3702
Sök

Hur Monterar man dumpventil på volvo s80 T6?

1 330 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Hejsan har nyligen köpt mig en vovlo s80 t6 -99årsm

vill montera dumpventil och ska man ha en öppen eller återcirkulerande ?
och ska man ha en eller två eftersom det är dubbelturbo på den ?

och vart ska man sätta den/dom ?
finns det nått man bör tänka på ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156287/156287-eb2b675996ea8c7e1c89e41e25de6fe9.jpg

MVH Whose

Forummoderator
26 388 Inlägg
17 november 2011
Bilen har redan dumpventil(er) monterade från fabrik. Något fel på dem?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

904 Inlägg
17 november 2011
Brudarna har ju en tendens att bli lite våta när dump ljudet  hörs smile när det pyser å fnyser.

AUTOTECH S60 power

904 Inlägg
17 november 2011
Dumpen ska sitta så närma insuget som möjligt

AUTOTECH S60 power

Forummoderator
26 388 Inlägg
17 november 2011
Blyfot_Racing skrev:
Brudarna har ju en tendens att bli lite våta när dump ljudet  hörs smile när det pyser å fnyser.

Haha. Raggar man på 12-åringar så, mjomenvisst.

Edit: Till trådskaparen; föreslår att du letar dig en lämplig vakumslang nära insuget. Brukar annars finnas ett speciellt "vakumträd" där man kan kopppla in sig, utan att behöva skarva. Vet dock inte om det finns på dessa.
Lycka till!
Senast redigerat av AirOne (17 november 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

904 Inlägg
17 november 2011
AirOne skrev:
Blyfot_Racing skrev:

Haha. Raggar man på 12-åringar så, mjomenvisst.

Edit: Till trådskaparen; föreslår att du letar dig en lämplig vakumslang nära insuget. Brukar annars finnas ett speciellt "vakumträd" där man kan kopppla in sig, utan att behöva skarva. Vet dock inte om det finns på dessa.
Lycka till!

Vet allt många tjejer mellan 20 å 30år som gillar det men sak samma det är lite ballt när det låter

AUTOTECH S60 power

Bäst
54 Inlägg
17 november 2011
Blyfot_Racing skrev:

Nja, snarare 15-åriga killar som kör moped... Men du kan ju låtsas att de är tjejer om det känns bättre för dig. roll

1 330 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
ja tack Blyfot_Racing för tipset och ni andra så vill jag inte montera det för att ragga på folk utan att få lite sportiga ljud och körkänsla i bilen men tack ändå,
är det nån annan som har nått tips så kom gärna med det. mvh Whose

1 168 Inlägg
17 november 2011
Om du vill ha lite sportigare känsla över bilen, så är ett öppet filter bra alt. då kommer du framkalla ett dumpljud.
Sen kan du montera grövre avgassystem, halvsats eller helsats.

3 860 Inlägg
18 november 2011
jimmzzan skrev:
Om du vill ha lite sportigare känsla över bilen, så är ett öppet filter bra alt. då kommer du framkalla ett dumpljud.
Sen kan du montera grövre avgassystem, halvsats eller helsats.

Håller helt med! Blir ett trevligare insugsljud + att du kommer höra dumpljudet.

EDIT:Och med största sanolikhet är det mycket enklare för dig att byta till ett öppet filter än att mecka dit ny dump wink
Senast redigerat av spokenratt (18 november 2011)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

9 Inlägg
18 november 2011
Leta reda på var originaldumpventilerna sitter. Nu kan jag inget om Volvo men de borde sitta på IC-rören, antagligen på kallsidan och antagligen nära trottelhuset. Eftersom originaldumpventilerna återcirkulerar luften till insuget så går det en slang från dumpventilerna tillbaka till insuget också, någonstans mellan luftfiltret och turbona kommer den tillbaka alltså, så den kan du också försöka följa.

Du skall köra återcirkulerande dump om du inte vill tappa effekt och bara bryr dig om att det skall låta så mycket som möjligt. Med återcirkulerande dump och öppet filter kommer du få ett gött turboljud ändå wink
Lycka till!

1 330 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
det sitter inga där endast dom som sitter på turbosarna inga på rören
okej då kör jag med återcirkulerande och sportluftfilter smile

tack för tipset:P

jmayer skrev:
Leta reda på var originaldumpventilerna sitter. Nu kan jag inget om Volvo men de borde sitta på IC-rören, antagligen på kallsidan och antagligen nära trottelhuset. Eftersom originaldumpventilerna återcirkulerar luften till insuget så går det en slang från dumpventilerna tillbaka till insuget också, någonstans mellan luftfiltret och turbona kommer den tillbaka alltså, så den kan du också försöka följa.

Du skall köra återcirkulerande dump om du inte vill tappa effekt och bara bryr dig om att det skall låta så mycket som möjligt. Med återcirkulerande dump och öppet filter kommer du få ett gött turboljud ändå wink
Lycka till!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
18 november 2011
Körkänsla i en s80 hahahaa

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

9 Inlägg
18 november 2011
Körkänsla i en 2 ton tung Jaguar. Låt killen montera dump om han vill, orka bry sig och skriva töntiga gnällkommentarer.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
18 november 2011
jmayer skrev:
Körkänsla i en 2 ton tung Jaguar. Låt killen montera dump om han vill, orka bry sig och skriva töntiga gnällkommentarer.

Klart han skall få det om han vill men dumpventil kan bara inte förstå hur det kan hjälpa på körkänslan speciellt på en bil med automat..

Å jaggan e inte tygre än en S80 å så har jag pollybussningar överallt aktiva dämpare sänkfjädrar 370hk å BAKHJULSDRIFT.

Å så har jag ju kört en hel del S80is å min Jagga med för den delen å måste ju säga att Jag har extremt mer körkänsla i Jaggan än vad det e i en S80.

Men det e klart det e ju ingen sportbil. Å så har jag inte sagt att det skulle va mer körkänsla i den heller för den delen.

Tycker bara hela dumpsnacket e lite lätt löjligt men det e klart han får ju sabba sin bil hur mkt han vill smile

1 168 Inlägg
18 november 2011
JaggaChafen skrev:
jmayer skrev:

Klart han skall få det om han vill men dumpventil kan bara inte förstå hur det kan hjälpa på körkänslan speciellt på en bil med automat..

Å jaggan e inte tygre än en S80 å så har jag pollybussningar överallt aktiva dämpare sänkfjädrar 370hk å BAKHJULSDRIFT.

Å så har jag ju kört en hel del S80is å min Jagga med för den delen å måste ju säga att Jag har extremt mer körkänsla i Jaggan än vad det e i en S80.

Men det e klart det e ju ingen sportbil. Å så har jag inte sagt att det skulle va mer körkänsla i den heller för den delen.

Tycker bara hela dumpsnacket e lite lätt löjligt men det e klart han får ju sabba sin bil hur mkt han vill smile

Det är ju din åsikt, han tycker väl något annat. om man ser så har han haft mer bilar än en s80, kanske är en bil han bara har i nuläget. eller som han vill ha utav en anledning, eller har den för _han_ tycker det är en bekväm bil.
Sen om du har sportigare ljud i en bil, så är det väl rätt klart att bilen känns lite "sportigare" med?

Själv suktar jag efter en blå Saab 900 2,0T med automat.
Varför en sån gammal, tråkig bil med _ingen_ utrustning alls förutom AC?
För den är fin, bra bruksbil. och mina syskon har fått en bil utav min pappa förutom jag. som har blivit lovad denna bil. Och den är osportig, men ändå vill jag ha den.
Senast redigerat av jimmzzan (18 november 2011)

1 330 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
jimmzzan skrev:
JaggaChafen skrev:
jmayer skrev:

Det är ju din åsikt, han tycker väl något annat. om man ser så har han haft mer bilar än en s80, kanske är en bil han bara har i nuläget. eller som han vill ha utav en anledning, eller har den för _han_ tycker det är en bekväm bil.
Sen om du har sportigare ljud i en bil, så är det väl rätt klart att bilen känns lite "sportigare" med?

ja som ni har märkt har jag inte bara haft 4 bilar som jag har på min garaget sida om man tittar i mitt fotoalbum så ser ni att jag haft över 30 st och alla är inte med där fick min s80 billigt och tänke man kunde göra den lite sportigare
sätta nå småstyling för att senare sälja eller byta mot nått bättre

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
18 november 2011
För mer körkänsla i en S80 hade jag helt klart satsat på en chassisats å möjligen ett avgassystem för å få lite mulligare ljud.

Finns även en del bussningar i framvagnen som har stor potential för förbättring.

Å jag får väll be lite om ursäkt för mitt första inlägg men jag menar det fortfarande borde väll kanske utvecklat det mera bara istället för å låta så gnällig..

Jag gillar ju flötbilar med lite pulver så go for it men jag hade ju absolut inte börjat med en dumpventil..

1 330 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
ja har beställt chassisats för stötdämparna bak är dåliga så det kommer en chassisats och powerflexbussningar
och avgasröret kommer nog nångång efter jul
har just köpt den så har inte hunnit fixa nått på den än tongue

JaggaChafen skrev:
För mer körkänsla i en S80 hade jag helt klart satsat på en chassisats å möjligen ett avgassystem för å få lite mulligare ljud.

Finns även en del bussningar i framvagnen som har stor potential för förbättring.

Å jag får väll be lite om ursäkt för mitt första inlägg men jag menar det fortfarande borde väll kanske utvecklat det mera bara istället för å låta så gnällig..

Jag gillar ju flötbilar med lite pulver så go for it men jag hade ju absolut inte börjat med en dumpventil..

9 Inlägg
18 november 2011
Vi har alla olika smak och tycke, självklart. Skulle personligen aldrig köpa en fläskig Jaguar men jag kan i allra högsta grad förstå att andra vill det. Tur att det finns personer som föredrar olika bilar annars hade vi alla kört runt i samma bil smile
Lycka till med monteringen Whose smile

Sök