Vet inte om jag lägger den här frågan rätt nu, kanske blir i fel forum... Kör på iaf.
Skulle byta till vinterdäck förra helgen och bakhjulen gick fint att ta loss. Men inte en enda bult gav med sig på framhjulen. Minns att förra året var det två st bultar fram som vägrade släppa. Jag lägger alltid på kopparpasta i bytena, men inte ens fast jag står på verktyget (en sån där med hävstång) släpper de. Är rädd att dra av dem helt...
Fick låna en lösande sprej av farsan som gjorde susen på ena framhjulet. Varje bult gav upp med en ljudlig "smäll" när jag tog i allt jag hade (gick inte av som tur var!). Dock kvarstår problemet på det andra hjulet. Ska göra ett nytt försök imorgon.
Frågan är om det finns nån anledning till att bultarna vill sitta som berget just på framhjulen? Påverkar motorns tyngd på nåt vis? Eller slår det in mer vatten där och bildar rost? Kanske dum fråga, men det känns verkligen inte som en slump längre.
hjulbultar eller hjulskruvar ska inte smörjas med någonting alls utan ska bara vara rena och hela enligt instruktionsböcker till tex: VW, FIAT drag med rätt moment samt glöm inte att efterdra.
Tack för svar, men nu blir jag riktigt konfunderad... Är kopparpasta inte bra, alltså? För jag köpte en tub för något år sedan pga att alla sa att det verkligen var det bästa och enda att ha på tröga bultar.
Aluminiumfälgar har jag inte. Tyvärr, eller vad man ska säga.
Sen det där med att dra med rätt moment torde ju bli knepigt om man gör det för hand?
Kopparpasta är inte fel om den används på rätt sätt, jag har själv använt det så länge jag kan minnas utan missöden så det handlar nog mer om åtdragningsmomentet.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Byter många däck, sitter bultarna hårt pga rost är det bara att ta fram förlängare och rör, till och med uppe på lyften låser jag fast hjulet genom att kila fast en gummi hammare mellan fälg och bromsok. Går att lossa på först draget. Är det plåtisar som monteras lägger jag på koppar-pasta annars blir det Alu-pasta.
Drar alltid åt med mutterdragare, inga problem alls. Bilarna som kommer tillbaka nästa säsong går oftast smidigare att lossa på.
...Är det plåtisar som monteras lägger jag på koppar-pasta annars blir det Alu-pasta.
Varför? Man har det ju inte på fälgen.
För att det lilla som hamnar på fälgen oavsett hur du gör inte är bra. Koppar och alu trivs mycket dåligt ihop, teoretiskt så kan det i längden försvaga fälgen så att det blir farligt. Då är det bättre med en skvätt olja eller vanligt fett. Tips är annars CRC´s metallfria keramiska pasta, grym!
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
För att det lilla som hamnar på fälgen oavsett hur du gör inte är bra. Koppar och alu trivs mycket dåligt ihop, teoretiskt så kan det i längden försvaga fälgen så att det blir farligt. Då är det bättre med en skvätt olja eller vanligt fett. Tips är annars CRC´s metallfria keramiska pasta, grym!
Ja som elmontör får man lära sig att dom inte trivs ihop, dock vet jag inte hur pass mycket vikt man ska lägga vid de. Jag har demonterat gamla strömskenor där koppar och alu skenor varit anslutna direkt mot varandra i många många år och inte ett märke på varken kopparn eller alu
För att det lilla som hamnar på fälgen oavsett hur du gör inte är bra. Koppar och alu trivs mycket dåligt ihop, teoretiskt så kan det i längden försvaga fälgen så att det blir farligt. Då är det bättre med en skvätt olja eller vanligt fett. Tips är annars CRC´s metallfria keramiska pasta, grym!
Ja som elmontör får man lära sig att dom inte trivs ihop, dock vet jag inte hur pass mycket vikt man ska lägga vid de. Jag har demonterat gamla strömskenor där koppar och alu skenor varit anslutna direkt mot varandra i många många år och inte ett märke på varken kopparn eller alu
Nej, du måste ha fukt också för att det ska hända nått. Tillsätt en skvätt saltvatten så får du se på grejer...
För att det lilla som hamnar på fälgen oavsett hur du gör inte är bra. Koppar och alu trivs mycket dåligt ihop, teoretiskt så kan det i längden försvaga fälgen så att det blir farligt. Då är det bättre med en skvätt olja eller vanligt fett. Tips är annars CRC´s metallfria keramiska pasta, grym!
Ja som elmontör får man lära sig att dom inte trivs ihop, dock vet jag inte hur pass mycket vikt man ska lägga vid de. Jag har demonterat gamla strömskenor där koppar och alu skenor varit anslutna direkt mot varandra i många många år och inte ett märke på varken kopparn eller alu
Nej, du måste ha fukt också för att det ska hända nått. Tillsätt en skvätt saltvatten så får du se på grejer...
Precis. Du får mer eller mindre en elektrolytlösning när du blandar koppar och aluminium med varandra omgivet av saltvatten. Eftersom att aluminium är mindre ädelt än koppar så har den en högre benägenhet att korrodera. Då blir aluminiumet till en anod medan kopparpastan blir till en katod, och då förflyttar sej elektronerna från aluminiumet till kopparpastan och aluminiumet oxiderar snabbare. Det är därför man har offeranoder på båtar bl a.
Hur ska jag göra (går det?) för att dra med rätt moment? Det blir ju alltid på känsla eller hur man ska säga som man drar åt...
Jag kör alltid fast hjulet med mutterknack, sen efterdra med en sådan som du länkade. Aldrig några problem med att få av hjulen, man kan få trycka till lite med foten på skaftet men det har alltid släppt.
På verkstaden där jag är så drar vi fast hjulen med mutterknack och sen efterdrar vi med fälgkors så vi ser om det sitter.
Vad gäller att dra av hjulbultar, risken är liten då det nästan alltid är mot anliggningsytan i fälgen det går trögt och inte i gängorna. skulle bulten mot förmodan ändå gå av på nåt sätt så är det nästan garanterat bara att skruva ur resten för hand när man väl lossat dom andra o fått bort hjulet.