känner igen detta problemet mkt väl, har labbat mycket med min d24 sista året.
gör så här,
1 vrid vevaxeln till exakt 0 punkt.
2 titta på pumpdrevet, du skall se ett "jack" på detta, motsvarande del finns vid ena fästörat på pumpen, i form av ett streck, ser du inte jacket på drevet så vrid vevaxeln ett varv så den hamnar exakt på noll, när du gjort detta, skall jacket på pumpens drev vara mittför strecket på pumphusets fästöra, då är motorn grundinställd och skall starta. står pumpen fel, tar du och lättar på bakre kamdrevets bult, efter detta dubbelkollar du vevxelns position igen, står den på 0 så är det bara att vrida det lossade drevet så märket på pumpdrevet hamnar mittför strecket på pumphuset, håll fast det lossade drevet med npgot lämpligt, dra åt bulten lagom, inte för löst! dubbelkolla markeringarna, svänghul, och pumpdrev igen, står detta nu rätt så skall motorn starta utan problem.
varför jag skriver om att dubbelkolla märkningarna, är för att motorn brukar kunna ändra läge när man drar loss bulten till bakre kamdrevet, och när man drar fast den, gör som så när du ska dra åt drevet att du drar försiktigt först tills det börjar nypa fast, sen kan du ta i mera och dra fast det ordentligt, då minimerar man risken att inställningen man just gjort ändras och man slipper börja om. återkom gärna med resultatet, eller om de är nåt mer du undrar över. Hälsning Bj