Uppdatering: Motor ner i BilMed den nya vevaxelbussningen hemma och lite ledig tid över så vart de ut och skruva igen!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aafee7773f0abcb198ea7c420b7ccbb3.jpg]()
Först så knackades den gamla isär i två delar med en stor plattmejsel och en gummihammare, vart bussningen där efter gick att peta ur för hand. Stor försiktighet vidtogs vid knackandet för att inte skada vevaxeln samt ytan för den nya bussningen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-32d32b317d5e40a2f44bcd90c2069c87.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-910d64b5331e3543f267e5e2e230ff1c.jpg]()
Då den nya bussningen är tänk att sitta fast riktigt ordentligt som den gamla, så användes här en form av låsvätska som limmar fast bussningnen i hålet. Principen är den samma som låsvätska för bultar/muttrar/gängor bara att här tillåter den "cylindriska fastsättningen" högre spel för limning...
dvs de behöver inte vara så tajt för att den ska börja torka o limma sig 
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dfc46c6414ee2a9066bd79d4b3160d1d.jpg]()
Ett tunt lager las på över hela bussningens utsida.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c34a8875130959e3d1a09667f6fb637c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-17089bffe9e5a3351afe6441a6d57631.jpg]()
Sedan knackades den försiktigt på plats med en träkloss i passande storlek och en gummihammare.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f19ffff8ee0e3d44d7e1903028c44f8b.jpg]()
Vitsen med denna bussning
(Pilot Bearing/Bushing på engelska) är att centrera växellådans utgående axel mot kopplingen/vevaxeln.. typ.. om jag förstått rätt?
Aja! Det är iallafall starkt rekommenderat att byta denna bussning när möjligheten uppstår då en utsliten sådan kan förorsaka kostsamma reparationer på koppling/växellåda..
Då växellåda inte är min starka sida så kanske länken här under ger en tydligare förklaring på vad bussningen är till för
(dock på engelska)http://www.crankshaftcoalition.com/wiki … d_bushingsMen då bussningen vart bytt kunde ja börja förbereda för monteringen av kopplingen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-de2c14cf99e993758ed6cf9e9bb11274.jpg]()
Bara något år innan bilen började renoveras hade den varit inne för ett kopplingsbyte. Därav har jag valt att återanvända den gamla orginalkopplingen. Detta dels för att den är i bra skick, samt att den är mer än god för den förväntade motoreffekten. Det ända som genomfördes på kopplingen var en rengöring med Bromsrengöring.
Sedan fick svänghjulen uppleva samma rengöring.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-903eac8289a883ed229336baf63f5967.jpg]()
Följt av tryckplattan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-260f13bdc8c95603d38bc39a9bf727bd.jpg]()
Sedan centrerades kopplingen med ett passande centreringsverktyg på svänghjulet, vart därefter tryckplattan skruvades fast till angivet moment.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6b6a255f88591e85a0ed99bc8e8bbe02.jpg]()
Klart!
Och då var det dax för motorolja 
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-34eaef41bce0c9afbc1dcccffb4ffefd.jpg]()
Hur jag kommer att genomföra första uppstart och inköring kommer jag att berätta mer om sedan då det är dax. Men kort sakt så kommer motorn att startas och gå i cirka
20 minuter på cirka
2000 - 2500 varv/min vart oljan därefter kommer bytas ut tillsammans med ett nytt oljefilter... Så oljan som går i nu är en billig tjock mineralolja som bara ska uppfylla sitt syfte vid första uppstart.. Men mer om det, samt varför tar vi sedan
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fdfded6099dad091cecb481d8e7afb65.jpg]()
I tidigare uppdatering nämnde jag att de inte var någon vara med stora luftfickor kring oljepumpen då oljesystemet skulle primas.
Dvs: normalt brukar man fylla oljepumpen med någon form av fett som jag i skrivande stund glömt namnet på. Detta hindrar oljepumpen från att pumpa ut luft vid uppstart, som då kan innebära
(om det pumpas luft) att visa motordelar blir utan olja en liten kort stund under motordrift... låter inte så bra
Men... Att Prima Olje SystemetAtt prima oljesystemet före motorstart går i detta fall ut på att driva runt oljepumpen en liten stund så att den ihällda oljan kan komma ut till samtliga lager och vipparmar. Detta kommer i sin tur bidra till att när motorn sedan startas så kommer olja redan finnas i oljepump, samt resten av de platser den är tänkt att vara på... är iallafall tanken dvs.
Att "prima" ett oljesystem ses ofta som en nödvändighet då motorn varit helt renoverad och den i de fall är ganska tom på olja i kanalerna och liknande. Vid vanligt oljepumpsbyte med motor sittande i bil så är
"fettet jag tappat namnet" att rekomendera då olja redan finns i systemet, och luft kring oljepumpen är de enda som skulle kunna ställa till problem.
Aja, tid för att prima.. För att få en liten bättre översyn över om oljetrycker höjs eller inte under tiden jag primar så har ja kopplat in en oljetrycksmätare som sedan kommer monteras fast i bilen. Givaren skruvar jag i detta fall in provisoriskt i
"sandwishen" jag monterat på i tidigare.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-103cb5d5bb022546684d30420166f1d9.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-df713346f9ba715aa1d0b50e7608a1e7.jpg]()
Oljepumpen drivs som tidigare nämt av en infässtning.. av något slag som sitter monterad på undersidan av tändfördelaren.. som i sin tur drivs av kamaxeln.. Då jag inte vill driva runt oljepumpen genom att sänka ner tändfördelaren och vålda runt fördelararmen, så har jag istället tagit oljepumpsdrivningen från den gamla tändfördelaren och satt fast den i ett gammalt kopparrör. Denna idé är såklart ingen ny grej utan tvärtom så finns så kallade "primerstavar" redan att köpa.. men att bygga en egen är lite billigare
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3b9825a1b0e43c7af30218c99d1a6276.jpg]()
För att den hembyggda primerstaven skulle passa i en skruvdragare så klämdes kopparröret ihop kring en långsmal bult.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aed39c60aa6b91637da64e472208dc92.jpg]()
Primerstaven spändes fast i skruvdrageren vart den därefter fördes ner mot oljepumpen. Hastigheten på skruvdragarn vart runt halvfart på andra växeln
(behöver inte gå så specielt fort)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f347871a44f790111c113d9ba8d53f13.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4bd3d8d4a85f22c497c9d2c0c90dc6a8.jpg]()
Efter att oljetrycket stigit upp så fick maskinen gå i cirka
30 sekunder tills att olja började tränga ut kring vipparmarna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9e078eca64b15bc6680dab83b33590b6.jpg]()
Med motorn färdigprimad så kunde ventilkåporna monteras fast ordentligt. På bilden under så syns de med de inre stänkplåtarna monterade samt den nya packningen i gummi.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-939106b0fa5cb3651e7e0cebf1b98176.jpg]()
Efter ventilkåporna var det tid för att montera fast tändfördelaren, men innan den kunde sänkas ner så behövdes TDS
(Top Dead Center) hittas. Och för att göra de så skruvades tändstiftet till
cylinder 1 bort.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6bc60bc98b130561309b932fc901d59f.jpg]()
Sedan täcktes nästan hela hålet med ett finger..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c39a55c12613e483ab3b45ead102b651.jpg]()
..samtidigt som motorn vreds runt
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-740cb9148c7d2d4b4b9d44b7bb1d9196.jpg]()
När visaren närmade sig TDC på skalan för tändinställningen, samtidigt som det blåste ut luft över fingret som täckte tändstiftshålet, så var
kolv 1 på väg upp till TDC på den andra takten och tändstiftet för
cylinder 1 redo för att antända bränsle/luftblandningen.
(Skulle visaren närma sig TDC markeringen utan att det skulle blåsa ut någon luft över fingret, så är till 99% avgasventilen öppen och motorn håller precis på att avsluta takt 4. dvs. tändstiftet kommer i detta läge inte tända, utan gör det istället under nästa varv)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-eb70173c9d7c3c78adb5631a7c1d01c8.jpg]()
Med rätt TDC hittat så vreds motorn fram tills att visaren hamnat mellan första och andra sträcket
(åt BEFORE hållet), som enligt mina
osäkra källor ska betyda att tändningen är på cirka
3 graders förtändning (Advance), då varje sträck ska motsvara 2 grader?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c85a268c1558276bfbed7322a0f6b9e6.jpg]()
Denna inställning har jag valt som en bra början. Landrovers manual rekommenderar
6 graders förinställd advance på deras lågkompressionsmotorer
(v8:an 3,5 liter EFI) och 0 graders förinställd advance på deras högkompressionsmotorer
(v8:an 3,5 liter EFI)Hur som helst så kan man ändra på inställningen enkelt efter uppstart med hjälp av en tändlampa samt att vrida på tändfördelaren.
Men till en början så sätter jag den förinställda tändningen på 3 graders advance..
tror jag iallafall
Med motorn stående på tre grader så vrids oljepumpen med hjälp av primestaven så att den pekar som på bilden under.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3bfdd17dd9a4afcb9b9c09cf5ff50581.jpg]()
Oljepumpsdrivningen på tändfördelaren kontrolleras så den står i samma riktning.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3ccab6b9c2e6faec7ab70a6095569607.jpg]()
Innan tändfördelaren förs ner så oljas den in lite lätt med monteringsolja, detta görs på samtliga ytor från o-ringen och neråt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ea0f0294f77d98d3f1c1844312f0bab1.jpg]()
På väg ner så vrids tändfördelaren cirka
45 grader moturs, detta för att kuggen som drivs av
kamaxeln är så kallad snedkugg, och då tändfördelaren trycks ner sista biten så kommer snedkuggen haka i kamaxelns snedkugg och vrida tillbaka tändfördelaren cirka
45 grader medurs. Så den första vridningen görs egentligen bara för att oljepumpen ska haka i rätt
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3972705bbc079b8369e0b7d41f349470.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a0b05d89a45385db701f0eba66bf5546.jpg]()
Dubbelkollar så tändfördelaren åkt ner hela vägen och oljepumpen hakat i rätt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dd629305a10feb6433282321ce78564f.jpg]()
I de här läget kan tändfördelaren vridas fritt åt höger och vänster utan att rotorarmen följer med... dvs tills att vacumklockan slår i något
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0f69e01eb6d21f6ba3f257bbe3228a38.jpg]()
Vrider tändfördelaren så att rotorarmen hamnar presis under en tändpol på fördelarlocket.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-96991209b3ae36297d68dbdcaff48166.jpg]()
Det är de här som kommer att bli tändpolen för cylinder ett.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cfdf036086d7d4925f63e23bd6cd8364.jpg]()
Med några kontroller så tändpolen står presis över rotorarmen så skruvas tändförelare och lock fast.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a3552e6b55abd266268c0808ce82de9d.jpg]()
Dubbelkontroll

![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f5e8f4e5671965ca81796a48f529a53f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ebed7f2b482519299cfe88df99b33f3f.jpg]()
Sedan trycks en första tändkabel på plats bara för att markera vart
nummer 1 är..
Med detta gjort så är nu kolven i
cylinder 1 cirka 3 grader före TDC, och tändfördelaren inställd på att precis skicka iväg en stöt till just
cylinder 1 för antändning.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-96fcc31ae3afb6d02ef48420e62df82b.jpg]()
Resterande tändkablar trycks fast senare då de bara behövs sättas i medurs
(har jag för mig att de är, ändrar så fort jag vet) ordning på tändfördelaren samt tryckas på plats enligt tändföljden i motormanualen.
Sen var motorn klar för att sänkas ner i bilen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1cb4747c5e58bc80f315220ecfee1f5c.jpg]()
Fast innan de så rengjordes växelådshuset och urtrampningslagret byttes från ett gammalt till ett nytt
(de i mitten på axeln som kommer ut från växelådan)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0117b90a836d516aea320c3fabdc278f.jpg]()
Gamla motorfästen byttes mot nya..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f186211ef871bb4c2d4fa3cc4bdf4fcb.jpg]()
oså vips så motorn på plats 
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0a123807974befbb9c51f83d04826e9b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2034911be538ab365a6bbf7687e7b08d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2a20fe418b0dd299d6fccbab4d88f141.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7ab375d6632f0547ec401f0543728d60.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-acef94726a6935e95ad19fa5e136f06e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-514ae027e4ec7bb972001e04b6649250.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-36e951391ee977a630fddce8efd2fb29.jpg]()
Väl nere så skruvades remhjulet för vattenpumpen på plats
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4e7fd73508ca43620517b1a1ba505341.jpg]()
Sen så fick det bli att trassla lite med kabelhärvan
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a763098298dec646859c9e65c0acf50d.jpg]()
Med lite ordning bland sladdarna så trycktes kontakterna fast på samtliga bränslespridare.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-684692cf79ba5d0c100c4aecd68c7295.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b3e3e48541f80c6610664015c707ee87.jpg]()
Vid inköp av de nya grenrören så var informationen gällande dessa att de passade samtliga Land Rover Discovery 1 samt Range Rover Classic.. Efter hemleverans och uppackning så framkom de i monteringsanvisningarna att rören endast passar ovanstående bilmodeller med
högerstyrningDå bilen är vänsterstyrd så vart ett kommande problem oundvikligt.. dock så blev valet att skjuta fram problemet till att det var dax för montering, som de vart nu
Men innan rören provmonterades så fick styrservot monteras tillsammans med tillhörande rattstång då gissningen var att problemet med de nya grenröret kanske kunde ha något med styrningen att göra.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d5551d3c5f2da11286f046a5e4e30ccc.jpg]()
Tillsammans med de rengjorda styrservot så kom en ny styrled.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0e81cb65f793f22ce47ea9e1810db6da.jpg]()
Först provmonterades höger grenrör
(färdrikningen)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2a33a51dc6f2552a88f6e970c2fe08c8.jpg]()
Men redan här upptäcktes ett problem då de nya topplocksbultarna från ARP tog emot grenröret. Detta då pinbultarna är högre än orginalbultarna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e79af6bc65a1c5d8479b14da587b03ac.jpg]()
Så de fick modifieras lite lätt innan de kunde åka på, dvs lite av metallen fick skäras bort så ARP bultarna kunde få plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-28bb582d7218d7e9967636f59741cbae.jpg]()
Sedan kunde rören monteras på
Men mycket riktigt så passade inte grenröret på vänstersida.. eller rättare sagt så passade röret perfekt mot topparna och ner förbi chassit, men en vibrationsdämpare på rattstången tog emot på röret från cylinder 1
(se bild under) Detta hindrade ratten från att vridas.
Den avancerade lösningen hade varit att kapa och svetsa på ett snävare rör från cylinder 1 ner till kollektorn.
Den enkla lösningen blev att vända rattstången bak o fram så att vibrationsdämparen hamnade på andra sidan, dvs längre bak där den inte kunde komma åt grenröret
(se bild under)Så nu passar de, hittills iallafall
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8d50eb3e4427155c1a444903a2c02ff0.jpg]()
Med grenrören provmonterade så var kylaren på tur.
Och då den gamla kylaren såg ut att vara lite sliten så fick de bli att köpa in en ny.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8d1ee963e91fdceda98feffc2ec382ce.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ad0a79b7248eee89f3bbf5bfd66bb76d.jpg]()
Här är nya kylaren med de två fläktarna som köpts in tidigare.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9d6efbd98de54ebafd758e42db90093f.jpg]()
Till eftermarknadskylare så finns de ofta monteringsskit som går ut på att man typ surrar fast fläkten med plastsnören som går igenom kylaren mellan kylarflänsarna och griper tag i kylaren på baksidan...
om de gick att förstå den förklaringen... Personligen så har jag valt att böja till lite plåtar som tillsammans håller fast fläktarna i kylarens kanter. Detta för att ja inte vill riskera att några kylarflänsar skadas av att bära upp ett par fläktar..
Bilden under visar hur fläktarna monterats fast för stunden. Vid senare tillfälle kommer troligtvis skruvarna bytas ut mot bultar och plåtarna snyggas till lite. Monteringen kan se lite svag ut, men fläktarna sitter faktiskt förvånansvärt hårt fast.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a35c3bf8ad51ecf3c12b0b65a44ebd43.jpg]()
Efter att kylaren vart provmonterad så åkte generatorfästet på. Och här så ställde ARP bultarna till det ännu en gång då de normalt ska sitta en lång gänga på den topplocksbult på bilden under
(om man har en orginal topplocksbult dvs) På gängan ska en mutter skruvas på som i sin tur håller fast generatorfästet så det inte vrider sig när man typ spänner generatorremmen.
Här så borrades bara hålet ut så pinbulten kunde komma igenom.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c8d8f89f784db2d2e33082e715a1c18d.jpg]()
För att styva upp generatorfästet så det inte skulle vrida sig så fick det borras upp en nytt hål så en bult kunde gå igenom och skruvas fast i en redan färdig gänga i topplocket..
tur att de fans en sån
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-124407ef13e346bc71f7e2e892c073e5.jpg]()
Med ett stabilt generatorfäste så kunde styrservopumpen skruvas fast..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-02d4d597b958f14b2b31c31c03926de5.jpg]()
.. vartefter de va tid för den nya generatorn
Här har ja valt att uppgradera effekten lite då jag tänkt att driva en
Big *** Pumpin Stereo... Nä, en sån kommer de inte bli, blir bara nå enkelt
Dock så är originalgeneratorn med sina
40 Ampere ganska plågad när man börjar ha helljusen på samtidigt som det regnar och man får för sig att dra upp rutan med elhissen...
Därför har en generator med samma fästen och rulle tagits hem så strömförsörjningen nu istället är
115 Ampere.. så de finns lite i reserv.
Jaa.. de e inte lika coolt och jämföra generatorer som de e och jämföra turbos.. 
(Till Vänster, orginal 40 Ampere / Till Höger, eftermarknads 115 Ampere )Då bilens varvräknare mäter motorns varvtal genom att räkna impulser som den får från generatorn så ha den nya varit inne på generatorservice och fått en ny impulsmätare fastlödd.
(se röda pilar i bilden under)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-86853e992aac16d6786bff7d8acca19b.jpg]()
Och på prov så skulle det kunna se ut något sädär.. typ..
ursäkta fettfläkarna på batterihyllan.. men WD40:in fick lite spel.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9826654ebbbb82f8abc5eabf10c3d903.jpg]()
Nu ska bara grenrören bli blästrade och målade med en riktig värmefärg istället för den skyddsfärg som ligger på nu.. samt några andra små metalldelar.
Sen är det bara lite mer fritid som behövs
Fortsättning följer 