3677
Sök

D24, Startproblem

29 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
#41
Jo jag får ta och kolla det, Den är fortfarande segstartad men den startar när den är kall nu iaf.. får köra startmotorn i ca 15-20 sec innan den börjar "hosta" sen kommer den tillslut. Här har du när ja åker http://www.youtube.com/watch?v=2lSbw6uJy7w

124 Inlägg
1 december 2011
#42
du har inte fått nått spridarrör på fel plats om du haft bort dom


3 292 Inlägg
1 december 2011
#43
Dippeh skrev:
Jo jag får ta och kolla det, Den är fortfarande segstartad men den startar när den är kall nu iaf.. får köra startmotorn i ca 15-20 sec innan den börjar "hosta" sen kommer den tillslut. Här har du när ja åker http://www.youtube.com/watch?v=2lSbw6uJy7w

Ta bort ventilkåpan och kolla ventilspelet, om det är nåt fel där så köp nya brickor med måtten du ska ha, samt kolla inställningarna för pumpen igen, felet ligger nog där och även det som orsakar att den knackar..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
1 december 2011
#44
thule_92 skrev:
du har inte fått nått spridarrör på fel plats om du haft bort dom

Då skulle den inte gå rent överhuvudtaget.. har testat det jag.. o då går den bara på 5 vilken denna inte verkar göra.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

43 Inlägg
1 december 2011
#45
toppen är ju alldeles nyrenoverad o inslipade ventiler osv, men visst kan det vara felet smile

Sothora <3
1 201 Inlägg
1 december 2011
#46
ventilerna som smeker till kolvarna låter det exakt som! börja om från ruta ett med nollning av motorn.!

Bildemonterare samt egen verkstad. !

3 292 Inlägg
1 december 2011
#47
Mercedesturbodiesel skrev:
ventilerna som smeker till kolvarna låter det exakt som! börja om från ruta ett med nollning av motorn.!

Håller med.. och/eller en ventiljustering som behövs.. lol

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Sothora <3
1 201 Inlägg
1 december 2011
#48
ja. men lika bra för dom o börja om från noll! gör om gör rätt.. På en nyrenov. topp så borde ventilspelet va OK

Bildemonterare samt egen verkstad. !

29 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
#49
Har haft in toppen på LJ trim i karlstad så det är dom som har gjort fel isf.

195 Inlägg
9 december 2011
#50
Tjena tänkte utnytja denna tråden också lite har bytt motor för ca 3 månader sedan till en ny d24 som är turbokonverterad, har inte alls några startproblem men när den är kall går den verkligen dåligt och ryker mycket vitt? har kollat efter missljud men inget speciellt hörs.


3 292 Inlägg
9 december 2011
#51
_ZaNDeR_ skrev:
Tjena tänkte utnytja denna tråden också lite har bytt motor för ca 3 månader sedan till en ny d24 som är turbokonverterad, har inte alls några startproblem men när den är kall går den verkligen dåligt och ryker mycket vitt? har kollat efter missljud men inget speciellt hörs.

Måste klargöra vissa saker här.. vad menar du med ny... fabriksny ?  Eller begagnad fast ny för dig ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

195 Inlägg
10 december 2011
#52
Hehe begagnad men ny för mig, blev lite oklart tongue
Senast redigerat av _ZaNDeR_ (10 december 2011)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
10 december 2011
#53
Vitrök på en dieselmotor (om röken luktar) betyder oförbränd diesel, beror förmodligen på dålig kompression och/eller alldeles för sen tändning. Kan eventuellt även ha med dåliga spridare att göra, en liten "pissestråle" jämfört med dimman dom ska ge kan orsaka mycket problem.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

195 Inlägg
10 december 2011
#54
Okej tackar. Det jag glömde att tillägga var att när jag bytte motorn så plockade jag ur den ur en annan 740 och sålänge jag körde med den rökte den inte eller gick dåligt? Motorn har knappt blivit använd sedan bytet så jag kan inte förstå hur den kunde ha förlorat kompression eller att spridarna skulle ha blivit dåliga? hmm

EDIT: kan det ha något med gammalt bränsle att göra? Karossen som motorn sitter i nu hade stått 2 år med lite bränsle i tanken enda jag gjorde var att fylla i 20l bränsle efter motorbytet, kan det vara en orsak?
Senast redigerat av _ZaNDeR_ (10 december 2011)


32 Inlägg
10 december 2011
#55
Mercedesturbodiesel skrev:
ventilerna som smeker till kolvarna låter det exakt som! börja om från ruta ett med nollning av motorn.!

Om toppen är planad kan detta mycket väl stämma, mycket lite man kan plana dessa toppar har jag hört!
Och han som fick luft mellan bränslefilter och pump, hade han löst det? Har nämligen exakt samma problem, men hittar ingen läcka...


195 Inlägg
12 december 2011
#56
Hallå, Har nu provat lyssna efter missljud men inget hörs.Och den startar med detsamma fastän det idag var ca -10 grader här. glödde bara åså gick den igång genast men problemet återstår med vitröken och tomgången.Tomgången sjunker från ca 900rpm (som jag har tomgången på) till 500rpm och går knappt dom första sekunderna tills den sedan börjar hållas igång. Och efter någon minut går den ordentligt.Och ifall det vore spridarna hur dåligt är det för motorn? Kan man fortsätta undersöka eller borde jag hellst inte ha igång den mera?
Provade också hälla i fulltank i den ifall det skulle ha haft något med det gamla bränslet och göra men ingen förändring.Och vitröken pratar vi som en d24 med redigt uppställd pump fast i vitrök på tomgång (inget normalt som för en bil på en kall vintermorgon med andra ord)


mopar300
12 december 2011
#57
har ej läst allt men kolla spridarna...

195 Inlägg
12 december 2011
#58
Har inte provtryckt dem men hörs inga konstiga ljud från dem heller men blir väl att ta med dem till skolan nån dag å kolla dem.. hmm


mopar300
12 december 2011
#59
har du ngn spridare som inte e tät eller läcker så spottar motorn ut obränd diesel....

195 Inlägg
12 december 2011
#60
hade faktist en som jag såg en liten våt fläck på muttern som håller fast spridarröret men nu är den åtdragen men gjorde nog ingen skillnad



Sök