3231
Sök

Landrover Discovery V8 3.5 EFI får några år tillbax (Nu: .. är det typ klart, datum för effektmätning kommer)

Hey! Är student som brinner för bilar och motorer. Har sen en litet tid tillbax börjat med att renovera och göra en lätt trimning på en rover v8. Motorn ska sedan tillbaka ner i en landrover discovery som först får en lätt... Visa mer

211 877 Visningar
Uppdaterades senast 4 april 2018
649 Inlägg
28 december 2012
#101
Haha snyggt med Darth Vader! big_smile Motorn ser ju urläcker ut nu! Och du arbetar på skit bra också! smile Det här kommer bli min förebild när jag renoverar en V8 sen tongue


156 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#102
Sista slutmonteringsdagen   …hoppas jag tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ca599d8303ef06abdf7b2c7d6bbc2aa4.jpg

Med (enligt min åsikt) alldeles för långa mellanrum mellan uppdateringarna så kom det tillslut fram lite tid för att kunna lägga upp en ny.

Då senaste uppdateringen slutade med brist på både tid och delar så har de senaste veckorna ägnats åt att ta hem de saker som saknas för att nu snabbt kunna komma en bra bit framåt.

Först hem var åtta nya spridarklipps som trycktes på plats med lite enkel handkraft.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3f5d6dc10acf1456647bcebd8c7ac6a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c7c2dfcd1d05b43270abbab98c8238d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b9774a4f80d4c4e0d3f4f6301f76c73a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1c62398134d48921da89e173b1bd2cc0.jpg

Sen motorrenoveringen långsamt började för cirka 1,5 år sen så har en och annan bult slarvats bort inne i garageoredan. Då i princip alla bultar på motorn är i UNC/UNF och inte mm så var de lite svårt att få tag på nya bultar i närmaste järnhandel. Lösningen blev att ta hem ett ”Bult Kit” från England…

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a981932e3858bc5e9f49562db0faed8f.jpg

Med alla nya bultar hemma så skruvades spridarskenan/fuelrailen på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-62946c6ca69cb59fad99e63f8ad185e9.jpg

När spridarna var på plats så var nästa steg att montera på frontkåpan/bröstkåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d27e544d94efd670a85a49a94f01bf7a.jpg

Började med att passa in den nya packningen och se efter så att inget olje eller vattenhål vart täppt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0f6f5a374650fdc664114f086608e007.jpg

Efter lite pyssel med saxen för at få allt och passa så sattes den på plats igen, fast nu med ett tunt lager silikontätning på baksidan.

En kanske lite bättre lösning skulle vara att köpa ”paknings-spray”, som sprayas på över pakningens fram och baksida innan montering… men nu vart de för sent ändå

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6778124e3e8fe764672c159aae31f359.jpg

Kluttade på nya kluttar på framsidan, och smeta ut med fingret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8df2fc32a489c93fc4418a39773936d6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8c2fc8521e99201dc2e0262aaffb1085.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-92b77db8746795e3d44528c66f03ca27.jpg

Då frontkåpan inte kommer plockas bort igen (hoppas jag) så lade ja på lite monteringsfett på den nya fördelarkuggen, och smörjde ut ett tunt lager med fingret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e71dc405fc46a307a40324dbf0644d05.jpg

Kamkedjan fick lite monteringsolja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ca842fc8ade5e077fbd8b045bfd27cb7.jpg

Med kamkedja och fördelarkugg insmord så tryckte jag fast frontkåpan/bröstkåpan

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2dbf6a96eb2a151e596e128f158f2101.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e1b3ff72b8555f80b6452d134f54f11c.jpg

Då några av bultarna till vattenpumpen både drar fast vattenpumpen till bröstkåpan och bröstkåpan till motorblocket, så fick packningen för vattenpumpen snabbt åka på med lite silikontätning emellan. (Detta för att silikontätningen mellan bröstkåpan och blocket inte ska hinna torka innan jag hinner dra åt den till angivet moment)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ea444e9608e8a338766c3b1b4641081e.jpg

Nya kluttar..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aa1dd7b63af2176c55f123407bc44ce5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b8f08a457da942270f8a6460336525d9.jpg

Och sist vatten pumpen som först drogs åt lite lätt med ett spärrskaft och sist till rätt moment tillsammans med bröstkåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b30761871d4bd0de9e44065597c1bde8.jpg

Den främre oljetätningen som tryckts på plats av motorverkstan fick tillsist sitt.. skydd.. typ.. vet inte vad de heter tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-025444dce4770babddfc64fdb912414f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-55caa001aa8c43e3d2da1389c7ab3e14.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9898105919dafed9b507f0206f61fa1e.jpg

Med.. skyddet.. på plats så vände jag upp och ner på blocket för att montera på den nya oljepickuppen.

Vad jag hört så råder det delade meningar huruvida man ska montera oljepickupen med packning eller inte.. detta då den (av vad jag hört) skulle kunna gå sönder och sugas in till oljepumpen/filter… Jag valde att sätta på en packning då de suttit en där de senaste 28 000 milen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dd2554cd5fce7487e15bbbf7627b9be0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2b1390b4e463c68bba67fe40a8d937e3.jpg
(gamla oljepickupen)

Den nya oljepickupen har ett lite annat utseende gemfört med den äldre, men avståndet ner till sugpunkten är detsamma

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b8c3cfbe131da11cdcfafae7dde3af8c.jpg

Med oljepickupen åtdragen så kunde jag förberedda för att sätta fast oljetråget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2ba8d2d33290cb5ceaba9f913855e656.jpg

Tog och smörjde ut ett lager silikontätning på skarven mellan motorblocket och frontkåpan/bröstkåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7a6dd9fcfaa27be178dd2a3bd7b77e81.jpg

Sen las den nya korkpackningen på plats, vart därefter oljetråget kunde läggas ner och dras åt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aa62361e6f56d555c61e8038d9c18d35.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-534cc97d5df2d818434c0739753ede80.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5ba398dccda554e2b960eb4e0abc701a.jpg

Oljepluggen…

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ad2044066275c98745a6758ddc45e303.jpg

… Chippdetektorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-692c279d78b998d3a03dc2265e33f30b.jpg

Med tråget på plats så vart oljepumpen på tur.

Som synes på bilderna under så har denna Rover v8 en oljepump av typen ”kugghjulspump”. Pumpen drivs av tändfördelaren…  Dvs: kamaxeln driver via ett kugghjul motorns tändfördelare, som i sin tur via ett liten jack hakar fast i ena oljepumpens kugghjulsaxel. När oljepumpens kugghjulsaxel drivs runt så börjar hela oljepumpen rotera och i sin tur pumpa olja.

Senare motormodeller från Rover har lämnat denna typ av drivning och driver istället oljepumpen direkt via ett kugghjul på vevaxeln.. (om ja inte mins fel)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aa10fc7402f28c59e2beb4637fd6e15e.jpg

Smörjde in samtliga delar med monteringsolja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-319e4d536a8e24b55c8d49110624235f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c236f54ec608f4baaf286ecf3dac97e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3eade96f111e2ecd7040a794e752e707.jpg

Efter lite lätt motstånd gled den ner utan problem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ea2c989f83c68f03a3a712eba99363a8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3e02da5d9d10dc5ef9a869a88bdd19b4.jpg

Mätte med ett blad mått så kugghjulen inte stack ut mer än 0.05 mm som vart max enligt reparationshandboken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3bf73c777ac498287f75ba0e16641ec1.jpg

Med mättestet passerat så fyllde jag på med lite monteringsolja. Att de finns luft kvar är i detta fall ingen fara då jag kommer att prima mitt oljesystem innan första uppstart.

”Prima” Dvs: Jag kommer vrida runt oljepumpen med en skruvdragare och se så jag har oljetryck, samt se så att olja kommer ut till alla vipparmar.(bilder på det kommer) 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-40b530d03d8fd864464a1ebc81b26979.jpg

Packning på oljefilterhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-eb0041127abc330e3e3d8df238281a7a.jpg

+ ett tunt lager monteringsolja innanför packningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1321e3f7855610f2626fb858a89e81b6.jpg

Och åtdragning till angivet moment.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-31a316295b371e7e5ff7a2771acfd163.jpg

I oljefilterhuset sitter en så kallad olje-tryck-reducering-ventil som… rätta mig om jag har fel, reglerar oljetrycket så det inte blir för högt.

Kort förklaring: Vid ett för högt tryck i oljesystemet så trycks fjädern ihop och lite olja släpps förbi och rinner tillbaka i oljetråget.  Blir trycket för lågt så stänger den till trycket ökar igen..

En reduceringsventil som fastnat i stängt läge skulle låta oljetrycket stiga tills något spricker.

En reduceringsventil som fastnat i öppet läge skulle låta all olja som oljepumpen nyss pumpat upp, rinna tillbaka ner i oljetråget, och i sin tur skulle resultera i att ingen olja kommer fram till alla lager ...inte bra

Rover v8:an av denna årsmodell + - några år, har ganska lågt oljetryck överlag. En eftermarknads lösning för att öka trycket runt 10 psi eller cirka 0,7 bar, är att montera en lite hårdare fjäder som låter oljetrycket stiga lite mer innan den släpper förbi. 

Bilden under visar två nya fjädrar. Den övre fjädern är ny original, den undre fjädern är ny eftermarknads som är lite kortare, men mycket hårdare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0174346d10656569761b142430a482e3.jpg

La lite monteringsolja i hålet för reduceringsventilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a7214d80ff2107b6d490b4e1da50d460.jpg

La lite på & i glidbulten

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5fe29852a8afd0c6f0983987c07a652c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5ee6e9150ee34c0f2147184d1033c056.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6972c4b6134a4b98e53194ca20930015.jpg

När den var rikligt inoljad så släpptes den bara ner i hålet med glidbulten först. Därefter åtdragen till angivet moment.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-859a54c37204dde3e3902577d6e7fdd6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-124ac361ffbe26be68b32a4f42451904.jpg

Ny oljetrycksgivare till varningslampan på instrumentpanelen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2b0b34cd9f7b4c28bd6843d47e917ba1.jpg

Innan jag skruvar åt oljefiltret så har jag valt att montera på en sån.. här typ kallad sandwish (bild under) som skruvas på mellan oljefilterhuset och oljefiltret. Denna har 4 färdigborrade hål för att kunna montera fast exempelvis oljetempgivare eller oljetryckgivare.

Av vad jag sett på lite forum så finns det en och annan diskussion huruvida den här ”sandwishen” är bra eller inte vid mätning av oljetryck. Dvs, ofta tycker man oljetrycksavläsning på en sån här inte är helt pålitlig, och att oljetryck bör mätas i gängade hål som redan finns på motorn (om man har turen att ha ett sånt)

Jag har turen med ett sådant ”olje-givar-hål” som sitter på oljefilterhuset, där man kan montera en extra oljegivare om man så vill. Om min eftermarknads givare passar så är tanken att använda hålet på oljepumpshuset, men om inte så skruvar jag bara fast den i ”sandwishen” tillsammans med oljetempgivaren.  Detta då jag personligen tycker (från tidigare användning) att oljetrycks- avläsningen verkar vara ganska bra, och att det nog beror mer på oljetrycksgivaren än ”sandwishen”… men vad vet jag, bara min personliga åsikt… smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5f32526995f99592d3bf4001a2cee92b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e24cfd84d00584f4483b019f0a1ccc23.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-209b89b7f84135805b159c4b7312dab1.jpg

Med oljefiltret på plats så fick en hållare för ett remhjul skruvas på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-193cdf5c93e80b42a3de2de0831df170.jpg

+ remhjulet

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-933a80f33541f9a22d1b741e3317652c.jpg

Sen en ny vävhusventilation

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aca78b5ef9e43bfd04ffd9e46068e3a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ba3fc0d7e3da39384445cf877ecb1ae2.jpg
(så här såg den gamla ut)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-36147b5d24de9dc54f0c92f44497c7ce.jpg
(och här var den nya)

Så började det dra ihop sig till att rulla ut den smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-28029fa65bd958c93b09122ea1802397.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b26b178bb07fbcf3ad78843fa43cfa60.jpg

Fast först fick den nya termostaten sättas på plats, tillsammans med en ny packning och termostathuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d78ce122124c671d23f9099379ef93cc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-06e17e4b4d4fd278ed69391d4f37e5a6.jpg

Sen rullades motorn ut, tillsammans med att de undre motorfästena sattes fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5eacaeb91e761ae28b1e605367e6bd53.jpg

Sen skulle motorn av stativet och ner på en pall för att kunna slutföra de sista sakerna innan den kommer kunna monteras i bilen. Fast innan de behövdes samtliga lyftkrokar dras fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ef65f3c520492c719392bbce8136276a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-82052b3d4f6c7184deb85f29f21160ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-56fa70da7aba23f0071e63c42ab5f8f0.jpg

Med motorn på marken kunde nu den bakre kampluggen knackas in.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cdaa3dadfa23ec12f356e435627b8574.jpg

Ett tunt lager silikontätning las på längts kampluggens kant.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0a2e78057af889e22429eb8ea3f782cf.jpg

Första biten gick att trycka in för hand

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-95af7c31174e50000f6e9e57c4115612.jpg

Och sista fick knackas in med en stor hylsa och en gummihammare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-06a250aae25214b542b969862f250264.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0ee24d81947006df930ca0a1bfeb8b90.jpg

Sist så fick den bakersta vevaxel-olje-tätningen tryckas på plats. Detta med ett tunt lager olja på tätningens innerring, samt vevaxelns glidyta. Ytterringen som tar mot motorblocket trycktes in torr. 

MEN! som synes på bilden är inte tätningen helt inne, detta för att ett ”special verktyg” behövs… fixar det imorn roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1afcfab7191eb6858696b822b3428221.jpg

Fortsättning följer, inom kort smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 januari 2013
#103
fyfan va jag älskar dina uppdateringar, med underbara beskrivningar osv! alltid lika kul! big_smile ett tips, din sandwich-platta, kör tätning på de alupluggar du inte ska använda, de brukar läcka, hur hårt du än drar dom!


156 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#104
Ghosta skrev:
Ghosta skrev:
Upp täckte din projekt tråd för ett par dagar sedan det bästa som jag sett på något forum! Om du tröttnar på den vackra motorn är min fru spekulant på den skulle passa perfekt i hennes röda Buick cab med alu åtta. Gösta

Hejsan  får dra tillbaka min frus intresse för din seriöst renoverade mycket vackra motor. Hittade på en 3,9 EFI motor från en RRC . Renoverings  tråden som du skapat kommer att bli användbar. Gott Nytt År. Göran

Hej!

Sent svar av mig här, men härligt att du hittat en passande motor för fruns Buick! smile Kul att tråden kanske kan bidra lite! Dyker de upp några frågor kring något så tveka inte skicka ett PM smile

God Fortsättning 

DieLuftWaffe skrev:
Haha snyggt med Darth Vader! big_smile Motorn ser ju urläcker ut nu! Och du arbetar på skit bra också! smile Det här kommer bli min förebild när jag renoverar en V8 sen tongue

Stort Tack! smile Riktigt glad man blir när man får höra sånt! smile

Funkiee skrev:
fyfan va jag älskar dina uppdateringar, med underbara beskrivningar osv! alltid lika kul! big_smile ett tips, din sandwich-platta, kör tätning på de alupluggar du inte ska använda, de brukar läcka, hur hårt du än drar dom!

Allitd lika kul att de uppskattas! big_smile Tack för tipset!, ska lägga ett tunt lager på de pluggar som inte används smile


555 Inlägg
11 januari 2013
#105
Har sagt det tidigare men jag älskar den här tråden smile

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

649 Inlägg
16 januari 2013
#106
Jävlar vad snygg motorn blir!


52 Inlägg
21 januari 2013
#107
Riktigt kul att se att du lägger ner så mycket arbete på att dokumentera vad du gör med bilen! Jag tycker det är riktigt trevligt med dina bilder och beskrivningar! Keep up the good work! smile

156 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#108
dashi skrev:
Riktigt kul att se att du lägger ner så mycket arbete på att dokumentera vad du gör med bilen! Jag tycker det är riktigt trevligt med dina bilder och beskrivningar! Keep up the good work! smile

Tack så mycket! Alltid lika kul att de uppskattas smile


156 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#109
En kort uppdatering.. då det så klart saknas något igen...

Med ett specialverktyg på plats så kunde ja fortsätta där jag slutade senast, dvs. att trycka in den bakre vevaxel-oljetätningen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a1d934ab20e57e5cf24564823b3ed79e.jpg
(special = en gummihammare och en gammal färgspruteburk)

Med några lätta knackningar runt om så trycktes sakta men säkert tätningen på plats. Och ett förtydligande här är att olja endast ströks på tätningens innerring, dvs den som vevaxeln glider mot.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-67fb2f52faaf1b83650c009cb4b8896e.jpg

Och då det förövrigt är ganska kallt för att hålla på med motorbygge så fick monteringoljan värmas upp lite innan den ströks på...

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4bd7b2f1e9123ff3db0f788f66183023.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-955de6d15e5541d9503411d86936829f.jpg

Efter en undanstoppad termometer så vart de tid för att trycka fast det främre remhjulet som sitter på vevaxeln. Innan det trycktes på plats så las det på ett lager monteringsolja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fc49c8860b3c96f72679ce035efaf56a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b1358c992d7cfcb5422a8cb403d0b800.jpg

Remhjulet har i det här fallet endast rengjorts lite med bromsrengöring och en våt trasa. Detta då de relativts sätt var ganska rent, + att det sitter en harmonisk dämpare bakpå remjulet, med i sin tur en medföljande gradering för att ställa in tändningen.. som .. ja inte vill pilla allt för mycket på..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ee07368b639bc3ad1f3fe27cec920105.jpg

Bulten drogs till en början bara fast för hand med lite Medium Loctite

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-007d1c4331d078f5790b18e2152a698a.jpg

Innan bulten kundes dras åt till angivet moment behövdes någon form av mothåll så inte motorn vrids runt, och till det passade såklart svänghjulet perfekt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1734667a474de4e6f0bd536942821525.jpg
(Orginal svänghul som endast rengjorts med bromsvätska)

När ett svänghjul plockas bort är det ofta bra att sätta en liten markering på vevaxeln om hur svänghjulet tidigare satt. På Rover v8:an (denna typ) är hålen för svänghjulet inte symmetriskt borrade så det passar bara på ett sätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aff27491e8e0c6d5ab7d7dfc5e6c81aa.jpg
(fel monterat)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9f8bcfc1e344a79be313eb871f35535c.jpg
(rätt monterat)

Vid demontering eller byte av svänghjul kan det även vara bra att passa på att byta svänghjulsbultarna så inte svänghjulet flyger ut som en diskus genom motorhuven... (inte för att ja själv sett de hänt, men en del har tydligen de... fast kanske inte på en sån här lätt renovering direkt.. ) hmm

I detta fall har jag införskaffat nya svänghjulsbultar i ARP, de som tittar noga kan se att bultarna inte är till en Rover v8:a, utan till en Cheva Smallblock. Detta av tre anledningar:

+ De passar till Rovers Vevaxel
+ De säljs och rekommenderas av Rover återförsäljare
+ De är typ billigare än Rover orginal...

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cc84b940626485bfb1f6abc6b11cd69c.jpg

Innan åtdragning så läggs lite av ARP:s medföljande monterings fett på gängorna, samt bulthuvudets undersida.

Sedan dras de åt för hand, var av de därefter dras åt i ett kryssmönster till angivet moment.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-905bd2c828edcd620916cf876f170452.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5440976b028ebf891f310171b5a135a7.jpg

För att förhindra svänghjulet från att vridas när bultarna dras fast så låses den på plats med en stor platt-mejsel mot startmotorkransen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-86b8a1aa2b4922f6aaa6b6aa398fb603.jpg

Innan låsvätskan (loctite:en) skulle torka så drogs bulten till remhjulet åt till angivet moment. Med en bult som skulle dras åt till 280 Nm och en momentnyckel som bara klarade av 110 Nm så fick ja göra en liten egen lösning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-33ceac513442e4dcebde04a4026c21ff.jpg

Till den egenhända lösningen behövdes:

+ ett fast spärrskaft (Vars egenvikt försummas)
+ ett ihåligt metallrör med en längd strax över en meter. (Vars egenvikt försummas)
+ en digital fiskevåg med ett mätområde upp till 30 kg. (Vars egenvikt försummas)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8abb638fd2cfd95423349873515c9531.jpg

Moment har enheten Nm

Dvs: Newton * Meter eller Kraft * Sträcka eller Kraft * Hävarm

Detta kan opedagogiskt förklaras med följande exempel:

Har vi en shiftnyckel som har en längd på exakt en meter, och vi trär den över en bult, så kan vi med hjälp av en kraft på 20 Newton (N) som vi trycker längs ut på shiftnyckel, påverka denna bult med en kraft på 20 Newton Meter (Nm)

Detta då shiftnyckelns längd är en meter blir hävarmen: 1

Och kraften vi påverkar skiftnyckeln med är exakt en meter från bulten/åtdragningspunkten.

Detta ger: 20 N * 1m = 20 Nm

OKEY!

Så med detta fysiska fenomen kan man alltså dra åt vevaxelns remhjulsbult (eller va de heter) med
280 Nm utan allt för mycket gärngympa.

Dvs med hjälp av:

- Ett rör med en utmarkerad punkt som är en meter från bulten. (se bild ovanför)

- En våg som mäter i kg

Men! Hur vet man vad 280 Newton är i muskelkraft?

På våran sida av planeten så påverkar jordens dragkraft 1 kg massa med 9,81 – 9,82 Newton... typ

Dvs: har vi tio kilo så blir det: 10 kg = 10 * 9,81 = 98,1 Newton

Som om vi vänder på ger:

280 N / 9,81 = 28,54 Kg

Som till sist betyder: att om jag drar i vågen så den visar 28,54 Kg på skalan, samt att vågen drar i den ”en meter punkt” jag markerat ut, så kommer jag påverka metallröret med en kraft på 280 Newton

28,54 Kg * 9,81 = 280 N

Samt påverka bulten med en kraft på 280 Nm

Då: 280 N * 1 m = 280 Nm

Förhoppningsvis... Om jag inte tänker helt bakvänt nu...


Men! Med en åtdragen bult... till förhoppningsvis rätt ådraget moment...så begav ja min in till värmen tongue

Väl inne tänkte ja bara förbereda och kort beskriva den nya tändfördelaren.

Som synes på bild är det inte en orginal tändfördelare från Lucas utan en eftermarknads från Mallory

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-05aacc5719284d5549576149150048a3.jpg

Men innan ja beskriver mer om tändfördelaren så tänkte jag bara snabbt fixa till en första tändkabel som behövs till nästa update då tändsystemet ska monteras.

Tändkablarna är av eftermarknads typ och kom i universallängd som fick klippas till och sättas ihop själv

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a8b1b181f907da0ab08590f65cc0eee9.jpg

Kablarna kom färdigt avisolerade på ena änden och sattes endast ihop enligt instruktionerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8b4abce62a691f8ad05ccf559503aea1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2f82e83332b94802c99b259d7473f8d5.jpg

Här är det klart att föredra en riktig kabelskopress.. men nu hade ja ingen sån hmm fast gick bra ändå..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3b6d5d2b347ca0404b7b46f119edd0e0.jpg

Lite monterings silikon för att kabeln lättare ska komma in, samt att de ska täta mot framtida fukt och smuts.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ceb4bbf31cf737cdbc56caafde795478.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-86ed60758fa1829f6d55eed716caf0af.jpg

Sen var första tändkabeln klar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cbc77e6ac9bd5285d13b3d3adc1c1eca.jpg

Men nu till en kort förklaring om den nya tändfördelaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-08d20f469a97db0b01302b6b5ebbd7cb.jpg

+ Denna tändfördelare är av typen brytarlös, som ger lite mindre underhåll (standard på Lucas orginal, så inget nytt)

+ Som synes på bilden under så har den en vacumklocka som med hjälp av vacum från motorns insug ändrar på motorns förtändningen. (standard på Lucas orginal, så inget nytt)

+ Ska vara elektronisk... som ja ärligt talat inte riktigt vet va de beteyder hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1b97e68b33ae1eb09b1357b18838f8d7.jpg

+ Men nått ja vet som fick mig att välja denna tändfördelare är att den har ställbar förtändning, samt möjlighet till ändring av den maximala förtändningen.

Dvs. att om man skruvar bort elektroniken som syns på bilden över, så kommer man åt ett par fjädrar (syns på bilden under). Genom att byta fjädrarna mellan de olika kombinationerna så kan man uppnå olika typer av tändkurvor. Under elektroniken finns även ett par skruvar som man lättar lite på och med hjälp av plastbrickorna på bilden under kan ändra den maximala förtändningen. dvs. hur mycket tändningen maximalt ska avanceras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fe9e068a9362254de69ca3c5b7680e3e.jpg

För att förtydliga lite är följande bilder skickade från Mallory efter lite mailkontakt. Dessa lägger jag med deras tillåtelse upp här.

Bilderna visar de olika tändkurvorna som tändfördelaren kan ge genom att på olika sätt kombinera de medföljande fjädrarna... nästan lite old school mapning

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d5cfdcafd15031e768ae39ded2173f09.jpg

Vid uppstart så kommer jag låta standard fjädrarna sitta i. Tändkurvan för denna inställning beskrivs på första figuren (bilden ovan) och representeras av den ensamma raka linjen, eller med andra ord fjäder; ”Purble and Brown” som de säger är (factory standard v8)

Vid senare tillfälle kommer troligtvis tändningen ställas fram lite för att uppnå lite mer effekt, dvs genom att exempelvis använda fjäderkombinationen "Purble and Pink."

Andra tändningskurvor som kan uppnås genom olika fjäderkombinationer kan ses på följande två bilder under. (Figure 2 och Figure 3)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-63c9eb86b85d9ff3651ff42e77448313.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c1bf3c545a1254166fa28a690a1dcf07.jpg

Nu ska ja bara vänta tills de blir lite varmare... och att ja får hem en ny bakre bussning till vevaxeln... Sen läggs motorn ner i bilen smile
Senast redigerat av Fillefilmjolk (26 januari 2013)


Yawn...
3 151 Inlägg
25 januari 2013
#110
Schysst update. smile Hoppas allt går bra med monteringen av det sista nu!

156 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#111
Mervolic skrev:
Schysst update. smile Hoppas allt går bra med monteringen av det sista nu!

Tackar! De hoppas ja också smile Så länge allt går vägen med att delarna kommer och att de blir lite varmare i garaget så blir det nog snart en första uppstart också, fast de lägger ja som tidigare sagt upp som ett filmklipp smile


202 Inlägg
30 januari 2013
#112
Härliga uppdateringar!
Jag hade dock satt loctite på svänghjulsbultarna, dels för att det inte ska komma lös och för att täta för annars kan det hända att olja letar sig ut genom gängorna...

Keep up the good work!


156 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#113
b0hman skrev:
Härliga uppdateringar!
Jag hade dock satt loctite på svänghjulsbultarna, dels för att det inte ska komma lös och för att täta för annars kan det hända att olja letar sig ut genom gängorna...

Keep up the good work!

Kul att de uppskattas, och tack för den konstruktiva kritiken smile

Bulthålen för svänghjulsbultarna är i detta fall inte genomborrade i vevaxeln, så risk för att olja leter sig upp via gängorna den vägen är nog ganska liten hoppas jag smile

Med mina nybörjarkunskaper valde jag i detta fall att följa de medföljande instruktionerna kring att använda ARP:s "Monterings Fett", detta för att uppnå rätt åtdragningsmoment (som var cirka 30 Nm mer än orginal), och i sin tur bland annat motverka (enligt tillverkaren) att bultarna skruvar ut sig smile

Loctite saknar i detta fall den smörjande egenskapen som olja eller ARP:s "Monterings Fett" har. Detta ökar därmed friktionen vid åtrdragning och kan leda till att bulten dras åt till ett mindre moment än momentnyckeln anger.

Fast dock så kommer som du säger Loctite med fördelar som fastlåsning, och att dra åt bulten lite hårdare för att tillgodose rätt moment är inte så svårt, så nästa gång kanske det blir Loctite smile

Tack för Tips o Trix!
Senast redigerat av Fillefilmjolk (31 januari 2013)


202 Inlägg
31 januari 2013
#114
Aha okej! smile

Visste inte att hålen inte var genomborrade i vevaxeln!
Har mest bara min Ford smallblock som referens och dom är borrade igenom...
Brukar sätta lite ARP lube under skallen på bulten och loctite längst fram på svänghjulsbultarna, ger rätt bra moment och samtidigt låser bulten. smile


Student
16 Inlägg
10 februari 2013
#115
Utan detta projekt hade min egna motorrenovering verkligen aldrig kommit igång, grymt bra förklaringar!
Tänkte höra med pluggarna på blocket, är dom bytta eller kör du med original?


156 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#116
VirreVicente skrev:
Utan detta projekt hade min egna motorrenovering verkligen aldrig kommit igång, grymt bra förklaringar!
Tänkte höra med pluggarna på blocket, är dom bytta eller kör du med original?

Tack så mycket! Jätte kul när ens projekt kan bidra med lite nytta smile

De flesta pluggarna var bytta av motorverkstan i samband med att blocket vart borrat och deckat. Ett byte av pluggarna görs ofta väldigt billigt i samband med de resterande arbetet. De pluggarna som motorverkstan inte hade på lager tog ja hem som ett kitt och satte in i efterhand smile

Byte av pluggarna är inget måste, men de rekommenderas ofta om man ändå gör en ordentlig motorrenovering. Kostnad i inköp är i sammanhanget är väldigt liten smile


58 Inlägg
23 februari 2013
#117
Väldigt intressant projekt, håller på med något liknande till min Nova, fast de ska trimmas lite mer. Väldigt bra och innehållsrika uppdateringar! Fortsätt så! smile


156 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#118
Uppdatering: Motor ner i Bil

Med den nya vevaxelbussningen hemma och lite ledig tid över så vart de ut och skruva igen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aafee7773f0abcb198ea7c420b7ccbb3.jpg

Först så knackades den gamla isär i två delar med en stor plattmejsel och en gummihammare, vart bussningen där efter gick att peta ur för hand. Stor försiktighet vidtogs vid knackandet för att inte skada vevaxeln samt ytan för den nya bussningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-32d32b317d5e40a2f44bcd90c2069c87.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-910d64b5331e3543f267e5e2e230ff1c.jpg

Då den nya bussningen är tänk att sitta fast riktigt ordentligt som den gamla, så användes här en form av låsvätska som limmar fast bussningnen i hålet. Principen är den samma som låsvätska för bultar/muttrar/gängor bara att här tillåter den "cylindriska fastsättningen" högre spel för limning... dvs de behöver inte vara så tajt för att den ska börja torka o limma sig smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dfc46c6414ee2a9066bd79d4b3160d1d.jpg

Ett tunt lager las på över hela bussningens utsida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c34a8875130959e3d1a09667f6fb637c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-17089bffe9e5a3351afe6441a6d57631.jpg

Sedan knackades den försiktigt på plats med en träkloss i passande storlek och en gummihammare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f19ffff8ee0e3d44d7e1903028c44f8b.jpg

Vitsen med denna bussning (Pilot Bearing/Bushing på engelska) är att centrera växellådans utgående axel mot kopplingen/vevaxeln.. typ.. om jag förstått rätt?

Aja! Det är iallafall starkt rekommenderat att byta denna bussning när möjligheten uppstår då en utsliten sådan kan förorsaka kostsamma reparationer på koppling/växellåda..

Då växellåda inte är min starka sida så kanske länken här under ger en tydligare förklaring på vad bussningen är till för (dock på engelska)

http://www.crankshaftcoalition.com/wiki … d_bushings

Men då bussningen vart bytt kunde ja börja förbereda för monteringen av kopplingen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-de2c14cf99e993758ed6cf9e9bb11274.jpg

Bara något år innan bilen började renoveras hade den varit inne för ett kopplingsbyte. Därav har jag valt att återanvända den gamla orginalkopplingen. Detta dels för att den är i bra skick, samt att den är mer än god för den förväntade motoreffekten. Det ända som genomfördes på kopplingen var en rengöring med Bromsrengöring.

Sedan fick svänghjulen uppleva samma rengöring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-903eac8289a883ed229336baf63f5967.jpg

Följt av tryckplattan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-260f13bdc8c95603d38bc39a9bf727bd.jpg

Sedan centrerades kopplingen med ett passande centreringsverktyg på svänghjulet, vart därefter tryckplattan skruvades fast till angivet moment.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6b6a255f88591e85a0ed99bc8e8bbe02.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2c2ce6c8d45ba3382c12937d778d4776.jpg

Klart!

Och då var det dax för motorolja
smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-34eaef41bce0c9afbc1dcccffb4ffefd.jpg

Hur jag kommer att genomföra första uppstart och inköring kommer jag att berätta mer om sedan då det är dax. Men kort sakt så kommer motorn att startas och gå i cirka 20 minuter på cirka 2000 - 2500 varv/min vart oljan därefter kommer bytas ut tillsammans med ett nytt oljefilter... Så oljan som går i nu är en billig tjock mineralolja som bara ska uppfylla sitt syfte vid första uppstart.. Men mer om det, samt varför tar vi sedan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fdfded6099dad091cecb481d8e7afb65.jpg

I tidigare uppdatering nämnde jag att de inte var någon vara med stora luftfickor kring oljepumpen då oljesystemet skulle primas.

Dvs: normalt brukar man fylla oljepumpen med någon form av fett som jag i skrivande stund glömt namnet på. Detta hindrar oljepumpen från att pumpa ut luft vid uppstart, som då kan innebära (om det pumpas luft) att visa motordelar blir utan olja en liten kort stund under motordrift... låter inte så bra

Men... Att Prima Olje Systemet

Att prima oljesystemet före motorstart går i detta fall ut på att driva runt oljepumpen en liten stund så att den ihällda oljan kan komma ut till samtliga lager och vipparmar. Detta kommer i sin tur bidra till att när motorn sedan startas så kommer olja redan finnas i oljepump, samt resten av de platser den är tänkt att vara på... är iallafall tanken dvs.

Att "prima" ett oljesystem ses ofta som en nödvändighet då motorn varit helt renoverad och den i de fall är ganska tom på olja i kanalerna och liknande. Vid vanligt oljepumpsbyte med motor sittande i bil så är "fettet jag tappat namnet" att rekomendera då olja redan finns i systemet, och luft kring oljepumpen är de enda som skulle kunna ställa till problem.

Aja, tid för att prima..

För att få en liten bättre översyn över om oljetrycker höjs eller inte under tiden jag primar så har ja kopplat in en oljetrycksmätare som sedan kommer monteras fast i bilen. Givaren skruvar jag i detta fall in provisoriskt i "sandwishen" jag monterat på i tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-103cb5d5bb022546684d30420166f1d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-df713346f9ba715aa1d0b50e7608a1e7.jpg

Oljepumpen drivs som tidigare nämt av en infässtning.. av något slag som sitter monterad på undersidan av tändfördelaren.. som i sin tur drivs av kamaxeln.. Då jag inte vill driva runt oljepumpen genom att sänka ner tändfördelaren och vålda runt fördelararmen, så har jag istället tagit oljepumpsdrivningen från den gamla tändfördelaren och satt fast den i ett gammalt kopparrör. Denna idé är såklart ingen ny grej utan tvärtom så finns så kallade "primerstavar" redan att köpa.. men att bygga en egen är lite billigare smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3b9825a1b0e43c7af30218c99d1a6276.jpg

För att den hembyggda primerstaven skulle passa i en skruvdragare så klämdes kopparröret ihop kring en långsmal bult.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aed39c60aa6b91637da64e472208dc92.jpg

Primerstaven spändes fast i skruvdrageren vart den därefter fördes ner mot oljepumpen. Hastigheten på skruvdragarn vart runt halvfart på andra växeln tongue (behöver inte gå så specielt fort)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f347871a44f790111c113d9ba8d53f13.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4bd3d8d4a85f22c497c9d2c0c90dc6a8.jpg

Efter att oljetrycket stigit upp så fick maskinen gå i cirka 30 sekunder tills att olja började tränga ut kring vipparmarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9e078eca64b15bc6680dab83b33590b6.jpg

Med motorn färdigprimad så kunde ventilkåporna monteras fast ordentligt. På bilden under så syns de med de inre stänkplåtarna monterade samt den nya packningen i gummi.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-939106b0fa5cb3651e7e0cebf1b98176.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b545be77473126f57fdb52c16bfc0571.jpg

Efter ventilkåporna var det tid för att montera fast tändfördelaren, men innan den kunde sänkas ner så behövdes TDS (Top Dead Center) hittas. Och för att göra de så skruvades tändstiftet till cylinder 1 bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6bc60bc98b130561309b932fc901d59f.jpg

Sedan täcktes nästan hela hålet med ett finger..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c39a55c12613e483ab3b45ead102b651.jpg

..samtidigt som motorn vreds runt

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-740cb9148c7d2d4b4b9d44b7bb1d9196.jpg

När visaren närmade sig TDC på skalan för tändinställningen, samtidigt som det blåste ut luft över fingret som täckte tändstiftshålet, så var kolv 1 på väg upp till TDC på den andra takten och tändstiftet för cylinder 1 redo för att antända bränsle/luftblandningen.

(Skulle visaren närma sig TDC markeringen utan att det skulle blåsa ut någon luft över fingret, så är till 99% avgasventilen öppen och motorn håller precis på att avsluta takt 4.   dvs. tändstiftet kommer i detta läge inte tända, utan gör det istället under nästa varv)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-eb70173c9d7c3c78adb5631a7c1d01c8.jpg

Med rätt TDC hittat så vreds motorn fram tills att visaren hamnat mellan första och andra sträcket (åt BEFORE hållet), som enligt mina osäkra källor ska betyda att tändningen är på cirka 3 graders förtändning (Advance), då varje sträck ska motsvara 2 grader?

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c85a268c1558276bfbed7322a0f6b9e6.jpg

Denna inställning har jag valt som en bra början. Landrovers manual rekommenderar 6 graders förinställd advance på deras lågkompressionsmotorer (v8:an 3,5 liter EFI) och 0 graders förinställd advance på deras högkompressionsmotorer (v8:an 3,5 liter EFI)

Hur som helst så kan man ändra på inställningen enkelt efter uppstart med hjälp av en tändlampa samt att vrida på tändfördelaren.

Men till en början så sätter jag den förinställda tändningen på 3 graders advance.. tror jag iallafall tongue

Med motorn stående på tre grader så vrids oljepumpen med hjälp av primestaven så att den pekar som på bilden under.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3bfdd17dd9a4afcb9b9c09cf5ff50581.jpg

Oljepumpsdrivningen på tändfördelaren kontrolleras så den står i samma riktning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3ccab6b9c2e6faec7ab70a6095569607.jpg

Innan tändfördelaren förs ner så oljas den in lite lätt med monteringsolja, detta görs på samtliga ytor från o-ringen och neråt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ea0f0294f77d98d3f1c1844312f0bab1.jpg

På väg ner så vrids tändfördelaren cirka 45 grader moturs, detta för att kuggen som drivs av
kamaxeln är så kallad snedkugg, och då tändfördelaren trycks ner sista biten så kommer snedkuggen haka i kamaxelns snedkugg och vrida tillbaka tändfördelaren cirka 45 grader medurs. Så den första vridningen görs egentligen bara för att oljepumpen ska haka i rätt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3972705bbc079b8369e0b7d41f349470.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a0b05d89a45385db701f0eba66bf5546.jpg

Dubbelkollar så tändfördelaren åkt ner hela vägen och oljepumpen hakat i rätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dd629305a10feb6433282321ce78564f.jpg

I de här läget kan tändfördelaren vridas fritt åt höger och vänster utan att rotorarmen följer med... dvs tills att vacumklockan slår i något

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0f69e01eb6d21f6ba3f257bbe3228a38.jpg

Vrider tändfördelaren så att rotorarmen hamnar presis under en tändpol på fördelarlocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-96991209b3ae36297d68dbdcaff48166.jpg

Det är de här som kommer att bli tändpolen för cylinder ett.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cfdf036086d7d4925f63e23bd6cd8364.jpg

Med några kontroller så tändpolen står presis över rotorarmen så skruvas tändförelare och lock fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a3552e6b55abd266268c0808ce82de9d.jpg

Dubbelkontroll tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f5e8f4e5671965ca81796a48f529a53f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ebed7f2b482519299cfe88df99b33f3f.jpg

Sedan trycks en första tändkabel på plats bara för att markera vart nummer 1 är..

Med detta gjort så är nu kolven i cylinder 1 cirka 3 grader före TDC, och tändfördelaren inställd på att precis skicka iväg en stöt till just cylinder 1 för antändning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-96fcc31ae3afb6d02ef48420e62df82b.jpg

Resterande tändkablar trycks fast senare då de bara behövs sättas i medurs (har jag för  mig att de är, ändrar så fort jag vet) ordning på tändfördelaren samt tryckas på plats enligt tändföljden i motormanualen.

Sen var motorn klar för att sänkas ner i bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1cb4747c5e58bc80f315220ecfee1f5c.jpg

Fast innan de så rengjordes växelådshuset och urtrampningslagret byttes från ett gammalt till ett nytt smile (de i mitten på axeln som kommer ut från växelådan)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0117b90a836d516aea320c3fabdc278f.jpg

Gamla motorfästen byttes mot nya..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f186211ef871bb4c2d4fa3cc4bdf4fcb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-25bf4cc4d362642053fa9fa6d57adbf6.jpg

oså vips så motorn på plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0a123807974befbb9c51f83d04826e9b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2034911be538ab365a6bbf7687e7b08d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2a20fe418b0dd299d6fccbab4d88f141.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7ab375d6632f0547ec401f0543728d60.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-acef94726a6935e95ad19fa5e136f06e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-514ae027e4ec7bb972001e04b6649250.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-36e951391ee977a630fddce8efd2fb29.jpg

Väl nere så skruvades remhjulet för vattenpumpen på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4e7fd73508ca43620517b1a1ba505341.jpg

Sen så fick det bli att trassla lite med kabelhärvan

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a763098298dec646859c9e65c0acf50d.jpg

Med lite ordning bland sladdarna så trycktes kontakterna fast på samtliga bränslespridare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-684692cf79ba5d0c100c4aecd68c7295.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b3e3e48541f80c6610664015c707ee87.jpg

Vid inköp av de nya grenrören så var informationen gällande dessa att de passade samtliga Land Rover Discovery 1 samt Range Rover Classic.. Efter hemleverans och uppackning så framkom de i monteringsanvisningarna att rören endast passar ovanstående bilmodeller med högerstyrning

Då bilen är vänsterstyrd så vart ett kommande problem oundvikligt.. dock så blev valet att skjuta fram problemet till att det var dax för montering, som de vart nu tongue

Men innan rören provmonterades så fick styrservot monteras tillsammans med tillhörande rattstång då gissningen var att problemet med de nya grenröret kanske kunde ha något med styrningen att göra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d5551d3c5f2da11286f046a5e4e30ccc.jpg

Tillsammans med de rengjorda styrservot så kom en ny styrled.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0e81cb65f793f22ce47ea9e1810db6da.jpg

Först provmonterades höger grenrör (färdrikningen)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2a33a51dc6f2552a88f6e970c2fe08c8.jpg

Men redan här upptäcktes ett problem då de nya topplocksbultarna från ARP tog emot grenröret. Detta då pinbultarna är högre än orginalbultarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e79af6bc65a1c5d8479b14da587b03ac.jpg

Så de fick modifieras lite lätt innan de kunde åka på, dvs lite av metallen fick skäras bort så ARP bultarna kunde få plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-28bb582d7218d7e9967636f59741cbae.jpg

Sedan kunde rören monteras på smile

Men mycket riktigt så passade inte grenröret på vänstersida.. eller rättare sagt så passade röret perfekt mot topparna och ner förbi chassit, men en vibrationsdämpare på rattstången tog emot på röret från cylinder 1 (se bild under) Detta hindrade ratten från att vridas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-21ef6cd27a7b3f26a59e789abb144ac4.jpg

Den avancerade lösningen hade varit att kapa och svetsa på ett snävare rör från cylinder 1 ner till kollektorn.

Den enkla lösningen blev att vända rattstången bak o fram så att vibrationsdämparen hamnade på andra sidan, dvs längre bak där den inte kunde komma åt grenröret (se bild under)

Så nu passar de, hittills iallafall smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8d50eb3e4427155c1a444903a2c02ff0.jpg

Med grenrören provmonterade så var kylaren på tur.

Och då den gamla kylaren såg ut att vara lite sliten så fick de bli att köpa in en ny.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8d1ee963e91fdceda98feffc2ec382ce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ad0a79b7248eee89f3bbf5bfd66bb76d.jpg

Här är nya kylaren med de två fläktarna som köpts in tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9d6efbd98de54ebafd758e42db90093f.jpg

Till eftermarknadskylare så finns de ofta monteringsskit som går ut på att man typ surrar fast fläkten med plastsnören som går igenom kylaren mellan kylarflänsarna och griper tag i kylaren på baksidan... om de gick att förstå den förklaringen...

Personligen så har jag valt att böja till lite plåtar som tillsammans håller fast fläktarna i kylarens kanter. Detta för att ja inte vill riskera att några kylarflänsar skadas av att bära upp ett par fläktar..

Bilden under visar hur fläktarna monterats fast för stunden. Vid senare tillfälle kommer troligtvis skruvarna bytas ut mot bultar och plåtarna snyggas till lite. Monteringen kan se lite svag ut, men fläktarna sitter faktiskt förvånansvärt hårt fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a35c3bf8ad51ecf3c12b0b65a44ebd43.jpg

Efter att kylaren vart provmonterad så åkte generatorfästet på. Och här så ställde ARP bultarna till det ännu en gång då de normalt ska sitta en lång gänga på den topplocksbult på bilden under (om man har en orginal topplocksbult dvs) På gängan ska en mutter skruvas på som i sin tur håller fast generatorfästet så det inte vrider sig när man typ spänner generatorremmen.

Här så borrades bara hålet ut så pinbulten kunde komma igenom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c8d8f89f784db2d2e33082e715a1c18d.jpg

För att styva upp generatorfästet så det inte skulle vrida sig så fick det borras upp en nytt hål så en bult kunde gå igenom och skruvas fast i en redan färdig gänga i topplocket.. tur att de fans en sån tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-124407ef13e346bc71f7e2e892c073e5.jpg

Med ett stabilt generatorfäste så kunde styrservopumpen skruvas fast..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-02d4d597b958f14b2b31c31c03926de5.jpg

.. vartefter de va tid för den nya generatorn

Här har ja valt att uppgradera effekten lite då jag tänkt att driva en Big *** Pumpin Stereo... Nä, en sån kommer de inte bli, blir bara nå enkelt tongue

Dock så är originalgeneratorn med sina 40 Ampere ganska plågad när man börjar ha helljusen på samtidigt som det regnar och man får för sig att dra upp rutan med elhissen...

Därför har en generator med samma fästen och rulle tagits hem så strömförsörjningen nu istället är 115 Ampere.. så de finns lite i reserv.

Jaa.. de e inte lika coolt och jämföra generatorer som de e och jämföra turbos.. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ea5ceadbff7725d25c91ec9c45f0bef8.jpg
(Till Vänster, orginal 40 Ampere / Till Höger, eftermarknads 115 Ampere )

Då bilens varvräknare mäter motorns varvtal genom att räkna impulser som den får från generatorn så ha den nya varit inne på generatorservice och fått en ny impulsmätare fastlödd. (se röda pilar i bilden under)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-86853e992aac16d6786bff7d8acca19b.jpg

Och på prov så skulle det kunna se ut något sädär.. typ.. ursäkta fettfläkarna på batterihyllan.. men WD40:in fick lite spel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9826654ebbbb82f8abc5eabf10c3d903.jpg

Nu ska bara grenrören bli blästrade och målade med en riktig värmefärg istället för den skyddsfärg som ligger på nu.. samt några andra små metalldelar.

Sen är det bara lite mer fritid som behövs smile

Fortsättning följer roll


156 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#119
Omlin skrev:
Väldigt intressant projekt, håller på med något liknande till min Nova, fast de ska trimmas lite mer. Väldigt bra och innehållsrika uppdateringar! Fortsätt så! smile

Tack så mycket, ska försöka! smile Du får lycka till med Nova:n, den ser ut och vara grymt fin och motorn komma o bli rätt brutal den me tongue


434 Inlägg
28 februari 2013
#120
Olidligt spännande big_smile Blir det film på uppstart?


Sök