4394
Sök

Köpråd: För/Nackdelar. M,m

Forummoderator
26 341 Inlägg
23 november 2011
BoB__ skrev:
Rquired skrev:
BoB__ skrev:

Tackar, Nej stora effekter vet jag att jag inte kommer få ut men några extra hk kan man få ut iaf. Och som du sa kanske lite bättre respons och MYCKE goare ljud. big_smile

Men är en E30 nått du kan rekomendera som glidarbil lekbil?
Hur är väghållningen ?

E30 är en mycket bra bil och en fruktansvärt rolig lekbil. Glidare? Visst den är både rimligt bekväm och är fräck med sitt 80-tals utseende så den duger till uppgiften, men en "riktig" glidarbil skall i mina ögon vara tillbakalutad och avkopplande att köra och det är inte riktigt E30´s karaktär: Den är tvärt om alltid beredd på bus och svår att ta det lugnt i.

Väghållningen är vass, och enkel att få riktigt vass som ovanstående beskrev, men med en liten reservation för att pressar du den över gränsen så kan den bli lätt i bakänden och överstyr. Den behöver lite vana eller respekt helt enkelt. smile

Vem sa att jag inte menade glida på bredden tonguecool 
Men jag tror fan de får bli en sån nu, tongue 320 eller 325 får se vad som finns ute när man har skaffat pengar. Fattig arbetslös som man är sad

Inget illa menat, men är man citerat; "fattig arbetslös", så avråder jag från att skaffa bil, även om man nyss har blivit/ska bli med körkort och är körkåt. Har själv varit där och var redigt förbannad på föräldrar och andra som avrådde mig men de hade rätt.
Man måste räkna in mycket mer än priset på bilen. Bränslet kostar. Eventuell fordonsskatt (om inte fordonet är äldre än 30 år då såklart), försäkring och för att inte säga väntade som oväntade kostnader. Reparationer, frivilliga som ofrivilliga. Äldre bilar må vara billiga i inköp, men sen sitter man där.

BMW E30 verkar dock vara en bil som många rekommenderar, och har - relativt - låga priser när det gäller reservdelar. Plus att de verkar hålla någorlunda.

Men som sagt; tänk innan du handlar.

Lycka till!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

231 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
BoB__ skrev:
Rquired skrev:

E30 är en mycket bra bil och en fruktansvärt rolig lekbil. Glidare? Visst den är både rimligt bekväm och är fräck med sitt 80-tals utseende så den duger till uppgiften, men en "riktig" glidarbil skall i mina ögon vara tillbakalutad och avkopplande att köra och det är inte riktigt E30´s karaktär: Den är tvärt om alltid beredd på bus och svår att ta det lugnt i.

Väghållningen är vass, och enkel att få riktigt vass som ovanstående beskrev, men med en liten reservation för att pressar du den över gränsen så kan den bli lätt i bakänden och överstyr. Den behöver lite vana eller respekt helt enkelt. smile

Men jag tror fan de får bli en sån nu, tongue 320 eller 325 får se vad som finns ute när man har skaffat pengar. Fattig arbetslös som man är sad

Inget illa menat, men är man citerat; "fattig arbetslös", så avråder jag från att skaffa bil, även om man nyss har blivit/ska bli med körkort och är körkåt. Har själv varit där och var redigt förbannad på föräldrar och andra som avrådde mig men de hade rätt.
Man måste räkna in mycket mer än priset på bilen. Bränslet kostar. Eventuell fordonsskatt (om inte fordonet är äldre än 30 år då såklart), försäkring och för att inte säga väntade som oväntade kostnader. Reparationer, frivilliga som ofrivilliga. Äldre bilar må vara billiga i inköp, men sen sitter man där.

BMW E30 verkar dock vara en bil som många rekommenderar, och har - relativt - låga priser när det gäller reservdelar. Plus att de verkar hålla någorlunda.

Lycka till!

Alltså har ju så jag klarar mig så med försäkring skatt och bensin för en månad i taget, så länge jag inte köper en massa annat skit. för jag är ändå 20 snart så har blivit väldigt sen med att ta körkortet så det är klart man vill skaffa bil så fort man kan nu.

Men vet att det inte är de billigaste man kan göra.

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Forummoderator
26 341 Inlägg
23 november 2011
BoB__ skrev:
AirOne skrev:
BoB__ skrev:

Lycka till!

Alltså har ju så jag klarar mig så med försäkring skatt och bensin för en månad i taget, så länge jag inte köper en massa annat skit. för jag är ändå 20 snart så har blivit väldigt sen med att ta körkortet så det är klart man vill skaffa bil så fort man kan nu.

Det är just sådana saker som kommer som ett brev på Posten. Trodde jag var ganska säker när jag köpte V70:in men jisses vad jag fick handla prylar i början för att hålla bilen rullande. Det är saker man helt enkelt inte vet, men sånt man får räkna med.
Men som sagt. Lycka till.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

231 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
BoB__ skrev:
AirOne skrev:

Lycka till!

Det är just sådana saker som kommer som ett brev på Posten. Trodde jag var ganska säker när jag köpte V70:in men jisses vad jag fick handla prylar i början för att hålla bilen rullande. Det är saker man helt enkelt inte vet, men sånt man får räkna med.
Men som sagt. Lycka till.

Ja extrakostnader tillkommer ju alltid. Men jag har inte dött av motion än så länge så händer de nått får han stå tills jag kan fixa den. big_smile Tack

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
23 november 2011
thelaughingmadman skrev:
Enkelt ingrepp är att öka volymen till 2,7 liter (från 2,5).
Ta kolvarna från 2-litersmotorn (M20B20) och vevaxeln från 2,4-litersdieseln (vet ej motorkod), bolt on; och du har 2,7 liter volym.

Men då ska man förstås inte ha tummen helt och hållet mitt i handen, man ska ju kunna mecka en del ändå.

Med andra ord kan man då köpa en 320 och slänga i en diesel axel ? för borret lär ju vara det samma och endast vevaxlarna som skiljer mellan 320 och 325 ? Några skillnader mellan blocken ?

E30 är en riktigt rolig bus bil smile lite väl lätt i baken för att leka på vintern, men släng i några säckar sand så blir de lite roligare !

Sök