3282
Sök

Projekt Toxic Bird! Pro Touring Pontiac Firebird T/A 70:a

Har alltid varit svag för muskelbilsepoken men av olika skäl så har det inte blivit nån förrns nu på äldre dar. Bygger nu på en Trans-Am från 1970, första årgången av andra generationen Firebirds. Det kommer att bli Pro... Visa mer

185 855 Visningar
Uppdaterades senast 28 juni 2017
54 Inlägg
30 maj 2016
#301
Låter smart de dära roll
smart knep, flera såna... big_smile
kan nog hjälpa många som är på gång o bygga som ser denna tråden.
ps, instrumentpanelen blir skittuff...
Senast redigerat av VolvoCenterEverod (30 maj 2016)


262 Inlägg
10 juni 2016
Trådstartare
#302
-Westerlund- skrev:
Lycan skrev:
Motorn börjar ta form den oxå, provmontering av ena toppen. Ska köpa modellera nu och kolla frigång mellan ventiler och kolv.

Ett tips är annars att montera "hushållsfjädrar" istället för ventilfjädrarna och använda en indikatorklocka på ventilskaftet för att mäta spel mellan kolv och ventil. Tycker det är enklare istället för att hålla på och kladda med lera, speciellt om du har för tight spel och måste mäta flera gånger smile

Tackar för tipset men jag tog till leran iaf, måttet mellan ventiler och kolv var 5mm så det klarar sig. smile

VolvoCenterEverod skrev:
Låter smart de dära roll
smart knep, flera såna... big_smile
kan nog hjälpa många som är på gång o bygga som ser denna tråden.
ps, instrumentpanelen blir skittuff...

Försöker dela med mig av det jag lär mig själv under resan, är som sagt första V8:an jag plockar med och det var större skillnad än jag trodde mellan dessa motorer och min tidigare erfarenhet av Volvos rak 4:or. Kul med andra som oxå kommer med tips om hur man kan göra. smile

Ett par bilder blir det oxå. cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-aa675adb6847f9abc32ea20ea1357994.jpg
Justerat dörrutorna och höll på att få psykbryt, hur man än gjorde i början så var det nån liten glipa där regnvatten skulle kunna ta sig in. Fick ge upp och satte mig vid TV:n men kunde inte släppa den förbaskade rutan så jag gick ned igen. Tittade på eländet och hur man skulle få skiten där den skulle va, efter lite justerande till trillade poletten ned. Trägen vinner för helt plötsligt satt rutrackarn som en smäck mot gummilisten och följde takkanten till min belåtenhet. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-11027d17252e7ae2694ba8551f9c6e94.jpg
Motorn börjar närma sig slutskedet, snart dags och fylla upp motorrummet. smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

10 163 Inlägg
11 juni 2016
#303
Trevligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

262 Inlägg
21 juni 2016
Trådstartare
#304
Djo skrev:
Trevligt smile

Kan bara hålla med. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-bb212d3a6d018d7560b5b947265d1ab4.jpg
Inredningen är klar, kommer att göra om den någon vinter men den funkar så länge.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-1a27d89119063c77e9e9b689bd9ccbc9.jpg
Knotan står på jobbet klar för hemfärd. cool

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

10 163 Inlägg
21 juni 2016
#305
Snygg motor smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

262 Inlägg
23 juni 2016
Trådstartare
#306
Djo skrev:
Snygg motor smile

Tack!

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-b8ebe4bba2cef2fb66a94e7ca2c78906.jpg
Har folierat luftutsläppen på framskärmarna och monterat galler, det som är kvar är sidoblinkers. Är ju inte orginal med blinkers där på Firebirds men jag vill att det ska synas åt vilket håll jag ska. Har hitta pyttesmå ledblinkers som man knappt ser och ska sitta i nedre bakre hörnet där hålet är. cool

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

10 163 Inlägg
24 juni 2016
#307
Udda< foliering men kommer nog bli snyggt då man ser bilen i helhet big_smile

tror jag vet vilka led blinkers du pratar om smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

262 Inlägg
5 juli 2016
Trådstartare
#308
Djo skrev:
Udda< foliering men kommer nog bli snyggt då man ser bilen i helhet big_smile

tror jag vet vilka led blinkers du pratar om smile

Det ser rätt bra ut och det bästa med en foliering är att om man tröttnar på det är det bara att dra bort den. smile

Innan det var dags att sätta motorn på plats skulle jag lufta ur bromsarna, ifall det inte höll tätt någonstans. Betydligt lättare att komma åt medans motorn är ur i så fall.

Luftade huvudcylindern på bänken och monterade den på servon, när jag sen pumpade bubblade det i bakre kammaren. Hmmm! Har hört att det ska va knepigt att få ur all luft ur denna så skruva loss och tillbaks i skruvstädet, kom några bubblor till och sen var den luftfri. Tillbaks i bilen och tryckte på pedalen och då bubblade det igen, va ända in i h-vete! sad Ur med cylindern igen och lufta igen, kom några sporadiska bubblor men inget mer. Monterade igen och tryckte på pedalen och det var återigen som en liten kokande gryta???

Nu började jag ana skit, fortsatte och pumpa och det bubblade på men nivån sjönk inte i behållaren. Hade det varit instängd luft så skulle den evakuerade luften blivit ersatt med vätska. Konstaterar att den nya cylindern tar på nåt sätt tjuvluft, men hur??? Det fanns inget som indikerade vätskeläckage, plockade isär huvudcylindern men hittar inget fel.

Nu fick de grå cellerna jobba på för att börja förstå händelseförloppet. bara för att utesluta saker och ting monterade jag distanser (planbrickor) mellan huvudcylinder och servon. Häpp så funkade det utan att det bubblade i bakre kammaren!!!

Det som hänt var att det blivit så bra passning mellan huvudcylinder och servo att när man trampade ned bromsen skapades ett vakuum bakom kolven som i sin tur sög in luft från servot i utrymmet bakom kolven. När man sen släppte bromsen och kolven återgick pressades luften förbi packningen i huvudcylindern och bubblade ut i bakre behållaren. Tog åtskilliga timmar innan detta fel hittades. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-bc5cdb7cc18fc3cd025fe39b09b35ad7.jpg
Flyttade över med urluftningsrören för att utesluta resten av bromssystemet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-c133e22161529570d4ca37fc16e7aeb0.jpg
Var nästan på väg och ge upp och beställa en ny huvudcylinder när dessa brickor räddade dagen. big_smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

262 Inlägg
6 juli 2016
Trådstartare
#309
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-299cd63b0e6fc6fd13615a1f4902a5db.jpg
Knotan i boet! smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

9 Inlägg
6 juli 2016
#310
Ser grymt bra ut! Du tar dig framåt ser jag.

Vad är det för insug och förgasare du har skaffat?


262 Inlägg
6 juli 2016
Trådstartare
#311
Simpa007 skrev:
Ser grymt bra ut! Du tar dig framåt ser jag.

Vad är det för insug och förgasare du har skaffat?

Tack!
Insug är ett Hurricane och förgasaren är en Holley 950cfm.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

10 163 Inlägg
6 juli 2016
#312
Grymt snyggt cool

ja alltså dessa fel man inte blir klok på och så finns det en enkel lösning på det i slutändan.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

262 Inlägg
9 juli 2016
Trådstartare
#313
Djo skrev:
Grymt snyggt cool

ja alltså dessa fel man inte blir klok på och så finns det en enkel lösning på det i slutändan.

Ja! Tack och lov så hittade man felet, hade inte varit kul och beställa ny huvudcylinder och upptäcka att felet var kvar.

Stötte på patrull igen, min servooljebehållare fick inte plats, den tog i styrsnäckan. hmm Har beställt en fristående behållare som jag får montera på innerskärmen, blir två extra slangar nu men det får jag leva med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-13844a4417ad867a2523f6fd5c960bd3.jpg
Här är behållaren monterad på servopumpen, surt att den inte fick plats för snygg e den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-57498116e5ff5e11fb2d40e390c45717.jpg
Har börjat plocka ihop "bröstet" på motorn, ett rackarns smidigt kit jag fick tag i. smile Lite remhjul kvar att montera och sen ska serpentinremmen på.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

10 163 Inlägg
10 juli 2016
#314
Tråkigt med pumpen sad  Menmen så det är med mycket grejer i trånga motorrum.  Kommer bli snyggt ändå cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

964 Inlägg
1 162 Inlägg
5 mars 2017
#316
Lycan skrev:
Djo skrev:
Fint det cool

smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-c263e9dfd45e9d957e7cba6bcb6ab8bc.jpg
Har dragit el till bränslepumpen och så har jag börjat att passa in den nya kylaren, hoppas att motorn ska få kylning så det räcker.
Har gjort klart fästen i botten, nu ska jag fixa till en plåt så den blir fixerad på ovansidan oxå.

Vad heter kylet om man ska köpa det. Och vart köpte du det

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.

262 Inlägg
6 april 2017
Trådstartare
#317
Pontiac_firebird72 skrev:
Lycan skrev:
Djo skrev:
Fint det cool

smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-c263e9dfd45e9d957e7cba6bcb6ab8bc.jpg
Har dragit el till bränslepumpen och så har jag börjat att passa in den nya kylaren, hoppas att motorn ska få kylning så det räcker.
Har gjort klart fästen i botten, nu ska jag fixa till en plåt så den blir fixerad på ovansidan oxå.

Vad heter kylet om man ska köpa det. Och vart köpte du det

Hej! Ursäkta sent svar, har inte varit inloggad på ett bra tag. Kylaren är inhandlad via eBay och är en fyrradig champion. Säljaren hittar du på http://www.ebay.com/usr/ace_replicas
Mvh. Lycan
P.s. Projektet löper på och kommer att uppdateras snart, motorn är startad och just nu är det byte av utväxling till 3.42 som pågår.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

345 Inlägg
7 april 2017
#318
jävlar va fint du gör det. När jag drar rör ser det ut som rävskit big_smile eller är kanske gräset grönare hos grannen who knows. Keep up the good work!

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122

262 Inlägg
12 juni 2017
Trådstartare
#319
sebbe188 skrev:
jävlar va fint du gör det. När jag drar rör ser det ut som rävskit big_smile eller är kanske gräset grönare hos grannen who knows. Keep up the good work!

Är lite krokigt på sina ställen får jag erkänna, är ett elände att dra rör snyggt.

Nu till en uppdatering!




https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-25e7e9792111cdbfe6d64f5848b8bc3c.jpg
Motorn klar för första uppstart, bränsletryck justerat och tändning grovjusterad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-2d7263b001c57d8d5248fb891f964194.jpg
Värmde oljan med varmluftspistol till ca. 60 grader innan jag rullade ut för start. Satte även kraftiga neodymmagneter på oljefiltret, blir alltid en del spånor när allt ska nöta in sig vid inkörningen. De farliga spånen som kan ställa till skada om de lyckas passera filtret är de hårda som även är magnetiska så med kraftiga magneter plockar man dem. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-4bf329a6e156fd29116cc3d0c2817bf7.jpg
Tändkablarna brann upp efter ca 10 min. körning, har en "vanlig kam" och ingen rullkam så det var nervöst och gasa upp direkt till 2500-3000 rpm direkt. Fick bryta inkörningen och bygga om hedders för frigång, inhandlade nya tändkablar och även värmestrumpor till tändhattarna.

Vid nästa start fick jag hjälp av en som har gjort många motorrenoveringar och var väldigt tacksam för det. man har "elefantöron" och lyssnar efter konstiga ljud och man inbillar sig att så här ska det inte låta. Gick bra förutom att den vill koka efter en stund, men är nog ganska naturligt när man stå stilla på 3000 rpm i flera minuter utan någon genomströmning av luft genom kylaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-0fde3169b2cb35a65897af57ded2d3d2.jpg
har även bytt till 3.42 i utväxling och passade även på att montera en ny Eaton diff.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-ed27ce98126ad55d4197a4db3af064f4.jpg
Här har jag kört ut ur garaget för första gången för egen maskin, är gott ryt i motorn. smile Fick även hjälp med att montera huven.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

964 Inlägg
12 juni 2017
#320
Ser väldigt fint ut,en trevlig bilmodell med kan tänka mig sttvdet var gött ljud i motorn



Sök