2570
Sök

Dimljus. Har ni fått böter?

1 335 Inlägg
9 november 2011
gamlingen skrev:
OphanWitehall skrev:
Dieselsmurfen skrev:
"Dimljus (dimstrålkastare)

Det främre dimljusen ger ifrån sig ett starkare sken än halvljusen och är därför extra effektiva i dimma. Det är tillåtet att använda dimljus i stället för halvjus vid dagsljus, men aldrig att kombinera de två lysena."
Källa: korkortonline.se

I övrigt utdrag från paragraf 71 i trafiklagstiftningen:
"71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus."

Dimljus är fullt tillåtet vid dagsljus.

Jag tar med allt i 71§.
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
(->Antar att dom här syftar på DRL och Varselljus som många bilar är utrustade med och till FÖR körning i LJUS<-)

(->I dimma och vid kraftig nederbörd<-) får dimljus användas (->i stället för<-) halvljus.

Sådant ljus som avses i första stycket, (->dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt.<-)
Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.
(->Alltså får man INTE använda dimljus tillsammans med det ljuset man anväder ist för halvljus, precis som det nämns i första stycket!<-)
Källa:https://lagen.nu/1998:1276#K3P71S1

----------
konstigt att det inte nämns i LAGEN att det är tillåtet att använda dimljus i dagsljus :S
Som vissa personer hävdar att det är. Sen att det står på en helt oberoende sida som inte tillhör den bestämmande orginisationen, tex korkortonline.se får nog dom stå för.

Var står det att man inte får använda dimljus i istället för halvljus ?

kap3. 71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.

2st. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.

3st. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

Ska försöka förklara så du och ni andra förstår.
Om du läser 71§ första stycket så står det att du får anväda i stället för halvljus annan ljuskälla som är tillräcklig för att uppmärksamma andra trafikanter.

Läser du sedan 3 stycket så står det att dimljus och halvljus inte får användas samtidigt!
Alltså sammtidigt som den alternativa ljuskällen till halvljus. Hänger du/ni med?

I klarspråk och utan juridiska termer betyder detta att du aldrig får använda dimljus utom vid dimma och kraftig nederbörd. Och då IST för halvljus. Alltså ALDRIG tillsammsn med halvljus. Men tillsammans med tex p-ljus ENDAST vid dimma och kraftig nederbörd.

Hoppas iaf att detta hjälpte dig och alla andra att förstå vad som står i boken. smile
Annars får jag nog lästa lite föredragskurser också så jag blir bättre på att förklara tongue
Senast redigerat av OphanWitehall (9 november 2011)

3 354 Inlägg
9 november 2011
OphanWitehall skrev:
[Observera att det ALDRIG är lagligt att använda dimljus när det inte är rätt väderförutsättningar. Dimljus får endast användas vid dima eller kraftig nederbörd.

paragraf 71....text...

ser fortf inte biten där det säger att dimljus endast får användas i dimma och/eller regn under dagtid och inte som ersättning för halvljus.
Står ju enkelt och rakt på på flera andra länkar/böcker att man får under dagtid även med fint väder får ersätta halvljus med antingen dimljus, DRL eller varselljus.

som exempel här igen.
http://www.transportstyrelsen.se/Global … 5_utg6.pdf

så då är fortf dina böter felaktiga om du körde med dim och P-ljus under dagtid.
Senast redigerat av Seth (9 november 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Forummoderator
18 038 Inlägg
9 november 2011
OphanWitehall skrev:
gamlingen skrev:
OphanWitehall skrev:

Jag tar med allt i 71§.
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
(->Antar att dom här syftar på DRL och Varselljus som många bilar är utrustade med och till FÖR körning i LJUS<-)

(->I dimma och vid kraftig nederbörd<-) får dimljus användas (->i stället för<-) halvljus.

Sådant ljus som avses i första stycket, (->dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt.<-)
Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.
(->Alltså får man INTE använda dimljus tillsammans med det ljuset man anväder ist för halvljus, precis som det nämns i första stycket!<-)
Källa:https://lagen.nu/1998:1276#K3P71S1

----------
konstigt att det inte nämns i LAGEN att det är tillåtet att använda dimljus i dagsljus :S
Som vissa personer hävdar att det är. Sen att det står på en helt oberoende sida som inte tillhör den bestämmande orginisationen, tex korkortonline.se får nog dom stå för.

Var står det att man inte får använda dimljus i istället för halvljus ?

kap3. 71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.

2st. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.

3st. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

Ska försöka förklara så du och ni andra förstår.
Om du läser 71§ första stycket så står det att du får anväda i stället för halvljus annan ljuskälla som är tillräcklig för att uppmärksamma andra trafikanter.

Läser du sedan 3 stycket så står det att dimljus och halvljus inte får användas samtidigt!
Alltså sammtidigt som den alternativa ljuskällen till halvljus. Hänger du/ni med?

I klarspråk och utan juridiska termer betyder detta att du aldrig får använda dimljus utom vid dimma och kraftig nederbörd. Och då IST för halvljus. Alltså ALDRIG tillsammsn med halvljus. Men tillsammans med tex p-ljus ENDAST vid dimma och kraftig nederbörd.

Hoppas iaf att detta hjälpte dig och alla andra att förstå vad som står i boken. smile
Annars får jag nog lästa lite föredragskurser också så jag blir bättre på att förklara tongue

Nu blev det ju diskussionen som gamlingen varnade för. Men rätt ska vara rätt. Som du säger själv: Dimljus under dagsljusförhållanden är tillåtna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

537 Inlägg
9 november 2011
tillbaks till topic.

en annan kompisblev stoppad en gång för att han körde med dimljus på en parkering när det var mörkt, men han fick bara en utskällning och klarade sig undan böter. smile

5 198 Inlägg
9 november 2011
Ja ja allt verkar som vanligt vara en tolkningsfråga...

75 Inlägg
9 november 2011
Hur funkar det då när man kör med helljus ?

När jag startar helljuset så starar dimljusen oxå men dom släcks ju även när jag stänger helljuset ?

Tänker mest på dom som fått böter på parkering osv möter man ingen bil med dimljuset på så kan man väl säga att det är extra lampor till helljuset ?

Bara för att kring gå hela bötes delen.

Självklart kör man halv + dim och möter bilar utan att stänga av dimljuset så ska man ju ha böter är ju en kalkylerad risk.

5 198 Inlägg
9 november 2011
Nello skrev:
Hur funkar det då när man kör med helljus ?

När jag startar helljuset så starar dimljusen oxå men dom släcks ju även när jag stänger helljuset ?

Tänker mest på dom som fått böter på parkering osv möter man ingen bil med dimljuset på så kan man väl säga att det är extra lampor till helljuset ?

Bara för att kring gå hela bötes delen.

Självklart kör man halv + dim och möter bilar utan att stänga av dimljuset så ska man ju ha böter är ju en kalkylerad risk.

Helljus och dim är  OK

halvljus och dim är NO NO

parkeringsljus och dim OK  dagtid...

Forummoderator
18 038 Inlägg
9 november 2011
Har gjort en tråd där vi kan tjafsa om regler osv. Håll denna tråd fri från regelboken.

Mvh
DS

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p2991095

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

grön aktivist
846 Inlägg
9 november 2011
du glömde en till :

helljus + halvljus + dim = ok wink.

1 364 Inlägg
9 november 2011
Körde med halv och dimljus en gång då jag glömt stänga av det..

Polisen körde efter mig 2km innan dom stoppade mig och gav mig 500kr böter när jag hade parkerat bilen hemma! ,

borde ju finns andra saker dom kan göra tycker jag..

Avstängd
10 388 Inlägg
9 november 2011
Beangt skrev:

Polisen körde efter mig 2km innan dom stoppade mig och gav mig 500kr böter när jag hade parkerat bilen hemma! ,

Du menar att polisen ska göra annat än ge folk som bryter mot lagen böter? Ptja, det är ju en tanke...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 198 Inlägg
9 november 2011
Beangt skrev:

Så tycker nog alla som blitt bötfällda oavsett orsak

1 364 Inlägg
9 november 2011
it_mutt skrev:
Beangt skrev:

Du menar att polisen ska göra annat än ge folk som bryter mot lagen böter? Ptja, det är ju en tanke...

Inte riktigt så jag tänkte, syftar mest på att de borde finnas annat dom kan göra en att följa efter mig flera kilometer för en sån sak.......

Avstängd
10 388 Inlägg
9 november 2011
Beangt skrev:
it_mutt skrev:
Beangt skrev:

Inte riktigt så jag tänkte, syftar mest på att de borde finnas annat dom kan göra en att följa efter mig flera kilometer för en sån sak.......

Ja, men nu var det ju kanske inte så att dom följde efter dig samtidigt som det pågick ett bankrån i närheten. Jag tror nog, att om polisen hade haft något "större" att ta itu med, så hade dom nog gjort det.

Det verkar vara en generell uppfattning, att polisen har så mycket annat att göra, som är "bättre" just när någon "åker dit". Men, som sagt, jag tror nog att det var det mest "spännande" som hände för den patrullen just då. Inte specifikt riktat mot dig då givetvis, utan som sagt, en generell inställning verkar vara "men har inte ni något bättre att göra?".

Det väcker i sin tur ett dilemma; ett brott är ett brott är ett brott. Och oavsett vad, så är det ju trots allt polisens sak att hindra och bötfälla för brott. Sen kan vi nog alla vara överens om att det givetvis är bättre att polisen står och plockar folk som kör i 70km/h på 30-sträckor, än att "jaga" folk som kör med dimljus+halvljus tänt. Men, jag tror som sagt inte att det handlar om att "jaga", utan mer "oh, sådär får man inte ha det, honom tar vi" när dom ser det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 364 Inlägg
9 november 2011
it_mutt skrev:
Beangt skrev:
it_mutt skrev:

Ja, men nu var det ju kanske inte så att dom följde efter dig samtidigt som det pågick ett bankrån i närheten. Jag tror nog, att om polisen hade haft något "större" att ta itu med, så hade dom nog gjort det.

Det verkar vara en generell uppfattning, att polisen har så mycket annat att göra, som är "bättre" just när någon "åker dit". Men, som sagt, jag tror nog att det var det mest "spännande" som hände för den patrullen just då. Inte specifikt riktat mot dig då givetvis, utan som sagt, en generell inställning verkar vara "men har inte ni något bättre att göra?".

Det väcker i sin tur ett dilemma; ett brott är ett brott är ett brott. Och oavsett vad, så är det ju trots allt polisens sak att hindra och bötfälla för brott. Sen kan vi nog alla vara överens om att det givetvis är bättre att polisen står och plockar folk som kör i 70km/h på 30-sträckor, än att "jaga" folk som kör med dimljus+halvljus tänt. Men, jag tror som sagt inte att det handlar om att "jaga", utan mer "oh, sådär får man inte ha det, honom tar vi" när dom ser det.

Absolut ett brott är ett brott som du säger och jag förstår absolut varför jag fick böter, det var just bara de att dom var tvungen att köra efter mig så långt innan dom gav mig böter..
förstår hur du tänker och jag förstår även att polisen bara sköter sitt jobb missförstå mig inte det var inte själva bötern i sig som jag menade ..

13 Inlägg
9 november 2011
Håller med..varför ha dimljusen påslagna mitt på blanka dan? E ju inte speciellt coolt med glödlampor som lyser..eller?

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
19 maj 2012
Dimmljus + parkeringsljus + varselljus= Lagligt eller inte? Dagtid alltså.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 maj 2012
Tribbe skrev:

tror man missat poängen då. då varsel ljus ska vara istället för parkeringens ljus dvs standard på 80 tals bilarna.
så varför ha 2 som är istället för varandra?

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
19 maj 2012
MrEricsson skrev:
Tribbe skrev:

tror man missat poängen då. då varsel ljus ska vara istället för parkeringens ljus dvs standard på 80 tals bilarna.

Lysena på min bil är kopplad så... ville mest veta om det var lagligt. För att släcka varselljuset måste jag dra handbromsen. Vet inte hur bra det blir i längden att köra med handbromsen på första snäppet.. Men om jag skulle göra det så får jag parkeringsljus + dimmljus.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 maj 2012
Tribbe skrev:
MrEricsson skrev:
Tribbe skrev:

Lysena på min bil är kopplad så... ville mest veta om det var lagligt. För att släcka varselljuset måste jag dra handbromsen. Vet inte hur bra det blir i längden att köra med handbromsen på första snäppet.. Men om jag skulle göra det så får jag parkeringsljus + dimmljus.

om de är original så lär de ju vara lagligt annars skulle de ju inte få säljas så.

Sök