Slutmontering Motor – Bottendel Med lite ledig tid från studierna kom en möjlighet att åka upp och skruva. Så med en helg framför sig så fick det bli att göra färdigt motorns bottendel
(nästan iaf) MEN! Tyvärr glömde jag stativet så samtliga bilder i denna uppdatering är lite…
smått suddiga... smått luddiga.. osv. För att avsluta provmonteringen några uppdateringar tillbaka så tänkte jag bara lägga upp en liten lista med samtliga spel jag mätt upp på motorn.
+ en länk till en
motormanual över Rover v8:an som täcker Rovers 3.5, 3.9, och 4.2 liters motorer. Bra att ha om man letar efter lagerspel och åtdragningsmoment och saknar en verkstads hanbok som Haynes.
Länk till Rover V8 Manual (PDF) -
http://www.landroverresource.com/35_39_ … erhaul.pdfAja! Tid för att skruva
Sen motorn vart provmonterad så har samtliga kolvar och stakar plockats ut, tillsammans med vevaxeln, kamaxeln och samtliga lager.
(förutom kamlagren)Medan jag tänkte på de så tog ja fram de främre oljepluggarna som tagits ut vid cylinderborrning och motortvätt. Dessa pluggar igen oljekanaler på motorblockets framsida.
Innan de trycktes in i motorblocket las ett tunt lager silikontätning.
Oljepluggen trycktes in lite lätt med fingret, sen slogs den in den sista biten med en hammare och en… glömt vad de heter
Pluggen slogs ner så kanten var runt en millimeter under blockets kant.
Då det finns en liten risk att oljepluggen skjuter ut av oljetrycket så är det bra att låsa fast den genom att slå in några jack längst med kanten. Det gjordes med en hammare och nå form av nerslipad typ brytjärn/brytspets.
Med oljepluggarna inne så blev det kamaxeln som fick bli först in i motorblocket.
Till alla lager och slitdelar kan det vara bra att använda någon form av specialfett/olja som hjälper till att skydda dessa under första uppstart, då det kan ta lite tid för motorns oljepump att bygga upp ett gott oljetryck med full smörjning av motorn.
Nästan alla kam, lager, eller motordelstillverkare brukar kunna ha någon form av fett/olja som är menat för första uppstart. Jag råkade få tag på en produkt från Clevite som påminner lite om röfett. Ett + med denna som med många andra är att om man inte bygger en motor på en helg, utan sprider ut bygget under några månader så går de bra då fettet inte rinner bort.
Samtliga kamlager fick en liten klick som smörjdes runt med ett finger.
Vid köp av ny kamaxel får man med ett specialfett som är menat just för första uppstart. Detta fett smetas ut över samtliga kamnockar,
och om jag förstår rätt så är det till för att säkerhetsställa en god inkörning de första minuterna vid första uppstart.
För att göra jobbet med att få in kamaxeln med allt fett lite mindre kladdigt, började jag med att bara olja in de två första glidytorna med clevite’s monteringsfett/specialfett, och de första fyra kamnockarna med deras specialfett.
Sen förde jag in kamaxeln så bara de fyra första kamnockarna kom in.
Med de fyra första kamnockarna inne, så tog ja fram nytt specialfett och smörjde in fyra nya kamnockar.
Och vartefter att ja förde in fyra nya så kladdades nytt specialfett på och jobbet blev inte lika kladdigt.
Med kamaxeln inne i motorblocket så vreds blocket runt och samtliga lagerytor för vevlagren rengjordes med lite papper och WD40
Samtliga vevlagerhalvor rengjordes från gammal monteringsolja och smuts med lite papper och WD40.
Efter rengöringen så trycktes de ner precis som vid provmonteringen.
Lite monteringsfett las på och smörjdes ut med ett finger.
Har man en bakre oljetätning som är delad så är de lämpligt att trycka in den vid det här laget, men då de i mitt fall är en helcirkel så väntar jag med det, och trycker in den senare istället.
Typ så här ska den sitta i alla fall
(sedan)Vevaxeln rengjordes från gammal monteringsolja.
Sen las den försiktigt ner på de infettade lagerytorna.
Samtliga lageröverfall med tillhörande vevlager rengjordes
Och monteringsfett las på.
På det bakersta vevlageröverfallet fanns två skåror för oljetätningar. I dessa trycktes tätningarna in med ett tunt lager monteringsolja.
Då oljetätningarna sticker ut lite så var det svårt att trycka ner vevlageröverfallet. För inte förstöra tätningarna genom att bara använda mer kraft så använda ja ett vanligt stämjärn för leda in tätningen över blockets kant, samtidigt som tummen tryckte ner överfallet.
På bultgängorna till vevlageröverfallen las lite monteringsolja. Även undersidan av bultskallen fick lite för att friktionen skulle påverka momentdragningen så lite som möjligt.
Sen vart de bara ta fram momentnyckeln och dra åt samtliga bultar i tre steg, precis som vid testmonteringen
(tidigare i tråden) Sen gick kamkedjan på.
Och nu användes den nya kuggen för drivning av tändfördelaren.
Bulten som trycker fast kamkedjan och tändfördelarkuggen fick sig några droppar medium låsvätska.
Sen vart den åtdragen med angivet moment.
Med vevaxel, kamaxel, kamkedja, och tillhörande lager på plats, var det tid för att sätta på kolvringarna på samtliga kolvar så de sedan kunde monteras.
Så började med att lite lätt sätta upp första kolven i ett skruvtycke.
(lite gummi emellan så vevstaken inte skadas)Med kolven i skruvstycket togs oljeringen fram.
Oljeringen böjdes lätt ut och fördes in på plats.
Med oljeringen inne i sitt spår så sattes den översta skrap ringen in.
Här har ja tyvärr ingen bra lösning på hur jag ska förklara hur ja gjort…
men på ett ungefär så börjar jag med att böja upp ringen i ena kanten, leda in den andra kanten i spåret över oljeringen, och sedan mata in den lite försiktigt hela vägen runt…
hmm… den förklaringen säger än inte mycket tyvärr.. men bilderna säger förhoppningsvis lite mer Efter första skrap ringen var på plats så fördes i alla fall den andra in på samma sätt.
Sen den undre kompressionsringen
och sist den översta.
Med alla kolvringar på plats rengjordes samtliga vevstakshalvor och lager med lite WD40 och en bit papper.
Innan kolven trycks ner i cylinderloppet ska kolvringarna ställas in i en viss rikting. Denna riktning varierar så klart från motor till motor, ringtillverkare till ringtillverkare osv.. Men ett ganska vanligt sätt att vrida in de på i
v8 motorer, är på de sätt jag målat i
bilden under. Om man tänker sig att vevstakens lagerlåsning på bilden pekar neråt, och motorn ovansida är som pilen på bilden pekar så kan man ställa in de på följande sätt:
1: Kompressionsring 1 har sin delning rakt uppåt.
2: Kompressionsring 2 har sin delning rakt nedåt.
3: Oljeringen har sin delning rakt uppåt
Skrap: Skrapringarna går 45 grader åt var sitt håll från centrum rakt nedåt.
MEN! Som sagt är detta
inte någon standard så de är såklart bäst att alltid kolla vad ringtillverkaren/motortillverkaren rekommenderar.
Innan kolven ska ner i cylindern som smörjs in med lite monteringsolja, så ska ringarna och kolven också ha lite olja på sig. Här går de såklart bra att bara trycka på lite med oljekannan och röra runt ringarna några varv, och sen kladda på ett tunt lager på kolvkjolen. Men jag kan tycka det är viktigt med mycket olja vid första uppstart
+ att oljan verkligen kommer i kring överallt kring kolvringarna, så jag tänkte göra på ett annat sätt
(som ja fått tips om) De ja gör är att fylla någon form av behållare med monterings olja, där jag sedan kan doppa ner kolven.
Är man lite knubbig som ja, så har man troligtvis någon gömd kakburk nånstans som funkar perfekt.
Medan den största mängd oljan rann av så passade det bra att lägga på lite monteringsfett på vevaxelns vevstaksytor.
Innan kolven går ner i cylindern torkas dock samtlig olja på kolvtoppen bort, + stora delar av oljan på kolvkjolen, så bara ett lätt lager finns kvar. Får att få in kolvarna i cylinderloppen så behövs kolvringarna pressar ihop, till de kan man till exempel använda en sån här typ av kolvringskompressor
(bild under)… lätt att bli ovän med.. För att skydda cylinderloppen och vevstakslagerytor sätts två slangstumpar på precis som vid provmonteringen.
Med kolven halvvägs nerkörd och kolvringskompressorn åtklämd och inpassad användes ett gummiskaft för att hamra in kolven den sista biten.
Med kolven inne kan det vara bra att dubbelkolla så inga läskiga repor gjorts av kolvringarna. Om så är fallet sitter troligtvis en kolvring inte helt rätt till, och kolven bör tas ut, samt kolvringar rättas till.
Lite monteringsfett på den andra vevlager halvan, och låsvätska
(medium) på vevstaksbultgängor och bultar.
Efter momentåtdragning i tre steg torkades överflödig låsvätska bort med lite papper.
(på bilden under är låsvätskan inte borttorkad)Jaa.. Med samtliga kolvar inne, bultar åtdragna och lager insmorda så var nästan hela bottendelen klar.. men då va tyvärr helgen slut..
Fortsättning följer