3285
Sök

Minns du högerregeln?

1 213 Inlägg
8 november 2011
Andromeda skrev:
Lina- skrev:
Om skulle skrota högerregeln & ersätta den med väjningskyltar, denna typ av olyckor skulle inte förvinna helt kommer ändå hända olyckor.
Många olyckor händer även pga folk kör mot rött eller bryter mot väjningsplikten.

Trafikmagasinet har gjort flera klipp om många typer av olyckor. Titta på filmklipp måste väl vara lättare för folk att lära sig än att läsa i en bok när tar kortet?
http://www.youtube.com/watch?v=2BF8md1p6N0

Klart att olyckor fortfarande skulle inträffa, men du får väl hålla med om att de skulle minska rejält om man införde väjningsplikter istället?

Ja, folk är bättre på följa väjningplikt än högerregeln.
Har fått tvärnita några gånger pga folk inte kan högerregeln, då var det på torr asfalt men om hade varit halt då skulle de smällt.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

210 Inlägg
8 november 2011
Bara sätta upp ett väjningspliktmärke i en korsning med högerregel så där bara går inte. Vi har EU-harmoniserade regler och även då när vi inte hade detta så fanns det (och finns) vissa förutsättningar för uppsättning av vägvärken.

Ett väjningspliktmärke visar inte bara att du har väjningsplikt utan även att du är på väg att svänga ut på en huvudled. Eller från en bensinmack ut på en väg bara. En korsning med högerregel innefattar inga huvudledsmärken för ingen av vägarna är huvudled. Det skyltas ibland huvudled innan en korsning för att kunna sätta väjningsplikt på korsande väg för att omedelbart efter korsningen sätta huvudled-slut-märke.

Med många korsningar med högerregel efter varandra och om ovanstående tillvägagångssätt praktiserats så hade det varit huvudled omväxlande icke-huvudled hela tiden. Och hur rörigt hade det varit? Stop-märken kan däremot sättas upp i en korsning med högerregel men då måste de sättas upp från alla håll men då blir det inte alls något flyt i trafiken när alla ska stanna hela tiden.

Håller med om att det är den mest trafikerade vägen som går rakt fram som likt en oskriven regel kör först. Jag skulle aldrig kasta mig ut med högerregeln på min sida så där bara. Det är så jädra tråkigt med konflikter och allt jävla pappersskrivande om det smäller. Jag väntar hellre några sekunder vilket nästan alla gör...
Senast redigerat av Bosse-buss (8 november 2011)

5 089 Inlägg
8 november 2011
Jag får väll faktiskt erkänna och säga att jag är skitkass på högerregel. jag lär mig aldrig vem man ska släppa förbi när, hur och varför.... i mitt huvud är det bara sunt förnuft som gäller vid en korsning. brukar oftast sluta med att jag släpper förbi den andre för alla andra har alltid så mycket mer bråttom än vad jag har i trafiken... Funkar bra för mig..

men dom man borde ta upp är dom som tror att bara för att högerregeln gäller så kan man köra rakt ut. Sunt förnuft gäller inte sålänge man följer lagar ändå verkar det som..?
Antar att samma personer går ut på övergångställen utan att kolla sig runt också för bilen "ska" ju stanna..

\Lindgren

6 661 Inlägg
9 november 2011
Missar vissa högerregler då det finns en del ställen när det är väjningsplikt ..är 50/50 om att jag stannar. Skylten sitter "gömd" och hinner inte se den fören det är för sent, speciellt nu vid mörkare tider.

Bättre utan väjningsplikts skyltar, förutom vid parkeringar och sånt då

De/Dem

5 198 Inlägg
9 november 2011
Thunderbird88 skrev:
myran skrev:
Kör yrkestrafik.. Händer varje dag att jag får stå och vänta på folk som inte fattar att DOM faktiskt har förtur.. Händer nog oftare det än att folk kör även fast dom inte ska.

Just därför jag har tröttnat och skiter i att lämna företräde.
Är ju endast 1 på 20 som fattar att jag gör fel med att inte lämna företräde.

Så tänker nog 19 st till

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
9 november 2011
gamlingen skrev:
Thunderbird88 skrev:
myran skrev:
Kör yrkestrafik.. Händer varje dag att jag får stå och vänta på folk som inte fattar att DOM faktiskt har förtur.. Händer nog oftare det än att folk kör även fast dom inte ska.

Just därför jag har tröttnat och skiter i att lämna företräde.
Är ju endast 1 på 20 som fattar att jag gör fel med att inte lämna företräde.

Så tänker nog 19 st till

Tvivlar det starkt med tanke på hur många det finns som inte ens har någon aning alls om denna regel.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

5 198 Inlägg
9 november 2011
Jag håller stenhårt på högerregeln.. jag stannar när jag ska och kör när jag ska. stannar nån när dom inte ska då står jag kvar å bara skakar på huvet. Folk som inte fattar vad högerregeln är ska överhuvudtaget inte vara i trafiken. det är ju nästan den viktigaste regeln i trafiken, som är bland det första man får lära sig innan man får sätta sej bakom ratten på körskolan.
Senast redigerat av gamlingen (9 november 2011)

272 Inlägg
9 november 2011
jag stannar (nästan) alltid när högerreglen gäller. det har hänt att buss bakom börjat blinka med helljus som om att jag skulle köra när jag stannade för bil, så inte ens alla i yrkestrafiken KAN reglerna uppenbarligen... för jag tvivlar på att han skulle uppmana mig till att krocka med en annan bil..

Smålänning
7 887 Inlägg
9 november 2011
gamlingen skrev:
Jag håller stenhårt på högerregeln.. jag stannar när jag ska och kör när jag ska. stannar nån när dom inte ska då står jag kvar å bara skakar på huvet. Folk som inte fattar vad högerregeln är ska överhuvudtaget inte vara i trafiken. det är ju nästan den viktigaste regeln i trafiken, som är bland det första man får lära sig innan man får sätta sej bakom ratten på körskolan.

Ja faktiskt. Trafiken bygger i grunden på bashastigheten och högerregeln.
Med de grundreglerna skulle trafiken faktiskt fungera, OM alla bara visade "Ömsesidig hänsyn" och hade en utvecklad "Bedömningsförmåga".

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

210 Inlägg
9 november 2011
Det finns vissa regler som är svåra att tolka. Speciellt svårt blir det då de ändrar förhållandena i en korsning efter 20 år. Bangatan/S:t Laurentiusgatan i Lund är ett exempel. Efter över en månad är det fortfarande vilda västern i korsningen. 95% är osäkra och de andra 5 % tar det lugnt när de kommer på den svängande huvudleden för att undvika en kollision.

Jo vägmärke finns men eftersom folk är osäkra på hur vägmärket ska tolkas och alla bilister beter sig olika så blir det som det blir. T o m busschaufförer tutar på bilar som inte kör trots att det är väjning eller högerregel som gäller. Korsningen är en svängd huvudled i en fyrvägskorsning med skymd sikt. Det är alltså trafiken på den mest trafikerade vägen som ska väja men bara från ena hållet. Kommer man från andra hållet kör man redan på huvudleden och har förkörsrätt vid högersväng men högerregel om man ska rakt fram eller svänga vänster.

Tillägger att den svängande huvudleden har kommit till för att underlätta för bussar som ska svänga vänster. Innan hade bussar och alla andra normal väjningsplikt i korsningen.
Senast redigerat av Bosse-buss (9 november 2011)

537 Inlägg
9 november 2011
det är precis som i karlstad när man kommer i en korsning innan torget, kommer det en bil från höger så stannar jag men 9 av 10 st står bara och tittar på mig som om jag vore helt dum i huvve.

4 005 Inlägg
9 november 2011
alain skrev:
Minns du högerregeln? Eller hur reagerar du?
Misstänker att deta är inte bara i Göteborg men i alla större städer.

I Göteborgstrafiken verkar den nämligen ha fallit i glömska.

Tvärnit, häng på tutan och ett gäng svordomar. Du skulle precis svänga in på en korsande gata utan en vägskylt i sikte när en annan bil närmade sig från vänster – utan att lätta på gasen.

Har du körkort har du varit med om det.

Förmodligen har du även suttit bakom ratten i bilen som kom från vänster och inte lämnade företräde. Åtminstone om du har kört bil i Göteborg.

Högerregeln, har den bara en teoretisk funktion i Göteborg?

- Det säger man i alla städer. Men sedan är det olika, säger Anders Svensson, chef för Vägverkets kontor i Mölndal.

- Man kan nog generellt säga att man i de flesta mindre städer följer högerregeln bättre. Det är så.

Efter närmare 40 år på Vägverket har Anders Svensson en koll på trafiken som sträcker sig hela vägen tillbaka till vänsterregelns tid. Den allmänna uppfattningen i branschen är att det faktiskt hålls hårdare på högerregeln i de mindre städerna, berättar han.

- I både Alingsås och Varberg känns det som att man håller hårt på regeln. Så känns det inte i Göteborg.

Göteborgsbilisterna går mer på känsla, tror Anders Svensson, på om en gata känns "huvudledig" eller ej. Är vägen bredare eller mer trafikerad än korsande vägar tenderar vi i många fall att förtränga högerregeln.

- Men finns det inga vägmärken är det högerregeln som gäller. Så enkelt är det, säger Anders Svensson.

Missförståndet kommer från både höger och vänster.

- Många bilar stannar ju när de kommer från en mindre väg även om de har företräde.

Varför har folk så svårt för högerregeln?

- Jag tror det är okunskap. Och så lär man sig den hårda vägen, när det smäller.

Anders Svenssons tes är att folk vet hur regeln fungerar men inte när den gäller. Tempot i trafiken kan vara en bidragande förvirringsfaktor, och i Göteborg går det ofta snabbare än på mindre orter – både i tanke och handling.

Det sistnämnda bekräftas av Johan Ågren, befäl vid Göteborgspolisens trafikutredning.

- Rent generellt så är det ett högre och tuffare trafikklimat i storstäderna, säger han.

Men det handlar inte bara om okunskap. Många bilister i Göteborg verkar helt sonika gå efter principen "störst går först".

- Det är ju givetvis så att när trafikintensiteten är högre, som den är i storstäderna, då gäller det lite grann att knô sig fram för att inte bli stående. Man vet att man har väjningsplikt, men tänjer lite på det, säger Johan Ågren och fortsätter:

- Därför inträffar det ju mer olyckor i storstäderna. Folk chansar lite grann när de blir stressade.

Men glöm inte – bara för att andra gör fel betyder det inte att du har rätt. Debatten om högerregeln når nästan filosofiska höjder när polisens presstalesman för Västra Götaland, Jan Strannegård, påpekar denna grundläggande trafikprincip:

- Man har aldrig några rättigheter i trafiken. Man har bara skyldigheter.

Högerregeln
Högerregeln reglerar väjningsplikten i nästan alla korsningar. När två vägar korsar varandra och varken vägmärke eller trafiksignaler finns i korsningen gäller högerregeln.

Enligt regeln är den trafikant som kommer från vänster skyldig att lämna företräde för den trafikant som kommer från höger. Den gäller samtliga förare, även på enskild väg och på parkeringsplatser.

Högerregeln gäller inte när ett fordon kommer från:

• en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen.
• en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg.
• en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng.
• att ha korsat en gång- eller cykelbana.

Varför postar du hela GPs artikel och modifierar den?
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.334 … gloms-ofta

Konstigt, vanligtvis är det väl rätt att hänvisa till artikeln och sedan ställa sina allmäna frågor?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
linuslinje:
Du ska veta att texten är inte kopierat från GP men från Trafikförordningen.
På den sida som du visa från GP, längst ner på den lilla kolumn på höger sida finns källa:  Trafikförordningen där jag tog det ifrån.
Om du vill du  leta efter i Trafikförordningenär det helt ok för min del.
Jag kopierade texten för att slippa att gå flera sidor
Tyvärr var det ett miss av mig att inte skriva skälla.
Lycka till med sökande.
Mvh.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

58 Inlägg
9 november 2011
Prova kör bil i Norge en stund. Där kommer ni tycka högerregeln e vansinig. Dom tar den stenhårt å tillägnar den nästan överallt. 
Man kan komma körandes långt ut på landet å så finns det en plötsligt liten väg i anslutning ( tom grusvägar ) som högerregeln gäller på. Eller inne i stan, på en väg som e puls ådran igenom. En liten jävla väg som också gärna e vinklad 45 grader så man inte ser om det kommer nån ( har ett skåp m bara sidospeglar ) kör norskarna bara rätt ut. Ingen själbevarelsedrift alls.
Det finns ingen rim å reson på nåt. Men kör man svensk reggat tar dom lite mer hänsyn då dom vet att vi använder högerregeln på ett annat sätt.   
Har diskuterat detta med MÅNGA norrmän, som själva tycker det går till överdrift.

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Kan säga att det är inte bara i Norge, i Italie, Spanien, portugal, Tyskland, Frankrike där jag har kört bil är det också så.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 november 2011
lustig tråd kan vi inte skaffa en som heter minns du utfartsregeln oxå?
värkar va mer idioter som inte kan den óch tror att de är högerregeln som gäller

fan oftare man näsan smäller med nån mupp som kommer ut i 250 blås från en parkering eller mack bara typ 2 cm framför än så de är precis att man inte drämmer in dom

som en yrkestrafik lärare sa man ska se alla andra som idioter och hålla sig undan och va vaken så klarar man sig oftast . börjar fan tro på att han har rätt med tanke på alla stolpskott man ser dagligen.

* Studerande *
563 Inlägg
9 november 2011
Precis som Högerregeln, så anser jag att fler & fler inte kan reglerna i en cirkulationsplats (rondell) där man varken ämnar att lämna företräde för fordon som befinner sig i rondellen. Dessutom ett stort minus för folk som inte ger tecken/blinkers vid körfältsbyte eller vid utfart från en cirkulationsplats. (Speciellt i Solna) lol

Elektriker/Montör
534 Inlägg
9 november 2011
Om du/ni är ute på "landet" och kör och inte vet riktigt om högerregeln gäller eller inte så är det bara att kolla på vita sträcken.. Går dom vita sträcken förbi vägen som kommer från höger, gäller INTE högerregeln, men om sträcken däremot följer kanten in på vägen som kommer ifrån höger så gäller det att stanna om det kommer någon. Då gäller nämligen högerregeln.. Lätt sätt att veta om man missat någon skyllt eller inte.. smile
Ett litet tips från lantisen.. smile

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

58 Inlägg
10 november 2011
Robbin_V90 skrev:
Om du/ni är ute på "landet" och kör och inte vet riktigt om högerregeln gäller eller inte så är det bara att kolla på vita sträcken.. Går dom vita sträcken förbi vägen som kommer från höger, gäller INTE högerregeln, men om sträcken däremot följer kanten in på vägen som kommer ifrån höger så gäller det att stanna om det kommer någon. Då gäller nämligen högerregeln.. Lätt sätt att veta om man missat någon skyllt eller inte.. smile
Ett litet tips från lantisen.. smile

Jo det e jätte enkelt. Problemet i Norge e att du knappt ser dessa utfarter smile

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu

Fri fart för ett fritt folk!
14 366 Inlägg
10 november 2011
något ni måste tänka på är att högeregeln gäller bara tills dess att den bil du ska lämna väjningsplikt mot stannar

när dom stannad så gäller inte denna
värt att tänka på!

något jag kör efter ganska ofta annars står man där som ett fån och tittar på varandra

Kör fort så hinner inget hända...

Sök