Rover V8 3.5 EFI får några år tillbaka
Heey! Tänkte ja skulle lägga upp en projekttråd för en motor renovering på en 3.5 liters Rover V8. Kan redan nu säga att de inte kommer bli någon större effektökning, speciellt fort kommer de heller inte gå eftersom budgeten hos en student inte alltid är den bästa, men vill man nu ändå se lite om hur jag gör (ingen expert), så är de bara skrolla ner
Kommer för övrigt använda tråden som en liten faktadagbok för mig själv så ja ser va ja gjort och kan gå tillbaka för och hämta värden och sånt, så dyker de upp tråkiga tabeller med siffror och annat trams, så kanske man förstår varför
Lite fakta om Motorn:
Blocket på bilden (Fig.1) är ett sandgjutet aluminiumblock från Rover, som började sitt liv i en Landrover Discovery år 1991. Blocket är i grunden en design som Buick hittade på år 1960, och kallades ”Buick 215”. Rover köpte sedan upp designen då de letade efter ett nytt motorprogram för sina bilar år 1967, och Buick inte såg någon potential i aluminiumblocket på den tiden.
Motorn har även använts av andra brittiska märken som TVR och MG, där TVR gjort sig kända för att kräma ut nästan de dubbla av va blocket levererar från grannbilen Land Rover. (OBS! Ta ”faktan om motorn” med en nypa salt, kan inte historian allt för bra, men kan du den bättre, så är de varmt välkommet med en förklaring )
(Fig1)
MEN! Tbax till nutiden och blocket i fråga..
Lite Original Fakta:
Volym: 3532 cm3 / 215.5 cui
Slag: 71.12 mm / 2.8 in
Borr: 88.9 mm / 3.5 in
Komp: 8.13 : 1
Effekt: 153 hp / 4750 rpm
Vrid: 261 Nm / 2800 rpm
Vad har ja ungefär tänkt o göra?
På Blocket:
Borra cylinderloppen (+0.30”) får se vad motorverkstan rekommenderar efter mätning
Nya kolvar(silicon …nånting) + kolvringar
Balansera vevaxel + vevstakar + kolvar + remhjul osv.
Rullkam (höglyft) om plånboken vill, annars blir en mekanisk
Rull-lyftare (som ovanstående)
Pushrods (chrome molly) om ja inte e ute och cyklar
Ny oljepump
På Topparna:
Planing
Portning insug/avgas
Större insugventil/avgasventil
Nya fjädrar
ARP bultar
Övrigt:
Headers (nya grenrör)
Egenbyggt insug
Nytt tändssytem
.. och så klart nya lager, packningar och annat dylikt
+ massa annat som tillkommer under byggets gång
Right! Men lite fakta från "byggdag" 1
Fick nyligen hem dom flesta originaldelarna till motorn inklusive blocket, o har egentligen bara hunnit titta lite på grejerna. Hade inte tänkt göra något med sakerna idag, då det mesta ändå kommer åka iväg till motorverkstan imorn.. eller idag kanske de blir.. Hur som helst så tog ja lite bilder som ja tänkte ja kunde lägga upp här
Tänkte! jag skulle göra motorverkstan en tjänst och plocka bort kolven från vevstaken,
men insåg snabbt att kolvbulten var pressad.. så.. nä..
Trumpeterna kommer de att experimenteras med i slutändan.. kanske blir lite beräkningar också.. blä
Här! ska det portas, både på insug och avgas sidan, bilder på de kommer såklart komma
Vevaxeln kommer balanseras tillsammans med mycke annat, men innan dess ska defekter som denna såklart bort
Oljekanalerna till vevlagren ska även gröpas ur/vinklas/ eller va de heter.. för bättre smörjning,
kommer såklart bilder på de, men någon som vet namnet på metoden?
OJ! här va de lite fula repor, får se va motorverkstan säger imorn
Jaa, de här va tyvärr allt från "byggdag 1". Så fort blocket, och delarna kommer tillbax från motorverkstan, ska ja försöka uppdatera, men som sagt.. får se om tiden finns (student = plugg plugg plugg motor tv motor tv plugg plugg plugg osv ).. Right, men nu e klockan läggdags så får sätta punkt här, men vill avsluta med o säga att de här e första gången ja skapar en tråd, så ligger jag i fel forumsdel eller har missat något i rubriken så ber ja om ursäkt för de, o rättar till de så fort som möjligt, tack! Hare Super
Senast redigerat av Fillefilmjolk (4 april 2018)
0
0
0
0