3239
Sök

230FK i min Volvo 240 går illa

26 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#1
Hej! Jag behöver lite hjälp och hoppas här är någon som kan ge mig lite tips..
Efter mycket meckande så har jag kört fast och vet inte vad jag ska göra! hmm

Jag har en 240 88 med lh 2.4...
nu har jag satt i en B230FK motor, kopplat in allt och kör med 962 bränslebox och 219 tändning..
har rätt spridare och motstånd och allt. så det kan inte vara fel..

Nu till problemet.
När jag går ut och startar bilen och bara låter den stå på tomgång så startar den hur fint som helst och går hur
fint som helst.. Ett tag! Sen efter en stund börjar den automatiskt gå illa..
Den går knappt på tomgång och svår att gasa upp i varv.. Tomgången blir så dålig att den nästan stannar.
Dock så går det att varva upp den och komma iväg, och när jag väl får upp lite varv så går det att köra och den skjuter på bra..
Är här nån som vet vad detta kan bero på?
Är jättetacksam för alla svar och teorier!
mvh Martin

385 Inlägg
12 november 2011
#2
Har du några felkoder?

mvh

9 121 Inlägg
12 november 2011
#3
Sitter 2 olika typer av tempgivare i 240n. Den ena går neråt och den andra uppåt typ. Stoppar man i fel tempgivare så när bilen blir varn så tror den att den är kall, så därför går den illa.


26 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#4
volvo142-73 skrev:
Har du några felkoder?

mvh

Nej, inga felkoder..

mvh
Senast redigerat av byrhultaren (12 november 2011)

26 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#5
Putteliten skrev:
Sitter 2 olika typer av tempgivare i 240n. Den ena går neråt och den andra uppåt typ. Stoppar man i fel tempgivare så när bilen blir varn så tror den att den är kall, så därför går den illa.

Okej, men hur vet jag då vilken tempgivare?
har ju hela fk motorn så då borde där väl sitta rätt givare?
plus att jag testat med annan givare från 940 också.
ingen skillnad vid bytet.

mvh

9 121 Inlägg
12 november 2011
#6
byrhultaren skrev:
Putteliten skrev:
Sitter 2 olika typer av tempgivare i 240n. Den ena går neråt och den andra uppåt typ. Stoppar man i fel tempgivare så när bilen blir varn så tror den att den är kall, så därför går den illa.

Okej, men hur vet jag då vilken tempgivare?
har ju hela fk motorn så då borde där väl sitta rätt givare?
plus att jag testat med annan givare från 940 också.
ingen skillnad vid bytet.

mvh

Det är ju så att givaren ska matcha instrumentet. Så bästa vore att prova givaren från gamla maskin.


26 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#7
Putteliten skrev:
byrhultaren skrev:
Putteliten skrev:
Sitter 2 olika typer av tempgivare i 240n. Den ena går neråt och den andra uppåt typ. Stoppar man i fel tempgivare så när bilen blir varn så tror den att den är kall, så därför går den illa.

Okej, men hur vet jag då vilken tempgivare?
har ju hela fk motorn så då borde där väl sitta rätt givare?
plus att jag testat med annan givare från 940 också.
ingen skillnad vid bytet.

mvh

Det är ju så att givaren ska matcha instrumentet. Så bästa vore att prova givaren från gamla maskin.

okej. har ju iofs inte provat med den gamla givaren till 240in... får testa.
tack för tips!
mvh

Bonntrimmare
620 Inlägg
13 november 2011
#8
du har ju en temp givare för sprutet och en annan för instrumentet

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

26 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#9
D_Carlsson skrev:
du har ju en temp givare för sprutet och en annan för instrumentet

Jo det vet jag smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 november 2011
#10
Putteliten skrev:
Sitter 2 olika typer av tempgivare i 240n. Den ena går neråt och den andra uppåt typ. Stoppar man i fel tempgivare så när bilen blir varn så tror den att den är kall, så därför går den illa.

va det är ju 2 olika givare till bränslebox och instrumentet , så det kvittar om man ens kopplar in den till instrumentet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 008 Inlägg
13 november 2011
#11
Så betedde sig min också när lamdasonden var paj, den felkodade konstigt nog inte något på detta.
Mät och kolla om den pendlar som den ska ( 0,1-0,9V DC mellan Svarta kabeln på sonden och jord)
Annars kan man kanske misstänka en taskig lödning i bränslepump/systemrelät.


26 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#12
240bns skrev:
Så betedde sig min också när lamdasonden var paj, den felkodade konstigt nog inte något på detta.
Mät och kolla om den pendlar som den ska ( 0,1-0,9V DC mellan Svarta kabeln på sonden och jord)
Annars kan man kanske misstänka en taskig lödning i bränslepump/systemrelät.

har tänkt på lambdan.. men inte lagt nån energi på att kolla den..
så då ska jag göra det! Tack för tips! smile
mvh


Sök