2354
Sök

SAAB 9-5 2,3t -00, besiktad idag UA, oljeläckage fixat, luktar fortfarande bränt i kupé... uppd. 11-12-21

134 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#1
Successivt har det luktat mer och mer bränt efter jag har varit och kört med bilen, och igår natt när jag kom hem så såg jag att det hade sipprat ut lite vätska från motorn. Det är på förarsidan, under snorkeln. Det är 3 gängade hål där som att det ska sitta nåt där, och så ett pluggat hål. Har letat som en tok på nätet och handböcker för att hitta vad som ska/kan sitta monterat där samt vad det är för vätska, och hur jag fixar läckaget.
Jag kan bifoga ett eget foto senare, men jag hittade en bild nu på nätet där det verkar vara något monterat där jag har ett läckage. Men jag antar att det är en bil med automatlåda på bilden(oljesticka till växellåda), så det kanske är därför det är nån grej monterad där jag ringat in?
Någon som vet någonting om detta? Man blir ju nervös av sånt här...

http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/kon.jpg
Senast redigerat av mechanic_soul (21 december 2011)

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

121 Inlägg
17 november 2011
#2
Ser ju inte ut att vara olja tror mer på glykolen som luktar kanske en packning eller o-ring som gått.
Om du vet vart det läcker ifrån så dra fingret på sörjan och smaka och spotta ut smakar det sött är det glykol och kan vara bra att kolla nivån till kylaren och olja smakar ju olja.


134 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#3
SlIdE skrev:
Ser ju inte ut att vara olja tror mer på glykolen som luktar kanske en packning eller o-ring som gått.
Om du vet vart det läcker ifrån så dra fingret på sörjan och smaka och spotta ut smakar det sött är det glykol och kan vara bra att kolla nivån till kylaren och olja smakar ju olja.

Jag smakade men jag kände ingen speciell smak... Kan ju bero på att jag har rätt kassa smaklökar:)
Men jag torkade ur litegrann för nån dag sen och sen har jag varit ute några svängar. Det har luktat bränt som vanligt och sen kollade jag igen och det verkar inte ha läckt någonting. Jag ska leta lite bättre i kväll när jag får in bilen i garaget. Ska lyfta upp och kolla under också.
Här kommer iaf bilder.

http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/DSC00286-1.jpg

Närbild:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/DSC00287.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

144 Inlägg
18 november 2011
#4
t7orna brukar trycka ur sig olja där, inte så mycket att göra åt eller oroa sig för, brukar vara någon droppe då och då. Ska inte heller sitta något där på manuella som sagt.


134 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#5
werik skrev:
t7orna brukar trycka ur sig olja där, inte så mycket att göra åt eller oroa sig för, brukar vara någon droppe då och då. Ska inte heller sitta något där på manuella som sagt.

Ok, bra då vet jag! Fick just veta att det sitter en vakuumpump där om man har automatlåda!
Jag ska in i garaget med bilen ikväll, återkommer.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
#6
Nu har jag haft in bilen i garaget och krälat under den. Det var fuktigt kring nån anslutning från turbo-motor och lite runt turbon också, samt kring oljetrågets högra sida(passagerarsidan). Såg nu senare att det var kladdigt högre upp också på högersidan, kring remhjulen. Det är ju lite tajt där så var svårt att se så bra.
Jag har kontrollerat vätskor. Olja finns gott om, glykol finns det gott om, MEN det var väldigt lite servovätska kvar!
Kan det vara servopumpen som skjuter ut olja? Vars ligger den? Det är ju ett ormbo under huven, trång som satan... Inte riktigt van vid det. smile

Bilder:
Kladd kring turbon
http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/DSC00289.jpg

Mer kladd "runt hörnet" av oljetråget:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/DSC00290.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

41 Inlägg
19 november 2011
#7
Kolla så att vevhusventilations-slangarna är hela, vanligt att de går av


134 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
#8
Högis skrev:
Kolla så att vevhusventilations-slangarna är hela, vanligt att de går av

Jag har så dålig koll på vilka slangar det är... neutral

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

41 Inlägg
19 november 2011
#9
De markerade 2 slangar är de som vanligast går av

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24868/24868-fa41a99d397f78d37e227760b12e7cc9.jpg


134 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
#10
Högis skrev:
De markerade 2 slangar är de som vanligast går av

http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24868/24868-fa41a99d397f78d37e227760b12e7cc9.jpg

Ahh, tack för bild! Det hjälper som fan smile
Okej, dom två slangarna.. Men vars är vanligast att dom går av isf? För jag kollade alla slangar där idag, och vad jag kunde se så såg allt helt ut.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

41 Inlägg
19 november 2011
#11
det brukar vara där uppe de går av/spricker


134 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
#12
Högis skrev:
det brukar vara där uppe de går av/spricker

Ok, men dom är hela isf.
Jag misstänker fortfarande servo eftersom servooljan ska ju inte försvinna...

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#13
Högis skrev:
det brukar vara där uppe de går av/spricker

Jag undersökte slangar lite bättre igår och upptäckte att dom var alldeles degiga! Samt att den grövre slangen var lite skadad. Jag har hört att det inte är så bra med degiga slangar så jag har beställt nya. Kanske är vehusventilationen som har börja klegga igen och därför den skjuter ut olja kring turbon?
Beställde en ny och fräsch uppgraderingssats+slangar +olja & filter(har kört ca 900mil blandad körning sen service)
I turbons oljeretur, är det nån packning där? Typ en o-ring eller liknande? Bör man plocka ner oljetråget och rengöra inuti om man misstänker att oljan har börjat klegga igen?

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

144 Inlägg
21 november 2011
#14
mechanic_soul skrev:
Högis skrev:
det brukar vara där uppe de går av/spricker

Jag undersökte slangar lite bättre igår och upptäckte att dom var alldeles degiga! Samt att den grövre slangen var lite skadad. Jag har hört att det inte är så bra med degiga slangar så jag har beställt nya. Kanske är vehusventilationen som har börja klegga igen och därför den skjuter ut olja kring turbon?
Beställde en ny och fräsch uppgraderingssats+slangar +olja & filter(har kört ca 900mil blandad körning sen service)
I turbons oljeretur, är det nån packning där? Typ en o-ring eller liknande? Bör man plocka ner oljetråget och rengöra inuti om man misstänker att oljan har börjat klegga igen?

Oljereturen sitter ju bara fast med slangklämmor på nipplar från turbon och mot tråget. Är nog inte ovanligt att även den slangen blir gammal och spricker med tiden.

Skulle personligen inte bry mig om att rengöra tråget om inte bilen har varit med om ett fruktansvärt turboras eller har problem med oljetrycket och tickar/låter illa som följd. Hur ser det ut i oljepåfyllningsröret? Vit majonäs osv?


83 Inlägg
21 november 2011
#15
det är nog inte själva oljetråget som läcker, på andra bilden såg det mer ut som de kom från packboxen till vevaxeln, inte nått att bry sig om när det läcker så lite, när du bytar till uppgraderingssatsen så rekomenderar jag att du plockar av ventilkåpan och blåser rent kanalerna till vevhusventilationen där.

Det du också ska kolla är att backventilen som sitter på den lilla slangen till ventilkåpan att den fungerar som den ska (minns inte om den följer med satsen) smile

Mitt lilla Amazon-turbo Projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231970
Dr.Daniel!

134 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#16
werik skrev:
Oljereturen sitter ju bara fast med slangklämmor på nipplar från turbon och mot tråget. Är nog inte ovanligt att även den slangen blir gammal och spricker med tiden.

Skulle personligen inte bry mig om att rengöra tråget om inte bilen har varit med om ett fruktansvärt turboras eller har problem med oljetrycket och tickar/låter illa som följd. Hur ser det ut i oljepåfyllningsröret? Vit majonäs osv?

Aha, okay då vet jag! Kanske har nån passande slangstump på jobbet, om jag ens behöver byta den.

Turbon vart bytt(garantijobb) kring 10000mil, och den har gått 20400 nu. Jag har inga problem med oljetryck(förutom att det tryckts ut lite kring slangkopplingarna på bilderna) eller tick. Oljan ser bra ut, bra mängd och färg.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#17
Lucifers_pet skrev:
det är nog inte själva oljetråget som läcker, på andra bilden såg det mer ut som de kom från packboxen till vevaxeln, inte nått att bry sig om när det läcker så lite, när du bytar till uppgraderingssatsen så rekomenderar jag att du plockar av ventilkåpan och blåser rent kanalerna till vevhusventilationen där.

Det du också ska kolla är att backventilen som sitter på den lilla slangen till ventilkåpan att den fungerar som den ska (minns inte om den följer med satsen) smile

Mmm, packbox till vevaxeln hörde jag av en annan också, ska kolla upp det lite bättre så fort jag hinner. Jo, tänkte rengöra i ventilkåpan också i samma veva. Backventilen följer inte med i satsen så jag beställde en sån också. smile

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

Turbotekniker
54 Inlägg
21 november 2011
#18
På bilden där man ser turbon och returen från turbon så ser det ut som att du har läckage ut ur avgashuset på turbon. Är svart mellan avgashuset och lagerhuset.

Du har som du sett andra läckage, men ingen av dem ser så onormala ut eller borde lukta nämnvärt. Om det däremot läcker ut vid avgashuset på turbon så kommer det att lukta bränd olja, den borde även kunna komma lite rök om du skyndar dig att titta efter.

Detta kan bero på vevhusventilationen då en icke fungerande ventilation får turbon att läcka, men oljan som bränns i turbon bildar ett hårt lager av koks vilket ofta förstör turbon snart, eller strax efter. Du bör byta vevhusventilationen och som minst kontrollera turbon eller renovera/byta den. (turboras är mycket vanligt på denna motor) Att ta bort koks inuti turbon är lite överkurs, men man kan demontera avgashuset och försöka få bort koks som turbinbladet kan slå i.

Servoläckage på Saaben är rätt vanligt från röret som går nere längst framskärmen som brukar kunna rosta där så följ rören och kontrollera skick.
Senast redigerat av Airtune (21 november 2011)

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

134 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#19
Airtune skrev:
På bilden där man ser turbon och returen från turbon så ser det ut som att du har läckage ut ur avgashuset på turbon. Är svart mellan avgashuset och lagerhuset.

Du har som du sett andra läckage, men ingen av dem ser så onormala ut eller borde lukta nämnvärt. Om det däremot läcker ut vid avgashuset på turbon så kommer det att lukta bränd olja, den borde även kunna komma lite rök om du skyndar dig att titta efter.

Detta kan bero på vevhusventilationen då en icke fungerande ventilation får turbon att läcka, men oljan som bränns i turbon bildar ett hårt lager av koks vilket ofta förstör turbon snart, eller strax efter. Du bör byta vevhusventilationen och som minst kontrollera turbon eller renovera/byta den. (turboras är mycket vanligt på denna motor) Att ta bort koks inuti turbon är lite överkurs, men man kan demontera avgashuset och försöka få bort koks som turbinbladet kan slå i.

Servoläckage på Saaben är rätt vanligt från röret som går nere längst framskärmen som brukar kunna rosta där så följ rören och kontrollera skick.

Tack för ett väldigt informativt inlägg!
Men ajdå, det lät allvarligt! Så du menar att turbon kan rasa nu ganska snart? Jag skruvade loss katten och stack in fingrarna och kände på turbinbladen och det snurrade lätt och smidigt utan glapp eller konstigheter.
Jag har väl nya vevhusventilationshistorian hemma i slutet av veckan men behöver ju bilen till och från jobbet tills dess... Fasen, hoppas det håller!

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

83 Inlägg
21 november 2011
#20
mechanic_soul skrev:
Airtune skrev:
På bilden där man ser turbon och returen från turbon så ser det ut som att du har läckage ut ur avgashuset på turbon. Är svart mellan avgashuset och lagerhuset.

Du har som du sett andra läckage, men ingen av dem ser så onormala ut eller borde lukta nämnvärt. Om det däremot läcker ut vid avgashuset på turbon så kommer det att lukta bränd olja, den borde även kunna komma lite rök om du skyndar dig att titta efter.

Detta kan bero på vevhusventilationen då en icke fungerande ventilation får turbon att läcka, men oljan som bränns i turbon bildar ett hårt lager av koks vilket ofta förstör turbon snart, eller strax efter. Du bör byta vevhusventilationen och som minst kontrollera turbon eller renovera/byta den. (turboras är mycket vanligt på denna motor) Att ta bort koks inuti turbon är lite överkurs, men man kan demontera avgashuset och försöka få bort koks som turbinbladet kan slå i.

Servoläckage på Saaben är rätt vanligt från röret som går nere längst framskärmen som brukar kunna rosta där så följ rören och kontrollera skick.

Tack för ett väldigt informativt inlägg!
Men ajdå, det lät allvarligt! Så du menar att turbon kan rasa nu ganska snart? Jag skruvade loss katten och stack in fingrarna och kände på turbinbladen och det snurrade lätt och smidigt utan glapp eller konstigheter.
Jag har väl nya vevhusventilationshistorian hemma i slutet av veckan men behöver ju bilen till och från jobbet tills dess... Fasen, hoppas det håller!

Han menade nog inte att de är så akut så att du inte kan köra en vecka smile men de får fixas snarast smile

Mitt lilla Amazon-turbo Projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231970
Dr.Daniel!


Sök