Djo skrev:
Udda< foliering men kommer nog bli snyggt då man ser bilen i helhet
tror jag vet vilka led blinkers du pratar om
Det ser rätt bra ut och det bästa med en foliering är att om man tröttnar på det är det bara att dra bort den.
Innan det var dags att sätta motorn på plats skulle jag lufta ur bromsarna, ifall det inte höll tätt någonstans. Betydligt lättare att komma åt medans motorn är ur i så fall.
Luftade huvudcylindern på bänken och monterade den på servon, när jag sen pumpade bubblade det i bakre kammaren. Hmmm! Har hört att det ska va knepigt att få ur all luft ur denna så skruva loss och tillbaks i skruvstädet, kom några bubblor till och sen var den luftfri. Tillbaks i bilen och tryckte på pedalen och då bubblade det igen, va ända in i h-vete!
Ur med cylindern igen och lufta igen, kom några sporadiska bubblor men inget mer. Monterade igen och tryckte på pedalen och det var återigen som en liten kokande gryta???
Nu började jag ana skit, fortsatte och pumpa och det bubblade på men nivån sjönk inte i behållaren. Hade det varit instängd luft så skulle den evakuerade luften blivit ersatt med vätska. Konstaterar att den nya cylindern tar på nåt sätt tjuvluft, men hur??? Det fanns inget som indikerade vätskeläckage, plockade isär huvudcylindern men hittar inget fel.
Nu fick de grå cellerna jobba på för att börja förstå händelseförloppet. bara för att utesluta saker och ting monterade jag distanser (planbrickor) mellan huvudcylinder och servon. Häpp så funkade det utan att det bubblade i bakre kammaren!!!
Det som hänt var att det blivit så bra passning mellan huvudcylinder och servo att när man trampade ned bromsen skapades ett vakuum bakom kolven som i sin tur sög in luft från servot i utrymmet bakom kolven. När man sen släppte bromsen och kolven återgick pressades luften förbi packningen i huvudcylindern och bubblade ut i bakre behållaren. Tog åtskilliga timmar innan detta fel hittades.
Flyttade över med urluftningsrören för att utesluta resten av bromssystemet.
Var nästan på väg och ge upp och beställa en ny huvudcylinder när dessa brickor räddade dagen.