Jag är en sån där riktigt besvärlig jävel helt orädd för konflikter, håller benhårt på högerregeln.
Tar givetvis inga risker med livet som insats utan sticker ut fronten så där lagom mycket så det bara blir plåtskador om den andra föraren inte fattar att bromsa i tid eller sitter och leker med ngn "gnuggofån" (smartphone med pekskärm)
Har haft en hel del diskussioner med både privatbilister samt yrkeschafförer som inte vetat om att det varit högerregeln på de ställen vi beslutat oss för att ta ett samtal efter visst gestikulerande eller diverse okvädningsord.
ex:
En mkt stressad pensionär i en tokfin P1800 han köpt ny tackade så mkt för upplysningen (han trodde att skyltarna som varnade för farthinder strax före korsningen på den anslutande vägen var väjningspliktskyltar) och insåg att han riskerade sin pärla med sin okunskap.
En bussförare menade på att "det ligger inte i vägens naturliga beskaffenhet att nyttja högerreglen i den relevanta korsningen" jag föreslog en annan bok än den ordbok han uppenbarligen fått i present ganska nyligen innan vi möttes, nämligen körkortsboken. Vi arbetade då på samma företag och jag återupptog ämnet vid något tillfälle senare och han blev överraskad att jag som sketen taxichafför hade haft rätt.
korsningen: Nyköping, gustavsbergsstigen/brandkärrsvägen.
Så jodå, jag har koll på högerregeln och är även en sådan som vägrar chansa om det står någon som jag skall lämna företräde och tvekar, jag låter denne alltid åka före för om den åker och ja klipper denne blir jag vållande.