2545
Sök

Hjälp ang. 12" baselement

16 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Tjenare!

Har ett litet "problem" om man så vill kalla det. Ska köpa ett 12" baselement för runt 700-800kr (projektarbete i skolan).
Har fått lite småsaker att tänka på av min lärare men var några veckor sedan som jag frågade angående vad jag ska kolla på. Är det någon som är haj på vad jag ska leta efter så jag får det bästa för pengen så att säga?

Exempel på vad jag kollat på är: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … s1222.html
Men kan som sagt inte så värst mycket om själva elementen i sig så vänder mig till er! smile.

Med vänlig hälsning
Mattias

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 november 2011
Vad ska du driva den med?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

16 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#2 vi har inte kommit så långt ännu, själva projektet är bara att bygga själva lådan.

3 187 Inlägg
16 november 2011
rehnw skrev:
#2 vi har inte kommit så långt ännu, själva projektet är bara att bygga själva lådan.

väldigt svårt att rekomendera en bas utan att veta vad du ska driva med, har du någon budget för allting?
alltså, bas, steg och kablar (kanske även huvudenhet)?

16 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Som jag skrev i första inlägget så är detta ett projektarbete i skolan, så byggmaterial + kablar finns redan, det enda vi ska bygga så är det en baslåda med 3 kammare, och då ska vi använda oss av ett 12" element.
Hoppas det blev lite klarare bild nu av vad jag är ute efter! smile

21 761 Inlägg
16 november 2011
Baslåda med tre kammare och bara en bas?

Det finns visserligen en sån lådvariant, men sånt är ju definitivt överkurs. Jag är osäker på om det ens finns något beräkningsprogram som räknar ut den lådtypen. smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 november 2011
En bas och tre kammare?

Du ska alltså bygga en bandpasslåda? Det ställer lite mer krav på basen och dig som byggare. Jag hade valt en 4: de ordningens bandpass i så fall.

Edit: Batterinörden var lite snabbare wink
Senast redigerat av ExtraKim (16 november 2011)

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

16 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Jo, lite överkurs är det men måste göra något avancerat för att lyckas få upp ett bra betyg på kursen. Sen tror jag att min lärare har en idé om hur man bygger en 3-kammare med ett baselement då det var hans förslag att man kunde göra det för att få det lite mer avancerat!
Så det enda jag är ute efter nu så är det en 12" för runt 800kr som inte är ren skit smile.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 november 2011
Hur många lådor har du byggt tidigare? En trekammare är bökig att få att funka och inte särskilt lätt att tweaka in.

Vill du göra det lite mer avancerat än en vanlig portad låda så sikta på en 4: de ordningens bandpass.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 november 2011
ExtraKim skrev:
Hur många lådor har du byggt tidigare? En trekammare är bökig att få att funka och inte särskilt lätt att tweaka in.

Vill du göra det lite mer avancerat än en vanlig portad låda så sikta på en 4: de ordningens bandpass.

Tja han KAN ju göra en serieventilerad eller parallellventilerad med......eller varför inte en kombination av de?
Fråga mig fasen INTE om ordningsnummer för de har jag glömt.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 november 2011
Vad är oddsen för att resultatet blir bra? Ganska dåliga om du frågar mig.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 november 2011
ExtraKim skrev:
Vad är oddsen för att resultatet blir bra? Ganska dåliga om du frågar mig.

Sant....men det är avancerat wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
17 november 2011
Exempelvis Backe kallar ju den lådvarianten för 8:e ordningens låda, men sättet han beskriver att räkna ut den lådan (och övriga bandpasslådor för den delen) går jag inte med på.

Hans beräkningar av bandpasslådor i största allmänhet (som beskrivs i hans bilstereoböcker) använder sig inte av Qts, det är bara förutbestämda Fs för olika elementstorlekar och sedan elementets angivna Vas. Den "främre" kammarens volym räknas ut genom att ta en viss procent av den bakre.

En sån beräkning funkar kanske när man har element som enbart håller sig inom vissa parametervärden, men verkligheten är lååångt från detta och därför anser jag att dessa beräkningar inte går att lita på. smile

Som sagt vet jag inte om det ens finns något beräkningsprogram för den lådtypen, läraren får nog i så fall avslöja hur lådan ska kunna räknas ut eftersom han/hon vill ha den typen av låda.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 november 2011
Hmm. Jag blir lite nyfiken hur en 3kammar låda ser ut? Är den en port till ut till ytterligare en kammare då ?

21 761 Inlägg
17 november 2011
Har sökt lite på nätet angående 8:e ordningens lådor, det verkar finnas åtminstone två varianter ("Quasi eighth order" och "eighth order").

Quasi eighth order benämns även "series tuned dual reflex" och består av två portade kammare, men dessutom en port mellan kammarna.

Eighth order benämns även "triple reflex" och har två portade kammare som portas in i en tredje kammare.

Det man kan säga är att ju högre "ordning" på lådorna desto viktigare är det att elementets parametrar verkligen stämmer, annars kan resultatet bli ordentligt fel. Ungefär så kan man sammanfatta info som beskriver diverse bandpasslådor.

Men det gäller ju mest om man vill få en någorlunda kontrollerad frekvensgång, är man bara ute efter en låda som spelar jättepeakat och så högt som möjligt så blir det ju "trial and error". smile
Senast redigerat av Drönirettab (17 november 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 november 2011
Drönirettab skrev:
Har sökt lite på nätet angående 8:e ordningens lådor, det verkar finnas åtminstone två varianter ("Quasi eighth order" och "eighth order").

Quasi eighth order benämns även "series tuned dual reflex" och består av två portade kammare, men dessutom en port mellan kammarna.

Eighth order benämns även "triple reflex" och har två portade kammare som portas in i en tredje kammare.

Det man kan säga är att ju högre "ordning" på lådorna desto viktigare är det att elementets parametrar verkligen stämmer, annars kan resultatet bli ordentligt fel. Ungefär så kan man sammanfatta info som beskriver diverse bandpasslådor.

Men det gäller ju mest om man vill få en någorlunda kontrollerad frekvensgång, är man bara ute efter en låda som spelar jättepeakat och så högt som möjligt så blir det ju "trial and error". smile

Detta betyder alltså att man kan få en låda med 3 avstämningsfrekvenser, eller är jag ute o cyklar?

21 761 Inlägg
17 november 2011
Du cyklar nog inte, tre olika avstämningsfrekenser verkar det bli. smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 november 2011
Drönirettab skrev:

Så i teorin kanske det skulle gå att bygga 4, kanske 5 kammare och ha upp till 5st avstämningsfrekvenser?
Dock borde väl detta bli rätt så rejält omöjligt att räkna på?

16 197 Inlägg
17 november 2011
Nitromast skrev:
Drönirettab skrev:

Så i teorin kanske det skulle gå att bygga 4, kanske 5 kammare och ha upp till 5st avstämningsfrekvenser?

eller så bygger man en vanlig bandpass med ett bredare register, dock får man inte samma verkningsgrad då.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 november 2011
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
Drönirettab skrev:

eller så bygger man en vanlig bandpass med ett bredare register, dock får man inte samma verkningsgrad då.

Klart man kan smile I teorin finns dock massor av drömmar smile

Sök