däremot att man kanske åker ut för snävt framför ankommande bilar med företräde så att de får sänka farten. Men det är en annan historia.

Högerregeln fungerar ju inte som den är. Knappt hälften fattar väl att följa den någorlunda konstant. Då måste man ju göra någonting åt det, och skyltning är klart det mest effektiva sättet.

Om du inte vill betala 2 miljoner för skyltar i en stad med nästan 150k invånare, vad tror du då att det kostar att placera ut beteendeövervakande poliser vid så många korsningar att det gör någon skillnad?
Det finns ingen rim och reson i dina argument.

Problemet är ju dessutom inte att folk känner till vilka gator högerregeln gäller på och medvetet bryter den, problemet är ju att de inte vet att de gör fel, vilket skapar olyckor och frustration. Beteendeövervakning hjälper inte där om det inte står en polis vid varje högerregel i hela Sverige, dygnet runt.


12 086 Inlägg
8 november 2011
#18
Högerregeln är en av de vanligaste reglerna som funkar dåligt.

Här i Motala finns det ett par typiska korsningar där högerregeln oftast bryts ömsesidigt pga att den ena vägen är större och känns som en huvudled. Denna metod används nästan alltid i villakvarter där jag bor dessutom. Är alla med på det funkar det ju bra, det gäller att va observant.

Och vadå nästan alla korsningar regleras av högerregeln?
Jag tycker de flesta korsningar regleras av aningen rödljus eller med en huvudled.
Senast redigerat av JapMax (8 november 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 november 2011
#19
JapMax skrev:
Högerregeln är en av de vanligaste reglerna som funkar dåligt.

Här i Motala finns det ett par typiska korsningar där högerregeln oftast bryts ömsesidigt pga att den ena vägen är större och känns som en huvudled. Denna metod används nästan alltid i villakvarter där jag bor dessutom. Är alla med på det funkar det ju bra, det gäller att va observant.

Och vadå nästan alla korsningar regleras av högerregeln?
Jag tycker de flesta korsningar regleras av aningen rödljus eller med en huvudled.

Nej, jag instämmer. Det blir inte alls särskilt mycket skyltar som behöver ställas ut för att helt ta bort högerregeln på gator och ersätta med väjningsplikt.


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#20
Att ta bort högerregeln är lite svårt, den gäller i hella EU.
Varför Svenskarna tänker på den när de reser igenom EU och inte skulle komma ihåg hemma i Sverige?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org


Sök