2343
Sök

SAAB 9-5 2,3t -00, besiktad idag UA, oljeläckage fixat, luktar fortfarande bränt i kupé... uppd. 11-12-21

Turbotekniker
54 Inlägg
21 november 2011
#21
Det kan vara så enkelt att det läcker olja från oljan in i turbon eller som rinner från någon annanstans ner, men det ser ut som det kommit från avgashuset men går inte att säga säkert på bilderna bara.

Om du kontrollerad turbon så låter det inte som att det är särskillt farligt, eller kanske ingen fara alls. Du bör ev kunnat bekräfta om det runnit olja ur turbon. Brukar se lite olikfärgat ut där det runnit eftersom det troligen bränts bort. Om den inte läckt så länge och det beror på vevhusventilationen så är det bara att köra på och ta eventuella problem när det kommer.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

134 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#22
Lucifers_pet skrev:
Han menade nog inte att de är så akut så att du inte kan köra en vecka smile men de får fixas snarast smile

Jeo, antar det, men man blir ju ändå rätt nervös för sånt här. Vill ju inte ha onödiga extrautgifter smile

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#23
Airtune skrev:
Det kan vara så enkelt att det läcker olja från oljan in i turbon eller som rinner från någon annanstans ner, men det ser ut som det kommit från avgashuset men går inte att säga säkert på bilderna bara.

Om du kontrollerad turbon så låter det inte som att det är särskillt farligt, eller kanske ingen fara alls. Du bör ev kunnat bekräfta om det runnit olja ur turbon. Brukar se lite olikfärgat ut där det runnit eftersom det troligen bränts bort. Om den inte läckt så länge och det beror på vevhusventilationen så är det bara att köra på och ta eventuella problem när det kommer.

Kan det nånsin vara enkelt? tongue Nä, men menar du att det kan ha runnit bakvägen?
Jag tänkte att det kanske kan vara en bra idé att plocka ner turbon också för närmare inspektion och rengöring när jag ändå byter vhv. Nåt speciellt att tänka på innan eller är det bara att skruva bort den?
Jag vet inte hur länge det har läckt, men det började lukta lite bränt för nån vecka sedan. Det luktade bara lite och ibland först, sen har det blivit mer och mer. Imorse när jag kom till jobbet luktade det dock inget då jag hade kört väldigt lugnt.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

144 Inlägg
22 november 2011
#24
Helt onödigt att ta ner turbon om den inte glappar, känns som det är risk att du förstör mer än du löser om du har ner skiten. Är tråkigare än det låter, tro mig. Skulle det vara så att turbon är slut så är det inte så mycket att göra än att byta den när den rasar. Själv körde jag med min saab tills turbon var så glapp att turbinbladen hade slipats ner så mycket att det var 5mm glapp. Du kommer märka när det är dags för ett turbobyte pga röken bakom dig. smile

Du är inte den första med oljefukt runt motorn, försvinner det inga mängder olja och bilen går som det ska - då tycker jag att du ska fortsätta köra och tänka på annat. Efter du har bytt VHV dvs, det är en enkel åtgärd.


134 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#25
werik skrev:
Helt onödigt att ta ner turbon om den inte glappar, känns som det är risk att du förstör mer än du löser om du har ner skiten. Är tråkigare än det låter, tro mig. Skulle det vara så att turbon är slut så är det inte så mycket att göra än att byta den när den rasar. Själv körde jag med min saab tills turbon var så glapp att turbinbladen hade slipats ner så mycket att det var 5mm glapp. Du kommer märka när det är dags för ett turbobyte pga röken bakom dig. smile

Du är inte den första med oljefukt runt motorn, försvinner det inga mängder olja och bilen går som det ska - då tycker jag att du ska fortsätta köra och tänka på annat. Efter du har bytt VHV dvs, det är en enkel åtgärd.

Ok, det låter vettigt. Eller smidigast iaf:)
Men jag tänkte som så att det borde ju vara en hel del klegg i oljesump och slangar och överallt eftersom bilen gått över 20k mil och dessutom redan har haft ett turboras kring 10k mil.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
22 november 2011
#26
här finns det en beskrivning av monteringen av nya vevhusventen om det inte följer med någon

http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf

134 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#27
honda1 skrev:
här finns det en beskrivning av monteringen av nya vevhusventen om det inte följer med någon

http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf

Tack för den länken! Det skulle visserligen följa med instruktion men man vet ju aldrig smile

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
23 november 2011
#28
Trycker den bara ur sig lite olja vid pluggen på gaveln uppe på toppen brukar det lukta bränt som fan. Oljedropparna söker sig nedåt och landar precis på avgasröret och framförallt när man stannar vit typ ett rödljus luktar det bränd olja. Tvätta rent och dra på lite svart permatex så upphör sölet därifrån. Oljerören vid turbon är oxå ett känt inkontines ställe på Saabarna.
Toppen brukar oxå kunna börja läka vid gavel på samma sida som remhjulen på bilar som rullat närmare 20 000-mil
Servopumpen sitter längst fram intill vänster strålkastare (framifrån sett) direkt under oket (balken runt toppen) som håller upp motorn. Från servopumpen går det en tryckslang som ofta gnags sönder eftersom den ligger emot kylarens ena gavel. Även sönderostade rör till servon är som sagt vanligt. Det som är så jävla tråkigt med läkage från servon är att du kan inte köpa bara slangen eller rören. Utan det är ersatt med en uppgraderingsats för över 3000 spänn (just pga. idiotkonstruktionen med slangen som sitter intill kylaren) Som lök på laxen så är uppgraderings satsen slut hos tillverkaren och pga. Saab ekonomiska problem kommer den inte i lager inom överskådlig tid. Beg marknaden som gäller alltså.
Senast redigerat av hotrodder (23 november 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

513 Inlägg
23 november 2011
#29
Som sagt innan här, så gissar även jag att det är vv som är täppt. Med tanke på att vv är till att släppa ut det. övertryck som blir i vevhuset, där av namnet. Den svarta klumpen är en oljefälla som har till uppgift att samla upp olja som åker med ut när luften ventileras. Kan inte det trycket komma ut blir följden att det tar sig ut ändå via packningar och dyl med följd att oljan trycks ur. Det är därför du har läck på flera olika ställen. Och det verkar ju som att trycket även går ut via turbon och det följer med olja som brinner upp.
Det tar hårt på turbon med kortad livslängd men ännu värre är att vevlager och liknande tar en massa stryk och det är ju bara att använda fantasin hur det kan gå då.
Många har en slang till röret innan turbon för att få undertryck i motorn, tillomed visa som kör vacuumpump för ännu mindre tryck i vevhuset. Men det är hårda racemotorer. Kollar man på volvofemman så öppnar alla som trimmar lite hårdare ett hål mellan cylindrarna för att jämna ut trycket i vevhuset.
Så summan av det hela, byt vv en gång extra. Ett byte olja är ju dyrare än en vv sats.
Sen får alla som inte tycker som jag gärna säga åå vilken punkt jag har fel.

134 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#30
hotrodder skrev:
Trycker den bara ur sig lite olja vid pluggen på gaveln uppe på toppen brukar det lukta bränt som fan. Oljedropparna söker sig nedåt och landar precis på avgasröret och framförallt när man stannar vit typ ett rödljus luktar det bränd olja. Tvätta rent och dra på lite svart permatex så upphör sölet därifrån. Oljerören vid turbon är oxå ett känt inkontines ställe på Saabarna.
Toppen brukar oxå kunna börja läka vid gavel på samma sida som remhjulen på bilar som rullat närmare 20 000-mil
Servopumpen sitter längst fram intill vänster strålkastare (framifrån sett) direkt under oket (balken runt toppen) som håller upp motorn. Från servopumpen går det en tryckslang som ofta gnags sönder eftersom den ligger emot kylarens ena gavel. Även sönderostade rör till servon är som sagt vanligt. Det som är så jävla tråkigt med läkage från servon är att du kan inte köpa bara slangen eller rören. Utan det är ersatt med en uppgraderingsats för över 3000 spänn (just pga. idiotkonstruktionen med slangen som sitter intill kylaren) Som lök på laxen så är uppgraderings satsen slut hos tillverkaren och pga. Saab ekonomiska problem kommer den inte i lager inom överskådlig tid. Beg marknaden som gäller alltså.

Tack för svar!

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#31
Melin82 skrev:
Som sagt innan här, så gissar även jag att det är vv som är täppt. Med tanke på att vv är till att släppa ut det. övertryck som blir i vevhuset, där av namnet. Den svarta klumpen är en oljefälla som har till uppgift att samla upp olja som åker med ut när luften ventileras. Kan inte det trycket komma ut blir följden att det tar sig ut ändå via packningar och dyl med följd att oljan trycks ur. Det är därför du har läck på flera olika ställen. Och det verkar ju som att trycket även går ut via turbon och det följer med olja som brinner upp.
Det tar hårt på turbon med kortad livslängd men ännu värre är att vevlager och liknande tar en massa stryk och det är ju bara att använda fantasin hur det kan gå då.
Många har en slang till röret innan turbon för att få undertryck i motorn, tillomed visa som kör vacuumpump för ännu mindre tryck i vevhuset. Men det är hårda racemotorer. Kollar man på volvofemman så öppnar alla som trimmar lite hårdare ett hål mellan cylindrarna för att jämna ut trycket i vevhuset.
Så summan av det hela, byt vv en gång extra. Ett byte olja är ju dyrare än en vv sats.
Sen får alla som inte tycker som jag gärna säga åå vilken punkt jag har fel.

Tack för svar!
Bilen är servad på verkstad årligen sen ny, men milintervallen har pendlat lite. Vissa år har den gått kring 2000 mil mellan oljebytena...

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

513 Inlägg
23 november 2011
#32
mechanic_soul skrev:
Melin82 skrev:
Som sagt innan här, så gissar även jag att det är vv som är täppt. Med tanke på att vv är till att släppa ut det. övertryck som blir i vevhuset, där av namnet. Den svarta klumpen är en oljefälla som har till uppgift att samla upp olja som åker med ut när luften ventileras. Kan inte det trycket komma ut blir följden att det tar sig ut ändå via packningar och dyl med följd att oljan trycks ur. Det är därför du har läck på flera olika ställen. Och det verkar ju som att trycket även går ut via turbon och det följer med olja som brinner upp.
Det tar hårt på turbon med kortad livslängd men ännu värre är att vevlager och liknande tar en massa stryk och det är ju bara att använda fantasin hur det kan gå då.
Många har en slang till röret innan turbon för att få undertryck i motorn, tillomed visa som kör vacuumpump för ännu mindre tryck i vevhuset. Men det är hårda racemotorer. Kollar man på volvofemman så öppnar alla som trimmar lite hårdare ett hål mellan cylindrarna för att jämna ut trycket i vevhuset.
Så summan av det hela, byt vv en gång extra. Ett byte olja är ju dyrare än en vv sats.
Sen får alla som inte tycker som jag gärna säga åå vilken punkt jag har fel.

Tack för svar!
Bilen är servad på verkstad årligen sen ny, men milintervallen har pendlat lite. Vissa år har den gått kring 2000 mil mellan oljebytena...

Men när byttes vv senast, spelar ingen roll hur bra oljan är om den är täppt.

134 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#33
Melin82 skrev:
Men när byttes vv senast, spelar ingen roll hur bra oljan är om den är täppt.

Det vet jag inte, och det visste inte förra ägaren heller. Bilen är servad hos en aukt. saabverkstad sen ny, så jag antog att dom bytt vv automatiskt.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

513 Inlägg
23 november 2011
#34
mechanic_soul skrev:
Melin82 skrev:
Men när byttes vv senast, spelar ingen roll hur bra oljan är om den är täppt.

Det vet jag inte, och det visste inte förra ägaren heller. Bilen är servad hos en aukt. saabverkstad sen ny, så jag antog att dom bytt vv automatiskt.

Ska ärligt säga att jag inte vet när eller om vv ingår i servicen.
Servar bilen själv, litar inte på verkstäder, många som byter det som står att det ska bytas utan att kolla om det behövs eller inte.

134 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#35
Melin82 skrev:
mechanic_soul skrev:
Melin82 skrev:
Men när byttes vv senast, spelar ingen roll hur bra oljan är om den är täppt.

Det vet jag inte, och det visste inte förra ägaren heller. Bilen är servad hos en aukt. saabverkstad sen ny, så jag antog att dom bytt vv automatiskt.

Ska ärligt säga att jag inte vet när eller om vv ingår i servicen.
Servar bilen själv, litar inte på verkstäder, många som byter det som står att det ska bytas utan att kolla om det behövs eller inte.

Jag har hört att dom gjorde det, men jag vet inte säkert.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#36
Idag hämtar jag ut grejerna från posten. Imorgon blir en heldag i garaget om jag inte fryser ihjäl där. Kanske måste ta med mig en kupévärmare eller nåt. smile

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

Turbotekniker
54 Inlägg
25 november 2011
#37
hotrodder skrev:
Även sönderostade rör till servon är som sagt vanligt. Det som är så jävla tråkigt med läkage från servon är att du kan inte köpa bara slangen eller rören. Utan det är ersatt med en uppgraderingsats för över 3000 spänn (just pga. idiotkonstruktionen med slangen som sitter intill kylaren) Som lök på laxen så är uppgraderings satsen slut hos tillverkaren och pga. Saab ekonomiska problem kommer den inte i lager inom överskådlig tid. Beg marknaden som gäller alltså.

Tips. Går att skarva röret med en bit stålspunnen teflonslang och koppling av typen för att skarva bromsrör. Man får kapa röret fram med en dremmel och sätta dit skarven. Självklart så måste det finnas två bra delar att fästa på.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

134 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#38
Airtune skrev:
hotrodder skrev:
Även sönderostade rör till servon är som sagt vanligt. Det som är så jävla tråkigt med läkage från servon är att du kan inte köpa bara slangen eller rören. Utan det är ersatt med en uppgraderingsats för över 3000 spänn (just pga. idiotkonstruktionen med slangen som sitter intill kylaren) Som lök på laxen så är uppgraderings satsen slut hos tillverkaren och pga. Saab ekonomiska problem kommer den inte i lager inom överskådlig tid. Beg marknaden som gäller alltså.

Tips. Går att skarva röret med en bit stålspunnen teflonslang och koppling av typen för att skarva bromsrör. Man får kapa röret fram med en dremmel och sätta dit skarven. Självklart så måste det finnas två bra delar att fästa på.

Tack för tipset! Kan vara bra att veta smile

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#39
Nu har jag bytt vevhusventilationen och det verkar inte lukta bränt längre. Har dock inte hunnit köra så långt, men ska iväg en sväng ikväll. När jag tog ner oljefällan och inspekterade så såg det ut som senap i anslutningarna... Varför? Se bild längre ner.
Bytte även olja och filter. Tänkte att jag skulle byta växellådsolja också men jag fick fan inte upp påfyllningsskruven! Jag misstänker att verkstan blåste mig på servicen i somras. Jag bad dom byta olja i lådan, men det fanns inte ett spår av att påfyllningsskruven är rörd på väldigt länge plus att den satt hårt som FAN. Men betala för olja och arbetet fick jag... Jag ska vara förbi biltema och kolla efter nån slags insex-hylsa till spärrskaftet. Ska bli intressant att se hur oljan ser ut, om verkstan har bytt den eller inte.
Jag vill kunna ta lös motorfästet ("bumerangen") så jag kan spana in vars det tryckt ut olja. Hur ska jag göra? Funderade där ett tag på om jag skulle våga mig på att dra ett spännband mellan en takbalk och en motorögla, men men... Eller kan man hålla uppe motorn med en domkraft? Och isf, vars är säkrast att lägga domkraften? Oljetråget med en planka emellan?

Bild på senapen. Perfekt till julskinkan! smile
http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/senap.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

230 Inlägg
26 november 2011
#40
Vi brukar ta en liten träbit o kila imellan tråget o framvagnsbalken. funkar kanon



Sök