2513
Sök

Landrover Discovery V8 3.5 EFI får några år tillbax (Nu: .. är det typ klart, datum för effektmätning kommer)

Hey! Är student som brinner för bilar och motorer. Har sen en litet tid tillbax börjat med att renovera och göra en lätt trimning på en rover v8. Motorn ska sedan tillbaka ner i en landrover discovery som först får en lätt... Visa mer

210 701 Visningar
Uppdaterades senast 4 april 2018
88 Inlägg
23 augusti 2012
#61
ser ut att bli fint det där. Motorn blev ju inte så illa direkt:)
Senast redigerat av Guuran (24 augusti 2012)


1 107 Inlägg
555 Inlägg
24 augusti 2012
#63
Alltså ett mer pedagogiskt projekt får man leta efter! Man får nästa sug att skruva isär motorn på sommarbilen bara för att lära sig big_smile

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

156 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
#64
zemet skrev:
Helvette vilken uppdatering, fick nästan kramp i skrollfingret:) Du gör detta otroligt pedagogiskt och bra, du borde skriva haynes böckerna! Ser riktigt bra ut, ska bli intressant att se hur det gick med lacken på bilen:)

Haha, ja jo de hade vart nått tongue Sitter precis och laddar upp bilderna från lackeringen så de borde dyka upp i tråden om inte allt för länge smile


Mervolic skrev:
Ooh, ännu en lång update! Härligt! smile Börjar se ut som en hel motor nu igen, ska bli spännande att se uppstarten sedan.. hehe.

Uppstarten lägger jag nog sen in som en film så det blir nått att "se" tongue


Wonderboy_ skrev:
Alltså ett mer pedagogiskt projekt får man leta efter! Man får nästa sug att skruva isär motorn på sommarbilen bara för att lära sig big_smile

Kul att det går och förstå vad jag skriver smile Kan säga att jag lärt mig sjukt mycket på det här motorbygget så att plocka isär en motor för att lära sig är helt rätt smile

... men ett tips kan vara ett köpa en begagnad på skroten och pilla på istället så sommar bilen inte blir stående tongue


156 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
#65
Ingen riktig update

Darth Wader Has Entered The Gräsmatta!

Med bilen och en högerskärm tillbaka från lackeringsverkstan så tänkte jag att det kanske passade bra med att lägga upp några bilder på resultatet smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-387aefa2095e733bad90f757a2bc6eba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c1075c0c92e9e917dc8be8e9c85cef28.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5812a6129b5072f367c5ef3e2015ab4d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-00b9f8392fdc7523bb176acc7c360d47.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-42f1ccb4a09062e54234b344148642d6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-81a6b705e988493a2e779682d18ea200.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8da9b27a96621f5f03abf84424084734.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b6071bd23629757df12130909e3ba5e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-00e8183aff70eb54acf1ebb687e72bd2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4da1b8aa7fffcb39df3820c3fce4265b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4b8e157195f7a23746d3fe6f1eec4eb3.jpg

Med bilen nedrullad från släpet och kvällssolen på ingång så kändes det lite som den verkliga svärtan kom fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c2051c1fcec9c3ac2ba700c720f0328b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-de9b15d360032d22f3eb52a574a90bf3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b90eeeb39e6fa876b542a83901cb015e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7c137e246b48d32c6e212cade69ff78e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b2dcf78d7bc980d23d4c17830682ceb9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6f5034e877d571fac60944080d76c285.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c7bbac686f9d2bd99045d9787390c2b2.jpg

Med dessa bilder uppe fanns det tyvärr inte så mycket mer att säga förutom att färgen som synes blev "Deep Black" och att resten av grejerna först kommer om några veckor då jag hinner ta lite ledigt från studierna... ush för att sommarlovet ska vara slut..

Aja... ska iallafall vara glad för att jag har ett 

Förtsättning följer! smile


Yawn...
3 151 Inlägg
24 augusti 2012
#66
Ser ut att ha blivit riktigt fint resultat! Glad att färgen blev svart, grått är lite trist!

156 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
#67
Mervolic skrev:
Ser ut att ha blivit riktigt fint resultat! Glad att färgen blev svart, grått är lite trist!

Jo ja vart rätt glad att det vart svart ja me, grått var mer av en nödlösning som inte kändes allt för kul smile


555 Inlägg
24 augusti 2012
#68
Fillefilmjolk skrev:
zemet skrev:
Helvette vilken uppdatering, fick nästan kramp i skrollfingret:) Du gör detta otroligt pedagogiskt och bra, du borde skriva haynes böckerna! Ser riktigt bra ut, ska bli intressant att se hur det gick med lacken på bilen:)

Haha, ja jo de hade vart nått tongue Sitter precis och laddar upp bilderna från lackeringen så de borde dyka upp i tråden om inte allt för länge smile


Mervolic skrev:
Ooh, ännu en lång update! Härligt! smile Börjar se ut som en hel motor nu igen, ska bli spännande att se uppstarten sedan.. hehe.

Uppstarten lägger jag nog sen in som en film så det blir nått att "se" tongue


Wonderboy_ skrev:
Alltså ett mer pedagogiskt projekt får man leta efter! Man får nästa sug att skruva isär motorn på sommarbilen bara för att lära sig big_smile

Kul att det går och förstå vad jag skriver smile Kan säga att jag lärt mig sjukt mycket på det här motorbygget så att plocka isär en motor för att lära sig är helt rätt smile

... men ett tips kan vara ett köpa en begagnad på skroten och pilla på istället så sommar bilen inte blir stående tongue

får man fråga vad det kostat dig i runda slängor att renovera iordning hela den där motorn?

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

555 Inlägg
24 augusti 2012
#69
För övrigt bra jobbat med allt slippande passade bra som darth big_smile

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

1 107 Inlägg
25 augusti 2012
#70
Fan va bra det blev!! Sjukt blank och fin yta smile


4 162 Inlägg
25 augusti 2012
#71
Den lacken får du allt vara nöjd med:)


156 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#72
Wonderboy_ skrev:
får man fråga vad det kostat dig i runda slängor att renovera iordning hela den där motorn?

Hmm.. Har inte vågat titta på kvittona än men det vart nog inte allt för dyrt då det mesta vart renoverat istället för utbytt. Kan räkna ihop något cirka sen och lägga upp när hela motorn är klar smile


555 Inlägg
28 augusti 2012
#73
Fillefilmjolk skrev:
Wonderboy_ skrev:
får man fråga vad det kostat dig i runda slängor att renovera iordning hela den där motorn?

Hmm.. Har inte vågat titta på kvittona än men det vart nog inte allt för dyrt då det mesta vart renoverat istället för utbytt. Kan räkna ihop något cirka sen och lägga upp när hela motorn är klar smile

Det vore grym så man vet ungefärlig budget, en begagnad motor kan ju kosta allt från 2000-20000 så vore bra veta vad slutbeloppet i runda summor blev smile

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

156 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
#74
Slutmontering Motor – Bottendel

Med lite ledig tid från studierna kom en möjlighet att åka upp och skruva. Så med en helg framför sig så fick det bli att göra färdigt motorns bottendel (nästan iaf)

MEN! Tyvärr glömde jag stativet så samtliga bilder i denna uppdatering är lite… smått suddiga... smått luddiga..  osv. hmm

För att avsluta provmonteringen några uppdateringar tillbaka så tänkte jag bara lägga upp en liten lista med samtliga spel jag mätt upp på motorn.

+ en länk till en motormanual över Rover v8:an som täcker Rovers 3.5, 3.9, och 4.2 liters motorer. Bra att ha om man letar efter lagerspel och åtdragningsmoment och saknar en verkstads hanbok som Haynes.

Länk till Rover V8 Manual (PDF) - http://www.landroverresource.com/35_39_ … erhaul.pdf

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2536698e696886adf7ff73f7e5c3a8a5.jpg


Aja! Tid för att skruva smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a408fb3e9713e95f848d7df19da31de3.jpg

Sen motorn vart provmonterad så har samtliga kolvar och stakar plockats ut, tillsammans med vevaxeln, kamaxeln och samtliga lager. (förutom kamlagren)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-002f501e9727bd221a0985189efa65d3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-de65e1402fe8acabef36a3f6b8024835.jpg

Medan jag tänkte på de så tog ja fram de främre oljepluggarna som tagits ut vid cylinderborrning och motortvätt. Dessa pluggar igen oljekanaler på motorblockets framsida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a368a183fd2d7b002416e586ed2ee171.jpg

Innan de trycktes in i motorblocket las ett tunt lager silikontätning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aaf8f1cb4a346df4598d033a963971a3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b3c2f549ed3cb3410025598cb37656ea.jpg

Oljepluggen trycktes in lite lätt med fingret, sen slogs den in den sista biten med en hammare och en… glömt vad de heter

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6356074b5c57429ca3d772a9a31d0373.jpg

Pluggen slogs ner så kanten var runt en millimeter under blockets kant.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-46a1e568bb03fb2cf7dc1718e4d8a20b.jpg

Då det finns en liten risk att oljepluggen skjuter ut av oljetrycket så är det bra att låsa fast den genom att slå in några jack längst med kanten. Det gjordes med en hammare och nå form av nerslipad typ brytjärn/brytspets.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a86d2db180a2b1012083024afe925681.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b7ae05ed68367fc590a0794ed06c5443.jpg

Med oljepluggarna inne så blev det kamaxeln som fick bli först in i motorblocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-43f1a8348e267e8ffa03fa0a2f107cd9.jpg

Till alla lager och slitdelar kan det vara bra att använda någon form av specialfett/olja som hjälper till att skydda dessa under första uppstart, då det kan ta lite tid för motorns oljepump att bygga upp ett gott oljetryck med full smörjning av motorn.

Nästan alla kam, lager, eller motordelstillverkare brukar kunna ha någon form av fett/olja som är menat för första uppstart. Jag råkade få tag på en produkt från Clevite som påminner lite om röfett. Ett + med denna som med många andra är att om man inte bygger en motor på en helg, utan sprider ut bygget under några månader så går de bra då fettet inte rinner bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1a0887a40c9dfeceec37885fe6d86bac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8c638dffd381479c47e3a00884393cb2.jpg

Samtliga kamlager fick en liten klick som smörjdes runt med ett finger.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6b523803e0f029e943ff407e66fe7557.jpg

Vid köp av ny kamaxel får man med ett specialfett som är menat just för första uppstart. Detta fett smetas ut över samtliga kamnockar, och om jag förstår rätt så är det till för att säkerhetsställa en god inkörning de första minuterna vid första uppstart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-375cf32954f263edddd511c53f4ef7b1.jpg

För att göra jobbet med att få in kamaxeln med allt fett lite mindre kladdigt, började jag med att bara olja in de två första glidytorna med clevite’s monteringsfett/specialfett, och de första fyra kamnockarna med deras specialfett.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-defde9c42488f30c2d5fa4457407dbe4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-10a48e0921f671f49d9068bb9005c435.jpg

Sen förde jag in kamaxeln så bara de fyra första kamnockarna kom in.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-15d683626101f1e0f9132919a2ff32f4.jpg

Med de fyra första kamnockarna inne, så tog ja fram nytt specialfett och smörjde in fyra nya kamnockar.

Och vartefter att ja förde in fyra nya så kladdades nytt specialfett på och jobbet blev inte lika kladdigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5845c8ca4e4cc0a06801084eb8ad5df9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9771de05afc1a9374b920470ab50110c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9365289d3db34bef2a01eb9e1565cf7c.jpg

Med kamaxeln inne i motorblocket så vreds blocket runt och samtliga lagerytor för vevlagren rengjordes med lite papper och WD40

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-045c610b0487132047cc704c2513067e.jpg

Samtliga vevlagerhalvor rengjordes från gammal monteringsolja och smuts med lite papper och WD40.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f5e9461ea6bd5d32d987586f62dc7793.jpg

Efter rengöringen så trycktes de ner precis som vid provmonteringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-185136d91ff4422f4e552d5bf02e1739.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-642165ee06865e3a374058eb641fe0f6.jpg

Lite monteringsfett las på och smörjdes ut med ett finger. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-689e7f6fd10dc38872c0677903a38912.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-21c21064c755d41c62f050de05cf2287.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f4d023aae0cea315abcc7cf4f57776d4.jpg

Har man en bakre oljetätning som är delad så är de lämpligt att trycka in den vid det här laget, men då de i mitt fall är en helcirkel så väntar jag med det, och trycker in den senare istället. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e90103843c08d990005ab45f63cc49ca.jpg

Typ så här ska den sitta i alla fall (sedan)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-33e5e4b85308142e279bd2b9910148fb.jpg

Vevaxeln rengjordes från gammal monteringsolja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2e047ccea1b28fae3aed3f08e57ab1ee.jpg

Sen las den försiktigt ner på de infettade lagerytorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8d8782638943c4662ca5bd05d15fb161.jpg

Samtliga lageröverfall med tillhörande vevlager rengjordes

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-68456f98e1566f61b27b8380a1bde57d.jpg

Och monteringsfett las på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e9d91c3a7a4169d294896e35d65b6f7d.jpg

På det bakersta vevlageröverfallet fanns två skåror för oljetätningar. I dessa trycktes tätningarna in med ett tunt lager monteringsolja. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f7b9827681c17354336364e7995c61e0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-38e8659eb2e2e53d118141fa4516fcbd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-86de9e492a4a7c6d8e6c6f3a57dac2c8.jpg

Då oljetätningarna sticker ut lite så var det svårt att trycka ner vevlageröverfallet. För inte förstöra tätningarna genom att bara använda mer kraft så använda ja ett vanligt stämjärn för leda in tätningen över blockets kant, samtidigt som tummen tryckte ner överfallet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aee2e23077c1535a988be0b411a1c48a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c23bd89d4b508f1351b3abdbc8fe1815.jpg

På bultgängorna till vevlageröverfallen las lite monteringsolja. Även undersidan av bultskallen fick lite för att friktionen skulle påverka momentdragningen så lite som möjligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7756dc2c850f86fa391179efeb6d1d08.jpg

Sen vart de bara ta fram momentnyckeln och dra åt samtliga bultar i tre steg, precis som vid testmonteringen (tidigare i tråden)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-98a6f108c9fad3fcbed8451a6a7d6449.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c6c3359622f022988ef8be156ed5509a.jpg

Sen gick kamkedjan på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6e722fd293f456c06cad45ad6bf8d4f6.jpg

Och nu användes den nya kuggen för drivning av tändfördelaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-236bb95f9316f1846daecd5361c13a61.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f9d04c893456665097d49a4845283806.jpg

Bulten som trycker fast kamkedjan och tändfördelarkuggen fick sig några droppar medium låsvätska.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-69b92e4084b3ed30724bff5a2e05af22.jpg

Sen vart den åtdragen med angivet moment.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-40b29f12834808eb7b2e09f79b13920a.jpg

Med vevaxel, kamaxel, kamkedja, och tillhörande lager på plats, var det tid för att sätta på kolvringarna på samtliga kolvar så de sedan kunde monteras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-50c30fba82abcab6568fb97964c25c6f.jpg

Så började med att lite lätt sätta upp första kolven i ett skruvtycke. (lite gummi emellan så vevstaken inte skadas)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a0230c866dc93b2db341232c0a3fdc8c.jpg

Med kolven i skruvstycket togs oljeringen fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5ba2b58fbf5fc374b1e5fbded53d67ad.jpg

Oljeringen böjdes lätt ut och fördes in på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7d452b742c92d6880d052d943b527607.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-870f3009899c647bd827706a012af3a3.jpg

Med oljeringen inne i sitt spår så sattes den översta skrap ringen in. Här har ja tyvärr ingen bra lösning på hur jag ska förklara hur ja gjort… men på ett ungefär så börjar jag med att böja upp ringen i ena kanten, leda in den andra kanten i spåret över oljeringen, och sedan mata in den lite försiktigt hela vägen runt… hmm… den förklaringen säger än inte mycket tyvärr..  men bilderna säger förhoppningsvis lite mer hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4c3794a8ba37d0bf72c252b8bbc1e202.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-323bf1b4b532c7fd96b22e12c98ad7e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ce450a5a2e5508bdf9aaaaf11b1a09ed.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-998b581742c58954d8d05c9a79f026ed.jpg

Efter första skrap ringen var på plats så fördes i alla fall den andra in på samma sätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cbb89afcc26ce388c8dd2b029b2725e0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-747a449f24acba9b1547752b24896b89.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ed9259de8420e0afafbf95a8c1b23e9a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-82f69bc5eb1f8bdfa96ad595b6e788d7.jpg

Sen den undre kompressionsringen

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-63ad11d487ad459e1cf00f6f855f132d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-90de411e2796e66a91afd3c5e430ec4f.jpg

och sist den översta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-27c673a8aeb01063fe308d81aa9b9d6b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3a2c1928e1c551bff7446b62f05c0fbe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c56c165f6628090ef28c7c15b7a1fbe3.jpg

Med alla kolvringar på plats rengjordes samtliga vevstakshalvor och lager med lite WD40 och en bit papper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-966f4a2d004d0fc575d25f377b18d85f.jpg

Innan kolven trycks ner i cylinderloppet ska kolvringarna ställas in i en viss rikting. Denna riktning varierar så klart från motor till motor, ringtillverkare till ringtillverkare osv.. Men ett ganska vanligt sätt att vrida in de på i v8 motorer, är på de sätt jag målat i bilden under.

Om man tänker sig att vevstakens lagerlåsning på bilden pekar neråt, och motorn ovansida är som pilen på bilden pekar så kan man ställa in de på följande sätt:

1: Kompressionsring 1 har sin delning rakt uppåt.

2: Kompressionsring 2 har sin delning rakt nedåt.

3: Oljeringen har sin delning rakt uppåt

Skrap: Skrapringarna går 45 grader åt var sitt håll från centrum rakt nedåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-548b173a3d32804cd7122c513b1ef7a3.jpg

MEN! Som sagt är detta inte någon standard så de är såklart bäst att alltid kolla vad ringtillverkaren/motortillverkaren rekommenderar. 

Innan kolven ska ner i cylindern som smörjs in med lite monteringsolja, så ska ringarna och kolven också ha lite olja på sig. Här går de såklart bra att bara trycka på lite med oljekannan och röra runt ringarna några varv, och sen kladda på ett tunt lager på kolvkjolen. Men jag kan tycka det är viktigt med mycket olja vid första uppstart + att oljan verkligen kommer i kring överallt kring kolvringarna, så jag tänkte göra på ett annat sätt (som ja fått tips om) tongue

De ja gör är att fylla någon form av behållare med monterings olja, där jag sedan kan doppa ner kolven. Är man lite knubbig som ja, så har man troligtvis någon gömd kakburk nånstans som funkar perfekt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6049c16870214dec4c7cd83b1caf5076.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8fab77871d90d2825f8378df3ab71cea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-89890acd3d469b9132320a8d15e41c7b.jpg

Medan den största mängd oljan rann av så passade det bra att lägga på lite monteringsfett på vevaxelns vevstaksytor. Innan kolven går ner i cylindern torkas dock samtlig olja på kolvtoppen bort, + stora delar av oljan på kolvkjolen, så bara ett lätt lager finns kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cbf1b620c43df3523b5ee166f155ee7f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e63e4aa671cb06a09d2dd890766282e6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ee2c8406ce987d1a42ee6a0b22fbf35e.jpg

Får att få in kolvarna i cylinderloppen så behövs kolvringarna pressar ihop, till de kan man till exempel använda en sån här typ av kolvringskompressor (bild under)… lätt att bli ovän med.. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8983296e98b1abdd0bb7f9e02e11eec2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b7b963100dd45b68370bad7ee372d9cf.jpg

För att skydda cylinderloppen och vevstakslagerytor sätts två slangstumpar på precis som vid provmonteringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ca2fa2d74b017704aba0c8cbc59ab88b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4a8b79df65bb5eecf5fccabdd580a15f.jpg

Med kolven halvvägs nerkörd och kolvringskompressorn åtklämd och inpassad användes ett gummiskaft för att hamra in kolven den sista biten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1216740e84670184fc7c763c3abb483d.jpg

Med kolven inne kan det vara bra att dubbelkolla så inga läskiga repor gjorts av kolvringarna. Om så är fallet sitter troligtvis en kolvring inte helt rätt till, och kolven bör tas ut, samt kolvringar rättas till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e04377afbc8dcc9fb497976fa939e34d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f7b25c2d571b966cd24118c5143d3f6c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1df71032d396dcc7e2b63919e00678b9.jpg


Lite monteringsfett på den andra vevlager halvan, och låsvätska (medium) på vevstaksbultgängor och bultar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-209ee9f6d76db2339d1bb6f53c71ca3a.jpg

Efter momentåtdragning i tre steg torkades överflödig låsvätska bort med lite papper. (på bilden under är låsvätskan inte borttorkad)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7dbaf4ef0daef95333435c39e5e4c8c3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cdde4e80c936bed54083599d3e2acda9.jpg

Jaa.. Med samtliga kolvar inne, bultar åtdragna och lager insmorda så var nästan hela bottendelen klar.. men då va tyvärr helgen slut..

Fortsättning följer
roll


434 Inlägg
19 september 2012
#75
Helt sjukt vad du dokumenterar bra! En fröjd att läsa! smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 september 2012
#76
älskar dina otroligt fina uppdateringar med alla grymma bilder o all text! big_smile


207 Inlägg
19 september 2012
#77
Väldigt fint, väldigt bra beskrivet och riktigt seriös renovering big_smile Det är så vackert när allt är nytt and shiney när det ska montenteras wink


156 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#78
Dometros skrev:
Helt sjukt vad du dokumenterar bra! En fröjd att läsa! smile

Funkiee skrev:
älskar dina otroligt fina uppdateringar med alla grymma bilder o all text! big_smile

Znurf skrev:
Väldigt fint, väldigt bra beskrivet och riktigt seriös renovering big_smile Det är så vackert när allt är nytt and shiney när det ska montenteras wink

Stort tack för alla kommentarer! big_smile Bidrar starkt till lusten att forsätta! smile


1 639 Inlägg
21 september 2012
#79
Måste bara tacka för en MYCKET bra tråd! Riktigt intressant och lärorikt! smile Kommer definitivt att fortsätta att följa detta.


Yawn...
3 151 Inlägg
28 september 2012
#80
Kan inte skriva annat än att jag håller med samtliga uttalanden från andra läsare. smile Mycket intressant läsning! Keep it up!


Sök