3180
Sök

Problem med Turbotryckmätare från speedparts

72 Inlägg
28 augusti 2006
Trådstartare
#1
Nu är de så att jag instalerade en turbotryck mätare idag från speedparts som beter sig konstigt.
När jag har i friläge står den på 0 när jag har växel i och rullar utan gas står den på -0,5 när jag gasar så står den på 0 och när jag släpper på gasen så mäter den upp till ca 0,5 bar och åker ner till -0,5 direkt.

Vad kan problemet va? jag har koplat in den på vakumslangen som går till avlastningsventilen.


179 Inlägg
28 augusti 2006
#2
Koppla in vaccumslangen till insuget istället så slipper du det problemet

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

1 Inlägg
28 augusti 2006
#3
min laddtrycks mätare har jag oxå satt på avlastnigsventilen funkar skit bra eftersom den slangen går till insuget..

mvh nicklas

bilen är en saab900 ng


179 Inlägg
28 augusti 2006
#4
på 9-5 går slangen till avlastningsventilen genom en magnetventil först...(förmodar jag)
Det gör så på min 9-3 iaf
Är det inte så att avlastningsventilen på de nyare saabarna saknar tryckfjäder eller dylikt, och dess funktion har ersatts av en magnetventil som styr öppningstrycket på avlastningsventilen?

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

72 Inlägg
28 augusti 2006
Trådstartare
#5
okej då testar jag att byta då:P


5 710 Inlägg
29 augusti 2006
#6
Cobicon skrev:
Är det inte så att avlastningsventilen på de nyare saabarna saknar tryckfjäder eller dylikt, och dess funktion har ersatts av en magnetventil som styr öppningstrycket på avlastningsventilen?

Nejdå AV:n är densamma men pga det elektroniska spjällhuset och TCS funktionen vill styrsystemet kunna göra en spjällstängning (när det spinner) utan att få en avlastning då regleringen blir aningen "kantig" när luften går ur.
Intället är det styrsystemet som väljer när det skall dumpa eller inte.

Som sagt en flytt av slangen löser säkerligen problemet.

MVH Jonas
..............

179 Inlägg
29 augusti 2006
#7
oki, då lärde man sig något nytt...

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

72 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
#8
Nu sitter den på rätt tror jag men den laddar lite väl mycke tycker jag och den går inte ner på minus :s står alltid på 0 när jag inte gasar och när jag drar på så går den upp i 0,7 nästan 0,8 bar känns mycket för en otrimmad 9-5 2,0t


179 Inlägg
30 augusti 2006
#9
Jag kopplade in den så här:
http://www.garaget.org/?car=28756&image=270425

Vet inte hur det ser ut på din men förmodar att det är något snarlikt.
Jag vet inte hur mycket din laddar orginal, men det borde väl ligga där någonstans (Rätta mig 9-5 ägare!)
Senast redigerat av Cobicon (30 augusti 2006)

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

72 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
#10
ingen som vet va 9-5an laddar orginal?


119 Hk/Liter
246 Inlägg
31 augusti 2006
#11
linnardt skrev:
ingen som vet va 9-5an laddar orginal?

googla lite så kommer du garaterat hitta det...tongue

Move your mind


Sök