2236
Sök

Uppdatering av högtalare i bil

113 Inlägg
28 augusti 2006
Trådstartare
Tänkte byta ut orginal högtalarna ur min Renault Mégane 5d kombi-sedan 06.
Har fyra basar (5.25"), en i vardera dörr och två stycken diskanter i instrumentpanelen (vet inte storleken). Ville som sagt uppgradera högtalarna, eller jaa ljudet till det bättre. Så nu undrar jag om ni kan rekomendera några kit eller paket, högtalare till detta projekt? Vill inte att det skall vara såå dyrt men det skall hålla en bra kvalitet i både ljud och material.

Om jag nu vill ha extern bas, så kanske jag vill ha "basookas" basrör tror jag är det vanligare ordet.
Finns det några rekommendationer? Har sökt runt på väldigt många sidor men inte hittat recenssioner .

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 augusti 2006
Hej, 2 vägs kitsystem fram, nån koaxialhistoria bak... Magnat är prisvärt, vet ju inte din budget, kolla nardik.se Sen är ju inte ett slutsteg på det fel... Blir så mkt trevligare, satsa på ex ett 4 kanals som driver fram plus basar... Tills du skaffat basar så kan det ju driva bakhögtalarna med...

113 Inlägg
28 augusti 2006
Trådstartare
Jag har en ny bilstereo LG-LAC-M6500R 4x50W, klarar inte den av 4 st tvåvägs högtalare?

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
VIvanCO skrev:
Jag har en ny bilstereo LG-LAC-M6500R 4x50W, klarar inte den av 4 st tvåvägs högtalare?

Allt är relativt, visst det går att köra med inbyggda effekten men det ger inte 50 watt, 5 watt men då ska man va glad... Vet ju inte vad du har för krav på ljudkvaliten heller...

113 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
Jag vill ha så bra ljud som det går, kan lägga ut 3000:- slutsteg aoch allt tillsammans.
Är detta bra?
http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D23810
PS: är det ett slutsteg eller filter?
Senast redigerat av VIvanCO (29 augusti 2006)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
Hej, jag har aldrig vart nåt mds fan, nardik har t.ex magnats prokit, jag skulle iaf hellre köpa det än mds... Det är ett filter...

113 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
Ok. Jag har lite frågor om uteffekt och RMS mm.
När man läser på spec. på en produkt så nämnder dem max nominell eller rms effekt tx 50W sen så nämner dem max uteffekt 120W tex.

Vad betyder dessa olika och hur berör det min bilstereo på 4x50W?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
Wrms är att hålla ne konstant ton/frekvens vilket man inte gör så ofta... Peak/topp kallas även för musikeffekt... Med dina 50 watt ( som  bara är 1-2W innan det låter illa) så spelar det ingen som helst roll...

113 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
Hur menar du att det inte spelar nån roll? Och på vilket sätt skulle ett steg påverka effekten/ljudet?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
Effekten från stereon är så liten så ljudet/maxvolym påverkas inte av effekten...

Ett riktigt steg (inget inbyggt i huvudenheten) levererar mer ström, har bättre kontroll på högtalarna, kort sagt ljudet har högre kvalitet och så går det ju spela högre utan att det låter illa...
Senast redigerat av bumpe (29 augusti 2006)

113 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
Du verkar vara insatt i detta, skulle du kunna "sätta ihop" ett bra system som allt som allt kostar 3000 spänn.........vad skulle du välja om det var ditt?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
Rätt så, pratar du me Göran så kan han ju sågott som allt man nånsin kan behöva veta, som knappt jag skulle fatta ens om han förklarade... Men visst de ska jag göra... Går de bra me nätbutik??

113 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
javisst.
PS: vem är Göran? :S

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
Orkade inte redigera... Allt är från www.nardik.se och allt är av märket magnat...
1 xpress 10"         450kr   Bashögtalare utan låda...
1 The Rock 600   1295kr   Slutsteg
1 pro 2130          1095kr   Kitsystem
Totalt                 2840kr   Kablar behövs... Finns bra paket på biltema...

Bakhögtalarna drivs av HU:n och behöver inte bytas. Steget driver kitsystemet fram och subben bak... Klarheten ökas och du får bra mycket bättre kraft i basen även om det inte är några monstersaker... Lite lagom helt enkelt...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
VIvanCO skrev:
PS: vem är Göran? :S

Sharky är hans nick på garaget... Kan massor om allt...

113 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
så jag skall inte ha högtalare i dörrarna bak?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
Det sitter väl redan högtalare där?? Kör origianlhögtalarna där som drivs av huvudenheten...

1 631 Inlägg
29 augusti 2006
VIvanCO skrev:
Tänkte byta ut orginal högtalarna ur min Renault Mégane 5d kombi-sedan 06.
Har fyra basar (5.25"), en i vardera dörr och två stycken diskanter i instrumentpanelen (vet inte storleken). Ville som sagt uppgradera högtalarna, eller jaa ljudet till det bättre. Så nu undrar jag om ni kan rekomendera några kit eller paket, högtalare till detta projekt? Vill inte att det skall vara såå dyrt men det skall hålla en bra kvalitet i både ljud och material.

Om jag nu vill ha extern bas, så kanske jag vill ha "basookas" basrör tror jag är det vanligare ordet.
Finns det några rekommendationer? Har sökt runt på väldigt många sidor men inte hittat recenssioner .

Som grundregel bör ett nytt framsystem kosta iaf 1.500 för att låta bra. I ditt fall ger det dig för lite pengar kvar för att få en hyfsad bas också. Visst kanske du har tur att hitta någon gammal aktiv låda begagnad men jag rekommenderar hellre dig som nybörjare att handla nytt. Räkna med 3.000 för en hyfsad nivå!

Så vad är det jag försöker säga då? Antingen så satsar du på basen i första rundan. Det brukar vara det roligaste i början, att få lite extra botten och dunk till originalsystemet. Det räcker din budget till. För många är detta en fullt tillräcklig uppgradering.

Eller så satsar du på ett riktigt bra framsystem, som du kommer kunna leva med i många år. För 1.500 får du ett bra system, för det dubbla ett riktigt bra och nånstans där mellan något som låter väldigt trevligt för pengarna!

Eller så gör du det halvdant och köper så mycket som möjligt så billigt du kan. Och så vill du byta igen om en månad för det låter skit...

Så frågan är egentligen vad du prioriterar om du måste välja? Extra bas eller bättre framsystem?

Ex på framsystem: http://www.ljudbyggaren.se/audiotop/aud … m132p.html

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

113 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
fungerar inte det systemet bra då som "bumpe" satt ihop?

1 631 Inlägg
29 augusti 2006
VIvanCO skrev:
fungerar inte det systemet bra då som "bumpe" satt ihop?

Funkar gör det ju. Han har helt rätt i att du ska behålla högtalarna bak. Tänket är också helt rätt med nytt framsystem, 4-kanalsteg och bas. Till det bygget behöver du också lådmaterial (trä, filt etc) och kablar. Det springer fort iväg rejält över budgeten.

Enligt min erfarenhet så är det för billigt för att bli bra. Jag har dock inte provlyssnat just dessa grejor. Speciellt billiga kit kan kännas lite vassa i diskanten vilket ytterliggare förstärks när du monterar diskanten på brädan och mellanregistret i dörren.

Jag anser att gränsen går ungefär vid 1.500 för framsystemet, 2.000 för en fyrkanalare och 800 för en bas. Lite beror det såklart vad man har från början i bilen och vilka krav man har på systemet.

När budgeten är kraftigt begränsad (som din) så är det oftast bättre att köpa få grejor som är bra än många dåliga.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök