2763
Sök

Fjäderbensstag volvo 850

72 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#1
Funderar på att byta drivknuten på högersida på en volvo 850 -96
Kan man lossa de 2st bultarna som håller fjäderbensstaget/fästet utan att behöva göra en hjulinställning.
Om man lossar kulleden istället, åker man på en hjulinställning då ?

1 277 Inlägg
10 november 2011
#2
Enklast är att lossa på spindelleden, det krävs ingen hjulinställning om du lossar spindelleden eller spindeln från fjäderbenet

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
10 november 2011
#3
nej nej!!! inget dera smile

man släpper bärarmen istället inne vid  motorbryggan istället  tar ungefär 15minuter att byta den vänstra och någon minut längre för den högra då den sitter fast vid motorn

anledningen att man släpper vid bärarmen är att spindeleden brukar sitta som fan

för att underlätta monteringen så hissa upp båda sidorna fram så slipper krängaren skjuta iväg fjäderbenet så förbannat


vi släpper alltid länkarmen inne vid bryggan när vi grejer med lådor motorbyten drivaxelbyten går så mycket snabbare

glöm inte bort att köpa olja till lådan för den kommer rinna ur en del
ställ bilen med hög vinkel när du byter drivaxeln
och sen hissa för att avlasta krängaren
Senast redigerat av Growe (10 november 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

1 277 Inlägg
10 november 2011
#4
Growe skrev:
nej nej!!! inget dera smile

man släpper bärarmen istället inne vid  motorbryggan istället  tar ungefär 15minuter att byta den vänstra och någon minut längre för den högra då den sitter fast vid motorn

anledningen att man släpper vid bärarmen är att spindeleden brukar sitta som fan

för att underlätta monteringen så hissa upp båda sidorna fram så slipper krängaren skjuta iväg fjäderbenet så förbannat

Jo de har du rätt i! smile men aldrig haft problem med spindelleden då det räcker att slå in en mejsel vid delningen bakom tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
10 november 2011
#5
cykelpump skrev:
Growe skrev:
nej nej!!! inget dera smile

man släpper bärarmen istället inne vid  motorbryggan istället  tar ungefär 15minuter att byta den vänstra och någon minut längre för den högra då den sitter fast vid motorn

anledningen att man släpper vid bärarmen är att spindeleden brukar sitta som fan

för att underlätta monteringen så hissa upp båda sidorna fram så slipper krängaren skjuta iväg fjäderbenet så förbannat

Jo de har du rätt i! smile men aldrig haft problem med spindelleden då det räcker att slå in en mejsel vid delningen bakom tongue

jag testar inte ens

polarn jobbar på verkstad och säger han att dom kan sitta som fan så är risken stor att det strular

att släppa dom där 2bultarna tar ungefär samma tid som att släppa spindeleden förutsatt att spindeleden släpper direkt smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 277 Inlägg
10 november 2011
#6
Growe skrev:
cykelpump skrev:
Growe skrev:
nej nej!!! inget dera smile

man släpper bärarmen istället inne vid  motorbryggan istället  tar ungefär 15minuter att byta den vänstra och någon minut längre för den högra då den sitter fast vid motorn

anledningen att man släpper vid bärarmen är att spindeleden brukar sitta som fan

för att underlätta monteringen så hissa upp båda sidorna fram så slipper krängaren skjuta iväg fjäderbenet så förbannat

Jo de har du rätt i! smile men aldrig haft problem med spindelleden då det räcker att slå in en mejsel vid delningen bakom tongue

jag testar inte ens

polarn jobbar på verkstad och säger han att dom kan sitta som fan så är risken stor att det strular

att släppa dom där 2bultarna tar ungefär samma tid som att släppa spindeleden förutsatt att spindeleden släpper direkt smile

ja vet tongue är också bilmekaniker, alla har ju olika tillvägagångssätt, rekomenderar iaf det du sagt då det medför minst strul tongue

72 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#7
Om man lossar bärarmen som du skrev.
Kan man vinkla ut fjäderbenstaget så mycket att man kan få ut drivaxeln då ?
Förrutsatt att man lossat drivknuten ifrån navet !!


cykelpump skrev:
Growe skrev:
cykelpump skrev:

Jo de har du rätt i! smile men aldrig haft problem med spindelleden då det räcker att slå in en mejsel vid delningen bakom tongue

jag testar inte ens

polarn jobbar på verkstad och säger han att dom kan sitta som fan så är risken stor att det strular

att släppa dom där 2bultarna tar ungefär samma tid som att släppa spindeleden förutsatt att spindeleden släpper direkt smile

ja vet tongue är också bilmekaniker, alla har ju olika tillvägagångssätt, rekomenderar iaf det du sagt då det medför minst strul tongue

1 277 Inlägg
10 november 2011
#8
Kullavik skrev:
Om man lossar bärarmen som du skrev.
Kan man vinkla ut fjäderbenstaget så mycket att man kan få ut drivaxeln då ?
Förrutsatt att man lossat drivknuten ifrån navet !!


cykelpump skrev:
Growe skrev:

jag testar inte ens

polarn jobbar på verkstad och säger han att dom kan sitta som fan så är risken stor att det strular

att släppa dom där 2bultarna tar ungefär samma tid som att släppa spindeleden förutsatt att spindeleden släpper direkt smile

ja vet tongue är också bilmekaniker, alla har ju olika tillvägagångssätt, rekomenderar iaf det du sagt då det medför minst strul tongue


Jajamen, det är inga problem

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
10 november 2011
#9
cykelpump skrev:
Kullavik skrev:
Om man lossar bärarmen som du skrev.
Kan man vinkla ut fjäderbenstaget så mycket att man kan få ut drivaxeln då ?
Förrutsatt att man lossat drivknuten ifrån navet !!


cykelpump skrev:

ja vet tongue är också bilmekaniker, alla har ju olika tillvägagångssätt, rekomenderar iaf det du sagt då det medför minst strul tongue


Jajamen, det är inga problem

det viktigaste är att gefan i att släppa bultarna som förbinder fjäderbenet och spindeln så fuckar man inte upp inställningen iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

72 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#10
Egentligen så skall jag byta drivknut.
Det sitter tydligen en segersäkring "inne" i drivknuten, behövs den tas bort eller kan man knacka/slå/slägga på drivknuten eller MÅSTE segersäkringen bort ???
Man kanske inte behöver ta ut drivaxeln ur vx-lådan kanske räcker att lossa överfallet runt drivaxeln??
Sitter drivaxeln hårt i växellådan eller är det bara att dra rätt ut ??





Growe skrev:
cykelpump skrev:
Kullavik skrev:
Om man lossar bärarmen som du skrev.
Kan man vinkla ut fjäderbenstaget så mycket att man kan få ut drivaxeln då ?
Förrutsatt att man lossat drivknuten ifrån navet !!




Jajamen, det är inga problem

det viktigaste är att gefan i att släppa bultarna som förbinder fjäderbenet och spindeln så fuckar man inte upp inställningen iallfall

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
10 november 2011
#11
i lådan kan dom sitta en del brukar dock inte vara så svårt att få ur dom den högra har jag aldrig varit med om att den sitter fast dock den vänstra


säkringen sitter där den sitter inget man kan plocka loss utan man får slå loss knuten och sen byta ut låsningen mot en ny när du hänger dit den nya knuten

och vill påstå att det inte går att byta med drivaxeln kvar i lådan
det går säkert på något sätt men inte värt besväret

man kan få vålda duktigt för att få loss knuten från drivaxeln men med våld så brukar den släppa efter en stund smile

Kör fort så hinner inget hända...

72 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
#12
Är det ngn risk att man skadar vx-lådan när man bankar på drivaxel ändan när man skall få loss den ur navet?

Men, är det bara att dra ut axeln ur vx-lådan eller behöver man "bänna" med en mejsel ??

Många frågor blir det....



Growe skrev:
i lådan kan dom sitta en del brukar dock inte vara så svårt att få ur dom den högra har jag aldrig varit med om att den sitter fast dock den vänstra


säkringen sitter där den sitter inget man kan plocka loss utan man får slå loss knuten och sen byta ut låsningen mot en ny när du hänger dit den nya knuten

och vill påstå att det inte går att byta med drivaxeln kvar i lådan
det går säkert på något sätt men inte värt besväret

man kan få vålda duktigt för att få loss knuten från drivaxeln men med våld så brukar den släppa efter en stund smile

24 Inlägg
12 november 2011
#13
att få ut knuten med drivaxeln på plats är inga problem. gör rent lite så du ser ringen sen bänder du isär den med låsringstång eller en mejsel sen kan du alltid underlätta o be en dra i den medans du bankar på knuten så släpper den snabbt. de jobbiga är bara att se ringen bra men de är inga problem smile

72 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#14
Är det ngn risk att man skadar vx-lådan när man bankar på drivaxel ändan när man skall få loss den ur navet?



oskar_eriksson skrev:
att få ut knuten med drivaxeln på plats är inga problem. gör rent lite så du ser ringen sen bänder du isär den med låsringstång eller en mejsel sen kan du alltid underlätta o be en dra i den medans du bankar på knuten så släpper den snabbt. de jobbiga är bara att se ringen bra men de är inga problem smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
14 november 2011
#15
nopp den kan fjädra ganska bra

men se till att inte släppa något förens drivaxeln släppt ur navet för annars finns risken att du skadar något
men normalt finns det en bra bit att trycka på

Kör fort så hinner inget hända...


Sök