3154
Sök

Projekt Toxic Bird! Pro Touring Pontiac Firebird T/A 70:a

Har alltid varit svag för muskelbilsepoken men av olika skäl så har det inte blivit nån förrns nu på äldre dar. Bygger nu på en Trans-Am från 1970, första årgången av andra generationen Firebirds. Det kommer att bli Pro... Visa mer

185 851 Visningar
Uppdaterades senast 28 juni 2017
262 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#61
Oldchevysneverdie skrev:
Visst håller det bättre med massa som inte stelnar,underredsmassa och oljesprutning är nog det bästa,men det vore gott att slippa ha det kladdiga:)

Det blir faktiskt inte så kladdigt som man föreställer sig, körde med Corro-Protect och den blir iaf "torr" så att man kan ta på den utan den känns klibbig.

Oldchevysneverdie skrev:
Rent o snyggt!smile  Har du tänkt gömma några kablar o så eller blir det som original?

Det blir ett helt nytt elsystem, kommer att använda mina kunskaper från flygindustrin när jag bygger elsystemet. Kommer att använda souriau-don vid alla genomföringar som tex mellan kupe och motorrum, de är godkända för världsrymden så då duger de på min Trans-Am. big_smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

886 Inlägg
22 juli 2012
#62
Verkligt inspirerande projekt! Prem lagd. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

262 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#63
Wicca skrev:
Verkligt inspirerande projekt! Prem lagd. smile

Kul att du finner det inspirerande, jag själv hämtar mycket inspiration från många trådar här på garaget. Mycket duktigt folk som bygger bilar här i Sverige som man kan hämta och byta ideér med. smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

886 Inlägg
22 juli 2012
#64
Lycan skrev:
Wicca skrev:
Verkligt inspirerande projekt! Prem lagd. smile

Kul att du finner det inspirerande, jag själv hämtar mycket inspiration från många trådar här på garaget. Mycket duktigt folk som bygger bilar här i Sverige som man kan hämta och byta ideér med. smile

Ja, det är verkligen kul! Satsar på en Camaro 70-73 till sommaren.

Måste dock ställa lite frågor eftersom jag fortfarande är rätt okunnig tyvärr, hoppas det är ok:

Vad innebär egentligen pro touring? Är det en tävlingsgren eller bara ett sätt att bygga bilar?

Hur blir väghållningen med luftfjädring? Jag skulle vilja ha en bil där man kan både glida bekvämt och ta ut den på en trackday om man skulle vilja utan att behöva skämmas ihjäl pga väghållningen. smile
Har kollat på internet om väghållningen men tycker inte att jag får något bra svar ur google...

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
22 juli 2012
#65
Wicca skrev:
Vad innebär egentligen pro touring? Är det en tävlingsgren eller bara ett sätt att bygga bilar?

Det kan jag svara på big_smile

-Westerlund- skrev:
Men vad menas med Protouring riktigt? Så som jag uppfattar det är det att man tar en äldre bil, typ en Camaro som i detta fall, och vässar upp den med värre motor, bättre bromsar och "moderniserar" den, också har man en bil som man kan ägna sig åt lite småracing med men fortfarande köra "ordentligt" med, har jag rätt?

Oldchevysneverdie skrev:
Tack så mkt:-) jag är bara en glad amatör på lackering men kul är det:-)
Ja,du har förstått rätt om protouring,man ska kunna köra den på allmän väg till tävling och sen hem igen..:-)
Är mkt populärt i USA med tävlingar som går på tillfälliga småbanor runt koner på asvalt!


262 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#66
Wicca skrev:
Ja, det är verkligen kul! Satsar på en Camaro 70-73 till sommaren.

Måste dock ställa lite frågor eftersom jag fortfarande är rätt okunnig tyvärr, hoppas det är ok:

Vad innebär egentligen pro touring? Är det en tävlingsgren eller bara ett sätt att bygga bilar?

Hur blir väghållningen med luftfjädring? Jag skulle vilja ha en bil där man kan både glida bekvämt och ta ut den på en trackday om man skulle vilja utan att behöva skämmas ihjäl pga väghållningen. smile
Har kollat på internet om väghållningen men tycker inte att jag får något bra svar ur google...

Ska försöka ge dig svar på frågorna. Pro-Touring är ett sätt att bygga bil, vet inte om jag har helt rätt själv faktiskt vad det gäller byggsätt. roll Pro-Touring för mig är iaf att man tar en gammal klassisk kaross (går även med modernare bilar oxå) och bygger in modern prestanda. Man förbättrar väghållning, drivlina, bromsar m.m. just för att man kan åka med komfort och samtidigt just ta en trackday och gasa. cool
P.s. Såg att Westerlund svarat innan medan jag skrev detta vad det gäller Pro-Touring och vi har ganska så lika svar på den frågan ser jag. D.s.

Luftfjädring har kommit rätt så långt i utvecklingen, är givetvis en kompromiss för "vanlig fjädring" är bättre väghållningsmässigt men blir stötigt och så får man förr eller senare problem med att underrede slår i gatan. Luftfjädringen har ju fördelen att man kan åka lågt men kommer det nåt gupp kan man hissa upp och bespara karossen en massa smällar. Är övertygad om att jag inte kommer att behöva skämmas på en trackday för att jag har luftfjädring på min Firebird. smile

Håller tummarna på att du hittar en Camaro som du kan köra runt i som den är eller bygga om efter ditt personliga tyckande. Bygger du om så lova att lägga ut en tråd här så jag kan inspireras av ditt byggande och så kan vi byta ideér med varandra.
Senast redigerat av Lycan (22 juli 2012)

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

886 Inlägg
22 juli 2012
#67
Lycan skrev:
Wicca skrev:
Ja, det är verkligen kul! Satsar på en Camaro 70-73 till sommaren.

Måste dock ställa lite frågor eftersom jag fortfarande är rätt okunnig tyvärr, hoppas det är ok:

Vad innebär egentligen pro touring? Är det en tävlingsgren eller bara ett sätt att bygga bilar?

Hur blir väghållningen med luftfjädring? Jag skulle vilja ha en bil där man kan både glida bekvämt och ta ut den på en trackday om man skulle vilja utan att behöva skämmas ihjäl pga väghållningen. smile
Har kollat på internet om väghållningen men tycker inte att jag får något bra svar ur google...

Ska försöka ge dig svar på frågorna. Pro-Touring är ett sätt att bygga bil, vet inte om jag har helt rätt själv faktiskt vad det gäller byggsätt. roll Pro-Touring för mig är iaf att man tar en gammal klassisk kaross (går även med modernare bilar oxå) och bygger in modern prestanda. Man förbättrar väghållning, drivlina, bromsar m.m. just för att man kan åka med komfort och samtidigt just ta en trackday och gasa. cool
P.s. Såg att Westerlund svarat innan medan jag skrev detta vad det gäller Pro-Touring och vi har ganska så lika svar på den frågan ser jag. D.s.

Luftfjädring har kommit rätt så långt i utvecklingen, är givetvis en kompromiss för "vanlig fjädring" är bättre väghållningsmässigt men blir stötigt och så får man förr eller senare problem med att underrede slår i gatan. Luftfjädringen har ju fördelen att man kan åka lågt men kommer det nåt gupp kan man hissa upp och bespara karossen en massa smällar. Är övertygad om att jag inte kommer att behöva skämmas på en trackday för att jag har luftfjädring på min Firebird. smile

Håller tummarna på att du hittar en Camaro som du kan köra runt i som den är eller bygga om efter ditt personliga tyckande. Bygger du om så lova att lägga ut en tråd här så jag kan inspireras av ditt byggande och så kan vi byta ideér med varandra.

Tack för svaren, både ditt och Westerlunds! smile

Angående luftfjädringen är det ju väldigt smidigt att kunna höja och sänka ja, men de är väl ganska dyra har jag förstått? Iaf om man vill ha ett bra system som funkar till hårdkörning? Kan man ställa om hårdheten i fjädringen eller är det bara höjden som går att justera?

Angående min kommande projektbil så kommer jag nog att köra den som den är iaf nästa säsong ut och kanske göra lite smågrejer bara, blir helt klart pro touring-bygge. smile Sen till vintern tänkte jag försöka hitta ett mek-garage och eventuellt göra större saker beroende på hur utgångsobjektet ser ut, men ombyggnad kommer det bli, och projekttråd likaså! smile

Jag har lite roliga idéer jag tänkte testa och jag gillar att meka så det blir helt klart att satsa på att hitta en kärra som inte är tip top redan vid inköp, känns synd att "förstöra" en sådan, om du förstår. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

262 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#68
Wicca skrev:
Tack för svaren, både ditt och Westerlunds! smile

Angående luftfjädringen är det ju väldigt smidigt att kunna höja och sänka ja, men de är väl ganska dyra har jag förstått? Iaf om man vill ha ett bra system som funkar till hårdkörning? Kan man ställa om hårdheten i fjädringen eller är det bara höjden som går att justera?

Angående min kommande projektbil så kommer jag nog att köra den som den är iaf nästa säsong ut och kanske göra lite smågrejer bara, blir helt klart pro touring-bygge. smile Sen till vintern tänkte jag försöka hitta ett mek-garage och eventuellt göra större saker beroende på hur utgångsobjektet ser ut, men ombyggnad kommer det bli, och projekttråd likaså! smile

Jag har lite roliga idéer jag tänkte testa och jag gillar att meka så det blir helt klart att satsa på att hitta en kärra som inte är tip top redan vid inköp, känns synd att "förstöra" en sådan, om du förstår. smile

Med det systemet jag har så kan man ställa om hårdheten oxå dvs de inbyggda dämparna är ställbara i hårdhet. Kommer att skriva om körupplevelsen när min är klar både positivt och negativt.

Nu blev man lite nyfiken på vad du tänker göra med Camaron du tänker köpa. tongue Förstår precis vad du menar med att stå i valet och kvalet om att "förstöra", Trans-Am av 1970 årsmodell tillverkades i lite över 1700 exemplar. Var inne på orginalrenovering först men insåg att det skulle bli både extremt svårt och extremt dyrt. Drivlinan hade gått åt de sälla jaktmarkerna, orginalinredningen borta och bakänden customiserad som grädde på moset. Efter mycket övervägande så bestämde jag mig för Pro-Touring bygge av den, en körmaskin som jag ska tillbringa många mil i. cool

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

886 Inlägg
22 juli 2012
#69
Lycan skrev:
Med det systemet jag har så kan man ställa om hårdheten oxå dvs de inbyggda dämparna är ställbara i hårdhet. Kommer att skriva om körupplevelsen när min är klar både positivt och negativt.

Nu blev man lite nyfiken på vad du tänker göra med Camaron du tänker köpa. tongue Förstår precis vad du menar med att stå i valet och kvalet om att "förstöra", Trans-Am av 1970 årsmodell tillverkades i lite över 1700 exemplar. Var inne på orginalrenovering först men insåg att det skulle bli både extremt svårt och extremt dyrt. Drivlinan hade gått åt de sälla jaktmarkerna, orginalinredningen borta och bakänden customiserad som grädde på moset. Efter mycket övervägande så bestämde jag mig för Pro-Touring bygge av den, en körmaskin som jag ska tillbringa många mil i. cool

Ok, ska bli extremt intressant att höra vad du tycker om det sen! smile

Det jag tänkt är mest standard-grejer antar jag, ljudisolering, nån annan sorts fjädring, skivbromsar runt om(Gärna med ABS om det inte är för jobbigt), AC, fjärrstyrt centrallås, bra stereo, nyare säten och en modernare drivlina, men jag har några saker jag tror är lite unika också:

Gömda elhissar, man tar veven och gör så att när man trycker den nedåt så rör den en elektrisk switch inuti dörren som tar ner rutan, och tvärt om. Original-look men modern funktion. wink

Etanoldrift, dels för att det är lite miljövänligt och framtidssäkrare än bensin, och dels för effektökningen.

Automatisk bagagelucke-öppnare och stängare, fjärrstyrd helst. Så man kan slimma bagageluckan från knappar.

Kolfiberdelar i fronten så man får bättre viktfördelning och lite lägre vikt. Antar att den är framtung original.

Urtagbar halvbur, för säkerhet och stagning på trackdays. Tanken är att man ska kunna plocka ur fram- och baksätena  hyfsat lätt, montera in halvburen med skruvar och sen stoppa i racingstolar fram hyfsat enkelt. Kanske onödigt, men kul utmaning.

Sist men inte minst, och det här är helt säkert unikt, ett mekaniskt KERS-system. Man använder det i Formel 1 för att få extra krut under en viss begränsad tid. Man sparar energin från inbromsningen och sen pytsar man ut det med en knapp. Deras lösningar är dock halv- eller helelektriska. Detta är mest en dröm och kräver både mycket utveckling och en ordentlig finmekanisk verkstad. smile

Sådär, hoppas jag kunde ge dig någon idé iaf. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

407 Inlägg
22 juli 2012
#70
Kollt bygge, samma tanke som jag har med mitt bygge.
Skulle vara kul att se några bilder på hur det ser ut idagsläget.


Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
22 juli 2012
#71
Lycan skrev:
Efter mycket övervägande så bestämde jag mig för Pro-Touring bygge av den, en körmaskin som jag ska tillbringa många mil i. cool

Vet inte hur mycket du har hunnit köra, men vet du hur det är med ekonomin på dessa? Har lite fördomar mot amerikanare för att dom förlitar sig på stora motorvolymer för att få ut sin effekt och med deras skatt så kan man ju skita blankt i om bilen drar mycket soppa, men jag kan ju ha fel. Vet du hur mycket de drar och om det är dyrt med reservdelar och så?

Frågar för att det står en Firebird generation 3 i byn som inte har flyttat på sig de tre år jag har gått och sneglat på den. Skulle vara skoj att ta hem och ordna till små skavanker och ha som glidare, det verkar ju inte som att ägaren har stor nytta av den eller några framtidsplaner big_smile

Wiccan: Gillar dina planer, det där med elektriska fönsterhissar lät riktigt lurigt tongue
Senast redigerat av -Westerlund- (22 juli 2012)

262 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#72
Wicca skrev:
Ok, ska bli extremt intressant att höra vad du tycker om det sen! smile

Det jag tänkt är mest standard-grejer antar jag, ljudisolering, nån annan sorts fjädring, skivbromsar runt om(Gärna med ABS om det inte är för jobbigt), AC, fjärrstyrt centrallås, bra stereo, nyare säten och en modernare drivlina, men jag har några saker jag tror är lite unika också:

Gömda elhissar, man tar veven och gör så att när man trycker den nedåt så rör den en elektrisk switch inuti dörren som tar ner rutan, och tvärt om. Original-look men modern funktion. wink

Etanoldrift, dels för att det är lite miljövänligt och framtidssäkrare än bensin, och dels för effektökningen.

Automatisk bagagelucke-öppnare och stängare, fjärrstyrd helst. Så man kan slimma bagageluckan från knappar.

Kolfiberdelar i fronten så man får bättre viktfördelning och lite lägre vikt. Antar att den är framtung original.

Urtagbar halvbur, för säkerhet och stagning på trackdays. Tanken är att man ska kunna plocka ur fram- och baksätena  hyfsat lätt, montera in halvburen med skruvar och sen stoppa i racingstolar fram hyfsat enkelt. Kanske onödigt, men kul utmaning.

Sist men inte minst, och det här är helt säkert unikt, ett mekaniskt KERS-system. Man använder det i Formel 1 för att få extra krut under en viss begränsad tid. Man sparar energin från inbromsningen och sen pytsar man ut det med en knapp. Deras lösningar är dock halv- eller helelektriska. Detta är mest en dröm och kräver både mycket utveckling och en ordentlig finmekanisk verkstad. smile

Sådär, hoppas jag kunde ge dig någon idé iaf. smile

Det var en massa kluriga saker du funderar på, elhissanordningen va en kul grej. Etanol klurar jag själv på men bara om jag kommer att ladda på med kompressor eller turbo. Kolfiberdelar har jag inte skaffat nåt än men däremot glasfiberfront, orginalfronten är i gummi och järnvägsräls känns det som iaf. lol Orginalfronten väger säkert 25kg minst och domkraftsfästena sitter i den så man kan hissa hela bilen i den. Skuffen lär jag ha en mekanisk öppning på för batteriet ska bo där, inge kul alls med elektrisk öppning om batteriet skulle dö.  Bur ska jag ha men hundbur, anpassar bilen efter min sambos stora intresse med whippets (vinthundar). Hundburen kommer att va där baksätet skulle varit och rejält skålade stolar kommer alltid att sitta i. KERS-system i en gammal jänk är en klurig nöt att knäcka men som du säger ska man sikta mot stjärnorna så man inte slår i trädtopparna. smile

Frille500 skrev:
Kollt bygge, samma tanke som jag har med mitt bygge.
Skulle vara kul att se några bilder på hur det ser ut idagsläget.

Uppdaterar med bilder som är i realtid mer eller mindre, så det du ser är det läge som bilen är i. cool Ditt bygge ska bli verkligt intressant att följa, brutalt kul med en massa pållar i en lätt kaross.

-Westerlund- skrev:
Vet inte hur mycket du har hunnit köra, men vet du hur det är med ekonomin på dessa? Har lite fördomar mot amerikanare för att dom förlitar sig på stora motorvolymer för att få ut sin effekt och med deras skatt så kan man ju skita blankt i om bilen drar mycket soppa, men jag kan ju ha fel. Vet du hur mycket de drar och om det är dyrt med reservdelar och så?

Frågar för att det står en Firebird generation 3 i byn som inte har flyttat på sig de tre år jag har gått och sneglat på den. Skulle vara skoj att ta hem och ordna till små skavanker och ha som glidare, det verkar ju inte som att ägaren har stor nytta av den eller några framtidsplaner big_smile

Har knappt kört nåt alls utan rev ned den direkt när jag fått hem den, misstänker att 454:an är väldigt glad i bensin. Det går att bygga bränslesnålt oxå rätt att det ligger ett amerikanskt vinkeljärn under huven, man behöver ju inte ha big-block om man inte vill. Vad det gäller reservdelar upplever jag att det är förvånansvärt billigt med jänkare, finns i stort sett allt till vettiga priser. Importerar det mesta själv från USA och det har gått snabbt och smidigt, skapligt pris rätt att man får betala tull och moms.  Allt är ju relativt för bilrenovering och trimmning är inte billigt oavsett europeiskt eller amerikanskt.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

209 Inlägg
22 juli 2012
#73
Lycan skrev:
Oldchevysneverdie skrev:
Visst håller det bättre med massa som inte stelnar,underredsmassa och oljesprutning är nog det bästa,men det vore gott att slippa ha det kladdiga:)

Det blir faktiskt inte så kladdigt som man föreställer sig, körde med Corro-Protect och den blir iaf "torr" så att man kan ta på den utan den känns klibbig.

Oldchevysneverdie skrev:
Rent o snyggt!smile  Har du tänkt gömma några kablar o så eller blir det som original?

Det blir ett helt nytt elsystem, kommer att använda mina kunskaper från flygindustrin när jag bygger elsystemet. Kommer att använda souriau-don vid alla genomföringar som tex mellan kupe och motorrum, de är godkända för världsrymden så då duger de på min Trans-Am. big_smile

Coolt:-)

Jag kommer också att byta elsystem,surt om det skulle börja brinna pga gamla elkablar i en annars så gott som ny bil...

886 Inlägg
23 juli 2012
#74
Lycan skrev:
Det var en massa kluriga saker du funderar på, elhissanordningen va en kul grej. Etanol klurar jag själv på men bara om jag kommer att ladda på med kompressor eller turbo. Kolfiberdelar har jag inte skaffat nåt än men däremot glasfiberfront, orginalfronten är i gummi och järnvägsräls känns det som iaf. lol Orginalfronten väger säkert 25kg minst och domkraftsfästena sitter i den så man kan hissa hela bilen i den. Skuffen lär jag ha en mekanisk öppning på för batteriet ska bo där, inge kul alls med elektrisk öppning om batteriet skulle dö.  Bur ska jag ha men hundbur, anpassar bilen efter min sambos stora intresse med whippets (vinthundar). Hundburen kommer att va där baksätet skulle varit och rejält skålade stolar kommer alltid att sitta i. KERS-system i en gammal jänk är en klurig nöt att knäcka men som du säger ska man sikta mot stjärnorna så man inte slår i trädtopparna. smile

Ja, det är kul att fundera på sånt, även om lösningarna ibland kan vara väldigt svåra, som KERS-grejen. Däremot är jag iofs ingenjör och har bekanta som utvecklat just KERS-system för Universitetet, dock halvelektriska, men kanske man kan få tips ändå. Därifrån jag fick idén från början iofs. smile

Varför inte etanol om du inte kör kompressor eller turbo?

Nej det är sällan man hör om kolfiber på jänkare tycker jag, mycket vanligare med glasfiber. Varför är det så, tradition?
Senast redigerat av Wicca (23 juli 2012)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

262 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#75
Wicca skrev:
Ja, det är kul att fundera på sånt, även om lösningarna ibland kan vara väldigt svåra, som KERS-grejen. Däremot är jag iofs ingenjör och har bekanta som utvecklat just KERS-system för Universitetet, dock halvelektriska, men kanske man kan få tips ändå. Därifrån jag fick idén från början iofs. smile

Varför inte etanol om du inte kör kompressor eller turbo?

Nej det är sällan man hör om kolfiber på jänkare tycker jag, mycket vanligare med glasfiber. Varför är det så, tradition?

Ja man ska inte ge upp bara för det är svårt utan klura vidare på ideér man har och vända och vrida på saken. Att just tänka utanför boxen är det som för utvecklingen framåt så att det dyker upp ett KERS-system i en gammal jänk så småningom ser jag inte heller som en omöjlighet. smile

Etanol går liksom hand i hand med överladdning, etanol har sämre energiinnehåll än vad bensin har. Fördelen med etanolen är att det inte är "spikningskänsligt" så man kan åka med höga laddtryck och på det viset plocka ut hög effekt. Åka med etanol i tanken och endast förgasare eller insprut betyder en motor som inte presterar optimal effekt, visst har man en miljövinst oavsett. Så personligen kommer jag att köra på bensin tills jag överladdar motorn.

Kolfiber kontra glasfiber kan jag bara svara för mina egna åsikter, glasfiber är suveränt på många sätt. Det är lika lätt som kolfiber och väldigt billigt. Nackdelen är att det är dåligt på att ta upp laster av olika slag så det funkar sämre än kolfiber som energiupptagare. Kolfiber ska man använda på de ställen som tar upp eller överför laster. Förhoppningsvis så ska min front inte behöva ta upp några laster och skulle den behöva betyder det att jag krockar med nåt. Vore jag smart ur den synvinkeln så skulle jag behållt orginalfronten för det är en energiupptagare av guds nåde. En polare körde på en Datsun bakifrån vid ett stopplyse med sin Firebird 73:a, polisen vägrade nästan att tro att han kört på med den bilen. Datsunen hade hela kofferten intryckt och Firebirden var det skillnad i glipan mellan huv och front, lite sprickor lacken var det oxå förståss. lol

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

886 Inlägg
23 juli 2012
#76
Lycan skrev:
Etanol går liksom hand i hand med överladdning, etanol har sämre energiinnehåll än vad bensin har. Fördelen med etanolen är att det inte är "spikningskänsligt" så man kan åka med höga laddtryck och på det viset plocka ut hög effekt. Åka med etanol i tanken och endast förgasare eller insprut betyder en motor som inte presterar optimal effekt, visst har man en miljövinst oavsett. Så personligen kommer jag att köra på bensin tills jag överladdar motorn.

Kolfiber kontra glasfiber kan jag bara svara för mina egna åsikter, glasfiber är suveränt på många sätt. Det är lika lätt som kolfiber och väldigt billigt. Nackdelen är att det är dåligt på att ta upp laster av olika slag så det funkar sämre än kolfiber som energiupptagare. Kolfiber ska man använda på de ställen som tar upp eller överför laster. Förhoppningsvis så ska min front inte behöva ta upp några laster och skulle den behöva betyder det att jag krockar med nåt. Vore jag smart ur den synvinkeln så skulle jag behållt orginalfronten för det är en energiupptagare av guds nåde. En polare körde på en Datsun bakifrån vid ett stopplyse med sin Firebird 73:a, polisen vägrade nästan att tro att han kört på med den bilen. Datsunen hade hela kofferten intryckt och Firebirden var det skillnad i glipan mellan huv och front, lite sprickor lacken var det oxå förståss. lol

Ok, ja kompressor eller turbo kan jag tänka mig också är bättre ur viktsynpunkt då jag antar att man får ut mycket effekt på mindre vikt om man tar en mindre motor och överladdar den gentemot att ta en större motor? Det borde också hjälpa på viktfördelningen?

Angående kolfiber vs glasfiber har du en väldigt god poäng, jag antar att lasterna i fram på en jänkare tas upp av det som jag glömt av namnet på nu men som allt sitter i, subframe kanske det det heter?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

262 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#77
Då var denna dagen slut, blev mer av annat än tänkt från början så det blev en kort visit i garaget. Fick iaf dit subframen och verkar ha fått den centrerad, ett evinnerligt kryssmätande men till slut så satt den där. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-d83c02c8efd1205051a93f9bb89e986e.jpg

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

262 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
#78
Idag så har det blivit lite garagetid, börjat montera ihop framvagnen. Det blev inte helt utan trubbel men löste det till slut. Det var två olika "bushing sleeves" till bussningarna i undre bärarmarna, ena bärarmen var för 1/2" bult och den andra var för 9/16" bult. Det var 4st lösa sleeves medskickade men alla var för 1/2" och bilen har 9/16 orginal så det var inte till nån hjälp. Efter lite klurande så gick det att komma åt båda hålen till främre fästet med roterande fil i framvagnsbalken, de bakre bärarmfästena var helt körda att komma åt med nåt vertyg jag hade iaf. Flyttade över sleevsen så det satt en av var sort per bärarm och filade upp de främre hålen till 1/2". Det passade perfekt efter denna "modifiering". smile Allt är än så länge bara löst monterat, ska dra alla bultar och muttrar efter hand när allt sitter på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-d7668f6e313fc40c059ab756b5377d7d.jpg
Även den nya styrsnäckan har hittat sin plats. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-6369bc3d621c1b87d1951c7a59d979b3.jpg

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

118 Inlägg
11 augusti 2012
#79
Lycan skrev:
Oldchevysneverdie skrev:
Vad kul att meka när det är rent o fräscht,detta blir snyggt!smile

Behöver sanera garaget oxå snart, väntar på en regnfri dag så man kan bära ut allt men det verkar ju dröja. sad

raggarpearson skrev:
förresten du.. vart köpte du tanken och pumparna??? behöver nämeligen de smile

Tanken och pumparna ingick i kitet från Ride-Tech, beställde det från Summit Racing i USA. Finns några firmor här i Sverige som säljer kompressorer och tankar, vet inte vad de har för priser här på prylarna.

okej big_smile vad heter dom firmorna?? behöver bara tank, pump och lite slang smile sen kanske ja behöver lite adaptrar


262 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#80
raggarpearson skrev:
okej big_smile vad heter dom firmorna?? behöver bara tank, pump och lite slang smile sen kanske ja behöver lite adaptrar

Enklaste är nog att handla grejerna här i Sverige om det bara är tank och kompressor du behöver. Kostar nog mer att ta hem grejerna i inköp, frakt, tull och moms. Kolla med svenska firmor som Jebs, Karnag m.m. där kan du inhandla det du söker.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120


Sök